iPhone 7 (diverse problem)

Permalänk
Medlem

iPhone 7 (diverse problem)

Har länge använt Androidtelefoner, men när jag för ett litet tag sedan fick möjlighet att ta över en näst intill oanvänd iPhone 7 så slog jag till. Under de första veckorna med den har jag upptäckt följande fel/buggar/problem.

1. Stegräknare - Jämfört med min Moto G6 så visar den ungefär 25% färre steg.
2. Distansmätning - Promenerade ett 5km långt motionsspår. Min Moto G6 uppgav att jag gått totalt 5,14km (7755steg), iPhonen gav resultatet 2,9km (5841 steg).
3. Samtalshögtalaren - Ljudet är så lågt att det inte ens går att föra ett samtal i en tyst omgivning, trots att samtalsvolymen är ställd på max. Är tvungen att använda högtalartelefon eller headset vid telefonsamtal.
4. 3G/4G - Vid uppstart är kopplingen till mobilnätet oftast avstängd, och jag behöver manuellt aktivera den.

Men det är klart, det finns väl en anledning till att iPhones är billiga medan Moto G-lurar är svindyra... (OBS, sarkasm)

De flesta av problemen jag drabbats av verkar jag, enligt användares inlägg på Apples forum, vara långt ifrån ensam om (dock så verkar det som Apple vägrar kännas vid några som helst problem på sina produkter fram tills att de blir stämda i en grupptalan i USA...).

Hursomhelst, är det någon som drabbats av något av de problem jag listat och som har hittat en lösning? Just nu lutar det åt att jag går tillbaks till min Moto G6 och försöker hitta ett alternativt användningsområde för iPhonen, för som smartphone verkar den klart undermålig.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag rullar själv Iphone nu och har gjort i många år, precis som du en 7a. Jag försöker generellt att undvika allt som har att göra med att "uppdatera"(nedgradera) telefonen. De gamla modellerna görs medvetet långsammare med varje uppdatering för att man tillslut skall rasa över irritations brant och köpa en ny i ren frustration. När det kommer till ljud så är det inte bara lägsta ljudnivå utan också av sämre kvalle än på många andra märken i både 2 och 3 prisklasser under dem.

I och med min irritation över sättet Apple behandlar sina mjölkkor,dvs oss, så har jag gjort en del research för att kunna hitta en ersättare. Det jag kommit fram till är följande,

Vill man ha en premium mobil skall man gå för en Galaxy S10 eller en Huawei p30 standard eller PRO
Vill man ha en lite mindre dyr men fortfarande grym skall man gå för en galaxy 9 eller Huawei p20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExOster:

Hej,
Jag rullar själv Iphone nu och har gjort i många år, precis som du en 7a. Jag försöker generellt att undvika allt som har att göra med att "uppdatera"(nedgradera) telefonen. De gamla modellerna görs medvetet långsammare med varje uppdatering för att man tillslut skall rasa över irritations brant och köpa en ny i ren frustration.

De gamla telefonerna blir långsammare av iOS uppdatering för att bevara batteriet och för att motverka oväntade shutdowns. Detta går nu att stänga av om man så vill.

@PeCe Det två första problemen du nämnde kan vara kända problem. Alltid värt att prata med någon senior på Applecare och höra om det finns problemärenden. När det är lågt ljud från receiver högtalaren brukar det bero på antingen smuts eller hårdvara. Att mobilnät är avstängt under uppstart låter märkligt. Har du gjort någon felsökning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

De gamla telefonerna blir långsammare av iOS uppdatering för att bevara batteriet och för att motverka oväntade shutdowns. Detta går nu att stänga av om man så vill.

@PeCe Det två första problemen du nämnde kan vara kända problem. Alltid värt att prata med någon senior på Applecare och höra om det finns problemärenden. När det är lågt ljud från receiver högtalaren brukar det bero på antingen smuts eller hårdvara. Att mobilnät är avstängt under uppstart låter märkligt. Har du gjort någon felsökning?

Eftersom telefonen är knappt använd så tror jag knappast att det har hunnit samlas nog med smuts för att påverka ljudet. Får väl bita i det sura äpplet (pun intended) och lägga pengar på ett utbyte av högtalaren. Känns dock som en stor risk att pengarna slängs i sjön då många som har problem med låg ljudnivå i samtalshögtalaren verkar ha fått det precis när de uppdaterat till iOS 11.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExOster:

Hej,
Jag rullar själv Iphone nu och har gjort i många år, precis som du en 7a. Jag försöker generellt att undvika allt som har att göra med att "uppdatera"(nedgradera) telefonen. De gamla modellerna görs medvetet långsammare med varje uppdatering för att man tillslut skall rasa över irritations brant och köpa en ny i ren frustration. När det kommer till ljud så är det inte bara lägsta ljudnivå utan också av sämre kvalle än på många andra märken i både 2 och 3 prisklasser under dem.

I och med min irritation över sättet Apple behandlar sina mjölkkor,dvs oss, så har jag gjort en del research för att kunna hitta en ersättare. Det jag kommit fram till är följande,

Vill man ha en premium mobil skall man gå för en Galaxy S10 eller en Huawei p30 standard eller PRO
Vill man ha en lite mindre dyr men fortfarande grym skall man gå för en galaxy 9 eller Huawei p20.

Är nog sant. Själv har jag inget behov av en s k premiummobil (det enda jag inte tycker min Moto G6 duger till är att ta bilder, hade gärna sett en bättre kamera i den).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@Anton341: Mycket intresant! Tack för info, då skall jag genast stänga av den funktionen! Sen får vi väll se om det får den att krasha hela tiden.

Permalänk
Medlem

Något är ju uppenbarligen skapligt fel på den om du inte hör vad folk säger och avståndsmätningen diffar så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

3. Samtalshögtalaren - Ljudet är så lågt att det inte ens går att föra ett samtal i en tyst omgivning, trots att samtalsvolymen är ställd på max. Är tvungen att använda högtalartelefon eller headset vid telefonsamtal.

Jag vet inget om de två första punkterna då jag aldrig använt dessa funktioner. Allt jag vet där är att vänner som använder dessa funktioner frekvent aldrig klagat på problem. Men, det hjälper såklart inte dig. Tyvärr.

Vad jag gäller samtalsvolymen, låt oss börja med en "har du kopplat i sladden"-fråga. Har du provat öka volymen under samtalet? Om du har gjort det låter det som att det är fel på din telefon. Eller förstås, eventuellt fel på telefonen eller täckningen hos den på andra änden - jag antar att du försökt prata med olika människor på olika platser?

Hursomhelst, ljudet ska inte vara så lågt att det inte går att föra samtal i en tyst omgivning. Det ska snarare vara så bra att du kan samtala när du är ute på krogen mitt i natten, och har fått ett par öl för mycket i dig. Låg samtalsvolym som du beskriver det är inte normalt.

Såvida du inte svarat nej på "har du kopplat i sladden?" skulle jag säga att du fått en defekt telefon.

Citat:

4. 3G/4G - Vid uppstart är kopplingen till mobilnätet oftast avstängd, och jag behöver manuellt aktivera den.

Det är inte ett normalt beteende. Liknande problem kan dock ibland återfinnas i beta-versioner av iOS. Jag kör t.ex. iOS 13 betan och ibland tappar jag kontakt med WiFi, vilket kräver en omstart. Det händer dock så sällan att det inte ens är störande. Ditt problem låter betydligt värre.

Citat:

Men det är klart, det finns väl en anledning till att iPhones är billiga medan Moto G-lurar är svindyra... (OBS, sarkasm)

Att du fått en dålig erfarenhet, vilket såklart är tråkigt, betyder inte att alla telefoner funkar så. Jag förstår att du är besviken men låt oss hålla lite perspektiv. Du kan få dåliga exemplar och tråkiga erfarenheter från alla tillverkare.

Vad du beskriver är inte normalt för iPhones. De hade helt enkelt inte varit så populära som de är om det du beskriver vore normalt. Det löser förstås inte ditt problem och det säger inget om huruvida andra fått samma problem.

Citat:

De flesta av problemen jag drabbats av verkar jag, enligt användares inlägg på Apples forum, vara långt ifrån ensam om (dock så verkar det som Apple vägrar kännas vid några som helst problem på sina produkter fram tills att de blir stämda i en grupptalan i USA...).

Det är närmast standard hos företag. Låtsas först som att problemen inte finns och senare presentera en fix för problemen som inte fanns. Tråkigt att det är så och tråkigt att även Apple kör den stilen, trots att de tar bäst betalt av alla mobiltillverkare. Det är aldrig roligt när sånt händer.

Vad som kan sägas är dock att dina problem inte är standard. Din telefon beter sig konstigt av någon anledning. I vanlig ordning finns det en viss andel av produkter som har abnormala fel och söker du runt på nätet kommer du hitta andra som drabbats av liknande fel. Så är det med allt.

Citat:

Hursomhelst, är det någon som drabbats av något av de problem jag listat och som har hittat en lösning? Just nu lutar det åt att jag går tillbaks till min Moto G6 och försöker hitta ett alternativt användningsområde för iPhonen, för som smartphone verkar den klart undermålig.

Jag skulle börja med att reklamera den eller häva köpet hos säljaren. Om vi kan utesluta användarfel, alltså att du glömt koppla i sladden, så är din telefon defekt. Spelar ingen roll om den är ny ur förpackningen. Du ska kunna ha en bra uppkoppling mot nätet och kunna använda den som en telefon utan problem. Kan du inte det och du uteslutit handhavandefel så har du tyvärr fått en defekt telefon.

Permalänk
Medlem

Vad gäller samtalshögtalaren så finns det trådar på Apples forum där tusentals användare har drabbats av liknande problem. Det verkar ha två orsaker: En del har fått smutsbeläggning på högtalaren, en del fick ljudet kraftigt dämpat vid uppdatering till iOS 11.

Vad gäller stegräknaren så hittade jag flertalet artiklar som nämnde att iPhones är dåliga på detta område, och underskattar stegen med 20-talet procent (vilket verkar stämma bra i mitt fall).

Mitt exakta problem med avståndsmätningen (som om jag fattat rätt är GPS-baserad) verkar inte så många ha, men däremot verkar det tydligen finnas en hel del GPS-relaterade buggar i nyare iPhones/iOS.

Att kopplingen till mobilnätet är av vid uppstart av telefonen är inget större problem, startar ju bara om min telefon någon gång i månaden eller så...gäller bara att inte glömma att slå på det.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD