Skrivet av PeCe:
3. Samtalshögtalaren - Ljudet är så lågt att det inte ens går att föra ett samtal i en tyst omgivning, trots att samtalsvolymen är ställd på max. Är tvungen att använda högtalartelefon eller headset vid telefonsamtal.
Jag vet inget om de två första punkterna då jag aldrig använt dessa funktioner. Allt jag vet där är att vänner som använder dessa funktioner frekvent aldrig klagat på problem. Men, det hjälper såklart inte dig. Tyvärr.
Vad jag gäller samtalsvolymen, låt oss börja med en "har du kopplat i sladden"-fråga. Har du provat öka volymen under samtalet? Om du har gjort det låter det som att det är fel på din telefon. Eller förstås, eventuellt fel på telefonen eller täckningen hos den på andra änden - jag antar att du försökt prata med olika människor på olika platser?
Hursomhelst, ljudet ska inte vara så lågt att det inte går att föra samtal i en tyst omgivning. Det ska snarare vara så bra att du kan samtala när du är ute på krogen mitt i natten, och har fått ett par öl för mycket i dig. Låg samtalsvolym som du beskriver det är inte normalt.
Såvida du inte svarat nej på "har du kopplat i sladden?" skulle jag säga att du fått en defekt telefon.
Citat:
4. 3G/4G - Vid uppstart är kopplingen till mobilnätet oftast avstängd, och jag behöver manuellt aktivera den.
Det är inte ett normalt beteende. Liknande problem kan dock ibland återfinnas i beta-versioner av iOS. Jag kör t.ex. iOS 13 betan och ibland tappar jag kontakt med WiFi, vilket kräver en omstart. Det händer dock så sällan att det inte ens är störande. Ditt problem låter betydligt värre.
Citat:
Men det är klart, det finns väl en anledning till att iPhones är billiga medan Moto G-lurar är svindyra... (OBS, sarkasm)
Att du fått en dålig erfarenhet, vilket såklart är tråkigt, betyder inte att alla telefoner funkar så. Jag förstår att du är besviken men låt oss hålla lite perspektiv. Du kan få dåliga exemplar och tråkiga erfarenheter från alla tillverkare.
Vad du beskriver är inte normalt för iPhones. De hade helt enkelt inte varit så populära som de är om det du beskriver vore normalt. Det löser förstås inte ditt problem och det säger inget om huruvida andra fått samma problem.
Citat:
De flesta av problemen jag drabbats av verkar jag, enligt användares inlägg på Apples forum, vara långt ifrån ensam om (dock så verkar det som Apple vägrar kännas vid några som helst problem på sina produkter fram tills att de blir stämda i en grupptalan i USA...).
Det är närmast standard hos företag. Låtsas först som att problemen inte finns och senare presentera en fix för problemen som inte fanns. Tråkigt att det är så och tråkigt att även Apple kör den stilen, trots att de tar bäst betalt av alla mobiltillverkare. Det är aldrig roligt när sånt händer.
Vad som kan sägas är dock att dina problem inte är standard. Din telefon beter sig konstigt av någon anledning. I vanlig ordning finns det en viss andel av produkter som har abnormala fel och söker du runt på nätet kommer du hitta andra som drabbats av liknande fel. Så är det med allt.
Citat:
Hursomhelst, är det någon som drabbats av något av de problem jag listat och som har hittat en lösning? Just nu lutar det åt att jag går tillbaks till min Moto G6 och försöker hitta ett alternativt användningsområde för iPhonen, för som smartphone verkar den klart undermålig.
Jag skulle börja med att reklamera den eller häva köpet hos säljaren. Om vi kan utesluta användarfel, alltså att du glömt koppla i sladden, så är din telefon defekt. Spelar ingen roll om den är ny ur förpackningen. Du ska kunna ha en bra uppkoppling mot nätet och kunna använda den som en telefon utan problem. Kan du inte det och du uteslutit handhavandefel så har du tyvärr fått en defekt telefon.