Söker billigt(!) grafikkort!

Permalänk
Medlem

Söker billigt(!) grafikkort!

Det grafikkort en av mina datorer har är lite på gränsen t.o.m. för de relativt enkla spel som barnen spelar (för tillfället endast Minecraft och Human Fall Flat), och jag tänker mig därför en uppgradering, men ha i åtanke att det typ funkar med det jag har nu, så jag behöver inget superlyft, och har ont om pengar. Barnen ska kunna spela den typen av spel ett tag till helt enkelt, helst utan att de kraschar.

Nu ser det ut så här:

Moderkort: Gigabyte GA-A75-D3H
CPU: AMD A8-3870
RAM: 16GB DDR3
Grafikkort: 512MB ATI AMD Radeon HD 6550D

Några tips? (Det enda jag har läst mig till hittills är att någon rekommenderar PCIe 2.X till det moderkortet för att få ut mest möjligt av det.

Funderade på något av dessa, men är rätt clueless numera egentligen:

https://www.amazon.de/Palit-NEAT7100HD46H-2048MB-Graphic-NVID...

https://www.amazon.de/Zotac-GeForce-Grafikkarte-Base-Takt-gek...

Permalänk
Medlem

@gavagai: Varför hittar du inget lite starkare som är begagnat?

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Hedersmedlem

Ett GT 710 tror jag inte ens kommer slå ditt Radeon HD 6550D i spel alls, så det är till 100% bortkastade pengar.

Ska du handla i prisklassen 300-500 kr så är det beg som gäller om du ska ha något som är någon uppgradering alls...

Kanske något åt det här hållet från marknaden? https://www.sweclockers.com/marknad/171402-asus-gtx-560-ti-di... (förutsatt att du har en nätdel i maskinen som klarar driva detta...)

Permalänk
Medlem

GT710 är lägsta lägsta, grafikkortsmarknaden har varit lite knäpp på senare tid kan man tycka. De billigaste korten, och även näst billigaste, har varit typ ”samma” i en hel räcka år nu. Ska man ha 700-serien ska man nog helst ha 740 och uppåt. 730 är bara lite snabbare än ditt kort, 740 rejält snabbare (mer än dubbelt så snabbt)

Hur som, jag fick (som exempel bara) tag på ett fläktlöst 7750 på Tradera. Typ 400 kanske. Markant bättre än 6550 (typ mer än dubbelt så snabbt) Fördelen här är att det dels då är Silent (viktigt för mig), dels inte kräver extra strömtillförsel. Bara att trycka ner i datorn och köra. Inte alla nätagg för äldre burkar som har extra strömsladd för grafikkort. Så det kan vara något att kolla efter, att de begagnade korten inte drar för mycket ström.

Jag hade nog siktat på att hitta något på Tradera, eller kanske här på Säljesavdelningen. Måste vara många som har lite äldre medelbra kort i garderoben även om de flesta här tycks ha värstingkort.

OBS, inte jag som säljer, men typ det här:

https://www.tradera.com/item/341372/357348827/msi-geforce-gtx... 500kr för ett rätt ok kort. Radikalt bättre än du har nu och sägs inte kräva extra strömtillförsel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Såg nu precis att 6550D sannolikt är den integrerade grafiken i din CPU...

Vad har du för nätdel? Har du ens något som kan driva ett grafikkort? Iom att din dator som den ser ut nu helt enkelt saknar grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Såg nu precis att 6550D sannolikt är den integrerade grafiken i din CPU...

Vad har du för nätdel? Har du ens något som kan driva ett grafikkort? Iom att din dator som den ser ut nu helt enkelt saknar grafikkort.

Hur kollar jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gavagai:

Hur kollar jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Enklast är nog om du tar bort sidopanelen på din dator och tar en bild, så kan vi visa dig var du ska kolla.

Permalänk
Medlem

Köpte två grafikkort till min grabb.
Först ett GTX 670. Gav 400kr för det.
Sen hittade jag ett till, bättre kylare fast för 300kr.
Tog det med. Funkar grymt bra för 1080p för honom.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag lånar tråden lite..
Men är inte detta riktigt billigt?

https://www.tradera.com/item/341372/358051490/palit-gforce-gt...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Finns riktiga kap att få tag i. Sålde själv 2 titan (700-serien) för 500kr/st och köpte ett 980ti för 1700 på marknaden här. Rekommenderar marknaden här på forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<3

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Drasteroid:

Förlåt om jag lånar tråden lite..
Men är inte detta riktigt billigt?

https://www.tradera.com/item/341372/358051490/palit-gforce-gt...

64st 1060 kort på 5 månader? Känns inte helt tryggt 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Drasteroid: Använt till mining. Se vad mer som personen säljer. jag hade inte köpt det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Enklast är nog om du tar bort sidopanelen på din dator och tar en bild, så kan vi visa dig var du ska kolla.

Vad är det jag ska leta efter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gavagai:

Vad är det jag ska leta efter?

Skickades från m.sweclockers.com

Oj! Det ser ut som en nätdel från de ökända Ace of Sweden.

Lite mer om dessa här: https://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-o...

Det är imponerande att du haft en sådan nätdel igång i 9 år, å andra sidan har ju ju haft deras "kraftfullaste" version och inte haft någon separat GPU så....

Jag hade i varje fall inte vågat mig på att använda denna nätdel med ett grafikkort som kräver extra ström. Finns en övervägande risk att nätdelen brinner upp (och tar resten av din dator med sig), både med tanke på hur riktigt dålig denna modell är, och med tanke på dess ålder.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag letar efter. Finns en massa skojiga saker i den där lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Oj! Det ser ut som en nätdel från de ökända Ace of Sweden.

Lite mer om dessa här: https://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-o...

Det är imponerande att du haft en sådan nätdel igång i 9 år, å andra sidan har ju ju haft deras "kraftfullaste" version och inte haft någon separat GPU så....

Jag hade i varje fall inte vågat mig på att använda denna nätdel med ett grafikkort som kräver extra ström. Finns en övervägande risk att nätdelen brinner upp, både med tanke på hur riktigt dålig denna modell är, och med tanke på dess ålder.

O.k. så inget att göra då? eller plocka de vettiga delarna från den här burken och plocka ihop en ny dator. Har ändå 16GB ram t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gavagai:

O.k. så inget att göra då? eller plocka de vettiga delarna från den här burken och plocka ihop en ny dator. Har ändå 16GB ram t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

16 GB DDR3, chassi och eventuella lagringsenheter är nog det enda som är vettigt att spara på. Du kan stoppa i en ny nätdel och ett nytt grafikkort men jag misstänker det blir för dyrt för dig, dessutom kommer CPU:n hålla dig tillbaka oavsett vad du gör. Tyvärr.

Men om du skaffar en vettig nätdel och ett vettigt grafikkort nu så kan du i allafall skaffa ett bättre moderkort/CPU när pengarna tillåter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavagai:

O.k. så inget att göra då? eller plocka de vettiga delarna från den här burken och plocka ihop en ny dator. Har ändå 16GB ram t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska se vad jag har på vinden om det finns nått kvar , har skänkt en hel del redan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt något begagnat GTX770 eller liknande.

Jag ser att det finns två på Sweclockers marknad för 600kr styck. Bra pris för ett kort som i praktien är ett förbättrad GTX680.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det han borde göra är ju att köpa ett nytt nätaggregat och typ ett gtx 670 eller dylikt, inte renovera allt...

Permalänk
Medlem

Det begagnade 750ti som Pirum nämnde tidigare låter klockrent för den här burken!
#17991823
Det drar rätt lite ström, har grundläggande vettig prestanda och kostar inga jättepengar.
Borde kunna köras på det agg som sitter i om man vågar... (kommer inte belasta agget till gränsen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag hitta ett MSI R5850 om det kan va nått?
Har legat ett tag på vinden , så jag kan inte garantera nått! Men om du vill ha det så kan vi lösa det. Skicka ett PM om du är intresserad " gratis " såklart.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Ett begagnat 280X brukar men kunna få för 300 spänn. Upplyft med 800% i prestanda mot det du har enligt userbenchmark.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag hitta ett MSI R5850 om det kan va nått?
Har legat ett tag på vinden , så jag kan inte garantera nått! Men om du vill ha det så kan vi lösa det. Skicka ett PM om du är intresserad " gratis " såklart.

Jag har ju rätt dålig koll som sagt 🙃 men är det gratis, bättre än mitt och funkar så tar jag gärna emot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så, om jag vill skaffa ett nytt nätaggregat, vad ska jag titta på då? Är det knepigt att byta? Det har jag aldrig gjort förut.

Jag tänker att moderkortet ändå verkar ha en del möjligheter, ett tag till i alla fall, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som innan skriver jag att ett 290x är vääääldigt prisvärt.
Kör fortfarande mned det idag, och det fungerar fortfarande väldigt bra.
Prisvärt.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

köp ett GTX660 2GB. De kostar runt 300kr, och finns i drivor
Drar inte mycket ström jämfört med GTX7-serien, eller Radeon korten.

https://www.blocket.se/uppsala/Gtx_660___gtx_750_ti_85628920....

kolla om du ser något på ditt nätaggregat först, kan ju vara supersnål-aggregat på 300w om man har otur,.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

köp ett GTX660 2GB. De kostar runt 300kr, och finns i drivor
Drar inte mycket ström jämfört med GTX7-serien, eller Radeon korten.

https://www.blocket.se/uppsala/Gtx_660___gtx_750_ti_85628920....

kolla om du ser något på ditt nätaggregat först, kan ju vara supersnål-aggregat på 300w om man har otur,.

Det står väl 620W på? Eller är det något missledande modellnamn?