Ny spelburk, dags att byta till AMD? Budget 12.000kr

Permalänk
Medlem

Ny spelburk, dags att byta till AMD? Budget 12.000kr

Halloj,

Sitter i skrivandets stund och letar delar till en ny speldator. Min nuvarande är inköpt 2014. Jag kan inte påstå att jag är speciellt insatt i dagens komponenter och därför vänder jag mig till er för en hjälpande hand.
Jag har läst mycket gott om nya Ryzen 3000-serien från AMD och funderar på om det inte är dags att skippa Intel, trots att det är 1080p gaming som jag främst har hållit på med hittills.
Spelar mest CSGO och har sett på benchmarks att Ryzen faktiskt presterar bättre. Vill även att datorn ska klara en del videoredigering.
Budget ligger runt 12k.

Nedan är speccsen för min nuvarande dator, det jag inte använder kommer att leva vidare och användas av en systerson. Men tanken är att iallafall SSD-diskarna ska in i nya burken.

Chassi: Fractal Design Define R4 Vit
GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB
CPU: Intel Core i7 4790K
PSU: Fractal Design Edison M 650W 80+
Moderkort: ASUS Z97-A
RAM: Kingston 16GB HyperX Fury 1600 MHz DDR3
SSD: Samsung SSD 850 EVO 250GB
SSD: Samsung SSD 850 EVO 500GB

Har ett preliminärt bygge som ser ut som följande:

Något jag missat/saknar?
Behövs en CPU-fläkt?
Kommentera gärna era tips och erfarenheter.

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Billigare minnen:
https://www.inet.se/produkt/5301820/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

CPU-kylaren som ingår bör duga om du inte ska överklocka, men kanske låter ganska mycket. Du kan ju testa den först innan du eventuellt köper en bättre.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

@andr9as: Behöver du verkligen x570 där kan du spara en del genom att gå b450 istället

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Tänkte köpa dessa minnen på komplett: https://www.komplett.se/product/1133603/datorutrustning/dator...

får 20%-rabbatt då jag tänkt köpa CPU:n därifrån.

Har inget emot att den låter tbh, jag ger den nog en chans!

Permalänk
Medlem

@erikeriok1: Jag vet inte. Av vad jag har läst så verkar det vara problem med äldre moderkort för just 3000-serien (saknar kompatibilitet och behov att manuellt uppdatera bios). För att slippa bekymmer och vara lite framtidssäkrad ville jag köra x570. Är det mer värt för plånboken att köra B450?

Permalänk
Skrivet av andr9as:

Halloj,

Sitter i skrivandets stund och letar delar till en ny speldator. Min nuvarande är inköpt 2014. Jag kan inte påstå att jag är speciellt insatt i dagens komponenter och därför vänder jag mig till er för en hjälpande hand.
Jag har läst mycket gott om nya Ryzen 3000-serien från AMD och funderar på om det inte är dags att skippa Intel, trots att det är 1080p gaming som jag främst har hållit på med hittills.
Spelar mest CSGO och har sett på benchmarks att Ryzen faktiskt presterar bättre. Vill även att datorn ska klara en del videoredigering.
Budget ligger runt 12k.

Nedan är speccsen för min nuvarande dator, det jag inte använder kommer att leva vidare och användas av en systerson. Men tanken är att iallafall SSD-diskarna ska in i nya burken.

Chassi: Fractal Design Define R4 Vit
GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB
CPU: Intel Core i7 4790K
PSU: Fractal Design Edison M 650W 80+
Moderkort: ASUS Z97-A
RAM: Kingston 16GB HyperX Fury 1600 MHz DDR3
SSD: Samsung SSD 850 EVO 250GB
SSD: Samsung SSD 850 EVO 500GB

Har ett preliminärt bygge som ser ut som följande:

https://komponentkoll.se/bild/vnsGV.png

Något jag missat/saknar?
Behövs en CPU-fläkt?
Kommentera gärna era tips och erfarenheter.

Allt gott!

Själv skulle jag nog kört på ett billigare moderkort b450 för ca 1100kr + och ram minnen under 1000 lappen på 3200mhz så där har du ca 2300kr mer att röra dig med. Här ser du hur lite skillnad det är på minnerna gör enligt Techpowerup https://www.techpowerup.com/review/amd-zen-2-memory-performan...

Jag vet inte hur mycket du kommer jobba med video rendering men i spel så är det väldigt liten skillnad på 3600 samt 3700x enligt Gamers Nexus

Har inte kollat skillnaderna när det kommer till video rendering dock kan nog skilja en aning där.
Skulle satsat på ett saftigt grafikkort som drar upp prestandan rejält och skära ner på de andra mindra viktiga.
Vill du byta ut 3600 till 3700x så hamnar du på ca ~13900kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Jag vet inte hur mycket du kommer jobba med video rendering men i spel så är det väldigt liten skillnad på 3600 samt 3700x enligt Gamers Nexus
https://www.youtube.com/watch?v=rDV7aA6arVo

PSA: Det är jämförelse mellan 3600 och 3600X i videon. Inte 3700X.

Edit: Ignorera detta.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

PSA: Det är jämförelse mellan 3600 och 3600X i videon. Inte 3700X.

Går inte att missa 3700x inklusive ett antal andra cpuer i listan.

Permalänk

@andr9as: definitivt mer värt med b450 msi kort sköter uppdateringen via en knapp så är inga problem och skillnaden mellan 3600 och 3700x i spel är inte så värst stora utan det är nog bättre att spara pengarna och gå med 3600 och kanske köpa bättre grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Går inte att missa 3700x inklusive ett antal andra cpuer i listan.

Köper det.

Permalänk
Medlem

@erikeriok1: Klokt! Då blir det en 3600,

@harmonica22: Ditt bygge ser riktigt stabilt ut, ska undersöka grafikkortet och moderkortet.

Permalänk
Skrivet av andr9as:

@erikeriok1: Klokt! Då blir det en 3600,

@harmonica22: Ditt bygge ser riktigt stabilt ut, ska undersöka grafikkortet och moderkortet.

Kul att höra Har dock inte undersökt just det kortet, om det nu skulle ha dåliga reviews etc så kan man ju i värsta fall gå upp lite i pris om budget finns såklart. Men skulle själv försöka klämma in ett 2070 super på något sätt för att känna mig helnöjd.

Permalänk
Skrivet av harmonica22:

Kul att höra Har dock inte undersökt just det kortet, om det nu skulle ha dåliga reviews etc så kan man ju i värsta fall gå upp lite i pris om budget finns såklart. Men skulle själv försöka klämma in ett 2070 super på något sätt för att känna mig helnöjd.

är det inte lika gärna och köra med 5700XT då?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog fundera på en annan datorlåda. Har själv ett P400S som jag kommer att byta ut snart då det har alldeles för dåligt luftflöde. Har 2 Noctua P14 i fronten men det hjälper inte mycket då den är helt stängd förutom längst ner och längst upp. Tar jag bort frontpanelen sjunker CPU temp vid load med nästan 10C och GPU temp med några grader.

Permalänk

Jag gillar mitt Corsair Crystal 460...
Trevligt chassi.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/qAEJU/ vad jag hade köpt nu när jag slängde ihop grejerna kan nog hitta billigare någonstans

Permalänk
Skrivet av erikeriok1:

https://komponentkoll.se/bygg/qAEJU/ vad jag hade köpt nu när jag slängde ihop grejerna kan nog hitta billigare någonstans

Håller med om detta bygge. Har god erfarenhet av Fractal Designs chassis som jag använt i 5 byggen. Rekommenderar Define C eller meshify om man prioriterar flöde över tysthet som ett alternativ till det i listan.

Om du inte har bråttom hade jag väntat in partnermodeller av 5700xt då de kylarna sannolikt kommer att vara både tystare och effektivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hg: Det var tråkiga nyheter! Det är annars ett riktigt snyggt chassi.

@erikeriok1: Har möjlighet att få tag i ett RTX 2070 Super för 4000kr. Snabb check så verkar den stå ganska jämlikt mot 5070 XT. Vad är skillnaden på MSI B450M GAMING PLUS mot MSI B450 TOMAHAWK som jag har sett många rekommendera?

@LividNewt: Har väl egentligen ingen brådska mer än att man är prylnörd och vill ha grejerna fort

Permalänk

@andr9as: 2070 super för 4000? det är absolut mer värt så ta den men jag bara slängde ihop grejerna så tomahawk är nog det bättre kortet tog nog bara det billigaste jag kunde hitta

Permalänk
Skrivet av erikeriok1:

är det inte lika gärna och köra med 5700XT då?

Ja det kan du göra men isåfall hade jag kört på en med vettig eftermarknadskylare. Dem ska lanseras väldigt snart om du orkar vänta på det då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För den intresserade vart det följande bygge som beställdes:

* Lyckades få tag i 2070 Super för 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr9as:

För den intresserade vart det följande bygge som beställdes:

* Lyckades få tag i 2070 Super för 4000kr.

https://komponentkoll.se/bild/UnifO.png

Får man vara så fräck och fråga var du hittade ett 2070S för 4000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Får man vara så fräck och fråga var du hittade ett 2070S för 4000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

I andrahand

Permalänk
Medlem

På tal om chassin, vad har hänt med Corsair Obsidian 550D? Det är utan tvekan det bästa chassi som nånsin gjorts. Jag hittar inga ex på Prisjakt dock.