Permalänk
Medlem

Val av backend-språk

Hej! Skulle behöva er expertis. Kommer under hösten studera antingen C# eller Java på högskolenivå och undrar vad ni skulle rekommendera?
T.ex. vad som är mest eftertraktat på arbetsmarknaden?
Löneskillnader?
Hört att C# ofta är kopplat till större företag och stor städer, stämmer det?
Är det vissa branscher som mest använder det ena eller andra t.ex.?
Alla tips högt som lågt är välkomna.

Ganska novis på ämnet, bara kört lite python och SQL tidigare samt läst en gymnasiekurs med C# vilket kändes rätt bra då jag gillar lite modernare syntax där det inte är så stort avstånd mellan kod och pseudokod.

Permalänk
Medlem

C# är populärare i Sverige än vad det är överlag i världen. Men lär du dig C# eller Java så är det väldigt enkelt att lära dig det andra då C# är direkt inspirerat från Java.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Chamar: Båda faller under samma paradigm, objektorienterade språk. Dvs om du lär dig och kan t.ex Java ordentligt så 'kan' du redan C#, med undantag för främst syntaktiska skillnader.

Poängen är att du väljer inte mellan svart och vitt, snarare mellan två väldigt närliggande nyanser av samma färg. Spelar ingen roll. Personligen föredrar jag Java framför C# för att hålla lite avstånd till Microsoft.

Permalänk
Medlem

Med .net core, webapi och entity framework så ser jag ingen anledning längre till java i nya projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamar:

Hej! Skulle behöva er expertis. Kommer under hösten studera antingen C# eller Java på högskolenivå och undrar vad ni skulle rekommendera?
T.ex. vad som är mest eftertraktat på arbetsmarknaden?
Löneskillnader?
Hört att C# ofta är kopplat till större företag och stor städer, stämmer det?
Är det vissa branscher som mest använder det ena eller andra t.ex.?
Alla tips högt som lågt är välkomna.

Ganska novis på ämnet, bara kört lite python och SQL tidigare samt läst en gymnasiekurs med C# vilket kändes rätt bra då jag gillar lite modernare syntax där det inte är så stort avstånd mellan kod och pseudokod.

Jag hade helt klart valt C#. Har inte testat så mycket Java, men mitt första intryck var att det känns mycket bökigare att komma igång med, speciellt som nybörjare. C# är ett väldigt nybörjarvänligt språk, men har också ett högt tak där systemen kan skrivas väldigt komplexa.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så spelar valet av dessa språk ingen roll. Speciellt inte med tanke på att det verkar vara en grundkurs det rör sig om. Då kommer du nog inte ens in på de relativt små skillnader som finns. Mitt tips är att välja den kurs som verkar ha det bästa innehållet och föreläsare.

Permalänk
Medlem

Jag tror att .net är enklare att lära och använda än java ee.

Permalänk
Medlem
Skrivet av int64:

Jag tror att .net är enklare att lära och använda än java ee.

Nu handlar det dock om Java och inte Java EE, vilket är två väldigt olika saker. Frågan rör C# och Java, inte .NET och Java EE.

Permalänk
Avstängd

Rent språkmässigt är det ju inte så stora skillnader men verktygen är ju generellt mycket trevligare för C#. Mycket hellre VS än Eclipse eller Netbeans. IntelliJ är helt ok men har ändå en bit kvar till VS. Å andra sidan så är det grundnivå vi talar om och då blir det väl mer typ notepad ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolexius:

Nu handlar det dock om Java och inte Java EE

Chaman var tydligt att språket behövs för backend. Framework kunskaper är nästa steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Rent språkmässigt är det ju inte så stora skillnader men verktygen är ju generellt mycket trevligare för C#. Mycket hellre VS än Eclipse eller Netbeans. IntelliJ är helt ok men har ändå en bit kvar till VS. Å andra sidan så är det grundnivå vi talar om och då blir det väl mer typ notepad ändå

VS dör ut, VS Code är framtiden... och mörk framtiden för utvecklare.