Duger denna konfiguration? Ca 13k +skärm

Permalänk
Medlem

Duger denna konfiguration? Ca 13k +skärm

Tjena.
Nu ska jag återvända till det heliga landet och köpa mig en PC. Jag räknar mig som total novis, med tanke på att det är ca 10 år sedan jag senast köpte datorkomponenter.
Här är en konfiguration som enligt mig verkar bra.
Kom med tips, kritik eller ge ett godkännande bara. Datorn skall i första hand användas till spel.
Battlefield, Witcher, Destiny..
FPS-spel som ska flyta på i fin upplösning helt enkelt.
Ja, ni fattar.
Shoot!

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Tjena.
Nu ska jag återvända till det heliga landet och köpa mig en PC. Jag räknar mig som total novis, med tanke på att det är ca 10 år sedan jag senast köpte datorkomponenter.
Här är en konfiguration som enligt mig verkar bra.
Kom med tips, kritik eller ge ett godkännande bara. Datorn skall i första hand användas till spel.
Battlefield, Witcher, Destiny..
FPS-spel som ska flyta på i fin upplösning helt enkelt.
Ja, ni fattar.
Shoot!
https://www.webhallen.com/api/cart-img/236943,256271,236123,302708,303921,294000,283852,292378,289936

Ser jättebra ut - inget att klaga på direkt. Du skulle kunna klara dig med 650W (men förstås inte fel med 750W) och jag tycker det finns roligare chassin, men det är ju en smaksak.

Om du inte tycker ljudnivån är jätteviktig så kan du välja 5700 XT istället. Kortet presterar väldigt snarlikt 2060S i DX11, men är ungefär 10% snabbare i DX12. Finns för 4 790kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

FPS-spel som ska flyta på i fin upplösning helt enkelt.

1920x1080 på 27" känns lite tråkigt till en så fin dator, jag skulle rekommendera att du tar dig en funderare på om det kanske är värt att lägga lite extra på skärmen och välja en med 2560x1440-upplösning istället. Skärmen är trots allt en väldigt viktig del av upplevelsen. Det blir dock ett ganska stort hopp i pris för en sån skärm, så jag kan förstå om du tycker det blir för dyrt.

I övrigt finns det som sagt inte mycket att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Ser jättebra ut - inget att klaga på direkt. Du skulle kunna klara dig med 650W (men förstås inte fel med 750W) och jag tycker det finns roligare chassin, men det är ju en smaksak.

Om du inte tycker ljudnivån är jätteviktig så kan du välja 5700 XT istället. Kortet presterar väldigt snarlikt 2060S i DX11, men är ungefär 10% snabbare i DX12. Finns för 4 790kr.

Tack för svar.
Med tanke på att jag lär köra med lurar när jag lirar, så är ljudnivån inte prio ett.
Har du koll på om det är någon väsentlig skillnad på kylningen på MSI, ASUS och GIGABYTE, gällande XT kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

1920x1080 på 27" känns lite tråkigt till en så fin dator, jag skulle rekommendera att du tar dig en funderare på om det kanske är värt att lägga lite extra på skärmen och välja en med 2560x1440-upplösning istället. Skärmen är trots allt en väldigt viktig del av upplevelsen. Det blir dock ett ganska stort hopp i pris för en sån skärm, så jag kan förstå om du tycker det blir för dyrt.

I övrigt finns det som sagt inte mycket att klaga på.

Du har kanske rätt 🤔
Men 27" klarar man sig på väl?
Och 144 mhz vill man väl också ha, eller 75 duger?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köpa en 3600 istället för 3600x med tanke på att dom presterar typ likadant. Och sedan köpa en lite bättre kylare, typ en Cooler Master Hyper 212. Då får du betydligt bättre kylning och lägre ljudnivå.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Du har kanske rätt 🤔
Men 27" klarar man sig på väl?
Och 144 mhz vill man väl också ha, eller 75 duger?

Ja, storleken är ju mest en smaksak, och även frekvensen till en viss del. Det brukar sägas att hög frekvens inte är något man saknar förrän man börjar använda en sån skärm, sen är det svårt att gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Personligen skulle jag köpa en 3600 istället för 3600x med tanke på att dom presterar typ likadant. Och sedan köpa en lite bättre kylare, typ en Cooler Master Hyper 212. Då får du betydligt bättre kylning och lägre ljudnivå.

Tack för svar.
Är framtidsutsikten på dom båda processorerna lika? Tänkte på framtida uppdateringar och dylikt.
Eller skillnaden är kanske inte så stor med tanke på att jag typ bara ska spela på burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, storleken är ju mest en smaksak, och även frekvensen till en viss del. Det brukar sägas att hög frekvens inte är något man saknar förrän man börjar använda en sån skärm, sen är det svårt att gå tillbaka.

Okaj. Nästa fråga. Kanske lite dum den också men..
Curved eller ej?
Någon av dessa kanske? https://www.webhallen.com/se/product/295698-MSI-Optix-MAG271CQR-27-1440p-VA-1ms-144hz-HDMIx2-DP-Curved-VESA
https://www.webhallen.com/se/product/225859-ASUS-MG278Q-27-1440P-1ms-144Hz-2xHDMI-DP-G-Sync-FreeSync

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Tack för svar.
Är framtidsutsikten på dom båda processorerna lika? Tänkte på framtida uppdateringar och dylikt.
Eller skillnaden är kanske inte så stor med tanke på att jag typ bara ska spela på burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inget du behöver tänka på. Dom presterar likadant i spel och dom överklockar likadant. Det man betalar för är i princip en bokstav och marginellt bättre kylare. Därför anser jag att köpa en 3600 och en bättre kylare är betydligt smartare köp. Såg en video på CM Hyper 212 black edition för ett par dagar sen. Dock så testade dom på en 2600x, men det skiljde typ 30c mellan originalkylaren och CM Hyper 212. Det är faktiskt en ganska stor skillnad. En vanlig 212 kostar 349kr och black edition tror jag kostar 390kr, så du kommer fortfarande spara pengar mot en 3600x.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Okaj. Nästa fråga. Kanske lite dum den också men..
Curved eller ej?

Lite samma sak där, mest en smakfråga. Se Sweclockers guide till bildskärmar.

Permalänk
Medlem

Av dom två skulle jag nog ta MSI skärmen, den har en VA panel. Då får du bättre färgåtergivning på bilden jämfört med TN panelen som sitter i Asus skärmen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Tack för svar.
Med tanke på att jag lär köra med lurar när jag lirar, så är ljudnivån inte prio ett.
Har du koll på om det är någon väsentlig skillnad på kylningen på MSI, ASUS och GIGABYTE, gällande XT kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är samma kylare och kort. Enda som skiljer kan vara garantitiden.

Värt att notera att 3600X har högre klockfrekvenser, men verkar inte göra någon större skillnad i de flesta spelen. Om du väljer 3600 + kylare så hade jag köpt den jag länkat till nedanför istället för Hyper 212. Typ samma pris men H5:an är betydligt bättre.

https://www.webhallen.com/se/product/241284-Cryorig-H5-Ultima...
+
https://www.webhallen.com/se/product/290042-Cryorig-AM4-Upgra...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Stort tack för hjälpen alla.
Just nu ser min konfig ut såhär.
Som jag sa så är jag novis, så jag har följt alla tips på vägen än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Det där ser väl bra ut, och jag tror absolut du kommer bli nöjd.

Sant att 3600x har högre basklocka än 3600. Men dom boostar lika mycket båda två, så det har ingen betydelse. Och som sagt. Vill du överklocka, så överklockar dom likadant. Men i detta fallet, så får du med en betydligt bättre kylare som gör det lättare.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Stort tack för hjälpen alla.
Just nu ser min konfig ut såhär.
Som jag sa så är jag novis, så jag har följt alla tips på vägen än så länge. https://www.webhallen.com/api/cart-img/236943,236123,294000,292378,303614,295698,272328,302709,293315,241284,290042

Skickades från m.sweclockers.com

Toppen!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.