Hur ska jag lagra filmer och bilder som bäst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

DLT kasetter är en rätt bra lösning. Det är lite kostsamt men de har en livslängd på ca 20-30 år innan du behöver läsa / skriva om dem. Jag vet inte vilka mängder data du har men det är vad industrin använder för att lagra data som staten kan vilja se 10 år tillbaka på.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av ZecretW:

DLT kasetter är en rätt bra lösning. Det är lite kostsamt men de har en livslängd på ca 20-30 år innan du behöver läsa / skriva om dem. Jag vet inte vilka mängder data du har men det är vad industrin använder för att lagra data som staten kan vilja se 10 år tillbaka på.

Jag hade en chef som körde det runt sekelskiftet efter att ha blivit av med en del saker vid en hårddiskkrasch. Allt funkade bra tills han behövde återställa när nästa disk gick sönder, då blev det trassel med bandet så allt var förlorat ändå. De kanske har blivit bättre sedan dess dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Bandbackupper är inte aktuellt för privatpersoner idag - break-even när bandlagring börja bli lönsam gentemot använda externa USB-diskar är typ i området 30 st 8TB diskar då om man skall ha de senaste LTO-bandare med högsta kapaciteten då bandskostnaden inte är särskilt mycket billigare per TB sett än en snurrdisk

Och tittar man på alla gamla hårddiskar jag samlat på under åren så är de av utmärkt långtidshålbarhet långt över 10 År (det finns dock undantag även här)

som privatperson finns det ingen anledning att använda LTO-bandsmaskiner för att göra backup, USB-snurrdiskar fyller den funktionen mer än väl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Det finns arkivbeständig optisk media (M-Disc) Blu-Ray 25GB verkar vara största(?).
Men behöver antagligen speciell brännare även om mediat kan läsas i vanlig optisk enhet.

Om man har flera terabytes så är det kanske inte helt skoj att göra backup.
Det snackades ett tag om optiska skivor I terabyte storlek, men verkar inte hänt så mycket.
Tror det finns dyra special format som HMD men var tal om billigare saker som inte blev av.

Finns ju *Sony Optical Disc Archive Cartridge 300GB, 600GB, 1.2TB and 1.5TB disc (Rewritable or Write once)* vet ej hur arkivbeständiga dom är, sedan så är det ju avsett för företag så kostar säkert multum. Kanske ett alternativ till bandstation om man nu funderar på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Jag kör följande:

En kopia på en extern hårddisk samt en kopia på OneDrive i ett Office365-konto med tvåfaktorsautentisering som jag inte använder till något annat. Och där laddar jag upp bilder och filmer manuellt, d.v.s. ingen synk av något slag alls aktivt.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i7 3770k @ 4.2Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016
Skrivet av Alpha77:

Det finns arkivbeständig optisk media (M-Disc) Blu-Ray 25GB verkar vara största(?).
Men behöver antagligen speciell brännare även om mediat kan läsas i vanlig optisk enhet.

Om man har flera terabytes så är det kanske inte helt skoj att göra backup.
Det snackades ett tag om optiska skivor I terabyte storlek, men verkar inte hänt så mycket.
Tror det finns dyra special format som HMD men var tal om billigare saker som inte blev av.

Finns ju *Sony Optical Disc Archive Cartridge 300GB, 600GB, 1.2TB and 1.5TB disc (Rewritable or Write once)* vet ej hur arkivbeständiga dom är, sedan så är det ju avsett för företag så kostar säkert multum. Kanske ett alternativ till bandstation om man nu funderar på det.

Efter att ha gått igenom +500 CD och DVD av olika märken och batcher från tiden när det var vanligast runt 2000-talet med nero-diskspeed och mätt feltakten ( med brännare som klarar det och rapportera i PIE och PIF-takt) så är diskarna med 'dye' sämst medans DVD+/-RW med fasomvandlade yta har hållit sig alldeles utmärkt - faktiskt nästan samma klass som köpeskivor trots +10 år förlöpt fast det på den tiden begav sig så alla att DVD-RW-skivor knappt hade runt hörnetgaranti...

dye-DVD så blir felutfallen allt högre med tiden men ändå att väldigt få skivor (~5 skivor av ~500 skivor) som var svårlästa efter +12 År och ingen som var så dålig att innehållet inte gick att rädda (dvs. man lyckades till slut med flera avläsningar på flera olika läsare med ddrescue). CD-skivor är dock en annan femma - när det börja vara 12-15 år gamla så var ca 1/3-del så dåliga att det finns områden som inte går att läsa hur mycket man än försöker med olika läsare, har man en samling sådana så bör man försöka läsa av dem (och göra en iso-kopia) så fort man man har möjlighet och lägga på HD.

Ett check som man kan göra utan att mäta på PIE/PIF med speciella program och drivers - är att spela av sina DVD-skivor så fort det går gärna med plottande program (som nero disk-speed) och minskar inte spelaren varvet/lästakten hela skivan igenom så är skivorna OK för 5 år till minst, man kan acceptera att det hackar ned ett steg typ mindre 5% precis i slutet, så kanske man behöver titta till skivan om 2-3 år, men är det mer än så och det hackar ned i varvtalet 2 steg och mer så bör skivan brännas om till ny media inom kort tid och givetvis verifieras inklusive med avläsning snabbast det går.

Man skall komma ihåg att när varvtalet minskar så beror det på att felrättningen slagit i taket och nyttjat all paritet som finns i felrättning och att sänka varvet så förbättras signal över brus marginalen (mindre gitter av den lägre hastigheten) tillräckligt för att pariteten skall räcka till igen och kör på det till det är så dåligt igen att spelaren sänker varvtalet ett steg till etc. - Därför får man acceptera att det stegar ned precis i slutet av skivan men inte att det sänker ett steg till i varvtal - tillåter man inte den lilla avvikelsen i slutet så finner man att troligen de flesta skivorna måste brännas om...

- försämringen kommer inneifrån centrum och ytterifrån kanterna medans område mellan centrum och kant är det som rör sig minst i åldring och det märks i olika takt beroende på skivmärke eller snarare skivbatcher från de som pressar (vilket inte är samma sak som det som står på etiketten då detta outsourcas hela tiden och kan vara olika för samma 'märken' - MID anger tillverkare och det finns de som är bra (japanska) och de som är riktigt ursla (indien)) - många av dem är borta - dessvärre alla japanska pressar borta och många av de som ansåg som halvdåliga men godkända är nu det bästa som finns idag - den indiska har gått i konken (dock inte pga DVD och BR-pressingen trots att det var skräpkvalitet utan drogs med av misslyckad satsning på solenergi...)

BR är osäkert kort när det gäller hållbarhet - dvs. det finns inte tillräckligt bra erfarenheter hur deras åldring utvecklar sig. Deras beläggning är metallbaserad (koppar) som bränns till en silikat inte långt ifrån samma teknik som MDISK - Jag har en ganska stor bunt av dem med PIE/PIF-plottar brända för 4-5 år sedan men har inte gått igenom dessa ännu och sett hur de förändras med tiden (har iso-kopior på hd på alla dessa numera)

Om man är osäker så skulle jag nog fortfarande sätta mina kort på att bränna på BR-RE skivor med fasomvandlande metall med tanke på hur bra DVD+/-RW skivor har hållit över tiden med i stort sett ingen förändring i PIE/PIF alls och redan i bränningen ligger på mycket låg nivå (det gör inte en dye-skiva ens som nybränd)

Det finns en seglivad myt att för bästa bränningskvalitet så skall man låsa brännaren på typ 4 ggr brännhastighet och inte låta den bränna så fort det går - det är fel - iallafall om man tittar på PIE/PIF - där är oftast brännarens maximala hastighet som ger bäst resultat, men är man riktig noga så bränner man några provskivor på olika hastighet och sedan analyserar med en läsare som kan läsa PIE/PIF med tex. nero disk-speed - och är man riktigt noga så kör man det på varje spindel eller ny MID-värde på skivorna man köper hem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Blu-ray m-disc. ???

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Om du frågar mig - alldeles för dyra och skillnaden mellan BR med metall-lager och BR-Mdisk för liten för att motivera den stora prisskillnaden, medans DVD+/-R med Dye och DVD-Mdisk så är förbättringen mycket större och kanske kan motivera priset.

Är DVD och BR-brännaren yngre än 8-9 år så brukar de klara M-disk, somliga äldre även efter firmware-uppgradering.

Dock det för mig som bevisat håller bra över tiden är DVD+/-RW-skivor (vart fall i nordisk klimat) och förmodar att motsvarande BR-RE är av samma karaktär när det gäller åldring över tiden (dvs knappt märkbar ens efter 10 år) - och dom är billigare än M-DISK-skivor.

Problemet som jag tror kommer bli i framtiden är allt färre och färre fungerande läsare - DVD finns det så enorma mängder ute av att det alltid inom bekantskapskretsen går att hitta någon fungerande i många år framöver, medans BR aldrig riktigt slagit igenom och är bara in enstaka procentenheter sålda i jämförelse med DVD-läsare/brännare vilket innebär att det kanske blir att leta i vidare cirklar om man om 15-30 år framöver behöver läsa mediat.

Bandbackupper lider av samma sak - relativt få sålda bandenheter, de som finns kommer vara rejält slitna för att de just används mycket och efter 2 generationer inom samma bandstandard kan nya bandläsare inte längre läsa de gamla banden. Spelar ingen roll att datat på banden håller 50 år om det inte finns läsare/bandmaskiner som kan tolka innehållet längre...

För närvarande är hårddiskar - både de lösa och i USB-lådor den framtidssäkraste lösningen i avseende avläsningsmöjligheter då man bara är beroende av en gränssnitt - inte att en uppspelningsapparat av mediat inte längre finns eftersom den redan finns inbyggd i mediat (hårddisken).