Permalänk

Blue screens hela tiden

Hej alla!
Vet inte om någon kan hjälpa mig, men jag har försökt olika saker nu. Hur som helst. Min "nya" stationära består av följande:

Moderkort: Asus ROG STRIX B450-F GAMING (Bios uppdaterad till 2301) (Köpt på netonnet)
CPU: AMD Ryzen 5 2600 med stock kylare.
Minnen: Corsair Vengeance LPX 2x8 GB 3000MHz (Köpt på netonnet)
Grafik: Gigabyte GeForce GTX 1070 DUAL 8 GB (Köpte ett begagnat mining kort)
PSU: Corsair 850W Gold (Min gamla server PSU)
Disk 1: Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S500BW 500GB (Köpt på netonnet) + (Kylfläns från Inet)
Disk 2: Samsung 860 EVO Series MZ-76E500B 500GB (Köpt på netonnet)
Disk 3: Seagate IronWolf ST4000VN008 64MB 4TB (Köpt på netonnet)

Så, under veckans gång har jag installerat Windows 10 på M2 disken, ifrån USB, innan jag köpte dom andra två diskarna. Funkade hur bra som helst, och installerade andra program som kommer att användas. Kopplade in dom andra diskarna efteråt och installerade spel på SSD'n. Supernöjd, sval dator, och supertyst. Så i fredags körde jag den hela dagen, jobbade på den, testade spelen, och installerade lite lull lull, såsom drivare för mus, Logitech G502 trådad, grafikkort, chipset, och sånt. Allt var hur bra som helst. Gick och lade mig sen.

Morgonen efter så hade datorn startat om sig, och tänkte inte mer på det. Loggade in på datorn och sekunder senare fick jag blue screen, med meddelande MEMORY MANAGEMENT. Så jag lät den starta om igen, kom lite längre in i uppladdningen av windows, och samma sak igen. Blue screen och samma error. Tredje gången så fick jag blue screen längre in uppladningen. Men då var det DXGMMS2.SYS som var fel meddelandet. Happ tänkte jag och antog att det var strul med grafiken. Så jag stängde ner allt, ruckade lite på minnen, batteriet, kablar, grafikkort och så vidare, och startade om.

Denna gång gjorde jag ingenting, loggade in och lät den stå.. i ca 20-25 minuter, och då bluescreen igen och MEMORY MANAGEMENT. Jag gjorde en diagnostic på minnena vid tillfälle och inga fel hittades. Så höll jag på ett tag. Fick nog.

Idag tänkte jag att jag installerar väl om hela systemet då. Fick då installations error, och googlade på det. Lösning 1 var att ta ur dom andra diskarna, vilket jag gjorde, och då kom jag förbi just det felet. Men i installationen Getting Files Ready eller vad det är.. så fick jag annat error, 0xc0000005, och efter ett tredje försök så fick jag blue screen igen, MEMORY MANAGEMENT.

Jag har ingen aning vad felet kan vara, är det fel på minnen? Eller är det fel på grafik minnena? Nåt hårdvaru fel måste det vara tror jag. En polare till mig säger att det kan inte vara grafikkortet, men vad vet jag. Känner mig helt okunnig och lost just nu.
Sorry för allt jobbigt läsande. Men försökte vara så utförlig jag kan av händelserna.

Mvh Robert

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Medlem

För att utesluta gpun så koppla ur det och kör skärmen direkt på moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har tagit ut grafikkkortet och kopplat in HDMIn till moderkortet. Men får ingen bild över huvudtaget...

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen resetknapp på moderkortet som nollställer BIOS?

Edit:
Senaste BIOS är 2406 https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Lanstroem:

För att utesluta gpun så koppla ur det och kör skärmen direkt på moderkortet

Skrivet av icehawk77:

Har tagit ut grafikkkortet och kopplat in HDMIn till moderkortet. Men får ingen bild över huvudtaget...

Processorn har ingen integrerad GPU.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

MEMORY MANAGEMENT pekar på RAM eller någon koppling till RAM så kör memtest86 och se ifall den hittar något fel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Finns en bygel för att resetta, vilket jag gjorde också. Men ingen bild...

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icehawk77:

Finns en bygel för att resetta, vilket jag gjorde också. Men ingen bild...

Testa flasha 2406 BIOSet som är den senaste. Länk längre upp
Det står inte vad den gör dock

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Vzano:

MEMORY MANAGEMENT pekar på RAM eller någon koppling till RAM så kör memtest86 och se ifall den hittar något fel.

Ska kolla på det, tackar.

Skrivet av AMD-FX:

Testa flasha 2406 BIOSet som är den senaste. Länk längre upp

När jag kommer in i BIOS igen så kollar jag det också

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk

Är riktigt noob på detta.. Men har ställt in UEFI och vad det heter.. installerat memtest86 på usb enligt instruktioner från deras sida. Den vägrar starta från usb...

Edit: NU kom det igång...

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk

Körde igång memtest86,eller det skötte sig själv. Bootade upp, så gjorde den nåt själv.

https://imgur.com/a/GENakHC

Känns som att det är ram minnena det är fel på då... om inte ens den vill avsluta testet
Eller har jag gjort testet fel?

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icehawk77:

Körde igång memtest86,eller det skötte sig själv. Bootade upp, så gjorde den nåt själv.

https://imgur.com/a/GENakHChttps://imgur.com/a/GENakHC

Känns som att det är ram minnena det är fel på då... om inte ens den vill avsluta testet
Eller har jag gjort testet fel?

Ja, ser inte bra ut. Funkar nåt minne om du har två av dem?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jag har bara 2 st 8GB i...

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icehawk77:

Jag har bara 2 st 8GB i...

Ta bort ena. Kanske bara ena minnet som är trasigt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av icehawk77:

Körde igång memtest86,eller det skötte sig själv. Bootade upp, så gjorde den nåt själv.

https://imgur.com/a/GENakHChttps://imgur.com/a/GENakHC

Känns som att det är ram minnena det är fel på då... om inte ens den vill avsluta testet
Eller har jag gjort testet fel?

Kör minnena i 2133MHz och se ifall det hjälper.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Det var det jag gjorde. Det står under AUTO i Memory Frequency, och den väljer då 2133 MHz automatiskt..

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Medlem

Prova Byt platser på minnet till 1 och 3 eller 2 och 4. Var problemet med min brors ryzen setup

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av icehawk77:

Det var det jag gjorde. Det står under AUTO i Memory Frequency, och den väljer då 2133 MHz automatiskt..

Enligt memtest86 så är minnena överklockade, du får stänga av DOCP.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Nu så har jag testat minnena i memtest86. Och som jag förstår det så är det Memtest86 som drar upp minnena till 3414 MHz, för jag har provat AUTO i Bios och en fast inställning. Men hur som helst, har provat båda minnena separat i Channel 2 enligt manual, och båda har passerat memtestet utan error.
Nu i skrivandes stund så kör jag memtest med BÅDA minnena i, dock skiftade. Och 5 minuter har gott hittills... inga fel alls ännu. Förra gången så blev det ju en massa error.

Mycket konstigt tycker jag.

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk

Eftersom det såg ut att fungera då, så installerade jag om Windows då och alla program och sådant. Sen fick den stå en stund, och poff så kom det blue screen igen, denna gång PFN List corrupt meddelande. Så jag testade minnen direkt då, och då blev det återigen error. Så det är nog fel på minnena eller sloten i moderkortet. Hur som helst så kommer jag lämna in minnena först i helgen, och sen låna ett bar DDR4 av en kompis och testa igen.

Vill bara tacka alla som kom med förslag hur jag skulle gå vidare.

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk

Haft samma problem som dig med mitt i9900 system, körde du också xmp? Tydligen klockade min xmp1 profil minnena skithögt, undra om dom tog skada av det?

Skriv gärna om det funkde bra med minnena du låna..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Haft samma problem som dig med mitt i9900 system, körde du också xmp? Tydligen klockade min xmp1 profil minnena skithögt, undra om dom tog skada av det?

Skriv gärna om det funkde bra med minnena du låna..

Nu verkar det som allt fungerar. Vad jag gjorde denna gång var att ta med minnena till en polare, vars minnen jag skulle få låna. Men han ville prova mina minnen i sin dator, och han ändrade lite i Bios, och vi memtestade minnen, NOLL error. Han följde med mig hem och satte i dom i min dator igen, och satte sig vid bios och ändrade från auto till DCOP standard eller vad det heter, och såg till att rätt latency var korrekt. Det var tydligen allt som behövdes. Körde igång GTA5 igår och lät den stå i ett par timmar, det fungade bra. Idag så har jag haft igång den ett tag, kollar youtube, drog igång Elder Scrolls, skyfflat filer fram och tillbaka, startat om flera gånger, i med en till monitor. Och det verkar funka som det ska nu.

//Rob

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk

...suck.. Självklart tog man ut segen i förskott.. igen. Lät datorn stå på under dagen, kommer hem till en bluescreen, memory management igen.. starta om, blue screen igen. Testar minnen i Memtest och error. Jävligt märkligt att det blir error ibland bara. Nu är jag skit less på detta. Har testat allt möjligt känns det som. Kan det vara fel på CPU'n?

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Skrivet av icehawk77:

...suck.. Självklart tog man ut segen i förskott.. igen. Lät datorn stå på under dagen, kommer hem till en bluescreen, memory management igen.. starta om, blue screen igen. Testar minnen i Memtest och error. Jävligt märkligt att det blir error ibland bara. Nu är jag skit less på detta. Har testat allt möjligt känns det som. Kan det vara fel på CPU'n?

Tråkigt, men kan du inte prova med hans minnen i din dator då? Så kan man utesluta det.

Jag la precis in windows 10 på nytt i min datorn started ett spel sedan kraschade skiten utan ens en blue-screen, ska bli intressant att testa emd andra minnen i min dator.

Kanske är mobot också, eller hur vet man om det är psun? Jag funderar på att köpa nytt mobo (inte asus igen) och nya ram stickor och funkar det iunte då kommer jag bli galen.

Hur vet man om det är fel på cpun eller ssd diskarna?

Men jag är rätt säker på att det är våra minnen som spökarm hoppas det i alla fall, annars blir det dyrt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Tråkigt, men kan du inte prova med hans minnen i din dator då? Så kan man utesluta det.

Jag la precis in windows 10 på nytt i min datorn started ett spel sedan kraschade skiten utan ens en blue-screen, ska bli intressant att testa emd andra minnen i min dator.

Kanske är mobot också, eller hur vet man om det är psun? Jag funderar på att köpa nytt mobo (inte asus igen) och nya ram stickor och funkar det iunte då kommer jag bli galen.

Hur vet man om det är fel på cpun eller ssd diskarna?

Men jag är rätt säker på att det är våra minnen som spökarm hoppas det i alla fall, annars blir det dyrt.

Ja man får hoppas att det är minnena så man slipper krångla allt för mycket. Jag har nu lånat hans minnen och dom har suttit i 2 timmar nu. Har inte gjort nåt med datorn, den står bara i Windows, tänkte se om den klarar natten. Han insisterar på att det är inställningar bara, men jag har så svårt att tro på det. Det ska väl ändå inte vara så krångligt att bygga en ny dator, det ska väl i princip bara vara plug n play som gäller idag. Var ju skillnad för 20 år sedan.
Jag har ingen aning om hur man vet om det är CPUn. han sa också att jag ska installera om Windows, men det kommer inte bli bättre om det nu skulle vara fel på någon annan hårdvara. Så håll tummarna inatt, så får vi se om jag bryter itu tangentbordet imorgon bitti

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Skrivet av icehawk77:

Ja man får hoppas att det är minnena så man slipper krångla allt för mycket. Jag har nu lånat hans minnen och dom har suttit i 2 timmar nu. Har inte gjort nåt med datorn, den står bara i Windows, tänkte se om den klarar natten. Han insisterar på att det är inställningar bara, men jag har så svårt att tro på det. Det ska väl ändå inte vara så krångligt att bygga en ny dator, det ska väl i princip bara vara plug n play som gäller idag. Var ju skillnad för 20 år sedan.
Jag har ingen aning om hur man vet om det är CPUn. han sa också att jag ska installera om Windows, men det kommer inte bli bättre om det nu skulle vara fel på någon annan hårdvara. Så håll tummarna inatt, så får vi se om jag bryter itu tangentbordet imorgon bitti

Det kan nog vara bra att installera om windows. Mina windows-filer blev korrupta av troligtvis minnet.

Minnen kan vara skumma, kan vara alla möjlig problem med dom, och oftast är det just bara minnet som krånglar, varför vet jag inte.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Det kan nog vara bra att installera om windows. Mina windows-filer blev korrupta av troligtvis minnet.

Minnen kan vara skumma, kan vara alla möjlig problem med dom, och oftast är det just bara minnet som krånglar, varför vet jag inte.

Ja så kan det nog också vara. Nu har jag slagit på monitorn, och datorn är fortfarande kvar inne i Windows med dom lånade minnena. Första gången den har "överlevt" en natt. Ska testa att jobba lite med den under dagen och se om den håller.

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Skrivet av icehawk77:

Ja så kan det nog också vara. Nu har jag slagit på monitorn, och datorn är fortfarande kvar inne i Windows med dom lånade minnena. Första gången den har "överlevt" en natt. Ska testa att jobba lite med den under dagen och se om den håller.

Japp håller tummarna för dig, håll oss uppdaterade, testa spela lite också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Japp håller tummarna för dig, håll oss uppdaterade, testa spela lite också.

Tack så mycket. Hittills inga fel alls, lirat Elder Scrolls online i några timmar nu. Arbetat med datorn också. Så det känns som att nu kan man väl säga att det är fel på dom andra minnena, så jag ska ta och bege mig till NetonNet med dom sen.

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.