Blå skärmar efter att spelat world of warcraft.

Permalänk

Blå skärmar efter att spelat world of warcraft.

Kan spel andra spel i timmar, systemet verkar hur stabilt som helst, men sedan när jag spelar lite wow så kommer det random crashes. Undra om det kan våra några addons som gör det..... Min 6700k har aldrig någonsin haft några som helst problem.

Specen på denna dator är i9900k, 1070 gtx, G2 750 watt, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB, 970 samsung m.2, 2 strycken 860 ssd, En darkrock pro 4 som kyler, så cpu är aldrig över 55c i spel.

Dessa stop-codes har jag fått idag "critical prcoess died", "bad memory management" och "cache management".

Har absolut nyaste asus bios-

Kollade minnena med Windows 10 Memory Diagnostic Tool, hittade inget fel med mina minnen, Försökte med memtest 86, men mitt bioas vägrar köra deras uefi, då mitt bioas verkar anse att det är en säkerhetsrisk. Finns det något annat memtest man kan köra?

Är det någon större skillnad på Windows 10 Memory Diagnostic Tool och memtest 86?

Blir galen datorn har hållit på i månader, ibland får man lägga in windows 10 på nytt, då windows filer verkar bli skadade, denna gång gick det att reparera.

Så vad kan det vara för fel? Varje gång är det wow som har orsakat det. En enda gång var det ett annat spel, men verkar som windows redan var fucked up då.

edit nu startar datorn om sig när jag startar andra spela också, fattar inte vad som har hänt, jäkla wow som gör något skumt med min dator.... Får även detta när jag försöker starta geforce experience "something went wrong try restarting geforce experience error code 0x0001"

Börjar bli så trött på den här datorn, vill bara slänga ut den, så mycket problem, aldrig haft en enda problem med min 6700 och kör med bioset som den kom med.

Kan man lämna in datorn någonstans där dom kan felsöka ochbyta ut delar, funderar startk på att kasta ut mobot och minnena.
Eller kan det vara något med min m2 disk, nästa gång jag lägger in windows ska jag tesa lägga det på dom vanliga ssd diskarna.

Har spelat lite wow på min 6700k nu funkar hur bra som heslt med precis samma addons.....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kan spel andra spel i timmar, systemet verkar hur stabilt som helst, men sedan när jag spelar lite wow så kommer det random crashes. Undra om det kan våra några addons som gör det..... Min 6700k har aldrig någonsin haft några som helst problem.

Specen på denna dator är i9900k, 1070 gtx, G2 750 watt, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB, 970 samsung m.2, 2 strycken 860 ssd, En darkrock pro 4 som kyler, så cpu är aldrig över 55c i spel.

Dessa stop-codes har jag fått idag "critical prcoess died", "bad memory management" och "cache management".

Har absolut nyaste asus bios-

Kollade minnena med Windows 10 Memory Diagnostic Tool, hittade inget fel med mina minnen, Försökte med memtest 86, men mitt bioas vägrar köra deras uefi, då mitt bioas verkar anse att det är en säkerhetsrisk. Finns det något annat memtest man kan köra?

Är det någon större skillnad på Windows 10 Memory Diagnostic Tool och memtest 86?

Blir galen datorn har hållit på i månader, ibland får man lägga in windows 10 på nytt, då windows filer verkar bli skadade, denna gång gick det att reparera.

Så vad kan det vara för fel? Varje gång är det wow som har orsakat det. En enda gång var det ett annat spel, men verkar som windows redan var fucked up då.

edit nu startar datorn om sig när jag startar andra spela också, fattar inte vad som har hänt, jäkla wow som gör något skumt med min dator.... Får även detta när jag försöker starta geforce experience "something went wrong try restarting geforce experience error code 0x0001"

Börjar bli så trött på den här datorn, vill bara slänga ut den, så mycket problem, aldrig haft en enda problem med min 6700 och kör med bioset som den kom med.

Kan man lämna in datorn någonstans där dom kan felsöka ochbyta ut delar, funderar startk på att kasta ut mobot och minnena.
Eller kan det vara något med min m2 disk, nästa gång jag lägger in windows ska jag tesa lägga det på dom vanliga ssd diskarna.

Har spelat lite wow på min 6700k nu funkar hur bra som heslt med precis samma addons.....

Har gått några dagar nu. Hur har det gått? Fortfarande samma skit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PoXe:

Har gått några dagar nu. Hur har det gått? Fortfarande samma skit?

Skickades från m.sweclockers.com

Har blivit så trött på min i9900 så den har bara fått stå. Bara kört på min i6700k.

Tror det är någon addon som skapar dessa krascher , men vet inte om det är minne eller psu som är instabilt. Det verkar som en gammal addon skapar dessa krasher, det märkliga är dock att windows filerna blir korupta, jag fattar inte varför.

Ska lägga in windows igen och testa med andra addons, bara up to date addons. Jag fattar verkligen inte vad som är problemet, är det något med i9900??

Kanske är något med dx12? Vissa får tydligen skumma krascher av det, man kanske borde köra på dx11, men varför klarar min 6700k allt? Den har aldrig någonsin kraschat, är det något med asus mobot? Hört att asus göra kasssa mobos....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Nu får jag "system thread exception not handled", när man kollar uppdet så är det någon driver, men jag la precis in allt på nytt, kanske bara borde testa med några andra ram minnen? Måste köpa nya i så fall...

Tror ni det kan vara någon kortslutning på mobot, när jag skulle stoppa in en usb enhet förut slocknade skärmen, alldrig sett det igen dock.

Det skumma är som sagt så fort jag spelar world of warcraft så får jag problem, det fuckar upp dom andra spelen också...

Kör jag andra spel efter en clean windows install, kan jag spela i timmar...

Vore tacksam om jag kunde får något svar.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Prövat MemTest86 v4 (utan UEFI)?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

@blue eyed devil: Prövat MemTest86 v4 (utan UEFI)?

Vart hittar man det?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

@immutable: varför utan UEFI om jag får fråga?

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vart hittar man det?

https://www.memtest86.com/download.htm

Skrivet av professorsnö:

@Basse: varför utan UEFI om jag får fråga?

För att han skrev i sitt första inlägg att UEFI versionen inte fungerade

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

https://www.memtest86.com/download.htm

För att han skrev i sitt första inlägg att UEFI versionen inte fungerade

Tack så mycket ska testa det sen, när jag har jobbar klart.

Edit: det kräves ju också att det startades med bios, vet inte vad jag gör för fel men det vägrar boota från min usb sticka, Med windows stickan är det aldrig några problem.

Spelar ingen roll vilken order jag ställer in, den bootar inte. Eller är det något annat man ska ställa in i bios?

Finns det inge bra memtest man bara kan köra i windows?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Ok, hade för mig man kunde starta utan UEFI-boot, vet att man kunde det förr iaf, men kanske inte går på moderna moderkort.

Men du kan ju pröva att stänga av Secure Boot eller nåt liknande så kanske det går att boota med MemTest med UEFI

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Om du inte får det att lira så kan det vara värt att kolla ett par saker:
Ser att dina minnen går i 3200. Så lär XMP vara på. XMP låter moderkortet trycker upp VCCSA och VCCIO till skyhöga nivåer (1.3+ V när standard är 0.95 vccio och 1.05 vccsa).
Min 9900K i kombo med mina minnen är inte stabila på de höga nivåerna och de tränar skitkass vid boot på så höga spänningar.

Att du säger att du fått korrupta filer och behövt i stallera om Windows pekar Skarpt på problem med minnen. En instabil cpu hänger sig medan instabila minnen kan knasa upp filsystemet likt en smygande fis utan ens vetskap. Lömskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PoXe:

Om du inte får det att lira så kan det vara värt att kolla ett par saker:
Ser att dina minnen går i 3200. Så lär XMP vara på. XMP låter moderkortet trycker upp VCCSA och VCCIO till skyhöga nivåer (1.3+ V när standard är 0.95 vccio och 1.05 vccsa).
Min 9900K i kombo med mina minnen är inte stabila på de höga nivåerna och de tränar skitkass vid boot på så höga spänningar.

Att du säger att du fått korrupta filer och behövt i stallera om Windows pekar Skarpt på problem med minnen. En instabil cpu hänger sig medan instabila minnen kan knasa upp filsystemet likt en smygande fis utan ens vetskap. Lömskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trodde xmp var safe att köra.
Ja xmp är på, men även testat utan, och fick samma problem, men då hade säkert filsystemet redan blivit korrupt och kraschade på grund av det.

Ska försöka köra memtest86 när jag kommer hem från jobbet, annars blir det att lägga in windows och testa igen för femtioelfte gången. (och köra utan xmp)

Men det är rätt skumt att krascherna börjar inträffa så fort man spelar wow. Men det använder säkert minnet på något sätt som andra spel inte gör.

Tack för tipset.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av immutable:

@blue eyed devil: Ok, hade för mig man kunde starta utan UEFI-boot, vet att man kunde det förr iaf, men kanske inte går på moderna moderkort.

Men du kan ju pröva att stänga av Secure Boot eller nåt liknande så kanske det går att boota med MemTest med UEFI

Stängde av Secure Boot, skiten vägrade starta ändå....

Spelade några andra spel som hängde sig utan xmp på, tror filsystemet redan har tagit skada....

Synd att jag inte kan testa minnena, blir till å ringa komplett och be dom skicka ett par andra man kan testa med...

Nu fick jag så att musen hängde sig sedan fick jag "whea uncorrectable error" vad det nu ska betyda.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av PoXe:

Om du inte får det att lira så kan det vara värt att kolla ett par saker:
Ser att dina minnen går i 3200. Så lär XMP vara på. XMP låter moderkortet trycker upp VCCSA och VCCIO till skyhöga nivåer (1.3+ V när standard är 0.95 vccio och 1.05 vccsa).
Min 9900K i kombo med mina minnen är inte stabila på de höga nivåerna och de tränar skitkass vid boot på så höga spänningar.

Att du säger att du fått korrupta filer och behövt i stallera om Windows pekar Skarpt på problem med minnen. En instabil cpu hänger sig medan instabila minnen kan knasa upp filsystemet likt en smygande fis utan ens vetskap. Lömskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste bara fråga varför trycker xmp på allt till skyhöga nivåer? Borde det inte vara safe att köra xmp.. Sedan undra om minnet har tagit skada av det, dom är ju specade för att klara xmp....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Måste bara fråga varför trycker xmp på allt till skyhöga nivåer? Borde det inte vara safe att köra xmp.. Sedan undra om minnet har tagit skada av det, dom är ju specade för att klara xmp....

Minnena har ju sin specade xmp som de säkert klarar men processorn på sikt kan ta stryk (framförallt lanes till minnen, VCCIO, och den integrerade minneskontrollern(jobbigt att skriva, så framöver IMC), VCCSA) när de körs på hög spänning. Ju högre värme och ju högre spänning, ju fortfarande slits processorns små ledningar. Jag tror inte du kört den tillräckligt länge för att du ska ha skadat något.
XMP är "fabriksöverklockning" och att VCCIO/SA ställs så högt är nog en safe för "worst case scenario". För dom som bara vill sätta på xmp och det ska funka, även om de har medioker kylning och/eller fått ett riktigt måndagsexemplar till cpu där IMC är trött.

Dock när windows kastar blåskärmar och WHEA-fel så ÄR det något som inte lirar.
Älskar "critical process died" 🙃 Den är så härligt plump och rakt på.

Om du inte överklockat cpun, och inte fått några "clock watchdog"-blåskärmar skulle jag satsa mormor på att det är någon av minnena som spökar.
Ta ut den ena stickan, och testa lite. Får du inga fel. Voila, där har du boven i dramat. Får du fortfarande fel på bara en sticka, så testa enbart den andra.
Jag tror att du kommer hitta boven då. Installera om wow också, så du inte knasat till några filer där med dåliga minnen sedan innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PoXe:

Minnena har ju sin specade xmp som de säkert klarar men processorn på sikt kan ta stryk (framförallt lanes till minnen, VCCIO, och den integrerade minneskontrollern(jobbigt att skriva, så framöver IMC), VCCSA) när de körs på hög spänning. Ju högre värme och ju högre spänning, ju fortfarande slits processorns små ledningar. Jag tror inte du kört den tillräckligt länge för att du ska ha skadat något.
XMP är "fabriksöverklockning" och att VCCIO/SA ställs så högt är nog en safe för "worst case scenario". För dom som bara vill sätta på xmp och det ska funka, även om de har medioker kylning och/eller fått ett riktigt måndagsexemplar till cpu där IMC är trött.

Dock när windows kastar blåskärmar och WHEA-fel så ÄR det något som inte lirar.
Älskar "critical process died" 🙃 Den är så härligt plump och rakt på.

Om du inte överklockat cpun, och inte fått några "clock watchdog"-blåskärmar skulle jag satsa mormor på att det är någon av minnena som spökar.
Ta ut den ena stickan, och testa lite. Får du inga fel. Voila, där har du boven i dramat. Får du fortfarande fel på bara en sticka, så testa enbart den andra.
Jag tror att du kommer hitta boven då. Installera om wow också, så du inte knasat till några filer där med dåliga minnen sedan innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey tack, när jag rycker ut dom ska dom sitta kvar i sina slots eller ska jag använda först slotten på mobot varje gång jag testar en minnesmodul?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Okey tack, när jag rycker ut dom ska dom sitta kvar i sina slots eller ska jag använda först slotten på mobot varje gång jag testar en minnesmodul?

Låt de sitta kvar, annars kolla manualen. Det står vilken som med fördel är "första slotten". Konstigt nog vanligast 'A2' på z390 vad jag förstått, men lite olika för olika moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PoXe:

Låt de sitta kvar, annars kolla manualen. Det står vilken som med fördel är "första slotten". Konstigt nog vanligast 'A2' på z390 vad jag förstått, men lite olika för olika moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Har jobbat så mycket så inte haft tid att testa, men så ikväll tog jag ut en minnesticka, funkade att spela 25 min sedan låste sif datorn, aja måste vara andra stickan tänkte jag, och satte in den, ingen bild alls på skärmen, vad skumt har grafik-kortet gått tänkte jag, så skruvade in det i en annan dator, funkade prima, nu vet jag inte vad som är fel, är det mobot? Snart orkar jag inte mer, utan byter ut mobot och alla minnen.

Jag har ddr4 minnen i min 6700 dator, men tyvärr är det min jobbdator och inget får hände med den.....

Tror ni det är mobot?, ska skicka efter nya minnen, men det är skumt att jag inte får någon bild alls...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Undra om det kan vara psun också?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none