Dålig prestanda i Black Desert Online med Ryzen 3000

Permalänk
Avstängd

https://imgur.com/a/LJebhcj

16.7 % med 800mhz snabbare OC är inte utklassning. Dem siffrorna kommer krympa med tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Sluta trolla Ryzen på 4.3ghz mot 5.1Ghz. Kör en 3900x på max boost 4.6ghz istället så får du se hur det krymper
Så nej, nån utklassning är det inte hur du än vrider och vänder på det

En fråga, hur många tror du med antingen en Ryzen eller en 9900k spelar spel på 720? Ja just det, ingen.

Varför skulle man göra det? Man kör väl på max vad grejerna klarar? Max på Ryzen är ca 4.3, max på 8 och 9 serien är ca 5 ghz all core, och 100% uptime. Man jämför i ett läge i spel så man ser vilken cpu som flaskar först, om det väl händer. Varför tror du inte någon gör cpu tester i 4k med maxad grafik? I 99% av spel så flaskar GPU oavsett vilken cpu man har. Battlefield V är det kanske bästa exemplet på ett spel där CPU flaskar även i 4k, till och med multigpu med 2080Ti i en del fall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robko:

Sluta trolla Ryzen på 4.3ghz mot 5.1Ghz. Kör en 3900x på max boost 4.6ghz istället så får du se hur det krymper
Så nej, nån utklassning är det inte hur du än vrider och vänder på det

En fråga, hur många tror du med antingen en Ryzen eller en 9900k spelar spel på 720? Ja just det, ingen.

Kör för all del en 3900X på 4,6GHz och visa mig resultatet sedan I och med att 3900X endast kommer blåskärma eller brinna vid den klocken så blir Intels övertag oändligt stort. Då är total utklassning inte ens nog för att beskriva det.

Jag måste också fråga, hur många med Ryzen eller 9900k tror du spelar spel i 720p? Jag tror det är extremt få, sannolikt fler Ryzen än 9900k användare dock. Följdfrågan är, varför skulle man spela i 720p med en 9900k? Är man CSGO proffs så kanske men alla andra då? Det är verkligen inte en vettig upplösning att spela i.

Skrivet av robko:

https://imgur.com/a/LJebhcj

16.7 % med 800mhz snabbare OC är inte utklassning. Dem siffrorna kommer krympa med tiden

Nej, att en 1900kr CPU från 2017 som slår en 5900kr CPU från 2019 är såklart inte utklassning utan det är en brutal utklassning.

Vad tänkte du mer trolla om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Kör för all del en 3900X på 4,6GHz och visa mig resultatet sedan I och med att 3900X endast kommer blåskärma eller brinna vid den klocken så blir Intels övertag oändligt stort. Då är total utklassning inte ens nog för att beskriva det.

Jag måste också fråga, hur många med Ryzen eller 9900k tror du spelar spel i 720p? Jag tror det är extremt få, sannolikt fler Ryzen än 9900k användare dock. Följdfrågan är, varför skulle man spela i 720p med en 9900k? Är man CSGO proffs så kanske men alla andra då? Det är verkligen inte en vettig upplösning att spela i.

Nej, att en 1900kr CPU från 2017 som slår en 5900kr CPU från 2019 är såklart inte utklassning utan det är en brutal utklassning.

Vad tänkte du mer trolla om?

Sen när kostar en 9900k 1900 kr ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Kör för all del en 3900X på 4,6GHz och visa mig resultatet sedan I och med att 3900X endast kommer blåskärma eller brinna vid den klocken så blir Intels övertag oändligt stort. Då är total utklassning inte ens nog för att beskriva det.

Jag måste också fråga, hur många med Ryzen eller 9900k tror du spelar spel i 720p? Jag tror det är extremt få, sannolikt fler Ryzen än 9900k användare dock. Följdfrågan är, varför skulle man spela i 720p med en 9900k? Är man CSGO proffs så kanske men alla andra då? Det är verkligen inte en vettig upplösning att spela i.

Nej, att en 1900kr CPU från 2017 som slår en 5900kr CPU från 2019 är såklart inte utklassning utan det är en brutal utklassning.

Vad tänkte du mer trolla om?

En 3900x boostar till 4.6ghz, du kanske har missat den väsentliga delen För det andra , du visar 720p resultat, och påstår nu att ingen vettig människa spelar på det. Så jag gick visade upp hur det står till i 1080p och där är en 9900k ungefär 16.7% procent snabbare överlag Jag vet inte i vilken värld du lever i men 16 % är ingen utklassning på långa vägar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robko:

Sen när kostar en 9900k 1900 kr ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det har den väl aldrig gjort, vem har sagt det?

Skrivet av robko:

En 3900x boostar till 4.6ghz, du kanske har missat den väsentliga delen För det andra , du visar 720p resultat, och påstår nu att ingen vettig människa spelar på det. Så jag gick visade upp hur det står till i 1080p och där är en 9900k ungefär 16.7% procent snabbare överlag Jag vet inte i vilken värld du lever i men 16 % är ingen utklassning på långa vägar.

Jaså? Der8auer säger annorlunda. Än mindre sannolikt att en 3900X gör det över alla kärnor som 9900K gör ur kartong, du får gärna visa en 3900X som gör det. Om du lyckas hitta en, har du då räknat in kostnaden för personen och material som kyler CPUn med flytande kväve medans du spelar?
Precis, extremt få spelar i 720p. Verkligen ingen aktuell upplösning för spel för absoluta majoriteten. Vad har det med benchmarks i 720p att göra, utveckla gärna!
16,7% är med GPU flaskhals, den riktiga prestandaskillnaden är större.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Varför skulle man göra det? Man kör väl på max vad grejerna klarar? Max på Ryzen är ca 4.3, max på 8 och 9 serien är ca 5 ghz all core, och 100% uptime. Man jämför i ett läge i spel så man ser vilken cpu som flaskar först, om det väl händer. Varför tror du inte någon gör cpu tester i 4k med maxad grafik? I 99% av spel så flaskar GPU oavsett vilken cpu man har. Battlefield V är det kanske bästa exemplet på ett spel där CPU flaskar även i 4k, till och med multigpu med 2080Ti i en del fall.

Det är ju det jag menar. Ingen kör på 720 utan på 1080 eller högre. Där finns ingen "utklassning"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Det har den väl aldrig gjort, vem har sagt det?

Man kan nästan tro du bor i en rysk botfarm. Du skrev det själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robko:

Det är ju det jag menar. Ingen kör på 720 utan på 1080 eller högre. Där finns ingen "utklassning"

Precis, man spelar inte i 720p. Så kul att vi är överens. Utklassningen finns i alla upplösningar. Bara för att man maskerar den med en GPU bottleneck så försvinner inte prestandan. Precis som om att när man inte trycker ner gaspedalen så är motorn fortfarande kapabel till en högre effekt.

Skrivet av robko:

Man kan nästan tro du bor i en rysk botfarm. Du skrev det själv.

Nej du det gjorde jag inte, ljuga kan du göra bäst du vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Precis, man spelar inte i 720p. Så kul att vi är överens. Utklassningen finns i alla upplösningar. Bara för att man maskerar den med en GPU bottleneck så försvinner inte prestandan. Precis som om att när man inte trycker ner gaspedalen så är motorn fortfarande kapabel till en högre effekt.

Nej du det gjorde jag inte, ljuga kan du göra bäst du vill.

LOL...du skrev det som svar på min graf jag länkade att 9900k är 16.7% snabbare överlag.
Om du syftar på att i5 8400 är 0.2% snabbare och kallar det för utklassning pga av åldern på processorn
så .. För att inte tala om alla andra som betalar då över 3500kr mer för en 9900k för 16% mer
prestanda på 3 år, och en hel del watt mer
Borde du inte tycka det är rätt patetiskt, 16% mer på 3 år ? Sen att dem inte hänger med med i allt annat , då kan vi börja prata om
utklassning ja

§1.1 /mod
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Precis, man spelar inte i 720p. Så kul att vi är överens. Utklassningen finns i alla upplösningar. Bara för att man maskerar den med en GPU bottleneck så försvinner inte prestandan. Precis som om att när man inte trycker ner gaspedalen så är motorn fortfarande kapabel till en högre effekt.

Nej du det gjorde jag inte, ljuga kan du göra bäst du vill.

Visa mig gärna en utklassning på 1080 eller 1440 eller 4k. Kämpa nu

Permalänk
Avstängd

@anon12433:

https://www.youtube.com/watch?v=_T2kGHDtMpI

Kolla gärna in denna. Din i5 klår inte en 3600 i något av benchmarken eller spelen.
Peka gärna på utklassningen där

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robko:

LOL...du skrev det som svar på min graf jag länkade att 9900k är 16.7% snabbare överlag.
Om du syftar på att i5 8400 är 0.2% snabbare och kallar det för utklassning pga av åldern på processorn
så.. För att inte tala om alla andra som betalar då över 3500kr mer för en 9900k för 16% mer
prestanda på 3 år, och en hel del watt mer
Borde du inte tycka det är rätt patetiskt, 16% mer på 3 år ? Sen att dem inte hänger med med i allt annat , då kan vi börja prata om
utklassning ja

Jag pratade inte om 9900K, det var du som gjorde det. Jag pratade om en CPU som kostar en bråkdel av 3900X och fortfarande slår den. Läs lite bättre och ljug lite mindre så ska det nog gå bra.

Skrivet av robko:

Visa mig gärna en utklassning på 1080 eller 1440 eller 4k. Kämpa nu

Kolla första sidan i tråden, pust det var svårt.

Skrivet av robko:

@veckans:

https://www.youtube.com/watch?v=_T2kGHDtMpI

Kolla gärna in denna. Din i5 klår inte en 3600 i något av benchmarken eller spelen.
Peka gärna på utklassningen där

GTX 1080 i 1080p, fint GPU test du hittat där. Synd bara att det inte var det vi diskuterade i tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Jag pratade inte om 9900K, det var du som gjorde det. Jag pratade om en CPU som kostar en bråkdel av 3900X och fortfarande slår den. Läs lite bättre och ljug lite mindre så ska det nog gå bra.

Kolla första sidan i tråden, pust det var svårt.

GTX 1080 i 1080p, fint GPU test du hittat där. Synd bara att det inte var det vi diskuterade i tråden.

Så du tror ett bättre grafik kort hade hjälpt i5 io det testet? Berätta gärna hur, när det ligger redan efter på ett sämre kort.
Men berätta , vad diskuterar vi, det enda spelet du hittade att trolla med? Du påstår att din i5 utklassar en processor för 5900 kr.

Jag motbevisade dig att , låt oss använda dina ord, en 3600 "utklassar" din I5 på alla benchmark och spel i videon jag länkade.
Och det var det vi pratade om, din sketna i5 som utklassar allt AMD har Tyvärr för dig så "utklassar" redan en 3600 din I5.
På alla områden.
Och igen, det var precis det vi diskuterade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Jag pratade inte om 9900K, det var du som gjorde det. Jag pratade om en CPU som kostar en bråkdel av 3900X och fortfarande slår den. Läs lite bättre och ljug lite mindre så ska det nog gå bra.

Kolla första sidan i tråden, pust det var svårt.

GTX 1080 i 1080p, fint GPU test du hittat där. Synd bara att det inte var det vi diskuterade i tråden.

Du och jag diskuterar inte ett spel som är känt för att köra mycket bättre på Intel. Jag kan bokstavera för dig om du har lässvårigheter.

Ditt så kallade monster till processor får stryk av en 3600 i alla spel som testades på 1080. Punkt slut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robko:

Du och jag diskuterar inte ett spel som är känt för att köra mycket bättre på Intel. Jag kan bokstavera för dig om du har lässvårigheter.

Ditt så kallade monster till processor får stryk av en 3600 i alla spel som testades på 1080. Punkt slut.

Precis, testades på ett GTX 1080. Har ingenting att göra med CPU.

Skrivet av robko:

Så du tror ett bättre grafik kort hade hjälpt i5 io det testet? Berätta gärna hur, när det ligger redan efter på ett sämre kort.
Men berätta , vad diskuterar vi, det enda spelet du hittade att trolla med? Du påstår att din i5 utklassar en processor för 5900 kr.

Jag motbevisade dig att , låt oss använda dina ord, en 3600 "utklassar" din I5 på alla benchmark och spel i videon jag länkade.
Och det var det vi pratade om, din sketna i5 som utklassar allt AMD har Tyvärr för dig så "utklassar" redan en 3600 din I5.
På alla områden.
Och igen, det var precis det vi diskuterade.

Nej jag tror inte, jag vet. Du själv länkade till testet där 3900X blev slagen av 8400, inte jag. Jag tror du får trolla vidare i en annan tråd för här slår du bara krokben för dig själv i varje post. Hur många gånger ska du motbevisa dig själv innan du är nöjd? Fast det är klart, AMD fanboys är immuna mot fakta.

Man ska inte opponera sig mot saker man inte förstår. Du har hittills inte kommit med ett enda argument som styrker dina teorier utan postar bara strunt. Se diskussionen som förlorad och gå och lägg dig istället. Du har en ny dag att försvara ditt favoritföretag imorgon också. God natt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Precis, testades på ett GTX 1080. Har ingenting att göra med CPU.

Nej jag tror inte, jag vet. Du själv länkade till testet där 3900X blev slagen av 8400, inte jag. Jag tror du får trolla vidare i en annan tråd för här slår du bara krokben för dig själv i varje post. Hur många gånger ska du motbevisa dig själv innan du är nöjd? Fast det är klart, AMD fanboys är immuna mot fakta.

Man ska inte opponera sig mot saker man inte förstår. Du har hittills inte kommit med ett enda argument som styrker dina teorier utan postar bara strunt. Se diskussionen som förlorad och gå och lägg dig istället. Du har en ny dag att försvara ditt favoritföretag imorgon också. God natt!

Här får din i5 smisk av en 2600

https://imgur.com/a/0CvDPHR

Smisk igen av en 2600

https://imgur.com/a/A17o4xE

och igen

https://imgur.com/a/KEeZWjh

Den förlorar i allt smurfen

Du förlorade hela denna debatten och tråden samma moment du insåg att du hade skitit i det blå skåpet med att sätta trådtiteln till det du gjorde och baserade hela din teori och tester på ETT spel som är känt för AMD problemet sedan länge.

Permalänk
Medlem

@robko:

Du kritiserar hans favoritmärke. Så han tar illa upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

@robko:

Du kritiserar hans favoritmärke. Så han tar illa upp.

Jag förstår inte varför han köpte en AMD för att sen hylla sin i5 😁 Finns ju inte en chans han inte har sett alla tester och benchmarks innan han beslutade sig. Så han visste precis vad han köpte. Problemet med AMD och Black desert är känt sedan länge så hur han undvikit att veta det är en gåta .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robko:

Här får din i5 smisk av en 2600

https://imgur.com/a/0CvDPHR

Smisk igen av en 2600

https://imgur.com/a/A17o4xE

och igen

https://imgur.com/a/KEeZWjh

Den förlorar i allt smurfen

Du förlorade hela denna debatten och tråden samma moment du insåg att du hade skitit i det blå skåpet med att sätta trådtiteln till det du gjorde och baserade hela din teori och tester på ETT spel som är känt för AMD problemet sedan länge.

Ser att det har överhettat fullständigt, 8400an vinner i alla tre exempel du har länkat och detta med stor marginal.

Skrivet av robko:

Jag förstår inte varför han köpte en AMD för att sen hylla sin i5 😁 Finns ju inte en chans han inte har sett alla tester och benchmarks innan han beslutade sig. Så han visste precis vad han köpte. Problemet med AMD och Black desert är känt sedan länge så hur han undvikit att veta det är en gåta .

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inget "känt problem" med Ryzen CPUer i Black Desert Online. Det enda problemet Ryzen har är att så fort spelen blir CPU beroende så halkar de efter Intel, någonting mitt och Sweclockers test visade. Samma sak händer i World of Warcraft.

Om alla benchmarks var utformade för att visa CPU-prestanda så hade man sett att AMD har en bra bit kvar till Intels nivå i spel. Jag som har två stycken AMD system och ett Intel system har kunnat testa det. Något som få eller ingen av kritikerna kan säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Här får din i5 smisk av en 2600

https://imgur.com/a/0CvDPHR

Smisk igen av en 2600

https://imgur.com/a/A17o4xE

och igen

https://imgur.com/a/KEeZWjh

Den förlorar i allt smurfen

Du förlorade hela denna debatten och tråden samma moment du insåg att du hade skitit i det blå skåpet med att sätta trådtiteln till det du gjorde och baserade hela din teori och tester på ETT spel som är känt för AMD problemet sedan länge.

What? Det är ju 2600 som får smisk av 8400.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Ser att det har överhettat fullständigt, 8400an vinner i alla tre exempel du har länkat och detta med stor marginal.

Det finns inget "känt problem" med Ryzen CPUer i Black Desert Online. Det enda problemet Ryzen har är att så fort spelen blir CPU beroende så halkar de efter Intel, någonting mitt och Sweclockers test visade. Samma sak händer i World of Warcraft.

Om alla benchmarks var utformade för att visa CPU-prestanda så hade man sett att AMD har en bra bit kvar till Intels nivå i spel. Jag som har två stycken AMD system och ett Intel system har kunnat testa det. Något som få eller ingen av kritikerna kan säga.

Den får stryk i allt. Av en 2600. Låt det sjunka in....av en 2600.

WoW funkar utmärkt med Ryzen. Inte lika bra som på en 9700 eller 9900k men det går köra max på en Ryzen och aldrig ha problem med något i spelet. Om du vill bevisa motsatsen, så länka gärna något där det bevisas att WoW är skräp med en Ryzen. Lycka till med det

Googla Black Desert Online, så hittar du hur mycket som helst hur dåligt optimerat det är för Ryzen och AMD.
Jag vet inte om du suttit på Flashback för länge, men det funkar liksom inte här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

What? Det är ju 2600 som får smisk av 8400.

Var i dem graferna får en 2600 på 4.2ghz smisk?

Permalänk
Medlem

Alla dessa syntetiska tester ger på sin höjd en fingervisning. Det som är intressant borde vara datorns totala "prestandavärde". Fine att CPU-n maxar i Cinebench men jag surfar inte på internet eller spelar spel via Cinebench.

- Hur mycket pengar har man lagt för att få prestanda X.
- Vilket är en optimal kombination.

Det hade varit kul att få se ett bygge av Sweclockers oberoende crew. Sätt en rimlig budget. Kör en omröstning vad som är rimligt.

T.ex för 9000:- så kan vi bygga denna maskin. Den ska användas för ändamål X. Samt med medlemmarnas input med den optimala inställningen i BIOS etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Den får stryk i allt. Av en 2600. Låt det sjunka in....av en 2600.

WoW funkar utmärkt med Ryzen. Inte lika bra som på en 9700 eller 9900k men det går köra max på en Ryzen och aldrig ha problem med något i spelet. Om du vill bevisa motsatsen, så länka gärna något där det bevisas att WoW är skräp med en Ryzen. Lycka till med det

Googla Black Desert Online, så hittar du hur mycket som helst hur dåligt optimerat det är för Ryzen och AMD.
Jag vet inte om du suttit på Flashback för länge, men det funkar liksom inte här.

Om du jämför en överklockad 2600 med snabbt minne så hamnar den något över en 8400. Någon som köper snabbt minne och klockar hade nog dock inte köpt en 8400 till att börja med så jämförelsen blir lite konstig.

Ryzen 3000 serien är ju rätt trist överlag för spelare faktiskt där 3600 är den enda som verkar riktigt vettig, men det bara i lågprisklassen.

Jag kommer köra en 3700X men det blir nog den CPU jag haft med kortast livstid (förutom den 2700x jag haft i några veckor tills Ryzen 3000 skulle komma), 3700X åker nog i tunnan redan när Intel återigen släpper en refresh då en 3700X redan från början kommer vara en flaskhals.

Permalänk
Medlem

Lustiga är också att enligt AMD själva så är 3000-serien 15-30% snabbare än 2000-serien i spel, och vi mer eller mindre vet att t ex 9700K fortfarande är snabbare än 3700X i spel. Så krävs väl inte en raketforskare att räkna ut att tidigare ryzen låg rätt långt efter i prestanda, speciellt när bägge är parade med snabbt RAM. Sen kan man hålla på å snacka om hur mycket fps som behövs och flaskhalsar hit å dit, men pratar man ren prestanda så är det väl en annan diskussion.

Imo ser 3000-serien betydligt bättre ut än tidigare Ryzen, så pass bra att jag personligen nog hade valt en Ryzen över Intel, men nej de är inte ikapp intel. Kan rekommendera DF test av 3700X https://www.youtube.com/watch?v=SY2g9f7i5Js här syns det tydligt skillnaden mellan äldre ryzen och nya, och detta är verkligen ingen "teoretisk"-prestanda, utan i normala scenarion och upplösningar som de släpar efter i, medan 3000-serien är så pass nära Intel att andra fördel som tråd/per krona osv väger upp mer än de få procent som den ligger efter. Alltså vi har gått ifrån att Intel kunde vara så mycket som 40% snabbare, till endast runt 10%, det är imponerande, även om det tydligen finns vissa titlar som AMD-fortfarande har problem med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Lustiga är också att enligt AMD själva så är 3000-serien 15-30% snabbare än 2000-serien i spel, och vi mer eller mindre vet att t ex 9700K fortfarande är snabbare än 3700X i spel. Så krävs väl inte en raketforskare att räkna ut att tidigare ryzen låg rätt långt efter i prestanda, speciellt när bägge är parade med snabbt RAM. Sen kan man hålla på å snacka om hur mycket fps som behövs och flaskhalsar hit å dit, men pratar man ren prestanda så är det väl en annan diskussion.

Imo ser 3000-serien betydligt bättre ut än tidigare Ryzen, så pass bra att jag personligen nog hade valt en Ryzen över Intel, men nej de är inte ikapp intel. Kan rekommendera DF test av 3700X https://www.youtube.com/watch?v=SY2g9f7i5Js här syns det tydligt skillnaden mellan äldre ryzen och nya, och detta är verkligen ingen "teoretisk"-prestanda, utan i normala scenarion och upplösningar som de släpar efter i, medan 3000-serien är så pass nära Intel att andra fördel som tråd/per krona osv väger upp mer än de få procent som den ligger efter. Alltså vi har gått ifrån att Intel kunde vara så mycket som 40% snabbare, till endast runt 10%, det är imponerande, även om det tydligt finns vissa titlar som AMD-fortfarande har problem med.

Intel har ingenting att komma med vad gäller antal kärnor/trådar per krona jämfört med AMD just nu. Att de dessutom verkar prestera bättre i ett spel som CSGO, ett spel som Intel fanboys ofta har använt i sin retorik är en imponerande prestandaförbättring.
Det tråkiga med Ryzen 3000 är bara alla dessa "undantag" som inträffar allt för ofta för att vara just undantag. Efter att ha haft Ryzen 1600, 2700X och 3600 så måste jag säga att hela Ryzen-plattformen dessvärre är behäftad med väldigt många problem och buggar.
Det är ofta någonting presterar sämre än väntat, problem att ställa in RAM-klocks, BIOS inställningar som återställs vid boot, spel som inte startar etc. De är inne på tredje Zen-serien, såna problem borde ej existera, åtminstone inte i någon större utsträckning.

Intel CPUerna presterar däremot alltid som väntat, åtminstone i alla scenarion jag någonsin testat. Har aldrig kört något spel där Intel ligger långt under den förväntade nivån gentemot Ryzen.
Jag köpte min Ryzen 3600 som en uppgradering från 8400an, efter att ha kollat benchmarks och reviews i drygt en vecka så verkade den vara en uppgradering i alla lägen. Det tråkiga är att så är inte fallet. Utan 8400an utpresterar den fortfarande i varenda spel jag testat, ibland med så enorma marginaler som i Black Desert Online.
Detta fick mig att vilja informera spekulanter om att Ryzen 3000-serien kanske inte är så bra som den framställs i diverse recensioner jorden runt. Detta för att de sällan låter CPUn vara bottleneck.

Den enda uppgraderingen jag kan göra är till en ny Intel CPU, någonting jag hade hoppats att slippa. Jag står därför över Ryzen 3000-serien på grund av dess spelprestanda och får hoppas att AMD kanske kan komma ikapp lagom till 4000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Var i dem graferna får en 2600 på 4.2ghz smisk?

I alla grafer där man inte måste överklocka 2600 för att komma i kapp 8400. Men det klarar inte du att se?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

I alla grafer där man inte måste överklocka 2600 för att komma i kapp 8400. Men det klarar inte du att se?

***bort/mod***

§1
Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt kritiken, jag tycker Veckans har bjudit till här. Är man bara spelare och endast eftersträvar högsta frekvens i sina spel är Intel Core i7 9700K idag det bästa valet. Bara att köpa, typ.

HT i 9900K ger inget extra, annat än säkerhetshål, möjligen att 9900K är bättre binnad så att man når 5.1-5.2GHz istället för 4.9-5.0GHz. Och man ser till att ha HT avstängt,

Har man inte råd så är en 9600K eller en 9400 också bra val. Inget konstigt, det är så många spel är optimerade just nu. Dom gillar Intel.

Intels Core plattform är också vid det här laget rejält mogen, så man slipper många uppenbart användarovänliga buggar.

För mer generell användning, men som också är helt ok i alla spel där man inte jagar den sista fps, så är AMD 3600-3900X alla bra val. Det gäller merparten av alla spel.

3900X ger massiv prestanda för produktivitet, men är väldigt dyr som spel cpu.

För egen del, jag spelar inte särskilt mycket och när jag spelar är det 1440p med ögongodis extra allt så grafikkortet gör det tunga jobbet i vilket fall.
För allt annat jag gör är 3900X ett bra val, för mig bättre än 9900K, men kanske ett lite väl dyrt val. Men jag gillar att pyssla med mina burkar, så jag betalar.

Men man kan rikta saftig kritik mot AMD för en av dom mest opolerade launcherna, med bios i Alpha/Beta-stadie och Spel samt hela OS som inte ens startar. Här har AMD ett hästjobb framför sig att styra skutan på rätt köl.

Till AMDs försvar har Intel sluppit samma problem dom sista åren pga att dom lanserat samma CPU om och om igen med bara olika "paketering" och ständigt förfinad tillverkningsprocess. Om någon minns det nu så var faktiskt Sandy Bridge-plattformen rejält buggad den med. Med moderkort som drogs tillbaka osv.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||