Söker billigt(!) grafikkort!

Permalänk

Fast nätaggen var egentligen aldrig "över specade", tvivelaktigt komponent val(sätt till livslängd) och inga överspännings skydd etc stämmer bra in.

Agget var specificerat att klara 620W på alla linor combined i 60 sec innan det skulle ge upp.

Continuous var något i stil med 20A på båda linorna(med lite över 75%~ verknings grad best case)

Tio Ampere till cpu och tio till resterande om jag inte missminner för 12V(ena linan var hard wired till CPU)

Så cirka 120W hade man att tillgå till resten av systemet så länge man processorn inte drog mer än 120W

Nu var det längesen jag jag testade detta aggregatet, men imponerade gjorde det inte.

Rippel var väldigt optimistiskt då det under perfekta förhållanden kunde leverera vad ATX specifikationen tillät, men det vara bara under perfekta förhållanden den kunde göra det.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja vissa modeller fick säljförbud av Elsäkerhetsverket när de granskade dem efter att det började dyka upp tester där man ifrågasatte deras kvalitet , nätdelarna var som bäst usla och som sämst livsfarliga och de modellerna fick säljförbud.
De har väl försökt att bättra sig men jag hade hursomhelst inte litat på företaget utan försökt undvika det för all framtid och speciellt svårt att hitta andra modeller som inte är potentiellt farliga är det inte.

Hantol hade heller inte så lysande lösningar, falska komponenter gjorda av cemenet.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/forsaljningsf...

Ok, men inte så allvarligt att man fick återkalla kraggen.

Men, med tanke på att processor ligger på 100W TDP och sen lägg till ett grafikkort som kan dra närmare 100W också så kanske en dubblering av effektuttaget så klart läge byta kragg till tex clasohlsonkragget för att sova lungt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SAFA:

Ok, men inte så allvarligt att man fick återkalla kraggen.

Men, med tanke på att processor ligger på 100W TDP och sen lägg till ett grafikkort som kan dra närmare 100W också så kanske en dubblering av effektuttaget så klart läge byta kragg till tex clasohlsonkragget för att sova lungt.

Nä de blev inte tillbakadragna men det känns inte bra att inte börja med nätdelen om man ska ändra nått i det här fallet.
Man bör ha en vettig nätdel, nätdel och låda är ju sånt man i princip aldrig behöver byta av tekniska orsaker om man skaffat vettiga saker så de är nog de billigaste bitarna per timme som man äger datorn.
Möjligen kan en cpukylare konkurrera för de slits ju inte heller och bättre modeller kan man ju byta monteringsdelarna på om tillverkaren mot förmodan ändrar nått, jag har dessutom oftast använt AMD och de har inte bara lång livstid på sockeln i sig utan använt samma kylarfästen på flera olika socklar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.