Beslutsångest angående X470 vs X570 - Några frågor/funderingar

Permalänk

Beslutsångest angående X470 vs X570 - Några frågor/funderingar

Har suttit nu i några dagar och gått fram och tillbaka angående valet av moderkort till 3900X, detta är mina tankar.

Problem med X470:

  • Kanske inte framtidssäker för PCI-4. Det första jag tänker på här är grafikkort som i framtiden ganska tar nytta av/kräver PCI-E 4. Hur länge tror ni det dröjer? Skriver "kanske" eftersom vissa X470-brädor tydligen stöder PCI-E 4, men AMD kanske patchar bort det.

  • Kanske inte framtidssäker för framtida AMD-CPUer (Zen 2+ eller Zen 3). Har AMD sagt något om detta?

Problem med X570:

  • Fläkthelvetet

Det kanske låter som en struntsak, men det stör mig att det ska sitta en liten fläkt och snurra på moderkortet, även om den är någorlunda tyst så måste man fortfarande oroa sig att den en dag ska sluta fungera.

De tre moderkort som jag har i kikaren just nu är:

  • X470 Crosshair VII Hero

  • ASUS X570 TUF

  • Aorus X570 Elite

Vill gärna ha bra ljudlösning (Hero verkar vara bäst av dessa), bra nog VRM för att kunna trixa lite med 3900X, bra stöd för att överklocka minne; "daisy chain"-design ska tydligen vara att föredra, vilket Elite-brädan inte har. Bios flashback vore också att föredra.

Finns det bättre alternativ än dessa? Tankar kring mina generella frågeställningar angående X470 vs X570? Om ni här kör ASUS TUF eller Aorus Elite så kan ni väl dela med er hur fläkten beter sig.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Kolla även på Asrock...jag bytte från Asus till det märket(fungerade mycket bättre åt mig).

570 VS 470 är svårt...jag valde själv 570..fläkten anser jag inte är något problem... går alltid ersätta kyllösningen på något viss.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

ASUS har verkligen misslyckats med BIOS för alla sina AM4 moderkort i dagsläget, jag hade valt bort dem på grund av det.

MSI och Gigabyte lyckas bäst, och Gigabyte har fördel av bäst VRM på X570, jämnare på X470 även om jag även där anser att Gigabyte erbjuder mest för pengarna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Bäste Hipster Gamer!

Jag satt och försökte göra samma val igår och efter ca. 6-7h efterforskning kom jag fram till att jag varken behövde PCI 4.0 eller stöd för SLI/Crossfire varpå jag valde bort både X470 och X570 till fördel för B450. Detta gjorde att jag lade ned 1100kr för mitt Mobo istället för 2500 för det kort med X570 jag anser mest prisvärt TUF gaming brädet. Jag jämförde brädorna till jag blev tokig men insåg snart att det du får på X570 är bättre nätverkskort, bättre Ljudkort samt PCI 4.0 stöd. Jag personligen anser inte att det är värt det extra priset. Sedan X470 vs B450 kom jag fram till att enda skillnaden var att X470 stödjer dubbla GPUer något B450 inte gör, jag har kört dubbla grafikkort tidigare men ämnar inte göra det i framtiden varpå Även denna funktion gick bort.

Återkom gärna med dina tankar!

Lycka.rill

Permalänk
Medlem

Om du inte ska ha SLI så borde du överväga b450 istället.

Enligt en docs som skickar flitigt runt bland /r/buildapc discorden så har många b450 bättre VRMs för zen 2 än många x470.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d9_E3h8bLp-TXr-0zTJFq...

Prismässigt så kan man spara en extra peng om du köper från t.ex amazon.de

Billigaste b450 msi carbon AC i sverige @ prisjakt ligger runt 1600, medans amazon är den 129 euros.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Gård det inte att byta till större och tystare fläkt på moderkortet? Förr fanns ju typ adaptertrattar tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

ASUS har verkligen misslyckats med BIOS för alla sina AM4 moderkort i dagsläget, jag hade valt bort dem på grund av det.

MSI och Gigabyte lyckas bäst, och Gigabyte har fördel av bäst VRM på X570, jämnare på X470 även om jag även där anser att Gigabyte erbjuder mest för pengarna.

Mvh

Detta gäller även X370/X470 då menar du? På vilket sätt är BIOS dåligt? Vet att det har varit strul nu på sistone, men de värsta problemen ska väl vara patchade nu. Gigabyte är väl annars de som är kända för kassa BIOS; är det mycket förbättrat nu?

Skrivet av Stora Sture:

Bäste Hipster Gamer!

Jag satt och försökte göra samma val igår och efter ca. 6-7h efterforskning kom jag fram till att jag varken behövde PCI 4.0 eller stöd för SLI/Crossfire varpå jag valde bort både X470 och X570 till fördel för B450. Detta gjorde att jag lade ned 1100kr för mitt Mobo istället för 2500 för det kort med X570 jag anser mest prisvärt TUF gaming brädet. Jag jämförde brädorna till jag blev tokig men insåg snart att det du får på X570 är bättre nätverkskort, bättre Ljudkort samt PCI 4.0 stöd. Jag personligen anser inte att det är värt det extra priset. Sedan X470 vs B450 kom jag fram till att enda skillnaden var att X470 stödjer dubbla GPUer något B450 inte gör, jag har kört dubbla grafikkort tidigare men ämnar inte göra det i framtiden varpå Även denna funktion gick bort.

Återkom gärna med dina tankar!

Lycka.rill

Någorlunda bra ljudkort är nåt jag vill ha, därför har jag valt bort nästan alla billiga B450/B350-kort. Pro Carbon verkar OK på ljudfronten men lite klenare VRM och bara 5 usb-portar.

Skrivet av Regert:

Gård det inte att byta till större och tystare fläkt på moderkortet? Förr fanns ju typ adaptertrattar tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Chipset sitter precis där grafikkortet är så det är ganska svårt att bara sätta en stor kylfläns/större fläkt där.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Citat:

Chipset sitter precis där grafikkortet är så det är ganska svårt att bara sätta en stor kylfläns/större fläkt där.

Ja, det är förvisso sant.

Antingen dyker det upp aftermarketlösningar eller så får man mecka dit något.
Beroende på hur det ser ut med allt i chassit skulle kanske en fläkt på en flexibel arm fungera, eller kanske att man har en större fläkt i lådan som är snedställd som blåser på chipsetet? Då kan man klara sig med en smal större fläkt men det kräver kylfläns likväl.
Minns från Athlon/nForce 2 tiden att fläktarna efter ett tag lät en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Man kan med bättre fläktning kanske komma undan med sådana här:
https://www.google.com/search?q=zalman+chipset+cooler&oq=zalm...
Den första i bildsökningen där, en fyrkantig hade jag som ersättning för fläkten. Men då med såklart mer kylning i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Man kan med bättre fläktning kanske komma undan med sådana här:
https://www.google.com/search?q=zalman+chipset+cooler&oq=zalm...
Den första i bildsökningen där, en fyrkantig hade jag som ersättning för fläkten. Men då med såklart mer kylning i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

om man trattar dit en större fläkt (som går tystare, såklart) på en sån lösning? Skriker inte moderkortet ifrån (bios) om den inte känner av fläkten?

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cango:

om man trattar dit en större fläkt (som går tystare, såklart) på en sån lösning? Skriker inte moderkortet ifrån (bios) om den inte känner av fläkten?

Jag vet inte. Det beror på om BIOS tillåter ingen fläkt på den platsen, eller att sensorn ignoreras.
Men jag tänkte mig att man kopplar in ersättningsfläkten i samma kontakt som originalfläkten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Sen är väl frågan hur mycket fläktarna egentligen låter.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ccd4q5/to_those_who_car...

Det skulle behövas en liten recension på det där med mätning.
Typ att någon eller några med X570 mobos testar och spelar in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: Det gäller alla ASUS BIOS i dagsläget. Dom har problem med felkod C5 och C7, att systemet ej bootar 100% av tiden och kräver en reset av CMOS för att fungera igen. Sedan finns det fall det ÖHT inte bootar in i BIOS, det är ännu värre. Muspekaren slutade fungera i BIOS för CH6 och CH7 och andra kort.

Gigabyte och MSI har släppt fler uppdateringar och uppvisar inte alls liknande problem.

Jag har inget större intresse i att gå in djupare än så, men det finns info på overclock.net eller Reddit för den som är intresserad

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

X570 aorus xtreme om du vill slippa fläkt och har råd med det

X470 Taichi Ultimate för att den har 10GBe LAN och är bättre än VII Hero

X570 aorus elite för att den har intel LAN och har lika bra vrm(inte samma setup) som tuf men saknar wifi

Kolla på detta: https://youtu.be/zuyuS04lD4o

Skickades från m.sweclockers.com

X
Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk

Efter att ha läst allt klagande på ASUS och problemen med deras BIOS, så börjar jag komma över till X570-sidan. Om fläkten inte är ett stort problem så vill jag helst ha X570.

Det självklara valet efter detta är då Aorus X570 Elite, då jag inte gillar att Asus TUF bara har 6 USB-portar, plus att det ser fult ut. En annan bonus med Elite jag märkte är att fläkten sitter ganska långt ner, så värmen från grafikkortet borde inte vara lika problematiskt. Det enda som är bättre med TUF är att det är 500kr billigare med kompletts rabatt och att det exakta minnet jag köpt finns med på QVL-listan. Dock så finns Ripjaws-varianten (F4-3600C16D-16GVK) på Elite's QVL-lista, som har exakt samma timings och frekvens. Är det samma minnesmodul med annan design? Hur som helst så är det knappast nåt jag borde oroa mig för eller?

Nåt annat som dock oroar mig lite med Elite är att det presterade långt under nästan alla andra brädor på nåt test jag läste på en tysk sida igår, ska försöka hitta den igen.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Vad gäller ljudchip så är det hela tämligen enkelt, vill du ha bättre ljud behöver du ett separat ljudkort i någon form, såsom internt eller en extern DAC. De ljudkretsar som sitter på moderkorten skall närmast jämföras med de som sitter i valfri mobiltelefon - de kanske duger för de flesta men står sig slätt mot en extern hörlursförstärkare. Slösa alltså inte pengar på ett dyrare moderkort av den anledningen.

En annan aspekt att tänka på vad gäller fläkten på X570 och rapporter om att den inte hörs är att det gäller på ett nytt kort med en sprillans ny fläkt. Fläktar har en tendens att degradera över tid och en liten snuttfläkt på 40mm påverkas betydligt mer än en större av damm och annan smuts som byggs upp. Hurpass sugen är du på att riva loss och reklamera moderkortet nästa höst när fläkten i värsta fall börjar leva runt? Därtill verkar helt fläktupplägget vara en ren försiktighetsåtgärd då värmen mycket väl går att avleda med vettiga flänsar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Vad gäller ljudchip så är det hela tämligen enkelt, vill du ha bättre ljud behöver du ett separat ljudkort i någon form, såsom internt eller en extern DAC. De ljudkretsar som sitter på moderkorten skall närmast jämföras med de som sitter i valfri mobiltelefon - de kanske duger för de flesta men står sig slätt mot en extern hörlursförstärkare. Slösa alltså inte pengar på ett dyrare moderkort av den anledningen.

En annan aspekt att tänka på vad gäller fläkten på X570 och rapporter om att den inte hörs är att det gäller på ett nytt kort med en sprillans ny fläkt. Fläktar har en tendens att degradera över tid och en liten snuttfläkt på 40mm påverkas betydligt mer än en större av damm och annan smuts som byggs upp. Hurpass sugen är du på att riva loss och reklamera moderkortet nästa höst när fläkten i värsta fall börjar leva runt? Därtill verkar helt fläktupplägget vara en ren försiktighetsåtgärd då värmen mycket väl går att avleda med vettiga flänsar.

Efter vad jag förstått så var det sant för kanske 10 år sen - men idag har ljudlösningarna på moderkorten blivit mycket bättre i allt annat än lägsta budgetklassen. Visst kanske det blir bättre med en extern DAC/amp för 1-2000 kr, men om jag slipper köpa det och får nåt som fortfarande låter OK i flesta fall så föredrar jag det.

Sen angående fläkten så lär detta knappast bli ett problem om fläkten är semi-passiv; har man bra luftflöde i chassit kanske den inte ens går igång så länge man inte kör massa NVME-enheter.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

Har nu även fått upp ögonen för MSI's Pro Carbon. MSI verkar ha tänkt lite när det gäller fläkten; verkar vara bättre kvalité än de andra, plus att den sitter längre ner på alla deras moderkort. Nån här som kör Pro Carbon med 3900X? Vet att de har varit slöa med att uppdatera BIOS, men hur stabilt är det just nu?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Byggde ihop en 3700x med x570 elite igår och allt gick problemfritt. Bra memory support. Snabba bios uppdateringar samt att jag inte lagt märke/hört fläkten alls. Varmt rekommenderat hittills 👍

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Medlem

Proppade i 3700X i min X470 Crosshair VII idag, heller inga problem, kom in direkt i bios efter att moderkortet identifierat processorn(tog ca 2 minuter).

Sen var det bara att knappa in "mina" inställningar, men här hjälper det att vara påläst, kan vara oerhört förvirrande i bios för en som inte har vana. Särskilt som Asus bios 2501 har några buggar som man måste ta hänsyn till.

Hursomhelst, inga problem ännu, allt har bara rullat. Minnena(2x16GB dual rank) i 3600c16 1T på första försöket.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

För spel och vardagligt bruk är pci 4.0 SSD onödigt och slöseri med pengar. Du har knappt några fördelar över snabbaste sata SSD upp till NVME 3.0 PCI, möjligtvis att du märker uppstart av program och windows att det går lite snabbare. För GPU, 4.0 PCI absolut inte ett behov närmaste 3-4 åren. Möjligtvis om du köper 4080 TI om 3 år så kaaanske du blir begränsad lite av PCI 3.0.

En annan sak att ha i åtanke, detta är färsk information även för mig. Minnesöverklockning som är så viktig om man vill kräma ut absolut allt ut sin Ryzen, kan begränsas beroende på hur många lager moderkortets PCB har. Jag skulle förmoda att de flesta b450 har 3-4 lager, medans de bättre x470 har 6 lager. Eller egentligen vet jag med faktum endast angående x470 CH7 för jag själv har den och har tagit reda på detta är att den har 6 lager. I x570 som det pratas så mycket om att en av de anledningar till att de är så mycket dyrare och har så mycket högre kvalite är delvis p.g.a PCB lager. De lite "billigare" x570 sägs ha 6 lager, medans de högre förmodligen 4000Kr+ har 8 lager.

Skrivet av draanexle:

Om du inte ska ha SLI så borde du överväga b450 istället.

Enligt en docs som skickar flitigt runt bland /r/buildapc discorden så har många b450 bättre VRMs för zen 2 än många x470.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d9_E3h8bLp-TXr-0zTJFq...

Det är INTE bara SLI stöd som är skillnad mellan b450 och X470, vilket du verkar antyda.
Sen nästa påstående, inte bara verkar den tagen ur luften, utan från en helt annan dimension.
Förklara lite hur du ser enligt den där listan att "många b450 har bättre VRM än många x470"...

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

En grej som folk inte nämner verkar vara att 570 kort boostar "rätt".

Du når alltså din boost på alla kärnor under last.( typ 4200 på en 3600)
x470 däremot boostar runt ~4000- 4100 Mhz och verkar ha svårt att hålla max.
Stock alltså helt utan PBO på båda

Märkte direkt med mitt x470 att review efter review med 570 kort inte stämmer alls med frekvenser som man kan hålla under spel och tyngre belastning. Jag klockade min 4.2Ghz så jag får ju samma dock med lite värmepåslag.

Visst är det bara bara ett hundratal mhz, men vill man ha ut max utan att klocka så kanske det är värt några extra hundralappar för en nyare plattform.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

En grej som folk inte nämner verkar vara att 570 kort boostar "rätt".

Du når alltså din boost på alla kärnor under last.( typ 4200 på en 3600)
x470 däremot boostar runt ~4000- 4100 Mhz och verkar ha svårt att hålla max.
Stock alltså helt utan PBO på båda

Märkte direkt med mitt x470 att review efter review med 570 kort inte stämmer alls med frekvenser som man kan hålla under spel och tyngre belastning. Jag klockade min 4.2Ghz så jag får ju samma dock med lite värmepåslag.

Visst är det bara bara ett hundratal mhz, men vill man ha ut max utan att klocka så kanske det är värt några extra hundralappar för en nyare plattform.

Vad gäller kort med AGESA 1.0.0.2 som alla Asus stämmer det eftersom bios buggar i PBO och kan inte låsa upp strömbegränsningen. Har inte ens provat stock eftersom det ger för höga spänningar i nuvarande bios. Ändå, mitt ex boostar 4150-4175 i CB20 och poängen är närmast identisk med Swecs test som ju använde X570. Så åtminstone med Crosshair VII verkar det inte vara något större handikapp trots buggat bios.

Kör jag Ryzen high performance istället för balanced ligger processorn närmast klistrad på 4300MHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

En grej som folk inte nämner verkar vara att 570 kort boostar "rätt".

Även om så vore fallet, så är det högst sannolikt att de beror på andra saker än skillnad mellan x470 och x570.
Bios buggar och andra konstigheter i bios, och möjligtvis skillnad på kylning.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

För spel och vardagligt bruk är pci 4.0 SSD onödigt och slöseri med pengar. Du har knappt några fördelar över snabbaste sata SSD upp till NVME 3.0 PCI, möjligtvis att du märker uppstart av program och windows att det går lite snabbare. För GPU, 4.0 PCI absolut inte ett behov närmaste 3-4 åren. Möjligtvis om du köper 4080 TI om 3 år så kaaanske du blir begränsad lite av PCI 3.0.

En annan sak att ha i åtanke, detta är färsk information även för mig. Minnesöverklockning som är så viktig om man vill kräma ut absolut allt ut sin Ryzen, kan begränsas beroende på hur många lager moderkortets PCB har. Jag skulle förmoda att de flesta b450 har 3-4 lager, medans de bättre x470 har 6 lager. Eller egentligen vet jag med faktum endast angående x470 CH7 för jag själv har den och har tagit reda på detta är att den har 6 lager. I x570 som det pratas så mycket om att en av de anledningar till att de är så mycket dyrare och har så mycket högre kvalite är delvis p.g.a PCB lager. De lite "billigare" x570 sägs ha 6 lager, medans de högre förmodligen 4000Kr+ har 8 lager.

Det är INTE bara SLI stöd som är skillnad mellan b450 och X470, vilket du verkar antyda.
Sen nästa påstående, inte bara verkar den tagen ur luften, utan från en helt annan dimension.
Förklara lite hur du ser enligt den där listan att "många b450 har bättre VRM än många x470"...

Ok, jag borde ha formulerat mig annorlunda. Ja, det är inte **enbart** SLI stöd som skiljer sig b450 och x470 emellan åt - Men det skiljer sig väldigt mycket från modell till modell. Vissa b450 ÄR bättre lämpade för zen2 än vissa x470 modeller, men det handlar i slutändan om vad du har för ändemål.

Om du ej **behöver** SLI stöd så är väldigt många b450 bra mycket mer värt att investera i pga priset, då de x470 som är oftast värda att ha i åtanke är såpass nära x570 priset att det är lika bra o köpa x570. Prisskillnaden skulle kunna ge dig mer pengar för ett bättre grafikkort, t.ex så är prisskillnaden så att du kan köpa dig ett 5700xt istället för 5700.

För zen2 så har vissa b450 bättre VRMs för zen 2 än x470. Generellt sett så kan nästan alla b450/x470 köra upp till 3900x utan kylningsproblem. Kan säkerligen funka finfint på ännu äldre - HardwareUnboxed körde ett 3900x på en b350 -- https://www.youtube.com/watch?v=oRaZ2Txv13M

I slutändan handlar det mycket att tänka på vad man egentligen behöver. Att investera i ett dyrt moderskort just nu känns lite sisådär när vi förmodligen enbart kommer att få ett till CPU (förmodligen en refresh av zen2?) på AM4 socket nån gång 2020, 2021 lär vi förmodligen få ny CPU med någon ny socket med DDR5 Ram.

Samt att zen2 verkar ej ha särskilt hög (om alls) överklockningsmarginal utöver stock. Detta kanske kommer att ändras dock med uppdateringar till BIOS osv, då det tycks vara lite strul på mjukvarusidan om man läser /r/amd.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det där var inga bra bios, för Crosshair VII i alla fall, "gamla" 2501 presterar bättre på alla sätt!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Har jag förstått det rätt i att Gigabyte är de enda som har någorlunda fungerande bios just nu? MSI och ASUS vet jag har problem; Asrock är lite svårare att evaluera för ingen pratar om dem.

Efter en massa läsning av moderkortsfunktioner och timmar med excel har jag nu 4 moderkort att välja mellan.

  • Aorus Pro: 3500 kr. Har bättre ljudkrets och fler fläktkontakter än Elite och mitt minne finns med på QVL-listan. Tycker det är värt 500 extra. Det enda dåliga med Gygabyte är att fläktarna ser ut att vara dålig kvalité.

  • Asus Strix Gaming-F: 2960 kr. Med komplett's 20%-rabatt så tycker jag denna är riktigt intressant. Har alla funktioner jag bryr mig om precis som Elite, plus "dubbel QVL", dvs minnet/moderkortet finns med på både moderkortet och minnestillverkarens QVL-lista. Det dåliga här är förstås Asus och deras buggiga BIOS, och även samma sorts billiga fläkt som Gigabyte's.

  • MSI Pro Carbon: 3400 kr. Precis som Strix så har den de funktioner jag bryr mig om, ännu fler fläktkontaktar, och fläkten ser lite större och bättre ut, och strategiskt placerad långt ner en bra bit från grafikkortet. Det dåliga här är så klart samma som Asus-brädan, buggigt bios.

  • X470 Crosshair Hero VII: 3100 kr. Har fortfarande denna i badhuvudet; även om jag vill ha PCI-4 och optimal kompatibilitet med Ryzen 3000 så hade det varit skönt att slippa fläkteländet. Men Asus-korten på X470 verkar oerhört buggiga just nu.

Om nån är nyfiken och har liknande krav på funktioner så är detta spreadsheetet jag använt för att komma fram till dessa 4:

"Mem qvl" kan ni ignorera om ni inte har samma minne som mig (F4-3600C16D-16GTZR). Skillanden mellan Aorus Pro och Ultra verkar bara vara trådlöst nätverk + bluetooth.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Har jag förstått det rätt i att Gigabyte är de enda som har någorlunda fungerande bios just nu? MSI och ASUS vet jag har problem; Asrock är lite svårare att evaluera för ingen pratar om dem.

Efter en massa läsning av moderkortsfunktioner och timmar med excel har jag nu 4 moderkort att välja mellan.

  • Aorus Pro: 3500 kr. Har bättre ljudkrets och fler fläktkontakter än Elite och mitt minne finns med på QVL-listan. Tycker det är värt 500 extra. Det enda dåliga med Gygabyte är att fläktarna ser ut att vara dålig kvalité.

  • Asus Strix Gaming-F: 2960 kr. Med komplett's 20%-rabatt så tycker jag denna är riktigt intressant. Har alla funktioner jag bryr mig om precis som Elite, plus "dubbel QVL", dvs minnet/moderkortet finns med på både moderkortet och minnestillverkarens QVL-lista. Det dåliga här är förstås Asus och deras buggiga BIOS, och även samma sorts billiga fläkt som Gigabyte's.

  • MSI Pro Carbon: 3400 kr. Precis som Strix så har den de funktioner jag bryr mig om, ännu fler fläktkontaktar, och fläkten ser lite större och bättre ut, och strategiskt placerad långt ner en bra bit från grafikkortet. Det dåliga här är så klart samma som Asus-brädan, buggigt bios.

  • X470 Crosshair Hero VII: 3100 kr. Har fortfarande denna i baktanke; även om jag vill ha PCI-4 och optimal kompatibilitet med Ryzen 3000 så hade det varit skönt att slippa fläkteländet. Men Asus-korten på X470 verkar oerhört buggiga just nu.

Om nån är nyfiken och har liknande krav på funktioner så är detta spreadsheetet jag använt för att komma fram till dessa 4:
https://i.imgur.com/A3ChLDS.png
"Mem qvl" kan ni ignorera om ni inte har samma minne som mig (F4-3600C16D-16GTZR).

Med facit i hand är det spännande med Asus bios på Crosshair VII, men jag hade gärna sluppit det. När jag kollade på intressanta brädor innan fastnade jag för X570-E, samma VRM som Crosshair VIII och Asus E-kort har alltid varit mest bang for the buck i den övre kategorin.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||