Kunde inte installera om Windows 10 efter ny bygge

Permalänk
Medlem

Kunde inte installera om Windows 10 efter ny bygge

Hejsan!

Jag bytte allt i datorn förutom ssd med Win 10 på och en hdd. När jag sen boota upp datorn och pillat färdigt i bios så skulle jag formatera ssd'n och lägga in nytt Win 10 via usb.
Allt gick bra och jag valde Win10 64 och det startade, sen när den förberett klart och stod på 100 % (innan kopiering av filer) sa den ifrån att installationen inte kunde slutföras för att Windows redan fanns på disken.
Fick inget val om att jag ville formatera den heller.
Tänkte att, va fan, ja ja provar väl att bara boota upp då!
Gjorde så, den tugga på i några sek med att detektera ny hårdvara osv, sen hoppa den in i Windows som att inget hänt och hela burken flyter hur bra som helst.
Alla gamla drivisar till hårdvara är också borta och ersatt med dom nya.
Köpte ett Msi x570 moderbord med en Ryzen 3600 cpu, ny ram och nytt gf kort.

Ska de vara så i dagen läge, varför fick jag aldrig frågan när jag bootar via Win 10 usb att göra en ny ren installation?

Va länge sedan jag byggde dator och vad jag kan minnas va de enda rätta då att formatera och lägga in nytt fräsht.

Permalänk
Medlem

@Matteume: Du får inte frågan nej, du måste SAS tala om för den att du vill göra en nyinstallation, starta med USB pinne, avancerade altarnativ nått, ta bort alla befintliga partitioner, klicka uppdatera och sen nästa bara, klart.

Du kanske inte behöver göra detta om allt funkar, men jag skulle gjort det...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Matteume: Du får inte frågan nej, du måste SAS tala om för den att du vill göra en nyinstallation, starta med USB pinne, avancerade altarnativ nått, ta bort alla befintliga partitioner, klicka uppdatera och sen nästa bara, klart.

Du kanske inte behöver göra detta om allt funkar, men jag skulle gjort det...

Står bara så här när jag stoppsr i usb och trycker avancerade alternativ.
"Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:

1. Insert windows disc.
2. Choose language
3. Repair windows

Problemet är att de här är den enda rutan jag kommer till när jag stoppar i usb med windows på som jag köpt från butik.
Har fungerat förut, kan usb minnet ha blivit skadat?

Håller på att göra en ny installations usb med Windows 10, får se om den fungerar bättre annars är jag tom på idéer.
Så här blev de vid första boot efter ny hårdvara, därav jag provade att bara boota och de fungerade, men vill ha en ren kopia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det löste sig med en ny usb, men fick formatera ssd'n via msi bios för den vägra annars installera

Skickades från m.sweclockers.com