Permalänk
Medlem

Aktivera HDR på Samsung Q90R

Hej

Jag vill aktivera HDR på Samsung Q90R. Jag har kopplat datorn till denna Soundbar Samsung HW-Q96R. Dator - > Soundbar HDMI port 1 -> Soundbar HDMI out -> TV HDMI port 3 ARC (för att få Atmos att fungera. Hur aktiverar jag HDR?

Dator:
CPU: i7-4970K
GPU: GTX 1050 Ti
OS: Windows 10

Permalänk
Inaktiv

https://softwaretested.com/windows/step-by-step-guide-on-how-...

Får TVn en HDR signal så ställer den om sig själv. Det är datorn du måste ställa in

Edit: är du säker att din soundbar har HDR passthru? Har den inte det så plugga in datorn till TVn och sen soundbar till ARC. Fungerar oftast bäst så ändå.
Edit 2: Såg nu att du faktiskt hade listat din soundbar... Den tar HDR. Jäkla lika namn på TVn och Soundbaren xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

https://softwaretested.com/windows/step-by-step-guide-on-how-...

Får TVn en HDR signal så ställer den om sig själv. Det är datorn du måste ställa in

Edit: är du säker att din soundbar har HDR passthru? Har den inte det så plugga in datorn till TVn och sen soundbar till ARC. Fungerar oftast bäst så ändå.
Edit 2: Såg nu att du faktiskt hade listat din soundbar... Den tar HDR. Jäkla lika namn på TVn och Soundbaren xD

I Windows Color 10 inställningen så finns det inget man slår på HDR.

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte ställa om till HDR i Win10, tror dem ändra det i nån uppdatering till win. Dock kör jag Dvdfab som spelare OM jag tittar på det viset. kollade precis med windows inbyggda (Film&TV) och då slår det inte om till HDR på min.
Föredrar dock Emby på dator och i Tv.n.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av socsoc:

I Windows Color 10 inställningen så finns det inget man slår på HDR.

"On the right pane, look for Display capabilities and check to make sure it indicates Yes next to Play HDR games and apps."
Om det inte står där att skärmen som är kopplad till datorn är HDR kompatibel, så kommer du nog inte få HDR menyerna. Kan vara dålig HDMI kabel eller strul med kopplingen. koppla datorn direkt till TVn.
Har du en vanlig skärm till datorn med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

"On the right pane, look for Display capabilities and check to make sure it indicates Yes next to Play HDR games and apps."
Om det inte står där att skärmen som är kopplad till datorn är HDR kompatibel, så kommer du nog inte få HDR menyerna. Kan vara dålig HDMI kabel eller strul med kopplingen. koppla datorn direkt till TVn.
Har du en vanlig skärm till datorn med?

Kopplade HDMI kabeln direkt till TV:n och då dök inställningen upp. Men när man slår på HDR så blir skärmen mörk och mus markören genomskinlig. Ska det vara så?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av socsoc:

Kopplade HDMI kabeln direkt till TV:n och då dök inställningen upp. Men när man slår på HDR så blir skärmen mörk och mus markören genomskinlig. Ska det vara så?

Helt ärligt vet jag inte. Är det inte bara inställningar du kan ändra då?

Edit: det är en vanlig bugg med muspekaren. Testa fixen längst ned i tråden på reddit

https://www.reddit.com/r/pcgamingtechsupport/comments/9yokxw/...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Kopplade HDMI kabeln direkt till TV:n och då dök inställningen upp. Men när man slår på HDR så blir skärmen mörk och mus markören genomskinlig. Ska det vara så?

Förslagsvis kör du inte med HDR i Windows då gränssnittet inte är konstruerat för HDR utan för SDR som tonemappas in i HDR. Hur detta tonemappas kan du delvis styra över med ett skjutreglage i Windows.

Kör med HDR för sådant som HDR-filmer och HDR-spel, undvik det alla andra sammanhang från dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förslagsvis kör du inte med HDR i Windows då gränssnittet inte är konstruerat för HDR utan för SDR som tonemappas in i HDR. Hur detta tonemappas kan du delvis styra över med ett skjutreglage i Windows.

Kör med HDR för sådant som HDR-filmer och HDR-spel, undvik det alla andra sammanhang från dator.

Jag vill bara använda det till HDR filmer jag har men filmen blir ju bara mörk. Så ska det väl inte vara? Borde det inte vara tydligare bild?
Vad är tonemappas och hur reglerar man det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av socsoc:

Jag vill bara använda det till HDR filmer jag har men filmen blir ju bara mörk. Så ska det väl inte vara? Borde det inte vara tydligare bild?
Vad är tonemappas och hur reglerar man det?

https://winaero.com/blog/calibrate-display-hdr-video-windows-...

Mitt förslag är att du dualbootar OSMC eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@socsoc: vad använder du för mediaspelare när du ska titta på en hdr film? Du behöver en mediaspelare som stödjer hdr passthrough och behöver då inte slå på hdr i Windows. Tvn slår då på hdr när du startar en hdr film. Kräver även lite inställningar i nvidia control panel om jag inte missminner mig... Jag gav upp Windows och filmtittande för att det är helt värdelöst. Köpte en nvidia shield istället.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Kalibreringsverktyget som nämns i artikeln finns på min Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@socsoc: vad använder du för mediaspelare när du ska titta på en hdr film? Du behöver en mediaspelare som stödjer hdr passthrough och behöver då inte slå på hdr i Windows. Tvn slår då på hdr när du startar en hdr film. Kräver även lite inställningar i nvidia control panel om jag inte missminner mig... Jag gav upp Windows och filmtittande för att det är helt värdelöst. Köpte en nvidia shield istället.

Jag använder senaste VLC som media spelare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Jag vill bara använda det till HDR filmer jag har men filmen blir ju bara mörk. Så ska det väl inte vara? Borde det inte vara tydligare bild?
Vad är tonemappas och hur reglerar man det?

Det som utmärker HDR, när det fungerar rätt, är att filmskaparen kan styra exakt hur starkt varje detalj i bilden ska lysa. Denna kan peka på en lampa i bilden och säga att den här lampan ska lysa med 1000 nits. Det är absoluta nivåer som används. Tonemapping är hur varje TV sedan översätter dessa 1000 nits till den nivå TV:n faktiskt kan återge. Där kommer en TV med klen HDR-förmåga ofta problem med för mörk bild vid HDR.

Så att bilden är "för mörk" i HDR kan faktiskt vara helt rätt. Därför att det är så bilden ska se ut. Och för att TV:n inte kan gör mer.

Men det kan också vara fel därför att det är fel uppspelning i programmen och fel information som kommer fram till TV. Jag har ingen aning om hur VLC fungerar för detta, men filmuppspelning via dator har alltid varit en komplex process där mycket kan gå snett.

Permalänk
Inaktiv

Får jag ge ett till alternativ om du endast ska se film på TVn. Programmen Plex eller Emby. Använd datorn som en server och streama till TVn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Får jag ge ett till alternativ om du endast ska se film på TVn. Programmen Plex eller Emby. Använd datorn som en server och streama till TVn

Skickades från m.sweclockers.com

Då missar han Dolby Atmos tyvärr.
MPC HC+madvr brukade jag föredra.

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goong:

Då missar han Dolby Atmos tyvärr.
MPC HC+madvr brukade jag föredra.

Till en soundbar... KODI kanske har fått stöd?
Personligen tycker jag Atmos är meningslöst om man inte har 7.2 eller högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Till en soundbar... KODI kanske har fått stöd?
Personligen tycker jag Atmos är meningslöst om man inte har 7.2 eller högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är själv skeptisk till Atmos på en soundbar, men om den har det så vill man ha det fungerande isåfall. Och via HDMI Arc så går inte atmos iaf.

Personligen så skulle jag isåfall ha skaffat en Nvidia Shield och använda datorn som Plex/kodi-server. Där är HDR och Atmos inga problem iallafall

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goong:

Jag är själv skeptisk till Atmos på en soundbar, men om den har det så vill man ha det fungerande isåfall. Och via HDMI Arc så går inte atmos iaf.

Personligen så skulle jag isåfall ha skaffat en Nvidia Shield och använda datorn som Plex/kodi-server. Där är HDR och Atmos inga problem iallafall

Där var ett bra förslag. Nvidia Shield!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Till en soundbar... KODI kanske har fått stöd?
Personligen tycker jag Atmos är meningslöst om man inte har 7.2 eller högre.

Atmos är ganska värdelöst om du inte kör med just Atoms Dvs takkanalerna 7.2.2/4

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goong:

Jag är själv skeptisk till Atmos på en soundbar, men om den har det så vill man ha det fungerande isåfall. Och via HDMI Arc så går inte atmos iaf.

Personligen så skulle jag isåfall ha skaffat en Nvidia Shield och använda datorn som Plex/kodi-server. Där är HDR och Atmos inga problem iallafall

Då missar jag Atmos med Plex eller har Plex stöd nu för Atmos? Atmos är viktig för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av socsoc:

Då missar jag Atmos med Plex eller har Plex stöd nu för Atmos? Atmos är viktig för mig.

Enklaste möjliga. Lägg film på usb sticka eller HDD och titta via TVns inbyggda mediaspelare.
Tror inte vi kan hjälpa så mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det är helt jäkla meningslöst (har skrivit detta i forumet förut) att försöka få datorer att fungera ihop med hembioprylar när det gäller HDR/Dolby Digital och Atmos.

Jag försökte men la ner skiten och skaffade en TV med rätt appar (LG OLED 65"), en Oppo 4K Blu-ray spelare och ett par extra Atmoshögtalare som sitter uppe vid taket (5.1.2).

Inte oväntat så fungerar allt utan några som helst problem. Innehåll från Netflix/Amazon (de enda som kör 4K/HDR/Dolby Digital och emellanåt Atmos) streamar med rätt bild och ljud och givetvis så funkar mina 4K Blu-ray skivor som det ska.

Skippa datorn i detta fall, min HTPC (en Surface Pro 4) står sysslolös.

Har noll intresse numera för "gråladdade" filmer kör bara stream och 4K köpfilm och tiden jag slipper försöka lösa problem täcker utan tvekan inköpspriserna på dessa tjänster/skivor....

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Finns det inte nå annan Medieserver klarar Atmos och använda Nvidia Shield som spelare eller måste jag välja mellan HDR och Atmos? Hur mycket bra är HDR för och förtjäna ett köp av Nvidia shield?

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat vad din TVs inbyggda mediaspelare klarar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Har du kollat vad din TVs inbyggda mediaspelare klarar?

Skickades från m.sweclockers.com

Har länkat till TVn jag har i första inlägg. Har ingen USB eller hårddisk som rymmer materialet jag behöver. Går det koppla en extern hårddisk till Nvidia shield och spela upp därifrån? Kommer Atmos fungera också?

Permalänk
Medlem

Här är ett inlägg att det går och köra Atmos med Plex och Nvidia shield. Vem ska man tro på egentligen?

Permalänk
Medlem

Jag streamar från en NAS med 4k HDR och har Dolby Atmos/dts:x på min Nvidia Shield. Shielden går in i min NAD-reciever och vidare till TVn.

Det var för mycket meck att hålla på med PC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk

Nvidia Shield är lösningen på ALLT, kör själv 4K HDR och ATMOS/DTS-X utan problem, körde tidigare Xplay appen på LG OLED TV vilket spelar upp allt dock fick jag bara ut komprimerat ATMOS pga avsaknad av e-ARC, så nu är Shield kopplad direkt till soundbar och soundbar till TV.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

I Plex Player för Windows så är en viss film med Atmos men när man ska välja ljud så står det True HD 7.1. Är det inte Atmos då eller hur ligger det till?