Bästa metod, rädda datan från svårläst disk? (win10)

Permalänk
Medlem

Bästa metod, rädda datan från svårläst disk? (win10)

Ok, behöver lite support i att rädda data från en disk som eventuellt inte vill samarbeta längre.

Disken är 232gb Samsung, mekanisk disk, och den funkade fint ända tills häromdagen. Nu sekar den ner hela systemet, orsakar krasher, och systemet (Win10 x64) har svårt att läsa partitionen ibland. Tilltagande svårt, skulle man kunna säga. När man startar datorn så har BIOS svårt att läsa av den.

Och den låter på ett specifikt sätt. En hälsosam mekanisk 7200 varvare låter ju typ 'Trrrrrk-Trk-Trrk-Trrrrrrrrrrrk' osv i random serier när den läster. Men min disk (ohälsosam mekanisk 7200 varvare) låter upprepande- närmast hackande 'Trk-Trk, Trk-Trk, Trk-Trk... Trk-Trk,Trk-Trk,Trk-Trk ... Trk-Trk,Trk-Trk,Trk-Trk,... och sen lång paus för att sen börja om igen. Alltid i serier om tre. Det både låter och 'känns' som systemet försöker och försöker läsa av den hela tiden, att den upprepar samma beteende hela tiden.

Jag tror ärligt talat inte det är så stora fel på disken, åtminstone inte på datan. Disken har aldrig låtit eller betett sig märkligt innan, den är kanske 5 år gammal, och S.M.A.R.T. har hela tiden sagt att den är okej. Men det är möjligt att partitionsinformationen blivit kaiko på grund av en eländig jakt på DPC_WATCHDOG error som pågått dom sista dagarna för mig. Nu säger kontrollpanelens 'storage management' att jag måste köra en MBR eller GPT på disken innan den blir läsbar, och då losar jag ju all data där. Men jag tror som sagt inte det är så illa ställt med partitionsinformationen. Kan man reparera den?

Om jag läser av findetaljerna i en S.M.A.R.T. test för disken, så är allt grönt, utom följande tre poster:
197 Current pending errors count - 100
198 Uncorrectable Errors count - 100
199 UltraDMA CRC Errors - 200

Jag har dock en annan mekanisk Samsung, mindre storlek, som också har "199 UltraDMA CRCErrors - 200" och den disken svarar alldeles utmärkt.

Här står jag nu, och undrar hur jag bäst gör disken läsbar så jag kan kopiera datan till en annan disk. Vilka verktyg är lämpliga t.ex.?

Tacksam för tips och hjälp

Permalänk
Medlem

Använd ddrescue för att skapa en image så du får över all data till ett mer beständigt lagringsmedium. Sedan kan du börja fundera på att montera och kopiera ut enskilda filer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Använd ddrescue för att skapa en image så du får över all data till ett mer beständigt lagringsmedium. Sedan kan du börja fundera på att montera och kopiera ut enskilda filer.

Tänkte precis samma sak.
TS: sluta genast använda disken i system som försöker skriva till den, skapa en image i ett system som endast läser från disken.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Använd ddrescue för att skapa en image så du får över all data till ett mer beständigt lagringsmedium. Sedan kan du börja fundera på att montera och kopiera ut enskilda filer.

Låter som en säker början. Kommer ta duktigt med plats, för en privatperson, men vad är alternativet.
Jag hämtade ddrescue på https://ftp.gnu.org/gnu/ddrescue/ men där verkar bara finnas C och H filer med kod och bibliotek, inga kompilerade program? Kan man hitta ddrescue på annat ställe kompilerad?

Permalänk
Skrivet av Dooley:

Låter som en säker början. Kommer ta duktigt med plats, för en privatperson, men vad är alternativet.
Jag hämtade ddrescue på https://ftp.gnu.org/gnu/ddrescue/ men där verkar bara finnas C och H filer med kod och bibliotek, inga kompilerade program? Kan man hitta ddrescue på annat ställe kompilerad?

Vet inte hur uppdaterad den här är men här finns den bl.a: http://www.system-rescue-cd.org
Kom ihåg att mounta disken som endast läsbar, ej skrivbar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Låter som en säker början. Kommer ta duktigt med plats, för en privatperson, men vad är alternativet.
Jag hämtade ddrescue på https://ftp.gnu.org/gnu/ddrescue/ men där verkar bara finnas C och H filer med kod och bibliotek, inga kompilerade program? Kan man hitta ddrescue på annat ställe kompilerad?

Du bootar någon linuxdistribution från USB-minne och installerar ddrescue genom pakethanteraren (om det inte är förinstallerat). Jag hade använt Arch Linux eller någon dist inriktad på just dataräddning och undvikit de stora desktopdistarna som kan göra lite vad som helst i bakgrunden utan att man vill eller vet. Om du inte linuxat tidigare finns det en jäkla massa saker du behöver lära dig för att lyckas, typ använda pakethanterare, hur /dev fungerar, montera något filsystem att lägga imagen på och troligtvis annat med.

Skrivet av TobiasStockholm:

Vet inte hur uppdaterad den här är men här finns den bl.a: http://www.system-rescue-cd.org
Kom ihåg att mounta disken som endast läsbar, ej skrivbar.

Att montera är ingen mening. Bättre att kopiera omonterad.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du bootar någon linuxdistribution från USB-minne och installerar ddrescue genom pakethanteraren (om det inte är förinstallerat). Jag hade använt Arch Linux eller någon dist inriktad på just dataräddning och undvikit de stora desktopdistarna som kan göra lite vad som helst i bakgrunden utan att man vill eller vet. Om du inte linuxat tidigare finns det en jäkla massa saker du behöver lära dig för att lyckas, typ använda pakethanterare, hur /dev fungerar, montera något filsystem att lägga imagen på och troligtvis annat med.

Att montera är ingen mening. Bättre att kopiera omonterad.

Sant, min poäng var att under inga omständigheter inte montera den skrivbar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Helt klart ddrescue
https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

Enklast är med en live Ubuntu USB eller motsv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Helt klart ddrescue
https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

Enklast är med en live Ubuntu USB eller motsv.

Skickades från m.sweclockers.com

... och glöm inte ange loggfil till ddrescue. sen kan man behöva köra ddrescue flera gånger och låta disken vila ett tag emellanåt.

Räddade nyligen data från en ca 30 år gammal sun-sparcstation disk... behövde väl köra en 20-30 pass innan jag lyckades få in allt data. Efter lågnivå formatering och återskrivning av data så funkade den som ny igen. Nu funkar inte lågnivå formatering på moderna diskar men en återskrivning av data kan ändå förbättra situationen.

Förslag är att skaffa en usb-disk som rymmer 2-3 gånger storleken av disken som ska räddas.
En gång går åt till avbildningen av disken, sen ska man helst jobba med en kopia av avbildningen och till sist ska man lagra de räddade filerna nånstans. Som bonus får man en extra disk att ta backup på.

Permalänk
Medlem

Tackar för tips hittills.

Nu har jag fått igång Ubuntu 18.04.2 Desktop x64 via USB. Men jag har problem med att köra ddrescue och kan behöva lite hjälp. ddrescue kan inte skriva till den interna disk som jag vill spara disk-imagen på. När jag ger kommandot att köra ddrescue i Terminalen, så svarar Terminalen: "Can't open output file: readonly system". Och när det gäller logg-filen, så säger terminalen "[loggfilen] isn't readable". Jag vet inte hur jag kan lösa det här.

Det jag gjort hittills, är att installera ddrescue, och inhämta enhetsadresserna för både den trasiga disken och måldisken som jag vill skapa IMG på. Båda är interna. Jag kommer inte åt att se filerna i den trasiga disken (vilket är förväntat) men jag kommer åt att se måldisken och dess mappar och filer utan problem. Måldisken är monterad.

Sen öppnar jag Terminalen och kör följande kommando:

$ sudo ddrescue -d -r 3 /dev/sda '/dev/sdc/***/DriveF.img' '/dev/sdc/***/DriveF.log'

*** jag glömde skriva av den exakta sökvägen, men jag fick till den sökvägen genom att ta tag i målmappen på måldisken och dra- och släppa den in över terminalen på rätt ställe. Så jag känner mig säker på att adresseringen blev rätt, och Terminalen har inte klagat över just sökvägen heller.

När jag nu trycker Enter så svarar som sagt terminalen med att måldisken är Readonly. Och där står jag still nu. Jag försökte ändra rättigheterna i måldisken via properties, men Ubuntu bara sa ifrån. Det här är en read-only disk och hör sen!

Kan behöva lite hjälp på traven ..?

Permalänk
Avstängd

Troligen ett NTFS filsystem du försöker spara på? Ända till exFAT om du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepublicGamer:

Troligen ett NTFS filsystem du försöker spara på?

Stämmer.

Skrivet av RepublicGamer:

Ända till exFAT om du kan.

Det kan jag. Men datan jag vill restorera ligger på en NTFS-formaterad partition. Om jag sparar imagefilen på en ExFAT partition, kommer jag kunna flytta extraherade datan vidare till NTFS utan problems efteråt?
(har bilden att NTFS är lämpligare än ExFAT för generell användning på SSD(?))

Permalänk
Medlem

@Doley

Du skriver fel och på det farliga sättet om det hade varit 'dd' - ddrescue blockerar för just sådana fel, du försökte skriva imagefilen rått till din USB-disk utan filsystem - ddrescue blockerar allt sådan default av just anledningen att man inte skall skriva över fel disk av misstag då om du lyckats hade wipat din USB-disk på alla tidigare filer...

börja enligt:

'lsblk' (detta skall alltid göras inför varje session då diskarna kan byta plats vid varje omstart/Reboot - skyll på Intel och PCI-e varför det beter sig på det sättet - enhet som svarar först blir först på 'listan' och det är inte samma varje gång)

Där listas en eller flera diskar

tex så visas 'sda' med tillhörande under partitioner 'sda1', 'sda2' etc. denna brukar vara datorns systemdisk, är det fler diskar så ser du motsvarande 'sdb' med underliggande 'sdb1' 'sdb2' etc.

den krånglande disken hamnar förmodligen som 'sdb' och också tillhörande partitioner - kolla med angivna diskstorlek att det är rimligt lika.

Anslut nu din USB-hårddisk, vänta 30 sekunder så att disken startar upp och OS hinner hitta disken

'lsblk' igen

Notera den nya enheten som dykt upp med och med angiven storlek stämmande med USB-diskens storlek och vi säger för den vidare texten att den är 'sdc' och under denna har du en partition 'sdc1'

Montera nu denna disk till filsystemet med:

'ntgfs-3g /dev/sdc1 /mnt' - i senare system kan det gå bra med 'mount /dev/sdc1 /mnt' och det fungerar ändå med NTFS i skrivbar form som filsystem.

'cd /mnt'

Gör en 'ls -al' och är disken använd sedan tidigare på windows så ser du förmodligen filer där

mkdir diskimage_20190804 ;skapa undermapp

cd diskimage_20190804 ; flytta till undermapp

Därefter 'pwd' och ser att du står på rätt ställe i filsystemet

(dvs. "/mnt/diskimage_20190804")

Vad som händer är att du monterade USB-disken filsystem (som standard är NTFS) under '/mnt' så att du kan skriva filer på filsystemet och sedan skapat ett undermap där du tänker lägga din diskimage.

Därefter köra kopian av struldisken (identifierad som 'sdb' tidigare) från första till sista sektorn med.

"sudo ddrescue -r 3 /dev/sdb /mnt/diskimage_20190804/Drive_b.img /mnt/diskimage_20190804/Drive_b.log"

(är du redan 'root' som i tex. systemcdrescue-linux startad på USB-sticka behöver du inte skriva 'sudo')

Ovanstående med hela sökvägar - det gör också att det inte fungerar om du inte förberett din mottagande disk på rätt sätt och det aborterar utan att ställa till med något skadligt.

Eftersom du placerade dig med cd till '/mnt/diskimage_20190804' (kolla med 'pwd')

så kan du också köra relativt

"sudo ddrescue -r 3 /dev/sdb Drive_b.img Drive_b.log"

Med detta så kopieras en diskimage av disken från /dev/sdb till en fil Drive_b-img på filsystemet på din USB-disk samt Drive_b.log som loggfil.

Upprepa körningen ovan så många gånger du orkar och tills antalet sektorer den inte lyckas med är acceptabelt lågt.

Med 'cat Drive_b.log' kan man lista det i hur långt den kommit i processen och om det fins områden på disken som ännu inte är lästa eller sparad till senare försök då det misslyckades vid den första körningen - det är en textfil - editera inte denna eller ta bort något i denna då ddrescue tittar och uppdaterar i denna medans kopieringen pågår och för varje ny körning och gör också att den fortsätter där den var efter första körningen och inte börja på ruta 1 igen (och förstör data som redan är utläst och kanske inte går att läsa igen från krånglande disken)

Med '-r ' kan du ställa in hur många varv den skall försöka innan programmet avslutas '-d' skulle jag inte använda till en början då det troligen slöa ned läsningen betydligt.

på samma sätt kan du också ta en partition i taget med "sudo ddrescue -r 3 /dev/sdb1 Drive_b_p1.img Drive_b_p1.log" för första partitionen etc..

---

När du sedan är klar så _kopierar_ du denna Drive_b_p1.img till en _annan_ fysisk USB-disk - en arbetsdisk där du kan göra vad du vill med diskimage utan att vara rädd att förlora denna - gör du bort dig så kopierar du från imagen från första USB-disken igen.

Varför 2 fysiska diskar är för din egen skull och skall hålla reda på att den ena är _orginalet_ (då disken du läste ut med ''rescue' kanske inte längre går att läsa) och läggs undan när man inte kopierar ut diskimagen och den andre kan du göra vad du vill med - inklusive att klanta dig på riktigt!!!.

Att hålla på med diskräddning kräver alltid minst 2st _stora_ USB-diskar, oftast 3 stycken - man _måste_ ha ordentligt med armbågsrum!!! och 2 exemplar för att skilja ut fysiskt vilket som är _ORGINAL_ och arbetsdisken man kan arbeta på i vidare filextraktion, eventuellt kan en 3' USB-disk också behövas för att lägga alla filerna man extraherar ut och arbetsdisken inte är stort nog.

USB-disken med original-Imagen från den strulande disken rör man _aldrig_ till annat än att läsa ut ny kopia av diskimagen ifrån - ja tills man är klar med hela jobbet och inget mer finns att rädda och alla glada och nöjda - då först kan man återanvända diskarna till annat - inte en sekund innan dess!

Filextraktion:

(på arbetsdisken med en kopia av diskimagen från USB med diskimage - _inte_ orginalet!!)

I linux kan man montera både hela diskimage och partitioner var för sig med 'losetup'

för hela disken:

först 'lsblk' där kommer du se ett antal sda, sdb etc. men kanske också filer som heter 'loop0' 'loop1' - håll reda på numret av den sista 'loopx'

med 'losetup -P -f Drive_b.img'

så skapas ett antal ytterligare loop-filer (listas med lsblk) - lika många som antalet partitioner som var på disk-imagen. säg att det fanns 'loop0' och loop1' - när du körde loosetup ovan så dök det upp 'loop2', 'loop3', 'loop4' - så är loop2 den första partitionen på diskimagen , loop3 den andra partitionen på diskimagen etc.

för att montera dessa så behöver man skapa nya direktorys med 'mkdir /mnt1, 'mkdir /mnt2'

lika många som antalet partitioner

sedan 'mount -o ro /dev/loop2 /mnt1' för första partitionen

'mount -o ro /dev/loop3 /mnt2' för andra partitionen etc.

innehållet i dessa partitioner kommer nu att synas under 'mnt1, mnt2 etc. och kan kopieras ut.

dvs med 'cd /mnt1' så kommer man förmodligen se filer i partition 1 som sedan kan kopiera ut till valfri media. (din 3' USB-disk...)

Varför 'ro' är satt är för att göra partitionen monteringsbar även om NTFS-filsystemet inte har avslutats på korrekt sätt - och det gör inte win10 om man inte håller ned 'höger shift-knappen' samtidigt när man klickar för att stänga av datorn utan lämnar filsystemet i 'öppet' läge, samma som om man stängde av strömmen mitt under körningen, eller en totalfrysning eller spontan omstart av OS typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

@Doley

Du skriver fel och på det farliga sättet om det hade varit 'dd' - ddrescue blockerar för just sådana fel, du försökte skriva imagefilen rått till din USB-disk utan filsystem - ddrescue blockerar allt sådan default av just anledningen att man inte skall skriva över fel disk av misstag då om du lyckats hade wipat din USB-disk på alla tidigare filer...

börja enligt:

'lsblk' (detta skall alltid göras inför varje session då diskarna kan byta plats vid varje omstart/Reboot - skyll på Intel och PCI-e varför det beter sig på det sättet - enhet som svarar först blir först på 'listan' och det är inte samma varje gång)

Där listas en eller flera diskar

tex så visas 'sda' med tillhörande under partitioner 'sda1', 'sda2' etc. denna brukar vara datorns systemdisk, är det fler diskar så ser du motsvarande 'sdb' med underliggande 'sdb1' 'sdb2' etc.

den krånglande disken hamnar förmodligen som 'sdb' och också tillhörande partitioner - kolla med angivna diskstorlek att det är rimligt lika.

Anslut nu din USB-hårddisk, vänta 30 sekunder så att disken startar upp och OS hinner hitta disken

'lsblk' igen

Notera den nya enheten som dykt upp med och med angiven storlek stämmande med USB-diskens storlek och vi säger för den vidare texten att den är 'sdc' och under denna har du en partition 'sdc1'

Montera nu denna disk till filsystemet med:

'ntgfs-3g /dev/sdc1 /mnt' - i senare system kan det gå bra med 'mount /dev/sdc1 /mnt' och det fungerar ändå med NTFS i skrivbar form som filsystem.

'cd /mnt'

Gör en 'ls -al' och är disken använd sedan tidigare på windows så ser du förmodligen filer där

mkdir diskimage_20190804 ;skapa undermapp

cd diskimage_20190804 ; flytta till undermapp

Därefter 'pwd' och ser att du står på rätt ställe i filsystemet

(dvs. "/mnt/diskimage_20190804")

Vad som händer är att du monterade USB-disken filsystem (som standard är NTFS) under '/mnt' så att du kan skriva filer på filsystemet och sedan skapat ett undermap där du tänker lägga din diskimage.

Därefter köra kopian av struldisken (identifierad som 'sdb' tidigare) från första till sista sektorn med.

"sudo ddrescue -r 3 /dev/sdb /mnt/diskimage_20190804/Drive_b.img /mnt/diskimage_20190804/Drive_b.log"

(är du redan 'root' som i tex. systemcdrescue-linux startad på USB-sticka behöver du inte skriva 'sudo')

Ovanstående med hela sökvägar - det gör också att det inte fungerar om du inte förberett din mottagande disk på rätt sätt och det aborterar utan att ställa till med något skadligt.

Eftersom du placerade dig med cd till '/mnt/diskimage_20190804' (kolla med 'pwd')

så kan du också köra relativt

"sudo ddrescue -r 3 /dev/sdb Drive_b.img Drive_b.log"

Med detta så kopieras en diskimage av disken från /dev/sdb till en fil Drive_b-img på filsystemet på din USB-disk samt Drive_b.log som loggfil.

Upprepa körningen ovan så många gånger du orkar och tills antalet sektorer den inte lyckas med är acceptabelt lågt.

Med 'cat Drive_b.log' kan man lista det i hur långt den kommit i processen och om det fins områden på disken som ännu inte är lästa eller sparad till senare försök då det misslyckades vid den första körningen - det är en textfil - editera inte denna eller ta bort något i denna då ddrescue tittar och uppdaterar i denna medans kopieringen pågår och för varje ny körning och gör också att den fortsätter där den var efter första körningen och inte börja på ruta 1 igen (och förstör data som redan är utläst och kanske inte går att läsa igen från krånglande disken)

Med '-r ' kan du ställa in hur många varv den skall försöka innan programmet avslutas '-d' skulle jag inte använda till en början då det troligen slöa ned läsningen betydligt.

på samma sätt kan du också ta en partition i taget med "sudo ddrescue -r 3 /dev/sdb1 Drive_b_p1.img Drive_b_p1.log" för första partitionen etc..

---

När du sedan är klar så _kopierar_ du denna Drive_b_p1.img till en _annan_ fysisk USB-disk - en arbetsdisk där du kan göra vad du vill med diskimage utan att vara rädd att förlora denna - gör du bort dig så kopierar du från imagen från första USB-disken igen.

Varför 2 fysiska diskar är för din egen skull och skall hålla reda på att den ena är _orginalet_ (då disken du läste ut med ''rescue' kanske inte längre går att läsa) och läggs undan när man inte kopierar ut diskimagen och den andre kan du göra vad du vill med - inklusive att klanta dig på riktigt!!!.

Att hålla på med diskräddning kräver alltid minst 2st _stora_ USB-diskar, oftast 3 stycken - man _måste_ ha ordentligt med armbågsrum!!! och 2 exemplar för att skilja ut fysiskt vilket som är _ORGINAL_ och arbetsdisken man kan arbeta på i vidare filextraktion, eventuellt kan en 3' USB-disk också behövas för att lägga alla filerna man extraherar ut och arbetsdisken inte är stort nog.

USB-disken med original-Imagen från den strulande disken rör man _aldrig_ till annat än att läsa ut ny kopia av diskimagen ifrån - ja tills man är klar med hela jobbet och inget mer finns att rädda och alla glada och nöjda - då först kan man återanvända diskarna till annat - inte en sekund innan dess!

Filextraktion:

(på arbetsdisken med en kopia av diskimagen från USB med diskimage - _inte_ orginalet!!)

I linux kan man montera både hela diskimage och partitioner var för sig med 'losetup'

för hela disken:

först 'lsblk' där kommer du se ett antal sda, sdb etc. men kanske också filer som heter 'loop0' 'loop1' - håll reda på numret av den sista 'loopx'

med 'losetup -P -f Drive_b.img'

så skapas ett antal ytterligare loop-filer (listas med lsblk) - lika många som antalet partitioner som var på disk-imagen. säg att det fanns 'loop0' och loop1' - när du körde loosetup ovan så dök det upp 'loop2', 'loop3', 'loop4' - så är loop2 den första partitionen på diskimagen , loop3 den andra partitionen på diskimagen etc.

för att montera dessa så behöver man skapa nya direktorys med 'mkdir /mnt1, 'mkdir /mnt2'

lika många som antalet partitioner

sedan 'mount -o ro /dev/loop2 /mnt1' för första partitionen

'mount -o ro /dev/loop3 /mnt2' för andra partitionen etc.

innehållet i dessa partitioner kommer nu att synas under 'mnt1, mnt2 etc. och kan kopieras ut.

dvs med 'cd /mnt1' så kommer man förmodligen se filer i partition 1 som sedan kan kopiera ut till valfri media. (din 3' USB-disk...)

Varför 'ro' är satt är för att göra partitionen monteringsbar även om NTFS-filsystemet inte har avslutats på korrekt sätt - och det gör inte win10 om man inte håller ned 'höger shift-knappen' samtidigt när man klickar för att stänga av datorn utan lämnar filsystemet i 'öppet' läge, samma som om man stängde av strömmen mitt under körningen, eller en totalfrysning eller spontan omstart av OS typ.

Tackar för alla tips och idéer. Det räckte med att jag formaterade förutnämnda enheten till FAT32 medan jag var i Ubuntu, så funkade allt som det skulle.

---

Ytterligare uppföljande fråga: Jag har bara 1 tillgänglig dator just nu och svårt att fixa en annan. Det innebär att jag får köra ddrescue på natten medan jag sover. Dagtid behovs burken till annat. Jag har också skapat en loggfil till ddrescue, som ligger på samma ställe som disk-imagen, alltså på en helt egen enhet separat från både windows och ubuntu.
Men min fråga är: om det här säkerhets-kopierandet tar mer än 1 natt, då kommer jag behöva avbryta och återuppta jobbet nästa natt. Hur exakt gör jag för att förmå ddrescue att 'Återuppta' säkerhetskopieringen ifrån tidigare avbruten punkt, och fortsätta skriva till tidigare skapade IMG-filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Tackar för alla tips och idéer. Det räckte med att jag formaterade förutnämnda enheten till FAT32 medan jag var i Ubuntu, så funkade allt som det skulle.

---

Ytterligare uppföljande fråga: Jag har bara 1 tillgänglig dator just nu och svårt att fixa en annan. Det innebär att jag får köra ddrescue på natten medan jag sover. Dagtid behovs burken till annat. Jag har också skapat en loggfil till ddrescue, som ligger på samma ställe som disk-imagen, alltså på en helt egen enhet separat från både windows och ubuntu.
Men min fråga är: om det här säkerhets-kopierandet tar mer än 1 natt, då kommer jag behöva avbryta och återuppta jobbet nästa natt. Hur exakt gör jag för att förmå ddrescue att 'Återuppta' säkerhetskopieringen ifrån tidigare avbruten punkt, och fortsätta skriva till tidigare skapade IMG-filen?

Förutsatt att du monterat diskarna på samma sätt som tidigare och att disken som ska räddas fick samma device-beteckning så starta bara ddrescue med exakt samma kommando som första gången förutsatt att du angav loggfil då förstås.
Använde du kortversionen utan komplett path till filerna så måste du stå på samma ställe också.

Är det så att saker flyttats runt så måste du justera kommandot

Står det som nedan, rescued 0 B (vilket det står första gången) så har du skrivit fel, bryt o gör om, (kan vara bra ide att radera de felaktiga img och loggfilerna också)

Press Ctrl-C to interrupt Initial status (read from logfile) rescued: 0 B, errsize: 0 B, errors: 0 Current status rescued: 335020 kB, errsize: 0 B, current rate: 162 MB/s ipos: 335020 kB, errors: 0, average rate: 107 MB/s opos: 335020 kB, time from last successful read: 0 s

Så här kan det följande gånger om det funkar:

Press Ctrl-C to interrupt Initial status (read from logfile) rescued: 335020 kB, errsize: 0 B, errors: 0 Current status rescued: 613154 kB, errsize: 0 B, current rate: 158 MB/s ipos: 613154 kB, errors: 0, average rate: 131 MB/s opos: 613154 kB, time from last successful read: 0 s

Det man inte får skriva fel på är disken/partitionen man ska rädda ifrån för då kommer data blandas från olika enheter/partitioner. Vill man gardera sig mot det så kopierar man loggfilen innan man startar så man kan återställa den ifall man klantar sig.

Men FAT32 är ingen bra ide då man inte kan lagra filer större än 4 GB på det, men du gjorde kanske exFAT i stället?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga NTFS i dessa fallen - ingen av MS filsystem är speciellt bra men NTFS är den minst dåliga och mest unix-lik samt hyffad kompatibel med många andra stora OS - dvs. har implementerar POSIX och därmed minst gnöl i avseende rättigheter mm. när man flyttar runt filer, medans det kan gnöla när man kör till/från FAT/exFAT

En sak att tänka på när man stoppar avspelningen med ddrescue för att starta senare (det kan man - när som helst faktiskt) - att om datorn har startas om så måste man _alltid_ kolla först med 'lsblk' att se om diskarna var i den ordningen som det var förra gången - annars måste man justera kommandot så att det stämmer överens igen.

Kom ihåg förutom att ddrecue inte utan flagga vill skriva mot raw-device (/dev/sdb etc.) så finns det inget som lägger fingrarna mellan om du klanta dig - att vara noga och ha exakt koll vad diskarna är och under vilka logiska namn de dyker upp under för den här sessionen - för den delen kan ändra sig och blandat korten vid nästa omstart som att du har USB-disken redan ansluten vid omboot när du startar om datorn och inte förra gången att du anslöt USB-disken först en stund efter omstart och den dåliga disken blev /dev/sdc från /dev/sdb och lagringsdisken som förut var på /dev/sdc, nu blev /dev/sdb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vill man gardera sig mot det så kopierar man loggfilen innan man startar så man kan återställa den ifall man klantar sig.

Men FAT32 är ingen bra ide då man inte kan lagra filer större än 4 GB på det, men du gjorde kanske exFAT i stället?

Det funkade att formatera disken till NTFS, så länge jag gjorde det i Ubuntu.

Jag körde ddrescue inatt, 7½ timme. ddrescue förutspådde det skulle ta ca 25 timmar (vilket förstås kan tas med en nypa salt) men jag stängde av ddrescue recovery imorse och startade Windows igen. Nu ska jag återuppta recovery därifrån jag slutade.

Om jag förstår rätt så ska man då - när man ska återuppta påbörjad säkerhetskopiering - alltså hänvisa till existerande loggfil på samma sätt som man anger var loggfilen ska lagras vid första säkerhetskopieringen? och då kommer ddrescue automatiskt att båda läsa av denna loggfil, och dessutom sen fylla på denna?

Kommandot jag körde var som sagt:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo ddrescue -d -r 3 /dev/sdb '/media/ubuntu/MX/Restore/DiskF.img' '/media/ubuntu/MX/Restore/DriveF.log'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Det funkade att formatera disken till NTFS, så länge jag gjorde det i Ubuntu.

Jag körde ddrescue inatt, 7½ timme. ddrescue förutspådde det skulle ta ca 25 timmar (vilket förstås kan tas med en nypa salt) men jag stängde av ddrescue recovery imorse och startade Windows igen. Nu ska jag återuppta recovery därifrån jag slutade.

Om jag förstår rätt så ska man då - när man ska återuppta påbörjad säkerhetskopiering - alltså hänvisa till existerande loggfil på samma sätt som man anger var loggfilen ska lagras vid första säkerhetskopieringen? och då kommer ddrescue automatiskt att båda läsa av denna loggfil, och dessutom sen fylla på denna?

Kommandot jag körde var som sagt:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo ddrescue -d -r 3 /dev/sdb '/media/ubuntu/MX/Restore/DiskF.img' '/media/ubuntu/MX/Restore/DriveF.log'

Ja! Och viktigt att kolla att /dev/sdb fortfarande är disken du vill rädda data från. (dvs att den inte fått heta nåt annat denna gång)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ja! Och viktigt att kolla att /dev/sdb fortfarande är disken du vill rädda data från. (dvs att den inte fått heta nåt annat denna gång)

Lysande. Tack!

-

Körde disken över natten igen, men disken bestämde sig uppenbarligen för att inte samarbeta. DDrescue körde över data upp till 110gb (från en 250gb disk) och resten kopierades inte, utan rapporterades av ddrescue som 'read error', och recovery operationen deklarerades därefter som finished. Men efter att disken fått vila ett tag, 20 min paus, så gick det bätte igen, read error partierna verkade nu gå att läsa igen (och sparades till ny disk image förstås). Men vart tvungen att avbryta detta (pga morgon). Ska återuppta sen, och hoppas på att ddrescue kan läsa mer nästa gång, så får jag väl köra ddrescue flera gånger och kombinera resultatet från olika disk-avbildningar.

Verkar kunna bli en lång följetång detta.

Permalänk
Medlem

Med ddrescue (och med logfil) skall du köra mot samma diskimage då den hela tiden fyller på med med bitar som inte lyckades läsas förra gången - och bara dom bitarna och inte läsa från början var gång - det är detta som är vitsen med ddrescue!! - så att köra på ny disk-image var gång så krånglar du bara till ofantligt att sedan försöka sätta ihop bitarna från de olika diskimagen

det är dock ok att göra en backup av diskimagen mellan varje session om man är orolig (men det är ingen som gör...) - men avsikten är att inte skapa en ny diskimage varenda gång.

och det är helt korrekt att man kan behöva avbryta och låta disken svalna mellan sessionerna och den vägen 'mjölka' ut data med upprepande körningar gång på gång på gång...- i somliga fall lägger folk med en påse isbitar ovanpå med en lager handduk mellan för att försöka hålla disken sval under operationen - detta är vanligt man måste göra på WD-diskar (wd-green främst kommande från WD-book)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Med ddrescue (och med logfil) skall du köra mot samma diskimage då den hela tiden fyller på med med bitar som inte lyckades läsas förra gången - och bara dom bitarna och inte läsa från början var gång - det är detta som är vitsen med ddrescue!! - så att köra på ny disk-image var gång så krånglar du bara till ofantligt att sedan försöka sätta ihop bitarna från de olika diskimagen

det är dock ok att göra en backup av diskimagen mellan varje session om man är orolig (men det är ingen som gör...) - men avsikten är att inte skapa en ny diskimage varenda gång.

och det är helt korrekt att man kan behöva avbryta och låta disken svalna mellan sessionerna och den vägen 'mjölka' ut data med upprepande körningar gång på gång på gång...- i somliga fall lägger folk med en påse isbitar ovanpå med en lager handduk mellan för att försöka hålla disken sval under operationen - detta är vanligt man måste göra på WD-diskar (wd-green främst kommande från WD-book)

Precis! Man ska ha samma loggfil och samma image fil varje gång. När man kört ett par gånger så kan switcharna --reverse (läs från andra hållet) samt --retrim (försök läsa det som var fel igen) vara värda att prova, -r (retries) brukar jag inte köra i början då det riskerar slita mer på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Med ddrescue (och med logfil) skall du köra mot samma diskimage då den hela tiden fyller på med med bitar som inte lyckades läsas förra gången - och bara dom bitarna och inte läsa från början var gång - det är detta som är vitsen med ddrescue!! - så att köra på ny disk-image var gång så krånglar du bara till ofantligt att sedan försöka sätta ihop bitarna från de olika diskimage

+

Skrivet av SAFA:

Precis! Man ska ha samma loggfil och samma image fil varje gång. När man kört ett par gånger så kan switcharna --reverse (läs från andra hållet) samt --retrim (försök läsa det som var fel igen) vara värda att prova, -r (retries) brukar jag inte köra i början då det riskerar slita mer på disken.

Ah så det ÄR så ändå? Å ena sidan tänkte jag "det vore smart om ddrescue hade gjorts på det sättet ", och å andra sidan tänkte jag att detta med återförsök är säkert vad parametern -r handlar om. Jag satte min på -r 10 för att slippa fundera på om 3 inte hade räckt till. Då hade jag gissat fel alltså.

Jamen dåså, då är det bara köra så många omgångar som man själv och disken orkar, samt vara noga med diskadresser, backups, och vara snäll mot disken. Najs värre! Ytterst hjälpsamt folk, och hjälpsam tråd säkert inte bara för mig!

Skrivet av xxargs:

..och det är helt korrekt att man kan behöva avbryta och låta disken svalna mellan sessionerna /../ i somliga fall lägger folk med en påse isbitar ovanpå - detta är vanligt man måste göra på WD-diskar (wd-green främst kommande från WD-book).

Alright. Ja min är en sånhär Seagate barracuda (länk). Har nästan 10 år år på nacken, så jag fick skylla mig själv lite som behållit den och tullat lite på backup-rutinerna. Jag tror inte det är disken det är fel på, jag tror det är filsystemet som fuckat upp bara.

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft viss framgång med DDrescue. Får tacka för tipsen hittills. Jag har fått ut ca 43% av disken, enligt ddrescue.

Men jag vill inte ge upp på den ännu. Jag vill fråga vidare, vad skulle ni göra, som nästa steg, om ni vore jag? Jag beskriver läget och omständigheterna här under.

Som jag nämnt tidigare, så när jag startar datorn (slår på strömmen från noll ström), så blir datorn väldigt seg, även in till BIOS, och den problematiska disken tickar 1 gång i sekunden tk-k, tk-k, tk-k. Fast det är ett mjukt tickande, och tickandet förändras i karaktär beroende på vilket skede som datorn befinner sig i. Ibland upphör det, helt och ibland blir det ett mer läsande trrrk-rk-, osv. Tickandets karaktär, samt när tickandet upphör plötsligt, och påbörjas igen, sammanfaller exakt med dom processmoment då datorn försöker läsa av disken. Så tickandet är säkert inte mekaniskt fel på disken, det är nog BIOS eller operativsystems uppstart som försöker läsa av disken och klassificera den.

Det är sektor-fel på disken, som datorn hela tiden försöker få disken att läsa av. CRC errors säger även S.M.A.R.T. som också säger att resten av diskens fungerande verkar gott. Men om jag startar windows, så håller disken på såhär och tickar och försöker bli avläst i 2-3 minuter och blir relativt varm under tiden, uppåt 45 grader, och till slut så 'ger den upp', och då läses Windows in ganska snabbt. När man sen loggar in i Windows, så går disken igång med sina läsförsök och tickanden igen, och håller på kanske 1 minut medan Windows är lite halvt fruset, och sen upphör läsförsöken igen, då laddas resterande Windows in med hög hastighet. När jag nu snabbt som attan hoppar in i kontrollpanelens diskhanterare, så listas inte disken där, inte ens som hårdvara. Inte heller i enhetshanteraren listas den som hårdvara. Det är lite märkligt.

När jag startar Ubuntu från USB-sticka däremot så är det annorlunda. I uppstarten av datorn så tickar disken på som förut, och uppstarten går väldigt segt, tar säkert 5 minuter innan läsningen av disken 'ger upp' och Ubuntu startas upp i full hastighet. I Ubuntu däremot så listas disken som hårdvara, som en hårddisk med en RAW partition på. Ubuntu säger också att disken är fullt fungerande.

När jag kör DDRescue i Ubuntu, så fungerar det som tänkt, till en början. Antalet procent 'rescued' ökar stadigt, och ddrescue har stått på flera nätter utan att ge upp. Men rätt vad det är så slutar antalet räddade procent att öka, och disken sluta ge 'läsljud' ifrån sig, och istället börjar 'antalet sekunder sedan senaste framgångsrik avläsning' öka, och rätt vad det är så börjar antalet 'read errors' bokstavligen storma upp i antal, bli många miljoner i antal, medan 'antalet sekunder sedan senaste framgångsrik avläsning' bara fortsätter att öka. Detta pågår i kanske 10-15 minuter och sen bryter ddrescue och visar texten "Finished".

Jag har fått ett intryck av att disken av okänd anledning 'slutar samarbeta', så att säga. Så om jag startar om datorn igen, med tanken att 'återställa diskens samarbetsvilja', och kör ddrescue på den igen, så lyckas ddrescue rädda ytterligare några få procent, men sen tystnar disken igen, efter några minuter, och antalet read errors börjar storma upp.

Jag måste starta ddrescue så snabbt som jag bara kan efter Ubuntu har kommit igång. Jag får verkligen stressa igång ddrescue för att vinna sekunder. För om disken får vänta för länge så är det precis som att den faller i dvala av sig själv. Om den gör det, och jag kör ddrescue då, så får jag enbart stormande read errors. Disken vaknar liksom inte. Men om jag är snabb och får igång ddrescue så snart jag bara kan efter Ubuntus uppstart, då lyckas ddrescue rädda ut ytterligare lite info, i några minuter, innan disken förefaller tappa medvetandet igen. Tappar den medvetande igen, så får jag starta om Ubuntu och börja om igen.

Från början, när jag var snabb och starta ddrescue, så lyckades ddrescue ibland fylla på med flera procent innan disken svartnade. Men numera är det extremt olika. Oftast får jag inte ut nånting alls, utan ddrescue står bara och listar miljoner read errors i en kvart innan det står "Finished". Men ibland kan ddrescue få ut någon tiondels procent mer, innan miljoner read errors drar igång. Och några enstaka gånger så har disken hållit ut många minuter innan den svartnar och då har ddrescue plötsligt lyckats få ut ytterligare uppåt 5% ytterligare information. Så det är extremt lynnigt för mig, detta.

När jag nu kört DDrescue ett dussintal gånger, och sen går in i Windows och monterar och läser disk-imagen, som DDrescue gör av disken, och kör GetDataBack på den imagen, så hittar GetDataBack all data direkt, och indikerar i en sidomeny att den hittat en korrupt NTFS-partition. Men GetDataBack hittar all information, kan ta ut all 43% hämtad information.

Det säger mig att felet på disken troligast bara är korrupt filsystem, och att jag borde kunna köra GetDataBack (eller liknande program) på själva disken med, själva partitionen, och troligen få ut ännu mer data. Men jag kan ju inte göra det, för disken 'svartnar' medan Windows håller på att starta upp. Det tar för lång tid och Windows försöker mycker mer envetet än Ubuntu att läsa av disken innan det ger upp. Så jag kommer inte åt disken i Windows.

Kanske skulle man göra en USB-sticka för uppstart till DOS-läge och försöka köra chkdsk och se om det kan reparera partitionen? Eller använda något annat diskverktyg som fixar partitioner och går att köra i DOS eller något annat läge som inte är så diktatoriskt och destruktivt som t.ex. Windows verkar vara.

Jag har fått ut ca 43% av disken nu, enligt ddrescue. Men jag vill inte ge upp på den ännu. Vad skulle ni göra, som nästa steg, om ni vore jag? Given informationen och situationen som beskrivs ovan? T.ex. skulle Linux NTFSFIX bara ett bättre alternativ än Windows chkdsk att köra på den besvärliga disken, för att förhoppningsvis få till någon slags reparation av partitionen?

Tack igen för tips

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste jag nog göra dig besviken i förhoppning att det bara är filsystem-skada

När en disk håller på som du beskriver så är det inte 'bara' ett filsystemproblem - utan din disk håller verkligen på att rasa och filsystemskada är en konsekvens av det - inte orsaken.

Om ddrescue bara tar 45% i sina första 3 scanningsförsök (din '-r 3') så är det rätt illa och det kanske är ett läshuvud som är mer eller mindre borta (2 huvuden på 3.5" 1TB-disk anno 2010 - idag betydlig mer per skiva)

Du gör dig en otjänst om du får för dig att SMART ser alla problem - långt ifrån, de kanske bara tar 50% av felfallen - det är samma som att en bilmekaniker inte kan använda ODB-uttaget för hela sin felsökning utan bara för delar av det och då främst kontrollsystemet för tex bränsleinsprutning, lamda-värden etc. då ODB inte ser om man har problem med en drev i växellådan eller att kopplingen är utsliten, att stötdämparna inte dämpar som de skall eller att låter illa från motorn...

Att det tar långa tider redan vid start/boot är också en indikation då en disk beroende modell kan ägna avsevärd tid för att läsa en block/sektor i olika egna retry-försök internt och då väntar OS under den tiden (även i BIOS-läget, desktopdisk > 30 sekunder per retry-omgång per sektor eller som idag oftast per 4 eller 8 Kblock och frågas många sektorer i rad så kan det ta åtskilliga minuter, ja timmar... , NAS-disk ger upp inom 8 sekunder och därefter meddelare IO-error så att RAID-systemet kan göra åtgärder, tar det mer än 8 sekunder så blir disken utsparkad ur RAID i regel - speciellt i HW-RAID) om skadorna når (tex för att det är en massa slipande partiklar i disken) SA-områdena så kan inte disken längre läsa in sin firmware och kalibreringsparametrar och då är disken brickad på riktigt - det är den stora mardrömmen när man håller på med havererande snurrdiskar - därför försöker man rädda så mycket man kan - innan man starta om disken då nästa gång så kanske den inte går igång alls...

För att försöka fortsätta att rädda ut mer data från disken (och du inte tänker anlita professionell diskräddning) så är det att fortsätta med ddrescue - mot samma diskimage och samma loggfil - om och om och om igen och nöta och nöta - öka värdet på din -r (eller sätt -r 0 för oändligt antal försök - du kan ändå bryta när som helst när det passar dig med ctrl-C) så att den försöker flera omgångar i rad innan det avslutas - titta på andra flaggor för programmet och tex. läser baklänges (från hög LBA-värde till låg (tar dock tid...)) - i slutet efter en halvårs körande så kanske du lyckas med en läst sektor i veckan...

Det finns de som kör dygnet runt i ett halvår och lyckas få ut 95% och tom 99% trots väldigt dålig prognos till en början - prova att kyla disken med ispåsar med en lager eller två lager handduk mellan (för att fukten av kondensen från ispåsen inte skall ställa till något när det droppar) och se om det klarar sig längre med disk som hålls kall än tidigare försök.

Att du har problem kan bero på att att ett läshuvud är skadad och flyger högre än den andra och signalstyrkan låg och på detektionens gräns, det finns också förstärkare inne på läshuvudarmen som kan ta skada av tex. en spänningsspik på dess matning - det är rätt avancerade förstärkare där med lågbrusiga förstärkare som skall klara GHz-fart och ibland väldigt ömtåliga

Professionella diskräddare byter ibland hela läsarmen komplett (tagen från en fabriksny disk av samma serie) om de konstaterat att förstärkare gått eller har läshuvudskador med synliga skador på skivan (skivan granskas under mikroskop) och om skador också gör arrangemang att inte läsa de skadade delarna för än absolut sista momentet då man också offrar dom nya läshuvudena i läsmomentet

Det finns anledning varför diskräddning kan kosta bra bit norr om 10 papp - för de som håller på med detta måste sitta på jättelager av nya osprättade diskar från väldigt många olika serier, tillverkare och tidsepoker (det handlas både kontrollerkort och diskar mellan de olika diskräddarföretagen för att kunna lösa problemen - ingen kan ligga på lager på allt och alla typer av diskar)

Att byta läsarm är inget du kan göra hemma då man för det första behöver en renluft-box och man behöver speciella borttagare i fräst aluminium för just den disktypen då om huvudena nuddar skiva eller slår ihop mot varandra under hanteringen (tex halkar av sin parkeringsramp under hanterandet) så är dessa omedelbart skrot.

Till detta måste man ha PC3000-utrustning för att kringgå många saker i diskens kontrollerkort (komma åt SA-arean - hindra att huvudet rör på sig i vissa områden över disken etc.) och sådana saker har en sådan prislapp att man måste vara en professionell diskräddare för att finansiera sådant.

med andra ord får du för dig att öppna disken så är det slut med vidare försök med dataräddning... ...även av senare använda diskräddningsföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Tyvärr måste jag nog göra dig besviken i förhoppning att det bara är filsystem-skada

När en disk håller på som du beskriver så är det inte 'bara' ett filsystemproblem - utan din disk håller verkligen på att rasa och filsystemskada är en konsekvens av det - inte orsaken.

Om ddrescue bara tar 45% i sina första 3 scanningsförsök (din '-r 3') så är det rätt illa och det kanske är ett läshuvud som är mer eller mindre borta (2 huvuden på 3.5" 1TB-disk anno 2010 - idag betydlig mer per skiva)

Du gör dig en otjänst om du får för dig att SMART ser alla problem - långt ifrån, de kanske bara tar 50% av felfallen - det är samma som att en bilmekaniker inte kan använda ODB-uttaget för hela sin felsökning utan bara för delar av det och då främst kontrollsystemet för tex bränsleinsprutning, lamda-värden etc. då ODB inte ser om man har problem med en drev i växellådan eller att kopplingen är utsliten, att stötdämparna inte dämpar som de skall eller att låter illa från motorn...

Att det tar långa tider redan vid start/boot är också en indikation då en disk beroende modell kan ägna avsevärd tid för att läsa en block/sektor i olika egna retry-försök internt och då väntar OS under den tiden (även i BIOS-läget, desktopdisk > 30 sekunder per retry-omgång per sektor eller som idag oftast per 4 eller 8 Kblock och frågas många sektorer i rad så kan det ta åtskilliga minuter, ja timmar... , NAS-disk ger upp inom 8 sekunder och därefter meddelare IO-error så att RAID-systemet kan göra åtgärder, tar det mer än 8 sekunder så blir disken utsparkad ur RAID i regel - speciellt i HW-RAID) om skadorna når (tex för att det är en massa slipande partiklar i disken) SA-områdena så kan inte disken längre läsa in sin firmware och kalibreringsparametrar och då är disken brickad på riktigt - det är den stora mardrömmen när man håller på med havererande snurrdiskar - därför försöker man rädda så mycket man kan - innan man starta om disken då nästa gång så kanske den inte går igång alls...

För att försöka fortsätta att rädda ut mer data från disken (och du inte tänker anlita professionell diskräddning) så är det att fortsätta med ddrescue - mot samma diskimage och samma loggfil - om och om och om igen och nöta och nöta - öka värdet på din -r (eller sätt -r 0 för oändligt antal försök - du kan ändå bryta när som helst när det passar dig med ctrl-C) så att den försöker flera omgångar i rad innan det avslutas - titta på andra flaggor för programmet och tex. läser baklänges (från hög LBA-värde till låg (tar dock tid...)) - i slutet efter en halvårs körande så kanske du lyckas med en läst sektor i veckan...

Det finns de som kör dygnet runt i ett halvår och lyckas få ut 95% och tom 99% trots väldigt dålig prognos till en början - prova att kyla disken med ispåsar med en lager eller två lager handduk mellan (för att fukten av kondensen från ispåsen inte skall ställa till något när det droppar) och se om det klarar sig längre med disk som hålls kall än tidigare försök.

Att du har problem kan bero på att att ett läshuvud är skadad och flyger högre än den andra och signalstyrkan låg och på detektionens gräns, det finns också förstärkare inne på läshuvudarmen som kan ta skada av tex. en spänningsspik på dess matning - det är rätt avancerade förstärkare där med lågbrusiga förstärkare som skall klara GHz-fart och ibland väldigt ömtåliga

Professionella diskräddare byter ibland hela läsarmen komplett (tagen från en fabriksny disk av samma serie) om de konstaterat att förstärkare gått eller har läshuvudskador med synliga skador på skivan (skivan granskas under mikroskop) och om skador också gör arrangemang att inte läsa de skadade delarna för än absolut sista momentet då man också offrar dom nya läshuvudena i läsmomentet

Det finns anledning varför diskräddning kan kosta bra bit norr om 10 papp - för de som håller på med detta måste sitta på jättelager av nya osprättade diskar från väldigt många olika serier, tillverkare och tidsepoker (det handlas både kontrollerkort och diskar mellan de olika diskräddarföretagen för att kunna lösa problemen - ingen kan ligga på lager på allt och alla typer av diskar)

Att byta läsarm är inget du kan göra hemma då man för det första behöver en renluft-box och man behöver speciella borttagare i fräst aluminium för just den disktypen då om huvudena nuddar skiva eller slår ihop mot varandra under hanteringen (tex halkar av sin parkeringsramp under hanterandet) så är dessa omedelbart skrot.

Till detta måste man ha PC3000-utrustning för att kringgå många saker i diskens kontrollerkort (komma åt SA-arean - hindra att huvudet rör på sig i vissa områden över disken etc.) och sådana saker har en sådan prislapp att man måste vara en professionell diskräddare för att finansiera sådant.

med andra ord får du för dig att öppna disken så är det slut med vidare försök med dataräddning... ...även av senare använda diskräddningsföretag.

Ja det verkar som du har mer rätt .. än jag ville du skulle ha.
Jag startade ifrån en Windows-USB idag, för att komma åt chkdsk i säkert DOS-läge. Men den processen, att vänta på att startprocessen och BIOS skulle sluta läsa disken och komma fram till meny-läget, tog nästan en kvart, och under den processen förekom slumpvisa riktigt högljudda och ilskna 'KLACK'-ljud ifrån disken, hördes över hela lägenheten. Så när jag kom fram till säkert DOS-läge .. ja förvisso listades disken och hade fått enhetsbokstav, men chkdsk sa att den kan inte få kontakt med den. Så det gick inte.

Jag hade dessutom tänkt att snabbformatera disken. Teoretiskt sett skulle man kunnat få ut mer information från den - tänkte jag. Tanken var ju att en viktig faktor var korrupt MBR. Men om man grejar en fungerande MBR, genom kvick formattering, och sen inte skriver något till disken alls, då finns ju all data kvar på disken. Det enda som formatteringen gör, är ju att ta bort indexeringarna till datan. Det är inte samma sak som att nuka en disk. Så om man inte skriver något på disken efter kvick formatering, då borde t.ex. GetDataBack kunna läsa av den nu fungerande partitionen och hitta den underliggande datan även om indexeringarna är borta. I teorin.

Men dom där höga KLACK-ljuden fick mig att förstå att det där kan tolkas som disken som börjar med döds-ryckningar. Det är nog bara fortsätta köra ddrescue och göra ständiga kopior på imagefilerna och läggfilerna som gäller nu - om ens det. Förutom att jag kom på att den här disken har en tre-stegs jumper på baksidan, som man kan leka lite med också.

Att öppna disken, det skulle jag kunna prova bara för att se efter, men bara efter att disken känts helt död väldigt länge.