Permalänk

Problem med Windows installation (Löst)

Hej!

Plockade ihop en ny dator här om dagen vilket gick relativt problemfritt tills jag skulle installera Windows 10.

Kommer in i BIOS och kan välja boot order etc, men så fort jag ska boota windows så kommer jag inte längre än så. Ikonen dyker upp med laddsnurran för att sedan frysa och där tar det stopp. Spelar ingen roll om jag bootat via skiva eller USB samma problem med båda.

Specs:
Fractal Design Define R5 Svart
WD Blue Low Power 3TB 5400rpm 64MB
Corsair RM750X 750W v2
Noctua Nh-u12s processorkylare
Samsung 860 EVO 1TB
Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING

Permalänk
Medlem

Testat starta datorn i felsäkert?
Testat att köra en startup repair?
Uppstod felet efter att du installerat en drivrutin eller dylikt?

Har du nyligen bytt någon hårdvara?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Helt ny dator där allt är nytt. Inte ens lyckats installera Windows och det är problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MatttDamon: Du kan alltså inte boota upp själva windowsinstallationen? Eller har du kommit så långt att du har installerat Windows men kan inte boota in i det?

Permalänk
Skrivet av riodee:

@MatttDamon: Du kan alltså inte boota upp själva windowsinstallationen? Eller har du kommit så långt att du har installerat Windows men kan inte boota in i det?

Exakt, lyckas inte komma in i Windows installationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MatttDamon: Kontrollera alla kontakter, moderkortsdistanser, sitter RAM-Minnet i ordentligt.
Hittar du inget fel, ta bort allt som inte behövs. Grafikkort, HDD, ett RAM-Minne, all kringutrustning förutom tangentbord och mus och testa igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Allting verkar sitta som det ska. Plockade bort grafikkort, ett RAM-minne och alla hårddiskar förutom SSD:n.

Jag har testat att flytta runt RAM-minnena till olika slots vilket inte gjort nån skillnad.
Så jag är fortfarande fast där jag var från början, har inga problem att komma in i BIOS överhuvudtaget, men så fort jag kommer till Windows ikonen vid installationen så fryser det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En BIOS uppdatering verkar ha löst mitt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla vilka skillnader som BIOS uppdateringen adderar eller vilka buggar den löser.
Kan ju även vara så enkelt så att det rör sig om en inställning i BIOS som ändrats i uppdateringen.

Alltid bra att veta vad det var som orsakade problemet och vad lösningen var.

Permalänk
Medlem

Hej jag är en liknande situation köpt nytt ASUS Z390 tuf gaming pro, 9700K, 32gb hyperx 3200mhz,
Jag har byggt många system men detta bråkar med mej... kommer in i bios inga problem där, satte in min ssd från mitt z270 bygge med win10 så fryser det när windows ska börja ladda. Gör en USB med win10 från deras hemsida samma sak händer och allt fryser efter bios när det börjar ladda. Ska ladda ner den nya biosen och se ifall det löser mitt problem oxå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajala:

Hej jag är en liknande situation köpt nytt ASUS Z390 tuf gaming pro, 9700K, 32gb hyperx 3200mhz,
Jag har byggt många system men detta bråkar med mej... kommer in i bios inga problem där, satte in min ssd från mitt z270 bygge med win10 så fryser det när windows ska börja ladda. Gör en USB med win10 från deras hemsida samma sak händer och allt fryser efter bios när det börjar ladda. Ska ladda ner den nya biosen och se ifall det löser mitt problem oxå...

Vad hade du för inställningar gällande UEFI osv på det gamla moderkortet?
Kan det vara detta som är problemet?

https://www.thewindowsclub.com/windows-10-install-stuck-durin...

"Windows 10 install stuck on logo no spinning dots

It may so happen then when you install or upgrade Windows 10; you see the process stuck on the logo without any spinning dots. There is an issue with the legacy BIOS on the computer. Windows 10 64 Bit requires UEFI to boot. So you have two options.

Disable Legacy BIOS, and switch to UEFI.
Upgrade your hardware which supports UEFI.

Windows 32 bit work on Legacy BIOS, but not Windows 64 Bit. If you enable UEFI with 32 bit of Windows, it will fail too."

Permalänk
Medlem

Jag försökte med alla tricks som finns i "byggar handboken" 🙂 men när jag läste första inlägget och såg att min bräda hade första versionen av bios så laddade jag ner den nya på jobbet gjorde en usb sticka kom hem uppdaterade bios och fungerar. Jippi halleluja