Asus visar ROG Strix XG438Q – 43 tum och 4K UHD vid 120 Hz

Permalänk
Melding Plague

Asus visar ROG Strix XG438Q – 43 tum och 4K UHD vid 120 Hz

Asus rivstartar CES 2019 med en rejäl bildskärm för alla spelsugna. Modellen ROG Strix XG438Q bjuder inte bara på 4K UHD i 120 Hz, utan även HDR och AMD Freesync 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Måste man ha ett sms kort då eller funkar skärmen lika bra med Nvidia? Tänkte på flytet i skärmen ?
Varför inte g sync som i deras andra skärmar ?
Inte super insatt i allt med skärmar. Sitter på en 40tum 4k skärm 60hz philips

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas att denna fungerar med Adaptive Sync till Nvidia kort då, för jävlar var intressant detta koncept är!! 43" är perfekt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

Varför inte g sync som i deras andra skärmar ?

Läs nyheten under.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26844-nvidia-ger-geforce-ko...

Permalänk

jo läste det men denna skärm stod inte med som en av dom som dom listade som hade stödet med VESA Adaptive Sync .
kanske dum fråga men kommer denna funka med nvidia och VESA standarden och kunna dra nytta av det? sorry för dumma frågor haha

Permalänk

Gör denna med lite kurvning tack, så kan jag byta ut min 4k samsung tv!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Liknar min Philips 43" VA, Quantum Dot, 60 hz, HDR1000, A-/FreeSync 2.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt kunnat tänka mig 43", men en så stor datorskärm som man sitter nära behöver vara kurvad enligt mig, annars ser man hörnen och sidorna i för dålig vinkel och får ofrånkomliga färgförändringar osv.

Permalänk
Medlem

Vad har den här för HDR-spann? Jag vill gärna ha 1000 nits max brightness även i min datorskärm (har på TVn) så förutom de klassiska gaming-statsen som Hz och GTG-tider vill jag gärna se detta i era artiklar från CES!

Hittar ni en 21:9 skärm på minst 30", 1440p, 120hz och 1000 nits HDR så har ni kanske hittat min nästa skärm

Permalänk
Medlem

Denna är intressant, saknas kanske en liten kurva på den.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

VA-panelen har matt yta och arbetar i upp till 120 Hz, med dynamisk uppdateringsfrekvens via AMD Freesync 2 HDR.

Kan den verkligen köra HDR i 120 Hz? Blir den inte begränsad till ~100 Hz precis som PG27UQ (98 Hz), @emilakered?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Gör denna med lite kurvning tack, så kan jag byta ut min 4k samsung tv!

Nej, gör en egen modell med vind panel för dom som vill ha, iss inga förstöra den här

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Stor skärm med HDR vill jag ha. Jag vill slippa glasögonen. Sen hög upplösning när jag redigerar video.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Testpilot
Skrivet av werter123456789:

jo läste det men denna skärm stod inte med som en av dom som dom listade som hade stödet med VESA Adaptive Sync .
kanske dum fråga men kommer denna funka med nvidia och VESA standarden och kunna dra nytta av det? sorry för dumma frågor haha

Läser man på Anandtech eller Nvidia's blog så kommer man kunna aktivera "G-sync" (FreeSync) även på modeller utanför deras certifierade. Enda är att man lär göra det manuellt i kontrollpanelen istället för att det slås på per automatik som det görs idag för G-sync.

Så tror inte vi kommer se mycket mer av G-sync längre utan mer "G-sync certified", kanske att deras 65" BFG skärmar kommer skeppa med "äkta" G-sync modul som idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av jhonekri:

Nej, gör en egen modell med vind panel för dom som vill ha, iss inga förstöra den här

Jag lovar jhonekri, ska inte komma med en värmepistol och böja din skärm!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Alling:

Kan den verkligen köra HDR i 120 Hz? Blir den inte begränsad till ~100 Hz precis som PG27UQ (98 Hz), @emilakered?

Asus specade helt ärligt varken bu eller bä, men antar det krävs 4:2:2 som för PG27UQ (sanity check @Laxpudding). Ska dit idag igen (natt er tid) så ska försöka komma ihåg att fråga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Permalänk
Medlem

Äntligen 16:9 , 120hz ,4k, 43" ! Dags o byta ut brilliancen! Dock ingen gsync gah.

Gillar ej kurva, eller 21:9, då det sabbar endel äldre spel osv, vill ej ha black bars, så denna skärm har man ju väntat på, får hoppas det kommer en gsync variant också.

@Laxpudding
Hoppas ni kan ta in en sådan här för en matig recension sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SweDragon:

Vad har den här för HDR-spann? Jag vill gärna ha 1000 nits max brightness även i min datorskärm (har på TVn) så förutom de klassiska gaming-statsen som Hz och GTG-tider vill jag gärna se detta i era artiklar från CES!

Kollade artikeln och där står att skärmen följder VESA DisplayHDR 600, dvs 600 nits peak brightness vid HDR.

Annars brukar inte tillverkarna vara så tydliga med hur HDR fungerar. På TV-sidan kan de ofta hävda en viss nivå men som är svår att uppnå när man testar. På både skärm- och TV-sidan är det också oklart hur väl de faktiskt genomför en tonemapping och vilka nivåer som är tillgängliga. Finns många displayer som gör direkt fel vid HDR. Vilket då aldrig framkommer i någon spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kollade artikeln och där står att skärmen följder VESA DisplayHDR 600, dvs 600 nits peak brightness vid HDR.

Annars brukar inte tillverkarna vara så tydliga med hur HDR fungerar. På TV-sidan kan de ofta hävda en viss nivå men som är svår att uppnå när man testar. På både skärm- och TV-sidan är det också oklart hur väl de faktiskt genomför en tonemapping och vilka nivåer som är tillgängliga. Finns många displayer som gör direkt fel vid HDR. Vilket då aldrig framkommer i någon spec.

Ja, jag har sett en del skräckexempel på HDR på reviewer bara här på SweClockers. Ser fram emot när ni får recensera en spelskärm för under 10000 som kan hantera HDR på ett bra sätt. Antar att jag får vänta ett bra tag, men iallafall

Tills dess ska min Asus MG279Q förhoppningsvis klara sig även om en modernare VA-panel lockar redan nu.

missade ett ord
Permalänk
Medlem

Men kan något kort alltså dra en sådan här skärm?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ZothOmmog: Ja, inga problem att köra 4K i 120 Hz med de flesta moderna grafikkort med kanske ett par år på nacken.

Vad som däremot är problem är att finna en spelmotor i ett hyfsat modernt spel som låter sig drivas runt i 4K och 120 fps utan problem. Där finns utmaningen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av emilakered:

Asus specade helt ärligt varken bu eller bä, men antar det krävs 4:2:2 som för PG27UQ (sanity check @Laxpudding). Ska dit idag igen (natt er tid) så ska försöka komma ihåg att fråga!

Skrivet av Laxpudding:

Frågan var om skärmen i fråga klarar HDR i 120 Hz. Emil verkar ha svarat på just den frågan, och jag tolkar svaret, i kombination med den av Thomas länkade tabellen, som att det går att köra HDR i 120 Hz med reducerad färgupplösning (YCbCr 4:2:2), men inte med full färgupplösning (RGB/YCbCr 4:4:4).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Alling:

Frågan var om skärmen i fråga klarar HDR i 120 Hz. Emil verkar ha svarat på just den frågan, och jag tolkar svaret, i kombination med den av Thomas länkade tabellen, som att det går att köra HDR i 120 Hz med reducerad färgupplösning (YCbCr 4:2:2), men inte med full färgupplösning (RGB/YCbCr 4:4:4).

Jag kollade med Asus, och det är precis så. Krävs reducerat färgupplösning för 120 Hz 4K UHD med HDR.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har väl mest att göra med kabelstandarder eller? Hdr 120hz 4:4:4 kräver väl mer bredd än de standarder som finns idag för konsumenter klarar. Skulle inte isf en sådan sak kunna lösas med dubbla DP/HDMI från skärm till gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk