Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan97:

Att grejerna blir gamla, torkar ut etchar jag förstått men tänker om t.ex. baselementet kan bli slappt om man spelar mycket och hårt, bortsett från åldern.

Skickades från m.sweclockers.com

Vist kan det vara så men då spelar man på riktigt hårt.
Under dom åren jag tävlade i SPL i billjud så var det spindlarna som slets ut.
Men då får du tänka på att dom fick 30kw effekt och pressades långt utöver vad som är normalt och är inget du gör hemma.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oggan97:

Att grejerna blir gamla, torkar ut etchar jag förstått men tänker om t.ex. baselementet kan bli slappt om man spelar mycket och hårt, bortsett från åldern.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nått särskilt problem men det går ju att skada elementen tex genom att överskrida x-max då kan ju kant och spindel "sträckas ut" och talspolebobinen kan ju slå i magnetgapet och bli böjd så att det uppstår mekansika skador, man kan ju även överhetta talspolen så att lacken kokar och då brukar det bli skrapljud av det och har man alldeles för mycket effekt i förhållande till kylningen så kan man ju bränna av tråden på talspolen.
Det är viktigt att aldrig överskrida x-max eller överhetta elementet, överhettning kan ju uppstå pga signalen utan att elementet är nära x max tex likspänningskomponenter mättar ju talspolen och skapar ingen ocillerande rörels hos elementet, många större basar har ju kanaler för kylluft och utrymmet bakom dammkåpan fungerar ju som en kylluftspump för magnetsystemet, det kan alltså även vara väldigt dumt att spela utan dammkåpa om elementet inte är designat för att användas utan dammkåpa.
Det är betydligt vanligare att man skada upphängningen än att den hinner börja hänga pga ålder och det går ju även att till viss del förebygga ålderspåverkan om det görs innan skador visat sig, man kan ju smörja in kanterna med mjukgörare eller coating beroende på typ så att de behäller originalspänsten bättre, problemet med kanter var nog störst till och med 90 talet för de skumkanter som anvndes då var usla och tål uv strålning ganska dåligt, idag har man sällan skumkanter på bättre basar utan det är gummi eller tyg, gummikanter är ganska nytt så hur bra de åldras på lång sikt vet vi väl ine men de är bättre än skum men om de är bättre än tyg återstår väl att se och även om kanten är gummi så är de flesta spindlar i tyg, det har gjorts väldigt få konstuktioner där det inte är en tygspindel.

Jag tror det är betydligt större risk i praktiken att du skadar elementet pga vårdslös användning än att åldern gör det slappt om det inte är prylar som är minst 20 år gamla och horisontellt monterade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är viktigt att aldrig överskrida x-max eller överhetta elementet, överhettning kan ju uppstå pga signalen utan att elementet är nära x max tex likspänningskomponenter mättar ju talspolen och skapar ingen ocillerande rörels hos elementet, många större basar har ju kanaler för kylluft och utrymmet bakom dammkåpan fungerar ju som en kylluftspump för magnetsystemet, det kan alltså även vara väldigt dumt att spela utan dammkåpa om elementet inte är designat för att användas utan dammkåpa.

Värt att tänka på att xmax är ett värde som många tillverkare sätter utan att egentligen ha koll, ibland är det teoretiskt baserat på talspolens längd och magnetgapet, ibland är det uppmätt med en klippel-kurva (som det borde) och andra gånger är det baserat på något annat påhitt. Så det är helt ok att överskriva specad xmax i vissa fall, för värdet reflekterar inte alltid verkligheten.

Och även om xmax överskrivds ska det inte vara annat än det område där basen arbetar relativt linjärt, utanför sjunker kraften från magnetsystemet och/eller så börjar upphängning och spindel streta mot. Däremot börjar det låta mindre roligt utanför det området.. Ingen fysisk skada bör pga konutslag kunna ske förens man börjar närma sig xmech, och en del mer tåliga element kan man i princip inte bottna ur då de är designade med en så pass generös xmech.

Men det viktigaste är att elementet får kylning och inte överhettas som du säger, många basar har avancerade kylsystem med medveten turbulens och kräver ett högt luftflöde via rörelsen. Inga konutslag = ingen kylning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roxkz:

Värt att tänka på att xmax är ett värde som många tillverkare sätter utan att egentligen ha koll, ibland är det teoretiskt baserat på talspolens längd och magnetgapet, ibland är det uppmätt med en klippel-kurva (som det borde) och andra gånger är det baserat på något annat påhitt. Så det är helt ok att överskriva specad xmax i vissa fall, för värdet reflekterar inte alltid verkligheten.

Och även om xmax överskrivds ska det inte vara annat än det område där basen arbetar relativt linjärt, utanför sjunker kraften från magnetsystemet och/eller så börjar upphängning och spindel streta mot. Däremot börjar det låta mindre roligt utanför det området.. Ingen fysisk skada bör pga konutslag kunna ske förens man börjar närma sig xmech, och en del mer tåliga element kan man i princip inte bottna ur då de är designade med en så pass generös xmech.

Men det viktigaste är att elementet får kylning och inte överhettas som du säger, många basar har avancerade kylsystem med medveten turbulens och kräver ett högt luftflöde via rörelsen. Inga konutslag = ingen kylning.

Ja det finns tom en del element som har haft kylfläktar.
Det finns magnetiska bromsar på en del element och de förhindrar mekanisk bottning men ökar samtidigt hettan som uppstår i magnetsystemet eftersom luftflödet minkar när konrörelsen stoppas, man måste helt enkelt vara noga med att inte överhetta/driva utanför området där de har låg dist genom att peta in mer effekt än det som behövs för att precis nå x max.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack ännu en gång för svaren!
Om man vill veta hur mycket watt som pumpas ut, finns det någon bra grej som kan visa effekten i real tid? Tänker om man har en förstärkare/slutsteg som kan ge mer watt än vad max speces på högtalarna är.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oggan97:

Tack ännu en gång för svaren!
Om man vill veta hur mycket watt som pumpas ut, finns det någon bra grej som kan visa effekten i real tid? Tänker om man har en förstärkare/slutsteg som kan ge mer watt än vad max speces på högtalarna är.

Ja det finns färdiga effektmätare eller så kan man tex använda ett oscilloskop och mäta spänningen och räkna ut det, har du en bättre multimeter så går den kanske att använda den också.
Det är däremot svårt att säga nått om huruvida effekten är skadlig för högtalarna eller inte för det kan gå bra att spela musik med hög crestfaktor med över 1000 W peakeffekt men högtalaren brinner upp om du matar in motsvarande "10 W likspänning"
Däremot så brukar alla högtalare börja dista eller vara olinjära innan de går sönder så om man lyssnar på vad man spelar och aldrig spelar starkare än att det låter bra brukar det gå bra. Så fort man hör att det klipper, komprimerar eller att disten börjar öka så bör man sänka nivån för då häller anläggningen oavsett vad effektmätaren visar men sänker man inte så är chansen stor att nått går sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan97:

Tack ännu en gång för svaren!
Om man vill veta hur mycket watt som pumpas ut, finns det någon bra grej som kan visa effekten i real tid? Tänker om man har en förstärkare/slutsteg som kan ge mer watt än vad max speces på högtalarna är.

Nu ska vi se om jag kommer ihåg korrekt. Men har du en vanlig multimeter så kan du använda dig av formeln volt delat med ohm = Ampere som du sedan tar gånger volt.
Alltså mät volten och Ohm värdet mellan förstärkare/slutsteg på den volym du vill veta värdet på, dela volt med ohm som ger dig ampere. Multiplicera ampere med volt så ska du få watten som ges vid mätning.

Någon får gärna rätta mig om jag minns fel.

Mvh Neomike

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neomike:

Nu ska vi se om jag kommer ihåg korrekt. Men har du en vanlig multimeter så kan du använda dig av formeln volt delat med ohm = Ampere som du sedan tar gånger volt.
Alltså mät volten och Ohm värdet mellan förstärkare/slutsteg på den volym du vill veta värdet på, dela volt med ohm som ger dig ampere. Multiplicera ampere med volt så ska du få watten som ges vid mätning.

Någon får gärna rätta mig om jag minns fel.

Mvh Neomike

Man måste tänka på att multimeter kan betyda mycket, en bra multimeter kan mäta RMS korrekt även vid höga frekvenser och komplicerade vågformer, en billig multimeter klarar ofta bara sinus och ibland mäter de dessutom med bara ett nödrop rätt mellan 50 och 60 Hz och inga andra frekvenser.
Det är alltså väldigt viktigt att veta vad ens multimeter kan mäta med bra precision så fort man avviker från sånt som handlar om att mäta på elnätet eftersom enkla multimetrar kan ge stora mätfel i de situationerna.
Dessutom kan det vara väldigt svårt att läsa av mätvärdena på digitalinstrument om man spelar musik och speciellt om den har hög crestfaktor, däremot med en signalgenerator och 0 i crestfaktor så är det lättare att läsa av förutsatt att instrumentet klarar av signalens vågform.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man måste tänka på att multimeter kan betyda mycket, en bra multimeter kan mäta RMS korrekt även vid höga frekvenser och komplicerade vågformer, en billig multimeter klarar ofta bara sinus och ibland mäter de dessutom med bara ett nödrop rätt mellan 50 och 60 Hz och inga andra frekvenser.
Det är alltså väldigt viktigt att veta vad ens multimeter kan mäta med bra precision så fort man avviker från sånt som handlar om att mäta på elnätet eftersom enkla multimetrar kan ge stora mätfel i de situationerna.
Dessutom kan det vara väldigt svårt att läsa av mätvärdena på digitalinstrument om man spelar musik och speciellt om den har hög crestfaktor, däremot med en signalgenerator och 0 i crestfaktor så är det lättare att läsa av förutsatt att instrumentet klarar av signalens vågform.

Ja det har du absolut helt rätt i. Nu skrev jag bara som hastigast ett av dom sätt som går att mäta watt på och tänkte inte på att ta upp den andra biten. Men helt klart en viktig detalj som bör tas med.

Mvh

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att man slutade bry sig om Watt för 10-20 år sedan. Vilken receiver/förstärkare i hyfsad prisklass har för lite pulver att driva dina trumhinnor till absoluta bristningsgränsen. Sedan kan det givetvis vara en kul teoretisk diskussion (vilket tråden visar)...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Jag trodde att man slutade bry sig om Watt för 10-20 år sedan. Vilken receiver/förstärkare i hyfsad prisklass har för lite pulver att driva dina trumhinnor till absoluta bristningsgränsen. Sedan kan det givetvis vara en kul teoretisk diskussion (vilket tråden visar)...

Man behöver ofta inte mycket effekt för att få hörselskador men man behöver oerhört mycket effekt för att inte få dynamikkomprimering av transienterna, om man har normal knäslighet på högtaalren så behövs det ett stegpå minst 200 W kontinuerligt och helst kring 1 Kw i peak för att spänningen ska räcka för transienterna som finns i akustisk musik.
Det låter inte naturligt om man inte klarar att återge dem men medeleffekten kan ju bli mycket lägre än så, typ 20 dB lägre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver ofta inte mycket effekt för att få hörselskador men man behöver oerhört mycket effekt för att inte få dynamikkomprimering av transienterna, om man har normal knäslighet på högtaalren så behövs det ett stegpå minst 200 W kontinuerligt och helst kring 1 Kw i peak för att spänningen ska räcka för transienterna som finns i akustisk musik.
Det låter inte naturligt om man inte klarar att återge dem men medeleffekten kan ju bli mycket lägre än så, typ 20 dB lägre.

Kul teoretisk diskussion som knappast påverkar oss vanliga dödliga...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Kul teoretisk diskussion som knappast påverkar oss vanliga dödliga...

Nä men det påverka ljudkvaliten väldigt mycket...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan97:

Hejsan! Har, vad jag tror, en dum fundering, men men här kommer den..
Har en förstärkare i hemmet där det står att den levererar 80watt i 8ohm, det är en 7.1 stärkare.
Sedan står det att Total Output power är 560 watt vilket det såklart blir om man tar 7 x 80..
Nu till frågan.. Om jag bara kopplar in två högtalare, får dom då 560 / 2 = 280 watt?

Förstärkaren har 80W per kanal, inget mer än det. Nyttjar du alla kanalerna får du 560W totalt - under förutsättning att du kör maximal volym med en sinusvåg och nätaggregatet i förstärkaren orkar med.

Tar du ut 2 kanaler kan då få max 160W från förstärkaren. Fullt tillräckligt för de flesta fall.

Man måste också se upp med högtalare och impedansen - om förstärkaren anger 8 ohms högtalare så innebär det att 4 ohms högtalare kan bränna slutsteget. Däremot ingen risk med 8 ohms högtalare på en 4 ohms förstärkare.

Och det spelar ingen roll om signalen är mono eller stereo.

När man kopplar högtalare till förstärkare måste man också hålla ordning på plus och minus eftersom annars kan högtalarna arbeta i motfas med underligt ljud som resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä men det påverka ljudkvaliten väldigt mycket...

Så att det är hörbart eller endast mätbart? Skulle jag i stället för att ha en Yamaha RX-A1070 som enligt specen ger runt 120W, två kanaler) och driver ett 5.1.2-system höra någon skillnad om jag köpte en billigare variant?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Så att det är hörbart eller endast mätbart? Skulle jag i stället för att ha en Yamaha RX-A1070 som enligt specen ger runt 120W, två kanaler) och driver ett 5.1.2-system höra någon skillnad om jag köpte en billigare variant?

Det hörs definitivt skillnader om man har ett bra rum och ljudsystem, det går inte riktigt att få till illusionen av att musikerna är i rummet om man klipper transienterna, om man tex lyssnar på trummor så läter det sällan som om det vore live när det är återgivet men det går att få till det.
Full dynamik och att klara att återge rummet musikerna befann sig i är nog det som är svårast när det kommer till seriösa hifisystem, man har ofta alldeles för lite effekt för att klara transientpeakar utan att de klipper och ofta på tok för hög dist i basen och ingen infrabas alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det hörs definitivt skillnader om man har ett bra rum och ljudsystem, det går inte riktigt att få till illusionen av att musikerna är i rummet om man klipper transienterna, om man tex lyssnar på trummor så läter det sällan som om det vore live när det är återgivet men det går att få till det.
Full dynamik och att klara att återge rummet musikerna befann sig i är nog det som är svårast när det kommer till seriösa hifisystem, man har ofta alldeles för lite effekt för att klara transientpeakar utan att de klipper och ofta på tok för hög dist i basen och ingen infrabas alls.

Intressant, nu lyssnar jag väldigt sällan på ett gäng musiker i en liten lokal som spelar akustiskt så det lär knappast påverka min upplevelse alls. Men om 100% återgivning av originalet är the holy grail så fortsätt jobba på det.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Intressant, nu lyssnar jag väldigt sällan på ett gäng musiker i en liten lokal som spelar akustiskt så det lär knappast påverka min upplevelse alls. Men om 100% återgivning av originalet är the holy grail så fortsätt jobba på det.

Det behöver inte handla om att återge "jazzmusiker i en liten lokal" för det är inte direkt lätt att återge ett hårdroccksband som spelar live på en stadion heller, det finns också en del helt elektronisk musik som är teknisk svår men eftersom den saknar verklig referens så måste man ju ha akustiskt som referens för att veta att det elektroniska återges korrekt, har du tex hört detta korrekt återgivet (absolut inte uppspelat via mp3 eller strömning eller Youtube o dyl) eller vet du inte vad/om det saknas något ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver ofta inte mycket effekt för att få hörselskador men man behöver oerhört mycket effekt för att inte få dynamikkomprimering av transienterna, om man har normal knäslighet på högtaalren så behövs det ett stegpå minst 200 W kontinuerligt och helst kring 1 Kw i peak för att spänningen ska räcka för transienterna som finns i akustisk musik.
Det låter inte naturligt om man inte klarar att återge dem men medeleffekten kan ju bli mycket lägre än så, typ 20 dB lägre.

På ren svenska, betyder det att ett steg på 200w skulle vara fördelaktigt för vanliga små stativare? Jämfört med ett 40w x2 t.ex?

De monoblock jag hittar på 1000w kostar typ 900 000kr st så blir lite väl dyrt med så hög effekt Får nog kolla efter något annat om jag nu skulle behöva uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

@Franzenmannen:

Jag är beredd att bli upplyst, men håller inte med i detta fallet.

Ohms lag:
I = U/R

Joules lag:
P = U*I

En volymknapp i en förstärkare är ju en potentiometer som styr resistansen R. Börjar vi med Ohms lag så ser vi att om vi vrider upp volymen så minskar vi på R och strömmen I ökar. Går vi vidare till Joules lag så ser vi att om spänningen U är konstant och strömmen I ökar så ökar även effekten P som anges i Watt.

Så om vi gör som jag gjorde i mitt fall så drev jag en högtalare speccad för 100 watt med en förstärkare som knuffade ut 150 watt på 2 kanaler i 8 ohm kontinuerligt, med dynamisk möjlighet att knuffa ut upp till 220 watt (NAD kvalitetsförstärkare C372).

Jag har överstigit mina högtalare med minst 50% för mycket effekt under en längre period och en kabel på insidan kopplad till ett 12" baselementet brände av som jag fick lämna in på reparation.

Vad tror du annars händer med för klena kopparkablar som matas med för mycket effekt?

Dina 6 år på Hi-Fi klubben är meriterande, men var det som säljare eller som reparatör? Mina meriter består av gubb-googling, wikipedia och ful-meck av allt möjligt där hemma

Antar du pratat om den tunna tråden som går mellan membranet och till anslutningspunkten till högtalarelementet.

Brände den på mina diskanter en gång när jag körde nån testskiva. Då talspolarna i diskanterna var kylda med magnetisk olja så tänkte jag att då ska man väl kunna braka på med 60W upp till 20 kHz som de var specade för. Tyvärr så var inte anslutningstrådarna till talspolen kylda så de brann ganska snabbt. Blev att beställa nya diskantelement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

På ren svenska, betyder det att ett steg på 200w skulle vara fördelaktigt för vanliga små stativare? Jämfört med ett 40w x2 t.ex?

De monoblock jag hittar på 1000w kostar typ 900 000kr st så blir lite väl dyrt med så hög effekt Får nog kolla efter något annat om jag nu skulle behöva uppgradera.

Nej, eftersom du knappast använder mer än någon watt om du inte lyssnar på väldigt hög volym. Jag har VU-mätare på min förstärkare så jag kan se hur många watt som matas ut, och det är sällan mer än 0.2-1 watt om jag inte lyssnar på väldigt dynamisk klassisk musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

På ren svenska, betyder det att ett steg på 200w skulle vara fördelaktigt för vanliga små stativare? Jämfört med ett 40w x2 t.ex?

De monoblock jag hittar på 1000w kostar typ 900 000kr st så blir lite väl dyrt med så hög effekt Får nog kolla efter något annat om jag nu skulle behöva uppgradera.

Om du ska ha 1kW så känns det mer prisvärt att köpa ett PA steg för en väldigt mycket lägre kostnad? 🤔

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det hörs definitivt skillnader om man har ett bra rum och ljudsystem, det går inte riktigt att få till illusionen av att musikerna är i rummet om man klipper transienterna, om man tex lyssnar på trummor så läter det sällan som om det vore live när det är återgivet men det går att få till det.
Full dynamik och att klara att återge rummet musikerna befann sig i är nog det som är svårast när det kommer till seriösa hifisystem, man har ofta alldeles för lite effekt för att klara transientpeakar utan att de klipper och ofta på tok för hög dist i basen och ingen infrabas alls.

Var med och gjorde en del live-inspelningar för många år sen och typiskt så låg transiterna 20 dB över medelnivån. Så för att kunna spela 1W medeleffekt behöver man 100W toppeffekt för att inte klippa dessa.
Var en helt annan ljudupplevelse lyssna på de inspelningarna jämfört med komprimerade vinyl.

Permalänk
Medlem

Underskatta inte Headroom

Permalänk
Medlem

Om man ser på tex. https://www.gso.se/en/gsoplay/video/carmina-burana/

Så är det är det över 30 - kanske tom. 35 dB skillnad mellan de tysta avsnitten (inte pauser) och när de bankar på redan i de första minuten. - det är en effektförhållande på över 3000 ggr mellan avsnitten när de viskar och när pukorna slår... (senare är det ännu större dynamik med över 40 dB ner)

Med andra ord i stort sett omöjlig att avlyssna i en bil under färd med någon större behållning pga. vind, fordons och vägbullret dränker stora delar av framförandet.

Detta är ändå en produktion med ljudtekniker och det är inte garanterat att det inte finns dynamikkomprimering ens här, eller snarare med tanke på hur precis de når i full sving allt som oftast på 16-bit-PCM-strömmen från uppspelningen så måstet det vara redigerat/normaliserat.

Permalänk
Medlem

@oggan97: https://youtu.be/XDL4_TIRTu4
Här är en video som beskriver hur ett (bas)elements parametrar kan förändras under en längre tid

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

På ren svenska, betyder det att ett steg på 200w skulle vara fördelaktigt för vanliga små stativare? Jämfört med ett 40w x2 t.ex?

De monoblock jag hittar på 1000w kostar typ 900 000kr st så blir lite väl dyrt med så hög effekt Får nog kolla efter något annat om jag nu skulle behöva uppgradera.

Ja definitivt, jag har faktiskt bara vid ett enda tillfälle spelat med så hög effekt att jag löst säkringarna (jag har däremot spelat mycket starkare med kraftigare saker och kraftigare matning vid många andra tillfällen) men den enda gången jag spelat sönder säkringarna på strömförsörjningen så var det på ett par små stativare, ett par Acoustic Energy AE 1 (2 vägare med en liten 5,25" bas)

Drev dem med ett par Accuphase M-1000, monoblock på 1000 W i 8 Ohm

Effektmätarna slog upp till 1,6kW på båda stegen och sedan blev det tyst och mörkt för elnätet gav upp......
Det blåste ur basportarna så det kändes på 5 m avstånd när jag spelade Excited med Roxette.

Det blev inga AE 1or för mig utan jag tog AE 3 i stället och de hade jag ett bra tag .

I princip samma högtalare i toppen och den har dessutom en 8" bas.

Idag är det däremot väldigt billigt med ganska höga effekter vid hög ljudkvalitet, speciellt i basen funkar ju klass d steg jättebra och då får man många kilowatt för under 10 000 kr, redan för 4-5 000 kr så börjar det finnas steg som presterar bra ljudkvalitet och effekter i kW klassen.

Jag brukar alltid säga att det i princip är omöjligt att undgå dynamikkomprimering med slutsteg som ger mindre än 300W kontinuerligt i 8 Ohm, det är inget jättestort problem om man bara lyssnar på "elektronisk dansmusik" med mindre steg för det kräver inte så höga effekter för dynamiken är så låg men lyssnar man på akustisk musik eller en manlig sångare och annat som är krävande så kan man i princip aldrig ha tillgång till för mycket effekt.

Crowns I-Tech steg funkar tex oerhört bra hemma om man vill ha steg som är lite bättre och ger rejält med effekt.
Crown Studio Reference serien är bland de bästa steg som någonsin tillverkats oavsett prisklass och klarar dessutom av att ge effekt nog att inte dynamikklipa alla transienter. Så här ser datan ut för dem, de var inte gratis men hade inget fantasipris heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Om du ska ha 1kW så känns det mer prisvärt att köpa ett PA steg för en väldigt mycket lägre kostnad? 🤔

Det är ju de ja frågar.
Har idag en Rotel RA-5 som de står: Continuous Power Output40 watts/c , Power Consumption220 Watts.

Jag kanske skulle kunna köpa ett lite kraftigare steg i framtiden dock inget för runt 2 miljoner utan för några tusenlappar är nog närmare min prisklass

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

Det är ju de ja frågar.
Har idag en Rotel RA-5 som de står: Continuous Power Output40 watts/c , Power Consumption220 Watts.

Jag kanske skulle kunna köpa ett lite kraftigare steg i framtiden dock inget för runt 2 miljoner utan för några tusenlappar är nog närmare min prisklass

Rotel har ju faktiskt en del av marknadens trevligare "hifi-muskelsteg" i lägre prisklasser, deras klass d steg är bra men de kostar ju inte ett par tusen utan drygt 10 tusen.
Ska man däremot bara ha ett muskelsteg till basen och kan hantera fläktkylning så finns det ju pa steg som fixar det för några tusen.
Jag tror det är svårt att undgå fläktkylning på billigare steg för ofta är ju lådan den dyraste komponenten i ett slutsteg om du ska ha passiv kylning idag, tidigare var det trafon men är det switchad nätdel så är lådan den dyraste delen, en låda för passiv kylning ger dessutom dyrare frakt för den leder till betydligt tyngre och större konstruktioner än med fläktkylning, det är ju däremot trevligt om steget är tyst om man inte kan placera det i ett annat rum och bara dra in en kabel från det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@oggan97: https://youtu.be/XDL4_TIRTu4
Här är en video som beskriver hur ett (bas)elements parametrar kan förändras under en längre tid

Tack så mycket!!

Skickades från m.sweclockers.com