Priset för DRAM-kretsar har stigit med över 20 procent i juli 2019

Permalänk
Melding Plague

Priset för DRAM-kretsar har stigit med över 20 procent i juli 2019

Strömavbrott och geopolitiska konflikter uppges ligga bakom kraftigt ökande prisnivåer för DRAM-kretsar, som bland annat används i smarta telefoner och DDR4-minnen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Man börjar bli van vid detta..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och nu ska väl någon skryta om att jag köpte mina minnen för så lite pengar datum xxxxx kr.
Jag gjorde ett så bra klipp!!!
Jippi jag har tjänat 150kr... zzzzzzzzz

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Luktar mer ny kartellbildning.
Så länge böterna inte är nog saftiga och tillverkarna går ett par miljarder plus så kommer de inte att bry sig.

De blir säkert inte ens påverkade av Japans export utan de gnuggar händerna när de får något att skylla på när de höjer priserna.
Det kan knappast vara så att hela Sydkoreas minnestillverkning hänger och faller på exporten från Japan.
Det finns sannerligen fler företag i andra länder som gladeligen säljer mer till Sydkorea.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Och nu ska väl någon skryta om att jag köpte mina minnen för så lite pengar datum xxxxx kr.
Jag gjorde ett så bra klipp!!!
Jippi jag har tjänat 150kr... zzzzzzzzz

Sparat, inte tjänat. Jag själv lyckades dock få ge 1700 kr för 16 gb-minnen förra sommaren. Det kändes sådär när de gick ner till halva priset nyligen. Men vad gör det om 100 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tror jag ger upp planen på snabbt 2*16GB kit tillsvidare. Nuvarande kit är suboptimalt men det har nog hela tiden varit lite av en lyxuppradering.

Trist för konsumenter och marknaden i helhet. Känslan när minnes/lagringspriser går upp är även för mig att någon form av fulspel ligger bakom. Antalet tillverkare är allt som ofta väldigt få.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP NU!!! (?)

Det sjuka är att man jämför priserna alltid när "bottom" inträffade. Är det inte bättre än jämför en "moving average" t.ex 12 månaders medelpris för att se vartåt trenden är på väg?. I vissa fall så kunde man köpa bara enstaka minnen på en dag. Nu kommer man att jämföra priserna framöver med dessa lägsta, men priserna steg X% sedan 3mån , X% sedan 5mån osv.

Varför inte att jämföra sedan årets början eller sedan 12mån??? Blir ingen nyhet alls.

Kanske nya processorer har släppts och många väntade före?? Näääää???? OK då. Det är producenterna....som vanligt. demand/supply skiter vi i då!!

Ingen ekonomikunning på SC tydligen?

EDIT: Nu såg jak källan. http://world.kbs.co.kr/service/about_us.htm?lang=e

Rubriken borde ha varit STIGIT 20% FÖR KOREA???
De är inte så att 20% dyrare komponent betyder 20% dyrare produkt för konsumenterna i Sverige.

Permalänk
Medlem

Blir det för höga priser så får jag väl skjuta upp mitt Ryzen köp till Ryzen 4000 serien

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Luktar mer ny kartellbildning.
Så länge böterna inte är nog saftiga och tillverkarna går ett par miljarder plus så kommer de inte att bry sig.

De blir säkert inte ens påverkade av Japans export utan de gnuggar händerna när de får något att skylla på när de höjer priserna.
Det kan knappast vara så att hela Sydkoreas minnestillverkning hänger och faller på exporten från Japan.
Det finns sannerligen fler företag i andra länder som gladeligen säljer mer till Sydkorea.

Från Sweclockers artikeln första Juli

En representant för den sydkoreanska analytikerfirman DB Financial Investment Co menar att ändringar i material har stor påverkan på tillverkningsprocessen, och att dessa inte enkelt kan bytas ut mot nya. Uppskattningsvis 90 procent av fotoresistenta material och 70 procent av vätefluorid med tillräcklig hög renlighetsgrad kommer från japanska leverantörer

Så det är nog faktiskt inte alls oproblematiskt med restriktionerna. Båda dessa ämnen är inte precis något du bara spinner upp produktion av på en eftermiddag, och jag har svårt att tänka mig att kretstillverkare byter fotoresist bara sådär även om den finns. Väteflouriden är nog enklare att sourca från annan plats, men inte trivialt. Alla tillverkare har inte utrustning, processer eller ens kunskap att bara skruva upp renheten i en handvändning

För övrigt skittråkig, jag är på g att köpa mig en dator och varit så glad över att DRAM, SSD och nu även CPU priserna rört sig åt rätt håll. Trodde att det "bara"skulle vara GPU kvar på högre nivåer, men nej...

Permalänk
Medlem

Tänk att "strömavbrottet" "råkade" inträffa precis när priserna började bli riktigt låga...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag som sitter och väntar på Trident Z Neo, kanske får köpa annat innan det är för sent.

Permalänk
Medlem

Alltid är det något, lite som elpriserna i Sverige, är det inte lågt vattenstånd så skyller man på svaga vindar och mulet väder.

Tyvärr kan man ju inte bojkotta en kartell så man sitter maktlös mot sånt här.

Permalänk
Skrivet av cheben:

För övrigt skittråkig, jag är på g att köpa mig en dator och varit så glad över att DRAM, SSD och nu även CPU priserna rört sig åt rätt håll. Trodde att det "bara"skulle vara GPU kvar på högre nivåer, men nej...

Ser redan en hjärntvättning på användarna vad rubriken har skapat.

Jag tycket tvärtemot...SSD och DDR4 priser har varit sjukt låga på sistone. SSD priserna är rekordlåga med fler och fler som sjunker under 100€ för 1TB.

Köpte mina för 169€ när coffe lake kom.
Så är +20 till 50% höjning något???
+20% är ett piss i havet. (-50% och sedan +50%....vad blir det då?)

Permalänk
Avstängd

Digitimes verkar inte hålla med.

https://www.digitimes.com/news/a20190718VL202.html

Citat:

Spot market prices for DRAM memory have started rebounding recently and will continue their growth in the short term, according to DRAMeXchange. But DRAM contract market prices are still under downward pressure.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Köpte 32gb i mitt nya datorbygge precis bara för detta.
Nu är det lugnt för mig i massa år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Sparat, inte tjänat. Jag själv lyckades dock få ge 1700 kr för 16 gb-minnen förra sommaren. Det kändes sådär när de gick ner till halva priset nyligen. Men vad gör det om 100 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Säg att du hade investerat de 850:- och haft 5% avkastning. På 100 år hade de då blivit ~111 tusen.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Säg att du hade investerat de 850:- och haft 5% avkastning. På 100 år hade de då blivit ~111 tusen.

beror på inflationen. Om en kaffekopp kostar 10k om 100 år så vad vinner man på detta?

och 5%??? Är inte reporäntan i Sverige fortfarande på minus??? (varför att spara i kr är inte att föredra)

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/styrrantan/

oops....den höjdes i år. Men lite långt till 5%

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur: 1. Jag skrev inlägget bara på lite skoj. Du måste vara rolig på fester alltså.
2. Jag skrev investera. Inte helt omöjligt att få 5% i aktier/fonder eller vad man nu vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Säg att du hade investerat de 850:- och haft 5% avkastning. På 100 år hade de då blivit ~111 tusen.

Nej det är absolut ingen omöjlighet, men det spelar fortfarande ingen roll om 100 år då jag förmodligen med mitt leverne, bestående av snabbmat och alldeles för mycket Battlefield, inte kommer att bli en dag över 60.

Men många ramminnen små...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

@Dual-Tjur: 1. Jag skrev inlägget bara på lite skoj. Du måste vara rolig på fester alltså.
2. Jag skrev investera. Inte helt omöjligt att få 5% i aktier/fonder eller vad man nu vill göra.

Skrev det också på skoj (mest för att 5% är väldigt svårt att få vilket fick mig att skratta)
På festerna är jag inte lika bra på att räkna. Hmmm det är väl ingen?? Därför lämnar man sånt utanför festerna
Omöjligt inte i några år. Men stadigt 5% på 100 år? Finns inte.

Permalänk
Medlem

När 2x16GB 3200 MHz kostar 1200kr så köper jag

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Asså jag ger upp på DRAM och NAND, aldrig någon stabilitet i pris. Känns som att det är rent lotto när man ska köpa RAM vilket pris det landar på.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

@Dual-Tjur: 1. Jag skrev inlägget bara på lite skoj. Du måste vara rolig på fester alltså.
2. Jag skrev investera. Inte helt omöjligt att få 5% i aktier/fonder eller vad man nu vill göra.

Fast det är en viktig poäng. Säg att du börjar med 1kr 1919, som du kan investera med en garanterad årlig avkastning på 5%.
Då skulle man ha 131,50kr 100 år senare.

Men inflationen innebär att dessa 131,50kr bara är värda 7,15ggr så mycket som en krona var värd 1919.

Det är en rätt så stor skillnad...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Och nu ska väl någon skryta om att jag köpte mina minnen för så lite pengar datum xxxxx kr.
Jag gjorde ett så bra klipp!!!
Jippi jag har tjänat 150kr... zzzzzzzzz

Är ju ett helt gäng öl ju, så jo rätt viktigt va.

Men allvarligt så är jag nu väldigt nöjd med de 2x8GB G.Skill Aegis 3000Mhz C16 jag köpte förra veckan för 734kr. Blir mindre och mindre intresserad av att lägga pengar på datorer överhuvudtaget, så alla sparade pengar är bra pengar.

Skrivet av Viktorph:

Nej det är absolut ingen omöjlighet, men det spelar fortfarande ingen roll om 100 år då jag förmodligen med mitt leverne, bestående av snabbmat och alldeles för mycket Battlefield, inte kommer att bli en dag över 60.

Det kommer du säkert att bli, men då väntar ättestupet (eller återvinning) så det gör inte så stor skillnad ändå.

Permalänk
Skrivet av kotz:

Och nu ska väl någon skryta om att jag köpte mina minnen för så lite pengar datum xxxxx kr.
Jag gjorde ett så bra klipp!!!
Jippi jag har tjänat 150kr... zzzzzzzzz

Sparat 700 kr mot när jag köpte förra omgången med 16BG

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Vilket skitsnack.
Miljardföretag som inte kan skydda större/viktigare delar av produktionen från strömavbrott.
Någon form av reservkraft borde väl ändå finnas, t.ex. dieselaggregat.

Typiskt när man tänkt att uppgradera allt i datorn som är från 2012. Förutom grafikkortet som är nyast. D.v.s RAM, moderkort och processor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Vilket skitsnack.
Miljardföretag som inte kan skydda större/viktigare delar av produktionen från strömavbrott.
Någon form av reservkraft borde väl ändå finnas, t.ex. dieselaggregat.

Typiskt när man tänkt att uppgradera allt i datorn som är från 2012. Förutom grafikkortet som är nyast. D.v.s RAM, moderkort och processor.

Och hur lång tid tar det för dieselaggregatet att starta och gå på 100%, och vilken skada har då skett?

Kan ju vara så att om man byggde fabriker som är 100% skyddad från effekter av strömavbrott så skulle produktionen bli så dyr (något slutkunden fått betala) att det kanske är bättre som det fungerar idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Ser redan en hjärntvättning på användarna vad rubriken har skapat.

Jag tycket tvärtemot...SSD och DDR4 priser har varit sjukt låga på sistone. SSD priserna är rekordlåga med fler och fler som sjunker under 100€ för 1TB.

https://i.imgur.com/DX4Uru9.jpg

Köpte mina för 169€ när coffe lake kom.
Så är +20 till 50% höjning något???
+20% är ett piss i havet. (-50% och sedan +50%....vad blir det då?)

Skillnaden är att fabriken som printar flashbrickor inte led av strömavbrott. DDR4 priser har egentligen inte varit låga på flera år.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Skrev det också på skoj (mest för att 5% är väldigt svårt att få vilket fick mig att skratta)
På festerna är jag inte lika bra på att räkna. Hmmm det är väl ingen?? Därför lämnar man sånt utanför festerna
Omöjligt inte i några år. Men stadigt 5% på 100 år? Finns inte.

https://rikatillsammans.se/affarsvarldens-generalindex-afgx-h...

"Genomsnittlig årsavkastning under perioden 1901-2014 är: 9.88 %"

Se även: https://rikatillsammans.se/historik/afgx-affarsvarldens-gener...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Skillnaden är att fabriken som printar flashbrickor inte led av strömavbrott. DDR4 priser har egentligen inte varit låga på flera år.

3200++ måste väl vara som billigast nu?
Det finns minnen i SSD också.

Skrivet av alex5555:

Jag vet. Tror inte man kan titta bakåt och göra en prognos på basen av detta.
Man måste träffa toppen. Har vi en topp om 100 år? Är 2019 ett bra år att starta?