Hur tvättar man bilen i tvättbåsen?

Permalänk
Medlem

Hur tvättar man bilen i tvättbåsen?

Brukar automattvätta men har provat på två gånger att tvätta bilen själv i bås med högtryck och borste men har noll koll i vilken ordning jag ska ta saker och ting!?

Avfettningen suger pengar rejält. Kanske onödigt att spritsla det över hela bilen?

Borstning (med vatten samtidigt ofc) därefter?

Högtryckspolning sen med spolning av hjulhus?

Vaxet sen?

Ingen högtryck igen efter det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner:

Avfettning först, på torr bil! Låt det verka några minuter. Passa på att göra rent däck och fälgar här, använd lite avfettning i hjulhusen. Sen skölj av med högtrycken. Sen går du på med schampo, som du lägger på med en tvätthandske eller svamp. Undvik borsten då den bara skadar lacken. Sen sköljer du igen. Och det sista du gör är att du går på med vax om du vill det. Det brukar stå bra förklarat på vaxet hur du ska göra, eller så kollar du en snabb youtube-guide.
Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Har du en bil med någorlunda bra lack så håll dig till OKQ8:s GDS hallar där du kan tvätta med egna svampar och schampo. Fråga dig själv ifall du skulle använda en svamp som hamnat på marken, så vet du om du ska använda borstarna.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har du en bil med någorlunda bra lack så håll dig till OKQ8:s GDS hallar där du kan tvätta med egna svampar och schampo. Fråga dig själv ifall du skulle använda en svamp som hamnat på marken, så vet du om du ska använda borstarna.

Klokt inlägg.
Ofta så hamnar man på samma summa men får en betydligt renare bil i GDS hallarna.

Kanske värt att notera att GDS jobbet är inget man bör göra i sin finaste smoking innan Nobelbanketten.

Permalänk
Avstängd

Att tänka på är att man alltid ska tvätta nerifrån och upp, så smutsen rinner ner över den nytvättade delen och lättare rinner av.

https://www.youtube.com/watch?v=b8gA_TOm8bM

Nu är detta säkert en hel del reklam men lite tips.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Brukar automattvätta men har provat på två gånger att tvätta bilen själv i bås med högtryck och borste men har noll koll i vilken ordning jag ska ta saker och ting!?

Avfettningen suger pengar rejält. Kanske onödigt att spritsla det över hela bilen?

Borstning (med vatten samtidigt ofc) därefter?

Högtryckspolning sen med spolning av hjulhus?

Vaxet sen?

Ingen högtryck igen efter det?

Använd två hinkar, en med smuts avskiljare. Beror nu på skick på lacken också.
Men jag fyller vanlig hink med vatten och i med bilschampo från Turtlewax.
Andra hinken med avskiljare i botten med bara vatten, den använder jag för att doppa svampen i efter att jag kört svampen på en del på bilen och sen i hinken med schampo.
Man ser hur mycket smuts som lägger i botten i den hinken.

Och svampen ska du göra raka rörelser med och inte cirklar.
Dela upp bilen i delar, övre halvan först sen kör du nedre delen då den alltid är smutsigare. Jag börjar alltid med motorhuven och bakluckan.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Brukar automattvätta men har provat på två gånger att tvätta bilen själv i bås med högtryck och borste men har noll koll i vilken ordning jag ska ta saker och ting!?

Avfettningen suger pengar rejält. Kanske onödigt att spritsla det över hela bilen?

Borstning (med vatten samtidigt ofc) därefter?

Högtryckspolning sen med spolning av hjulhus?

Vaxet sen?

Ingen högtryck igen efter det?

En viktig grej till, om du tappar du svampen på marken kasta den i papperskorgen direkt och använd en ny.
Kan skada lacken även om den ser ren ut.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Behövs ju inte vaxas varje gång, du kan köra bilschampo med vax istället. Schamponeringen sker givetvis uppifrån och ner. Sämskskinn brukar vara trevligt att torka med, men det går givetvis bra med mikrofibertrasa också.

GDS-hall måste bli bra mycket billigare än att köra automathall. Kostnaden för avfettning, bilschampo, vax, fälgrengöring och alla tillbehör blir ju inte dyrt eftersom det kan användas till många tvättar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag var, som vanligt för mig, otydlig. Menar de där "facken" utomhus där det finns en högtrycksmojäng som man väljer vatten/vax/avfettning ur och en borste som strilar vatten med schampo ur som man tvättar bilen med.

Vet inte vilken ordning jag ska ta saker i i dessa tvättanläggningar.

Vill inte tvätta hemma längre, slutade med det för några år sedan då det var ständiga rapporter om grundvattennivåer, det parat med att alla "rengörings"medel som rann rätt ner i backen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Förstod att det var sådana anläggningar du använt, men titta på tvätta-själv-hallarna – där har du varmvatten till hinkarna och högtryckstvätt för avspolning. Brukar även finnas lans för att spola under bilen.

Jag som inte har bil måste dock fråga vad både automathallar och tvättbås med borste kostar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Beginner: Förstod att det var sådana anläggningar du använt, men titta på tvätta-själv-hallarna – där har du varmvatten till hinkarna och högtryckstvätt för avspolning. Brukar även finnas lans för att spola under bilen.

Jag som inte har bil måste dock fråga vad både automathallar och tvättbås med borste kostar?

Båset brukar jag köpa tvättid för 120 till och automattvätt 169kr (OK, om de nu inte höjt priset).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Båset brukar jag köpa tvättid för 120 till och automattvätt 169kr (OK, om de nu inte höjt priset).

Ok, i tvätta själv-hallarna borde du klara dig på 75 kr (plus ditt egna bilschampo, svampar o.s.v.) om du inte ska göra rent bilen invändigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vill inte tvätta hemma längre, slutade med det för några år sedan då det var ständiga rapporter om grundvattennivåer, det parat med att alla "rengörings"medel som rann rätt ner i backen.

Argumenten är egentligen att partiklarna som sitter fast på bilarna sköljs ner i vattendragen.
Och grundvattennivåerna lär inte bli gladare för att du tar vattnet från ett annat hus. Det är ju vatten från samma reningsverk.

Så jag föreslår att inte tvätta bilen om det är kritiskt med vattenreserverna.

Angående att inte tvätta bilen på tomten anser jag det vara tomma argument. Hellre stå och tvätta bilen än att köra den, eller ännu värre köra den till GDS och tillbaka.
Om jag skulle stå i GDS medan jag gör rent lacken så skulle det kosta minst 1000:- för bara besöket. Sedan tillkommer produkterna.

Av det är de första 50:- miljömässigt vettigt kanske. När man sköljer av det värsta och schamponerar maximalt. Men sen när jag "bara" lerar i 5h.. Miljögestapo skriker ju även om man bara blöter ner en redan ren bil.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Argumenten är egentligen att partiklarna som sitter fast på bilarna sköljs ner i vattendragen.
Och grundvattennivåerna lär inte bli gladare för att du tar vattnet från ett annat hus. Det är ju vatten från samma reningsverk.

Så jag föreslår att inte tvätta bilen om det är kritiskt med vattenreserverna.

Angående att inte tvätta bilen på tomten anser jag det vara tomma argument. Hellre stå och tvätta bilen än att köra den, eller ännu värre köra den till GDS och tillbaka.
Om jag skulle stå i GDS medan jag gör rent lacken så skulle det kosta minst 1000:- för bara besöket. Sedan tillkommer produkterna.

Av det är de första 50:- miljömässigt vettigt kanske. När man sköljer av det värsta och schamponerar maximalt. Men sen när jag "bara" lerar i 5h.. Miljögestapo skriker ju även om man bara blöter ner en redan ren bil.

Biltvättarna återanvänder ju vattnet, så visst sparar det både vatten och är miljövänligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Biltvättarna återanvänder ju vattnet, så visst sparar det både vatten och är miljövänligare.

Javisst, man kanske skulle ta lite vatten ur Östersjön för att spara på grundvattnet, när bilen ändå tvättas i bräckt vatten vintertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Argumenten är egentligen att partiklarna som sitter fast på bilarna sköljs ner i vattendragen.
Och grundvattennivåerna lär inte bli gladare för att du tar vattnet från ett annat hus. Det är ju vatten från samma reningsverk.

Så jag föreslår att inte tvätta bilen om det är kritiskt med vattenreserverna.

Angående att inte tvätta bilen på tomten anser jag det vara tomma argument. Hellre stå och tvätta bilen än att köra den, eller ännu värre köra den till GDS och tillbaka.
Om jag skulle stå i GDS medan jag gör rent lacken så skulle det kosta minst 1000:- för bara besöket. Sedan tillkommer produkterna.

Av det är de första 50:- miljömässigt vettigt kanske. När man sköljer av det värsta och schamponerar maximalt. Men sen när jag "bara" lerar i 5h.. Miljögestapo skriker ju även om man bara blöter ner en redan ren bil.

Står du och vaxar bilen i 6 timmar? Varje gång du tvättat bilen?

Anledningen att man inte får tvätta bilen utan reningsanläggning är för att de antar att det rinner ut i dagvattnet ute på gatan. Förbudet (om sådant finns) gäller därför att du inte får tvätta bilen på gatan eller uppfarten. För det mesta handlar det bara om rekommendationer och att man måste förhålla sig till försiktighetsprincipen.

TS får således tvätta bilen på tomten så vida det kan ske på mark som inte har avrinning till dike, vattendrag eller sjö är det inget större problem. Det är inte rekommenderat att använda avfettning däremot.

TS har egen brunn. Tror hur som helst inte TS tänkte åka till en hall bara för att åka och tvätta bilen utan passar på när han redan är borta från hemmet.

Permalänk
Medlem

Det är inte olagligt att med just definitionen att tvätta bilen på gatan. Däremot strider det mot miljöbalken att uppsåtligen förorena mark, vatten och luft. Vissa kommuner har också lokala regler som förbjuder biltvätt där vattnet rinner ner i dagvattenbrunnar eller ner i grundvattnet. Man kan få ganska dryga böter i extremfall.

Personligen ser jag det som en samvetsfråga... För var tar det smutsiga vattnet fyllt av oljerester, kemikalier och föroreningar från metaller vägen? Jo, ut i oskyddade vattendrag eller till reningsverk som inte kan avlägsna dessa ämnen fullt ut. Det är mycket skit som rinner ut där ändå... Kan man själv förhindra en andel så är det värt insatsen.

Måste man nödvändigtvis tvätta bilen hemma gör man det i så fall lämpligast på en grusplan eller gräsmatta som ligger en bit ifrån dagvattenbrunnar.
Annars är det värt de futtiga slantarna att med gott samvete åka till en hall där det finns en oljeavskiljare för avloppsvattnet.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Jag brukar underhållstvätta på ett ställe som har en Foamlance, tycker det är väldigt smidigt. Brukar ställa mig, gå runt bilen lite snabbt med asfalts/tjärborttagning bakom hjulhus samt dörrar sedan lägger jag ett lager kallavfettning ovanpå allt.

Låter verka ngn minut, sedan tar jag foamlancen och foamar hela bilen, om det va länge sedan tvättning så går jag över den med egen svamp/microfiber trasa. Sedan sköljer jag av hela bilen med vaxvattnet.

Kör ut bilen och ställer mig en bit bort och går över hela bilen med en wafflemicrofiberduk och torkar rent hela bilen, sedan tar jag en glasduk och glasputs och gör rent alla rutor samt lysen. Tar typ 15min och kostar 40:- (Foamlance samt Vaxvatten).

Förr i tiden så kostade ju en "tid" 10:- så då kunde man ju "lyxa" till det och ta destillerat vatten sist och underredsspolning etc nu kostar det ju 20:- för typ 1,5 minut?
Någon som vet exakt hur långt tid en session är?

Sedan hur man riktigt tvättar en bil är en helt annan fråga imo, då håller jag ju på minst 2h samt tar och dammsuger etc. Om man ska hålla på med lackrengöring och polera/vaxa etc så är det ju ett heldagsprojekt typ ~6h.

I bagaget idag så har jag Kallavfettning, Tjär&Asfaltsbortagning, Fälgrengöring, Glasputs, 4 olika microfibertrasor (glas, lack, inredning) sedan en waffelduk (torkduk).

Största tipsen är väll att investera i en torkduk i mikrofiber, förr använde jag sämskskinn och sånt men mikrofiber är så mkt bättre. Torka bilen efter tvätten så håller den sig ren och fin mkt längre, annars kommer du få skit i vattendropparna så fort du kör ut på vägen igen!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Att tänka på är att man alltid ska tvätta nerifrån och upp, så smutsen rinner ner över den nytvättade delen och lättare rinner av.

https://www.youtube.com/watch?v=b8gA_TOm8bM

Nu är detta säkert en hel del reklam men lite tips.

Nej, snälla!
Uppifrån och ner ska det vara, drar du först med svampen runt hjulhusen och nedre delarna så lär du repa resten av bilen när du går uppåt.

Permalänk

Beror på hur noggrann jag vill vara. En snabb avspolning klarar jag precis på en polett (20 kr). Först högtryck med schampo och springer ett varv och spolar av bilen, byter snabbt som attan till högtryck utan schampo och springer ett varv till.
Vill jag göra det bättre spolar jag av med högtryck, använder medhavd svamp och shampo (vilket man troligen inte får göra) och svabbar av hela bilen. Spolar av med högtryck.
En fullvärdig tvätt gör jag dock hemma på uppfarten. Spolar av, tvätta med svamp och shampo (13 år gammal bil så regler om ny svamp varje gång och inga cirkelrörelser får stå åt sidan, det är annat som kommer döda bilen innan lacken ger upp. Host! rost Host!). Spola av schampot. Tvätta fälgarna med resten av schampovattnet. Torka av alla dörrkarmar samt bagagelucka. Skrapa av med gummiskrapa, torka med sämskskinn och våtvax. Kör en runda och torka bromsarna. Klart!

Invändning dammsugning sker också ibland, beroende av behov och tid.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Mina råd kring tvättande av bilen:

- Sonax xtreme intensivavfettning eller Turtle extreme Prewash-T
- Alkalisk avfettning (fråga efter detta)
- Sonax extreme fälgrengöring
- 2 hinkar, gärna en gritguard i botten på ena
- Schampo tex Autosmart Vaxtvätt gillar jag eller nån Meguiarsprodukt
- Quickdetailer spray, en snabbrengöring som jag använder i Dörrgångarna
- 2-3 stora mjuka svampar
- 1 liten svamp
- 1 avtorkningsduk i våffelmönster i mikrofiber
- någon mikrofiberduk för att torka dörrgångarna

Köp produkter!

Gör det 1-2 gånger i månaden. Tvättar man sällan krävs det mer arbete vid varje steg och då får man såklart planera annorlunda med avfettningen så den inte ligger på för länge.

1a. "Extremt supersmutsig" Spraya på kallavfettningen runt bilen i höjd UNDER handtagen och alkalisk avfettning på övriga ytor. Observera att kallavfettningen är stark! Den missfärgar plast, löser upp gummi och även en vaxad yta.

1b. "Skitig" Använd Alkalisk avfettning över bilen, duscha på överallt. Denna löser vardagligt smuts som inte är ingrott i lacken. Finns koncentrat eller färdigblandade, brukar vara dom mildare miljöavfettningarna på macken.

Både kall&alkalisk avfettning ska få verka i ca 5-10 minuter !!!!!EJ I SOLLJUS!!!!!

2. Duscha alla fälgarna med fälgrengöringen och fyll en hink med vatten.

3. Skrubba fälgarna försiktigt och snabbt med lilla svampen och hinken

4. Vid det här laget har det gått ca 5-10 min för mig. Det är dags att spola av fälgar och avfettning från bilen med högtryck - arbeta systematiskt en yta i taget. Nerifrån och upp rekommenderar internetproffsen.

5. Förbered hinkarna! Gå och blanda ljummet vatten med schampot i en hink och nytt fräscht vatten i den andra. Rekommenderas normalt 2-3 kork schampo till några liter vatten men jag drar alltid i extra. Vaxschampot hjälper till att få glans och hålla liv i skyddet, inget långsiktigt

6. Svampa bilen framifrån/uppifrån och ner/bakåt. Vrid ur i vanliga vattnet och sen fyll på i schampohinken. Tappar du en svamp så SLÄNGER du den. Smuts repar klarlack DIREKT.

7. Skölj av bilen med vattenslang eller fortsätt med högtrycken

8. Torka bilen med våffelduken. Lägg duken på tex motorhuven och ta tag i 2 hörn och "släpa" duken över lacken så suger den upp vattnet. Ibland måste man genomblöta duken och vrida ur den för att sug-effekten ska komma igång.

Mitt sätt att tvätta. Tar ca 1 timma och bilen blir ren. :)
Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Att tänka på är att man alltid ska tvätta nerifrån och upp, så smutsen rinner ner över den nytvättade delen och lättare rinner av.

https://www.youtube.com/watch?v=b8gA_TOm8bM

Nu är detta säkert en hel del reklam men lite tips.

Och kör man den ordningen så säkerställer man att svampen får maximal mängd grus inbäddat för hela bilens lack, därav tvättar jag alltid uppifrån och ner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Julin:

Nej, snälla!
Uppifrån och ner ska det vara, drar du först med svampen runt hjulhusen och nedre delarna så lär du repa resten av bilen när du går uppåt.

Läs denna, vid förtvätten ska du alltid börja nerifrån.
https://www.autodude.se/grundlig_fortvatt_av_bilen/

Vid vanlig tvätt börjar du där det är minst skitigt.
https://www.autodude.se/handtvatta_bilen/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Och kör man den ordningen så säkerställer man att svampen får maximal mängd grus inbäddat för hela bilens lack, därav tvättar jag alltid uppifrån och ner.

Du läste inte länken va?
Förtvätten är avfettning och högtrycksspolning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ett tips är att googla på tex "Auto car wash vs hand wash" och se vad som dyker upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder inte en tvättsvamp längre. Har märkt att en microifibertrasa funkar bättre.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag kör först en polett högtryck med tvättmedel (ingen svamp/borste), sen en polett högtryck med rent vatten för att skölja av. Mer än så är overkill i mitt tycke. Snabbt går det också. Bilen blir väldigt ren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Och kör man den ordningen så säkerställer man att svampen får maximal mängd grus inbäddat för hela bilens lack, därav tvättar jag alltid uppifrån och ner.

Du ska aldrig ens vidröra bilens lack med en svamp innan du förtvättat och spolat bort gruset. Om man nu är noga med tvättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Du ska aldrig ens vidröra bilens lack med en svamp innan du förtvättat och spolat bort gruset. Om man nu är noga med tvättningen.

Det finns alltid en viss mängd rester kvar oavsett hur väl du förtvättar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för alla svar. Jag var, som vanligt för mig, otydlig. Menar de där "facken" utomhus där det finns en högtrycksmojäng som man väljer vatten/vax/avfettning ur och en borste som strilar vatten med schampo ur som man tvättar bilen med.

Vet inte vilken ordning jag ska ta saker i i dessa tvättanläggningar.

Vill inte tvätta hemma längre, slutade med det för några år sedan då det var ständiga rapporter om grundvattennivåer, det parat med att alla "rengörings"medel som rann rätt ner i backen.

Brukar köra den för att skölja av bilen. Kör 2 polletter och får då 4 min.
Men använder aldrig borsten, tänk själv hur många som använt den innan dig och är full av grus/smuts.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||