Behöver hjälp med ett ”virus” MrsMajor

Permalänk

Behöver hjälp med ett ”virus” MrsMajor

Hej

Min Kommpis va inne på min dator via teamview
Och han laddade ner MrsMajor och funkade upp allt och nu sitter jag är med en röd skärm som inte försvinner snälla hjälp mig

Permalänk
Medlem

Ingen vidare kompis du har...

https://malware.wikia.org/wiki/MrsMajor.exe?li_source=LI&li_m...

Känns som om du möjligen kan rädda situationen om du läser av det data som du vill spara från en annan "säker" dator, därefter formatterar om.

Permalänk

Ska testa det

tack för tipset och nä verkligheten inte en bra kompis han är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det gick inte så bra. hmmm jag ska försöka skicka bild på problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Skriva rubrik
Permalänk
Medlem

Får man fråga varför din kompis var inne på din dator? Samt varför kompisen laddar ner virus?

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Rädda data troligast genom att ansluta hårddisken till annan dator. Kopiera sedan över viktiga grejer. Se till så att du har Windows-installation på ett USB-minne, stoppa det i drabbade datorn och boots från det. Installera sedan Windows på nytt, radera samtidigt hårddiskvolymen och skapa en ny.

Permalänk
Medlem

@AReal_Human:

det är mycket "kompis eller vänner" i forumet

Permalänk

Ja det får du fråga

Jag bad min dåvarande kompis att hjälpa mig att ladda ber hans unban tool till ett spel som ”han” har kodat som han säger och vi bråkade lite tidigare men jag vad om ursäkt så det var ”inget” mer med de sen så bad han mig ladda ner team viewer och skicka min id till hnm och sen laddar han ner något konstigt och då fråga jag va det var och han sa att han hade kodat det och så sen gick jag på toa och då laddar han ner MrsMajor och fuckar min dator, för tydligen så va han fortfarande arg för bråket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för tipset

Skrivet av dannesthlm:

Rädda data troligast genom att ansluta hårddisken till annan dator. Kopiera sedan över viktiga grejer. Se till så att du har Windows-installation på ett USB-minne, stoppa det i drabbade datorn och boots från det. Installera sedan Windows på nytt, radera samtidigt hårddiskvolymen och skapa en ny.

Ska testa det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör igenom datorn med detta - https://malwaretips.com/blogs/malware-removal-guide-for-windo... . Sedan är du nog garanterat ren.

Permalänk
Skrivet av Havsbris:

Kör igenom datorn med detta - https://malwaretips.com/blogs/malware-removal-guide-for-windo... . Sedan är du nog garanterat ren.

Om jag kunde komma in på datorn hade jag gjort så men grejen är att jag inte kommer in på datorn det blir bara red screen kolla min första länk så ser du tack ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

The 10 Cleverest Ways to Use Linux to Fix Your Windows PC
https://www.howtogeek.com/howto/31804/the-10-cleverest-ways-t...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av CyberNerd:

The 10 Cleverest Ways to Use Linux to Fix Your Windows PC
https://www.howtogeek.com/howto/31804/the-10-cleverest-ways-t...

Jag kan inte göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@JustBeDeadPLS

Hej, för att få ditt system rent och tryggt igen så du kan känna dig säker bör du formatera och installera om.
Men kan förstå om du på samma gång inte gärna gör det utan hellre gör ditt yttersta för att få ditt system stabilt igen.

Jag hjälper dig gärna
Börja med och ladda ner,
AdwCleaner
Malwarebytes
Spybot-S&D Start Center
När du installerat & kört dessa program så ta hem Tdsskiller från kaspersky och kör igenom systemet med den.
Sen ta hem och installera Kaspersky Antivirus

När du e klar med allt, så gå hit
https://forums.malwarebytes.com/topic/9573-im-infected-what-d...
och gör som de står här.

Sen du borde inte sitta oskyddad på ditt windows OS :/
Även om du får ditt system rent och fritt från allt skit som kommit in så bör du ändå göra en ren installation av windows.
Varför? jo för att de kan ligga något kvar djupt inne i systemet som även de bästa programmen missar.

Det finns mer som du bör ha installerat på ditt system men detta räcker till och börja med
Lycka till & berätta gärna hur de gick för dig.

*btw din polare är värd en smäll ^^ *

* edit *
Såg nyss din bild,
om du inte ens kommer in i windows så det du kan göra är att ta ur disken och koppla in den i en annan dator.
Men innan du gör det se till att denna dator har alla skydd installerade som jag länkade till!!
Sen scannar du hela datorn och rensar bort viruset, dock skulle jag säga att detta är sista utväg.
Om jag vore i dina skor hade jag gjort en ren installation av windows.
* edit *

la till info. | stavning -.-"
Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk

Tack, jag fick Kontakt med virus ägaren och han ska hjälpa mig men om det inte funkar så testar jag detta sätt tack så mycket och aa han är verkligen värd det

Skrivet av Zidichy:

@JustBeDeadPLS

Hej, för att få ditt system rent och tryggt igen så du kan känna dig säker bör du formatera och installera om.
Men kan förstå om du på samma gång inte gärna gör det utan hellre gör ditt yttersta för att få ditt system stabilt igen.

Jag hjälper dig gärna
Börja med och ladda ner,
AdwCleaner
Malwarebytes
Spybot-S&D Start Center
När du installerat & kört dessa program så ta hem Tdsskiller från kaspersky och kör igenom systemet med den.
Sen ta hem och installera Kaspersky Antivirus

När du e klar med allt, så gå hit
https://forums.malwarebytes.com/topic/9573-im-infected-what-d...
och gör som de står här.

Sen du borde inte sitta oskyddad på ditt windows OS :/
Även om du får ditt system rent och fritt från allt skit som kommit in så bör du ändå göra en ren installation av windows.
Varför? jo för att de kan ligga något kvar djupt inne i systemet som även de bästa programmen missar.

Det finns mer som bör ha installerat på ditt system men detta räcker till och börja med
Lycka till & berätta gärna hur de gick för dig.

*btw din polare är värd en smäll ^^ *

* edit *
Såg nyss din bild,
om du inte ens kommer in i windows så det du kan göra är att ta ur disken och koppla in den i en annan dator.
Men innan du gör det se till att denna dator har alla skydd installerade som jag länkade till!!
Sen scannar du hela datorn och rensar bort viruset, dock skulle jag säga att detta är sista utväg.
Om jag vore i dina skor hade jag gjort en ren installation av windows.
* edit *

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av JustBeDeadPLS:

Tack, jag fick Kontakt med virus ägaren och han ska hjälpa mig men om det inte funkar så testar jag detta sätt tack så mycket och aa han är verkligen värd det Skickades från m.sweclockers.com

När du säger ”virus ägaren”, menar du skaparen av viruset eller din kompis?
För det förstnämnda skulle jag inte låtit komma nära mina grejer

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@JustBeDeadPLS
Lycka till

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk

Tack så mycket

Skrivet av Zidichy:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte min dåvarande kompis det är skaparen av viruset och det är många han har hjälpt och han säger hur jag ska göra osv

Skrivet av NordhNet:

När du säger ”virus ägaren”, menar du skaparen av viruset eller din kompis?
För det förstnämnda skulle jag inte låtit komma nära mina grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@JustBeDeadPLS - Bryt kontakten med den 'snälle' virusskaparen omedelbart, ingen jobbar gratis eller exponerar sig för en risk att spåras om de inte tror att de kan använda dig för sin egen nytta - förmodligen är målet att din dator blir en del i ett BOT-nät eller att man vill kapa dina spelkonton och sälja resurserna där eller kapa kontona på sociala medier och skriva saker i ditt namn - allt sådan är säljbart i den här världen.

Med andra ord - ingen mer respons till 'virusskapare' och börja dom uppmana mer enträget att du skall svara igen för att du inte ger någon respons längre så vet du att det är du som är jaktbytet och de kommer att göra var de kan för att övertyga dig att återuppta kontakten!!.

Är man riktig virusskapare så håller man mycket låg profil då de som haft någon form av impakt i världen är efterspanade av olika rättsväsenden internationellt och sitter inte och chattar med en drabbad användare gratis - jag lovar!

Förmodligen är din"virusskapare" en hel callcenter någonstans i Indien som hanterar desperata användare drabbade av viruset och alla agerar som om de vore ensamma 'virusskapare' för att känna att det är någon som 'hjälper' dem i en besvärlig situation och är 'sååå' tacksamma...

Med andra ord social engineering på ganska hög nivå

Kort sagt det du råkat på - kanske oanat av din fd .polare som planterade viruset i din dator en hårdhänt utpressar-motsvarighet till Indier som ringer från "Microsoft" och säger att du har bekymmer med din dator och guidar steg för steg, och i själva verket får din dator mottaglig för allehanda virus eller ingå i BOT-net eller BTC-miners installerad...

---

Det finns många trådar i forumet i hur man gör diskimage av disken, hur man med tex. en liveversion av tex. ubuntu från en USB-minne kan starta upp datorn och där kan montera diskarna och hämta ut dina viktiga data, skolarbeten etc. och lägga det på en extern USB-disk eller större USB-sticka (då på minst 2 pga. USB-stickornas opålitlighet)

Därefter kan man prova med några av antivirusföretagens bootbara antivirusprogram starta från USB-sticka och se om de kan bryta spärren (förmodligen är den viktiga system-filen bara bytt namn/extension eller faktiskt är borttagen och det som ser ut som virus i skärmbilden ersatt den filen som skulle ha startat - eller lagt sig först i kedjan av program som startar automatiskt och skickat upp utpressnings-bilden) eller kan repareras av en uppstartad win10-ISO på skiva eller USB-sticka i dess reparationsläge -

Ibland finns det en reparation/återställning på datorns disk i en dold partition (och kan startas via BIOS) - dock gör backup på alla filer till annan media _innan_ detta! då enklast är att först göra en disk-image med tex clonezilla mfl program och lagra på en extern USB-disk - därefter börjar med att försöka få igång det hela.

När man fått igång windows igen så blir det att köra med flera antivirusprogram som får scanna disken, adware mfl. och hoppas att hittat det mesta.

Skall man vara helt säker så är det att Skriva över disken med binära 0 hela vägen, ladda hem en ISO av win-10 (på annan ickesmittad dator) och sedan installera win10 på nytt igen - för i en sådan situation vet man aldrig om något blir kvar gömt oavsett hur många antivirusprogam och annan man provar med.

Permalänk
Medlem

Ring till polaren, spela in samtalet och få han att erkänna vad han gjorde. Sen kan du snacka med dina föräldrar om vad ni ska göra. Det är garanterat någon form av skadegörelse.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

@JustBeDeadPLS - Bryt kontakten med den 'snälle' virusskaparen omedelbart, ingen jobbar gratis eller exponerar sig för en risk att spåras om de inte tror att de kan använda dig för sin egen nytta - förmodligen är målet att din dator blir en del i ett BOT-nät eller att man vill kapa dina spelkonton och sälja resurserna där eller kapa kontona på sociala medier och skriva saker i ditt namn - allt sådan är säljbart i den här världen.

Med andra ord - ingen mer respons till 'virusskapare' och börja dom uppmana mer enträget att du skall svara igen för att du inte ger någon respons längre så vet du att det är du som är jaktbytet och de kommer att göra var de kan för att övertyga dig att återuppta kontakten!!.

Är man riktig virusskapare så håller man mycket låg profil då de som haft någon form av impakt i världen är efterspanade av olika rättsväsenden internationellt och sitter inte och chattar med en drabbad användare gratis - jag lovar!

Förmodligen är din"virusskapare" en hel callcenter någonstans i Indien som hanterar desperata användare drabbade av viruset och alla agerar som om de vore ensamma 'virusskapare' för att känna att det är någon som 'hjälper' dem i en besvärlig situation och är 'sååå' tacksamma...

Med andra ord social engineering på ganska hög nivå

Kort sagt det du råkat på - kanske oanat av din fd .polare som planterade viruset i din dator en hårdhänt utpressar-motsvarighet till Indier som ringer från "Microsoft" och säger att du har bekymmer med din dator och guidar steg för steg, och i själva verket får din dator mottaglig för allehanda virus eller ingå i BOT-net eller BTC-miners installerad...

---

Det finns många trådar i forumet i hur man gör diskimage av disken, hur man med tex. en liveversion av tex. ubuntu från en USB-minne kan starta upp datorn och där kan montera diskarna och hämta ut dina viktiga data, skolarbeten etc. och lägga det på en extern USB-disk eller större USB-sticka (då på minst 2 pga. USB-stickornas opålitlighet)

Därefter kan man prova med några av antivirusföretagens bootbara antivirusprogram starta från USB-sticka och se om de kan bryta spärren (förmodligen är den viktiga system-filen bara bytt namn/extension eller faktiskt är borttagen och det som ser ut som virus i skärmbilden ersatt den filen som skulle ha startat - eller lagt sig först i kedjan av program som startar automatiskt och skickat upp utpressnings-bilden) eller kan repareras av en uppstartad win10-ISO på skiva eller USB-sticka i dess reparationsläge -

Ibland finns det en reparation/återställning på datorns disk i en dold partition (och kan startas via BIOS) - dock gör backup på alla filer till annan media _innan_ detta! då enklast är att först göra en disk-image med tex clonezilla mfl program och lagra på en extern USB-disk - därefter börjar med att försöka få igång det hela.

När man fått igång windows igen så blir det att köra med flera antivirusprogram som får scanna disken, adware mfl. och hoppas att hittat det mesta.

Skall man vara helt säker så är det att Skriva över disken med binära 0 hela vägen, ladda hem en ISO av win-10 (på annan ickesmittad dator) och sedan installera win10 på nytt igen - för i en sådan situation vet man aldrig om något blir kvar gömt oavsett hur många antivirusprogam och annan man provar med.

Vad tycker du om att byta plats på 2 av stegen du gav?

1. Antivirusprogram som startas från USB minne.
2. Starta datorn från liveversion för att göra backup.
3. Ta bort alla partitioner på disken och göra en ren installation.

Min tanke är att få bort så mycket virus mm som möjligt innan man gör backup.

Sen är mitt förtroende för säkerheten mm så låg i det här fallet att det inte känns som något ide att försöka återställa / reparera. Bättre att rikta sig in på att göra en ren installation via USB/DVD.

JustBeDeadPLS:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Nedre blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och skapar USB, DVD mm. Kan vara bra att skapa en ny om man redan har en som skapades för länge sedan för man får med många uppdateringar som i sin tur kan lösa fel som inte gamla fixade.

Permalänk
Medlem

Grundproblemet är väl brist på backup. Har man backup på viktiga filer är det inga problem att formatera systemdisken och göra en ren nyinstallation. ALLTID ha backup på viktiga filer!

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vad tycker du om att byta plats på 2 av stegen du gav?

1. Antivirusprogram som startas från USB minne.
2. Starta datorn från liveversion för att göra backup.
3. Ta bort alla partitioner på disken och göra en ren installation.

Min tanke är att få bort så mycket virus mm som möjligt innan man gör backup.

Sen är mitt förtroende för säkerheten mm så låg i det här fallet att det inte känns som något ide att försöka återställa / reparera. Bättre att rikta sig in på att göra en ren installation via USB/DVD.

JustBeDeadPLS:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Nedre blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och skapar USB, DVD mm. Kan vara bra att skapa en ny om man redan har en som skapades för länge sedan för man får med många uppdateringar som i sin tur kan lösa fel som inte gamla fixade.

Nu kan jag linux hyffsat vilket gör att svaren talar mycket åt det hållet - men det är helt enkelt att linux passar bättre för disk-pill än windows någonsin skulle klara av utan att det gör specialprogram för precis allting.

men Ordningen:

1. köpa helst 2 nya stora USB-diskar att dumpa data på - de skall vara mycket större i storlek än på den datorn som man skall arbeta på.

2. ladda hem någon eller flera av clonezilla, gparted, macrium reflect free - bekanta dig med dessa på en annan dator och på diskar med oviktig information inklusive att skriva mot de nyss köpta USB-diskarna - USB-sticka duger att öva på i värsta fallet

3. gör nu samma sak med att skapa en diskimage av den skarpa disken på den drabbade datorn, som läggs på en av USB-diskarna och efter detta skall du ha en diskimage tryggt på USB_disken.

4. tanka en ubuntu live - gör den bootbar på en USB-sticka - starta datorn denna med USB-stickan insatt innan strömmen slås på - kan eventuellt behöva pilla i BIOS för rätt boot-ordning eller manuellt välja vilken enhet som skall startas på

5. när ubuntu live är uppe (är en grafisk miljö) så kommer förmodligen partitionerna på drabbade datorn att monterad automatiskt - om det inte gör det så kan det bero på att filsystemet var inte stängd korrekt när den stängdes av och man måste manuellt montera det som read-only.

(starta terminal 'lsblk' för att se vilka partitioner som syns - huvuddisken är förmodligen /dev/sda där /sda1 (UEFI), /dev/sda2 (största partitionen med win-OS och dina data) etc. är respektive partition - för att montera något i readonly så gör man 'mount -o ro /dev/sda2 /mnt' för att partition 2 (som är troligen filsystemet för OS) skall monteras under filen /mnt i trädet och är då skrivskyddad. Partitioner som monteras automatiskt brukar hamna på /media/användarnamn/partitioner med sina namn

För att ta bort en montering gör man en 'umount /sökväg/direktoryt partitionen är monterad under. . (det radera inte några partitioner, bara gör partitionen frisläpp och filsystemet ej synlig under OS.

6. koppla in USB-disken - den du skall kopiera över alla användardata till - ubuntu brukar montera denna automatiskt
jag brukar använda 'mc' (midnight commander) i terminal för att navigera och flytta filer - kopiera alla filer som du tycker är viktiga + lite till - som 'root' kan du kopiera allt! - även systemfiler, dolda filer - ja varenda fil i princip som finns på din 'C:' - rekommenderas att kopiera 'allt' då det är lättare att radera oönskade existerade filer än att önska tillbaka de oersättliga som aldrig kopierades över...

Är du osäker på hantering gör processen på en annan dator med oviktig data hela vägen till du känner dig bekväm med förfarandet

Som alla andra sporter så måste man träna för att bli bättre och få större förtroende att man vet att man klarar av det!

---

När det är klart så har du säkrat dig för att inte förlora mer filer än vad viruset kan tänkas ställt till med - du kan också återställa disken i exakt samma skick som innan några åtgärder gjordes alls innan punkt min punkt1. ifall du har gjort bort dej i räddningsförsöken - USB-disken med disk-imagen bör ställas undan och allt som skall göras på diskimagen skall kopieras först till en annan USB-disk innan man arbetar med denna.

Nu kan man påbörja processen som beskrivs av panpo98 först i inlägget. Backupper först sedan aktion om man säger så!!

---

När du är klar och vet och allt är som det skall igen och att man aldrig behöver diskimagen mer någonsin - ja då kan man radera den och USB-disken får mer plats för annat. - och i fortsättning - gör regelbunden backup på dom USB-diskar du har skaffat

Kom ihåg - vid räddning behöver man mycket ledig diskplats och minst två olika enheter att laborera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustBeDeadPLS:

Inte min dåvarande kompis det är skaparen av viruset och det är många han har hjälpt och han säger hur jag ska göra osv
Skickades från m.sweclockers.com

"hjälpt" - det är nog ingen vidare väg att gå, du riskerar att få andra saker laddade på din dator.

Enda säkra är att göra en helt ren installation av datorn med omformattering av hårddisken.

Permalänk
Medlem

Räcker inte med att 'bara' formatera - det kan vara en boot-sektor-virus (MBR-virus) som smäller upp texten och stannar där (istället för att starta en boot-manager tex.) vilket kan aktiveras om man inte har dator ställd som UEFI-boot enbart - dvs. om BIOS är satt på Legacy eller legacy+UEFI så kan denna hookas av en bootsektor-virus...

Är enbart UEFI-boot iställd i BIOS så kan inte främmande bootsektor-virus starta då binärerna kollas först med hash-summor och fingerprint att dessa är OK som allra första steg i en BOOT (därav alltid kallstart när man sätter in ny bootbar media - detta uppdateras ej vid 'reboot' (varm-omstart) utan man måste verkligen stänga av datorn en kort stund med ON/OFF-knappen!) innan de tillåts bli alternativ som startbara enheter och syns som alternativ i BIOS.

Linux-världen och andra Unix-varianter har 'fått' ett antal boot-hanterare godkända av MS och därför fungerar en bootbar Linux att starta på en dator med enbart UEFI påslaget i sin BIOS - dock det garanterar bara att boot-managern är OK - inte vad den i sin tur tillåter för OS att starta i senare steg.

för att vara verkligen säker att allt sådant tas bort så handlar det om att fylla disken med binär noll från första sektorn till sista sektorn - sedan installera en ny windows 10 från en ISO på DVD-skiva (om du har dvd-läsare på datorn) eller en USB-sticka (fixad på en annan, smittfri dator)

gör backup på alla viktiga filer innan enligt tidigare beskrivna förfaranden! då detta tar verkligen bort _alla_ spår av gamla filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Grundproblemet är väl brist på backup. Har man backup på viktiga filer är det inga problem att formatera systemdisken och göra en ren nyinstallation. ALLTID ha backup på viktiga filer!

Nej, grundproblemet är väl taskiga "polare" 🙄...?

@JustBeDeadPLS:
Hur gick det?