Gammal förstärkare och vinylspelare Beomaster 1000

Permalänk
Medlem

Gammal förstärkare och vinylspelare Beomaster 1000

Hej,

Jag har i arv fått en gammal förstärkare och vinylspelare? tror jag iaf... Jag är inte helt insatt i ljud själv men tycker dess är riktigt snygga och skulle vilja använda dessa. Dock är uttagen på baksidan av förstärkaren inte något jag känner igen och därmed inte något jag gissar finns på moderna högtalare? Hur skulle jag kunna lösa detta, om det ens går?

Bifogar ett album med lite bilder från "Setupen" och hoppas på att någon känner igen sig i detta

https://imgur.com/a/MMvau6h

Tack på förhand,

Jocke

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

@LeJoke:
Det är DIN kontakt vilket var vanligt på 60-80-talet.
Det går att använda moderna högtalare man får sätta dit en sådan här Kontakt DIN högtalare hane på kabeln bara.

Tänk dock på att inte använda högtalare på högre/lägre OHM än vad förstärkaren klarar, annars riskerar du att bränna slutsteget i den, och det skulle vara synd på en sådan gammal klenod.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@LeJoke:
Det är DIN kontakt vilket var vanligt på 60-80-talet.
Det går att använda moderna högtalare man får sätta dit en sådan här Kontakt DIN högtalare hane på kabeln bara.

Tänk dock på att inte använda högtalare på högre/lägre OHM än vad förstärkaren klarar, annars riskerar du att bränna slutsteget i den, och det skulle vara synd på en sådan gammal klenod.

Åh wow tack!

Två frågor då:
1. Hur tar man reda på vilken Ohm förstärkaren klarar? Finns det något självklart sätt?
2. Klipper jag bara kabeln på befintlig högtalare och sätter på en sån där DIN hane, eller måste det vara nån specifik kabel på de högtalarna jag använder? Tänker mig att det liksom inte fungerar om jag klipper av en hdmi sladd eller vad som helst?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeJoke:

Åh wow tack!

Två frågor då:
1. Hur tar man reda på vilken Ohm förstärkaren klarar? Finns det något självklart sätt?
2. Klipper jag bara kabeln på befintlig högtalare och sätter på en sån där DIN hane, eller måste det vara nån specifik kabel på de högtalarna jag använder? Tänker mig att det liksom inte fungerar om jag klipper av en hdmi sladd eller vad som helst?

Du kan läsa manualen till din Beomaster 1000 här.
http://beomanuals.com/manuals/Beomaster/Beomaster%201000/

Du bör nog skaffa en högtalarkabel men det funkar med vad som helst. Högtalarkabel köper du hos biltema eller din lokala steroeohandlare och kostar allt från 3 kr/m - 30 000 kr/m men fråga för guds skull inte om du kommer höra någon skillnad på dem. Dessa diskussioner finns det hundratals av och de sluta alltid med slagsmål.

Här kan du läsa lite om din förstärkare.
https://www.tradera.com/item/170613/343818709/renoverad-bang-...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du kan läsa manualen till din Beomaster 1000 här.
http://beomanuals.com/manuals/Beomaster/Beomaster%201000/

Du bör nog skaffa en högtalarkabel men det funkar med vad som helst. Högtalarkabel köper du hos biltema eller din lokala steroeohandlare och kostar allt från 3 kr/m - 30 000 kr/m men fråga för guds skull inte om du kommer höra någon skillnad på dem. Dessa diskussioner finns det hundratals av och de sluta alltid med slagsmål.

Här kan du läsa lite om din förstärkare.
https://www.tradera.com/item/170613/343818709/renoverad-bang-...

Vilken hjälp! Ja jag tror att jag skulle ha svårt att höra skillnad, jag är verkligen inte någon audiofil haha. Så det blir nog den billigaste varianten i så fall, skönt att inte behöva må dåligt om man gör något fel i så fall heller

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Åh wow tack!

Två frågor då:
1. Hur tar man reda på vilken Ohm förstärkaren klarar? Finns det något självklart sätt?
2. Klipper jag bara kabeln på befintlig högtalare och sätter på en sån där DIN hane, eller måste det vara nån specifik kabel på de högtalarna jag använder? Tänker mig att det liksom inte fungerar om jag klipper av en hdmi sladd eller vad som helst?

1. Det står ju på baksidan att förstärkaren vill ha högtalare med 3 - 5 Ohm. Det betyder att du kan använda t ex 4 Ohms högtalare eller högre (t ex 8 Ohm). Det är först när du använder högtalare med lägre Ohm som du kan skada förstärkaren.

2. Du måste också ha passiva högtalare (dvs utan inbyggd förstärkare, vilket kanske inte är självklart nuförtiden). En högtalarkabel har bara två ledare och de flesta högtalare har ingen fast kabel utan använder skruv- eller klämkontakter på högtalaren. Du kan testa att använda t ex en vanlig elsladd (lampsladd) för att prova. Tänk på att koppla kablarna och kontakterna på samma sätt (plus till plus, rött till rött etc) annars kan du få fasfel vilket gör att basen blir sämre.

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Åh wow tack!

Två frågor då:
1. Hur tar man reda på vilken Ohm förstärkaren klarar? Finns det något självklart sätt?
2. Klipper jag bara kabeln på befintlig högtalare och sätter på en sån där DIN hane, eller måste det vara nån specifik kabel på de högtalarna jag använder? Tänker mig att det liksom inte fungerar om jag klipper av en hdmi sladd eller vad som helst?

1. Om du tittar på bilderna så står det 3-5 Ohm vid högtalarkontakterna.
2. Normala passiva högtalare (som slutar i två trådar) med rätt Ohm tal bör inte vara något problem att sätta dit kontakten på, se till att få plus och minus rätt (även om inget går sönder om det blir fel) för bäst funktion. Vad är det för högtalare du vill använda?

Edit: nisse33 han visst före.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeJoke:

Vilken hjälp! Ja jag tror att jag skulle ha svårt att höra skillnad, jag är verkligen inte någon audiofil haha. Så det blir nog den billigaste varianten i så fall, skönt att inte behöva må dåligt om man gör något fel i så fall heller

Fast dessa prylar du har bör du vara rädd om, de är äkta rariteter och kan säkert ha ett värde hos samlare. Just B&O är bra prylar är svindyra när man köper dessa nya.
Lycka till med din nya stereo och vårda den ömt.

Kan vara så att kondingar och sånt skulle behöva bytas i den då de föråldras, kolla i så fall med någon som kan detta om du nu är intresserad av att lägga ner några kronor på den. Komponenterna kostar inte så mycket men jobbet kanske.

https://www.tradera.com/item/170610/353232234/skivspelare-ban...-
Finns ett klart värde i de gamla också

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse33:

1. Det står ju på baksidan att förstärkaren vill ha högtalare med 3 - 5 Ohm. Det betyder att du kan använda t ex 4 Ohms högtalare eller högre (t ex 8 Ohm). Det är först när du använder högtalare med lägre Ohm som du kan skada förstärkaren.

2. Du måste också ha passiva högtalare (dvs utan inbyggd förstärkare, vilket kanske inte är självklart nuförtiden). En högtalarkabel har bara två ledare och de flesta högtalare har ingen fast kabel utan använder skruv- eller klämkontakter på högtalaren. Du kan testa att använda t ex en vanlig elsladd (lampsladd) för att prova. Tänk på att koppla kablarna och kontakterna på samma sätt (plus till plus, rött till rött etc) annars kan du få fasfel vilket gör att basen blir sämre.

Whoops! Hade helt missat texten mellan högtalarsymbolerna, i mina ögon var det bara "ljudvågor".

Jag måste köpa mig ett par högtalare helt enkelt, har en soundbar till tvn i dagsläget en philips HTL 9100, vet iofs inte om det funkar med en aux kabel? Den har dessa anslutningar:

Funkar någon av dessa eller måste jag ha något annat för att spela ljud?

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fast dessa prylar du har bör du vara rädd om, de är äkta rariteter och kan säkert ha ett värde hos samlare. Just B&O är bra prylar är svindyra när man köper dessa nya.
Lycka till med din nya stereo och vårda den ömt.

Kan vara så att kondingar och sånt skulle behöva bytas i den då de föråldras, kolla i så fall med någon som kan detta om du nu är intresserad av att lägga ner några kronor på den. Komponenterna kostar inte så mycket men jobbet kanske.

https://www.tradera.com/item/170610/353232234/skivspelare-ban...-
Finns ett klart värde i de gamla också

Ja jag skulle verkligen vilja få det att fungera så jag är helt klart beredd att lämna in dom för att byta något om det är så, det får kosta lite vad det kostar. Inte bara för att de är fina och jag tycker dom passar hemma men kul att ha ett fungerande minne kvar

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Fidelio säger ju trådlösa så jag gissar på att varje enskild högtalare är aktiva dvs med förstärkare inbyggd så kommer INTE att funka för dig.

Andra "hembio" system som har högtalar kablar till varje högtalare skulle troligen fungera då dessa är ej aktiva.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Fidelio säger ju trådlösa så jag gissar på att varje enskild högtalare är aktiva dvs med förstärkare inbyggd så kommer INTE att funka för dig.

Andra "hembio" system som har högtalar kablar till varje högtalare skulle troligen fungera då dessa är ej aktiva.

Tack för hjälpen! Då ska jag ut och shoppa kablar och högtalare och hoppas på att beomastern fungerar fortfarande! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ett tips är att första gången du provar den så gör det helst inte direkt under en brandvarnare
Risken finns alltid att en/ett par kondingar släpper ut "the magic smoke".
Låt stå nån/några timmar spelandes nåt på normal volym funkar det så har faran minskat betydligt.

Och prova helst aldrig förstärkare utan högtalare inkopplade heller för utan last så ökar volten som kan skada komponenter redan när dom är nya, och samma komponenter när dom är gammalt skräp är ju inte ett dugg bättre på det direkt.
Detta gäller främst på äldre prylar som saknar övervoltskydd osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LeJoke:

Tack för hjälpen! Då ska jag ut och shoppa kablar och högtalare och hoppas på att beomastern fungerar fortfarande! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan du göra men har du tänkt använda skivspelaren så kosta på den en lättare renovering också för troligen är det bra att åtminstone byta nålen och drivremmen på den, 'r n¨ålen kass så ger det inte bara sämre ljud utan det förstör skivorna och om nål eller pickup inte är bytt på skivspelaren så är de så gamla att de helt enkelt inte kan vara i bra skick för gummidelarna åldras inte bra och din apparat är ju minst 40 år gammal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@LeJoke:
Det är DIN kontakt vilket var vanligt på 60-80-talet.
Det går att använda moderna högtalare man får sätta dit en sådan här Kontakt DIN högtalare hane på kabeln bara.

Tänk dock på att inte använda högtalare på högre/lägre OHM än vad förstärkaren klarar, annars riskerar du att bränna slutsteget i den, och det skulle vara synd på en sådan gammal klenod.

Högre ohm på högtalarna än vad förstärkaren anger är inget problem, men lägre ohm kan bränna förstärkaren.

Enda nackdelen med högohmigt är att man inte får ut full effekt.