VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

Skoj att se jordgubbar! Och jättelika arealer utomhus..det känns sannerligen som ett annat solsystem. Min ethiopian brown annuum trivs inte super i 30-70% luftfuktighet och temp mellan 11C och 30C.. annat är det med habanadan som i en superenkel hydro (10l-hink med vermikulit och perlit och reservoar på botten) börjar torna upp sig rätt majestätiskt och just bildat sin första frukt : )

Här är grafen över balkongväxthuset (direktsol, när det är sol, mellan 1430 och 1730 ca) samt de två inomhusodlingarna, ritad med c3.js, hämtar data via ett enkelt rest-api (python- Flask) som hämtar data från postgresql-dbn som blir matad med onewiresensorvärden (hum2 från m.nu, luftfukt och temp, rj12 över lägenheten) en gång i timmen, via ett annat pythonskript.

(Klumpen värden där lite innan mitten av grafen var tack vare ett antal omstarter av saker i raspen medan jag lärde mig grunderna i apache och mod_wsgi)

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Växer på bra här hemma. Nästan två månader sedan sådd nu (19:e maj)

Mestadels Fish Peppers, Padron på flankerna:

Padron-plantorna har växt sig mest frodiga och flera av dom har producerat vad jag antar är blomknoppar:

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Inte bara jordgubbar som växer här, första tomaterna har mognat

Min chili växer på

Svart paprika, inte helt säker hur den ska se ut när den är klar. Första gången vi odlar detta.

Sedan potatis, sockerärtor, dill, persilja, morötter

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Kel:

källarodling
storleksjämförelseFör många av er som vill prova på hemma så kan jag rekommendera "Odlingslådan Harvy" från plantagen/hemmaodlat.se, finns på blomsterlandet/granngården/wexthuset osv, det är ett startkit för hydroponiskt odling, funkar riktigt bra, jag började med en sådan i årsskiftet i källaren och håller fortfarande på, samma flaska med näring ännu!

Jag har dock gått över till lite andra behållare, jag använder "turkiskt yoghurt" burkar med en 3d-printad frökapselhållare, sätter i 2st plocksalladsfrön i ikea's 403.176.48 rotkuber och plockar 4-5v senare! behöver inte göra nånting öht under den tiden med vare sig plantor eller bevattning!

Perfekt om man vill "slöodla" i hemma

Kul att det finns intresse för hydroponisk odling här också. Jag är en amatör när det gäller gröna fingrar men har nyligen startat en egen hydroponisk odling i en Ikea-låda med hål som jag borrat. Därefter kört hydroponisk näring och mätt PH-värdet för att ligga rätt. Dill, Basilika, Sallad gick som smort och blev enorma på bara några veckor. Har nu även köpt syrepump men misstänker att det inte blir någon märkbar skillnad.

Det kanske vore något för dig som har liten lägenhet @Frida. Går ju att köra i blomlådor också såvida de inte har hål i botten.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg

| i5 - 8600k | Noctua - NH-D15 | Asus - Prime Z370-P | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 2400 MHz | NVIDIA GeForce GTX 1080 8GB | SeaSonic FOCUS Plus Gold 550W | Fractal Design Meshify C | Crucial - MX500 250GB / Seagate 2TB | AOC - C27G1 | Razer Ornata Chroma | Razer DeathAdder Elite | Corsair - HS50 | Win 10 Home x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Viktorph:

Kul att det finns intresse för hydroponisk odling här också. Jag är en amatör när det gäller gröna fingrar men har nyligen startat en egen hydroponisk odling i en Ikea-låda med hål som jag borrat. Därefter kört hydroponisk näring och mätt PH-värdet för att ligga rätt. Dill, Basilika, Sallad gick som smort och blev enorma på bara några veckor. Har nu även köpt syrepump men misstänker att det inte blir någon märkbar skillnad.

Det kanske vore något för dig som har liten lägenhet @Frida. Går ju att köra i blomlådor också såvida de inte har hål i botten.

På tal om det, jag vet inte om det skulle fungera i sverige, men såg en i mitt tycke riktigt intressant grej på Youtube förut, från Staterna där man designat in behållare för fiskar i systemet, tanken är då att avfallet från fiskarna bidrar till att gödsla plantorna och vissa arter kan ju även äta blad och annat som blir över. I Kina och, jag tror delar av Baltikum kör man ju system med dammar med karpfiskar där man kan cirkulera sådant trädgårdsavfall som fiskarna kan äta, odla vass, mm Kineserna bruka räven tillsätta grisgödsel för att främja tillväxten av microorganismer som dels främjar växtligheten, dels förstärker den naturliga kedjan som skapar större och större djur som fiskarnas yngel kan äta i slutänden.

Vore ballt att ha några "fishtanks" med välmående fiskar i ett sådant system.

Daisy, Daisy...
On a bicycle built for two!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Mizzarrogh:

På tal om det, jag vet inte om det skulle fungera i sverige, men såg en i mitt tycke riktigt intressant grej på Youtube förut, från Staterna där man designat in behållare för fiskar i systemet, tanken är då att avfallet från fiskarna bidrar till att gödsla plantorna och vissa arter kan ju även äta blad och annat som blir över. I Kina och, jag tror delar av Baltikum kör man ju system med dammar med karpfiskar där man kan cirkulera sådant trädgårdsavfall som fiskarna kan äta, odla vass, mm Kineserna bruka räven tillsätta grisgödsel för att främja tillväxten av microorganismer som dels främjar växtligheten, dels förstärker den naturliga kedjan som skapar större och större djur som fiskarnas yngel kan äta i slutänden.

Vore ballt att ha några "fishtanks" med välmående fiskar i ett sådant system.

Vet precis vad du menar! Det är Akvaponisk odling och jag har kollat på åtskilliga videor på Youtube om det också, vilket verkar vara ganska ballt.

Skulle vara rena drömmen att ha en stor lantgård med självförsörjande system så som hydro- och akvaponisk odling samt elförsörjning av turbiner och solkraft. Nu börjar man låta som en prepper som inväntar apokalypsen.

Häftigt att ha ett riktigt ekosystem som verkligen ger både kött och grönsaker utan att man behöver göra så mycket. Fantastiskt. Sedan kanske den moraliska biten sätts in och man tycker synd om fiskarna, men det är en annan sak.

| i5 - 8600k | Noctua - NH-D15 | Asus - Prime Z370-P | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 2400 MHz | NVIDIA GeForce GTX 1080 8GB | SeaSonic FOCUS Plus Gold 550W | Fractal Design Meshify C | Crucial - MX500 250GB / Seagate 2TB | AOC - C27G1 | Razer Ornata Chroma | Razer DeathAdder Elite | Corsair - HS50 | Win 10 Home x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Viktorph:

Vet precis vad du menar! Det är Akvaponisk odling och jag har kollat på åtskilliga videor på Youtube om det också, vilket verkar vara ganska ballt.

Skulle vara rena drömmen att ha en stor lantgård med självförsörjande system så som hydro- och akvaponisk odling samt elförsörjning av turbiner och solkraft. Nu börjar man låta som en prepper som inväntar apokalypsen.

Häftigt att ha ett riktigt ekosystem som verkligen ger både kött och grönsaker utan att man behöver göra så mycket. Fantastiskt. Sedan kanske den moraliska biten sätts in och man tycker synd om fiskarna, men det är en annan sak.

Så länge man tar hänsyn till fiskarnas faktiska behov, yta och trivsel så tror jag inte att det är några problem, det är ju delvis som för oss att de främst vill ha någon sysselsättning som stimulerar och intresserar dem, inte nödvändigtvis en miljö som enbart ser bra ut ur en människas perspektiv. Så jag tror det borde fungera om man tänker till litet utan att fiskarna mår dåligt om man försöker att efterlikna deras naturliga miljöer, man behöver ju inte ha rena och fina glas för att människor skall kunna se in bra, fiskar får ju egentligen det mesta av sitt ljusbehov ovanifrån och vatten dämpar det avsevärt i naturen, alger och annat kan ju tvärtom faktiskt bidra till fiskarnas trivsel om man gör det rätt, naturlig botten för dessa fiskar består ju som regel av lera och multnande organiskt substrat som levande växter trivs i så jag tror det går att förena.

Daisy, Daisy...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Mizzarrogh:

Så länge man tar hänsyn till fiskarnas faktiska behov, yta och trivsel så tror jag inte att det är några problem, det är ju delvis som för oss att de främst vill ha någon sysselsättning som stimulerar och intresserar dem, inte nödvändigtvis en miljö som enbart ser bra ut ur en människas perspektiv. Så jag tror det borde fungera om man tänker till litet utan att fiskarna mår dåligt om man försöker att efterlikna deras naturliga miljöer, man behöver ju inte ha rena och fina glas för att människor skall kunna se in bra, fiskar får ju egentligen det mesta av sitt ljusbehov ovanifrån och vatten dämpar det avsevärt i naturen, alger och annat kan ju tvärtom faktiskt bidra till fiskarnas trivsel om man gör det rätt, naturlig botten för dessa fiskar består ju som regel av lera och multnande organiskt substrat som levande växter trivs i så jag tror det går att förena.

Det var ett väldigt klokt svar! Har du kvar länken du refererade till från youtube?

Stavfel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
42
Registrerad
Maj 2004

Den här snubben bygger riktigt smarta aquaponics system i Australien Rob Bob's Aquaponics & Backyard Farm men de har ju minst sagt lite andra förhållanden än oss...

Har en tomatplanta som tog över mitt odlingstält när Chilin åkte ut på balkongen.

Det borde vara en Golden Sunrise om jag inte märkt fel, vi får se om de blir röda eller gula

Annars är det ganska tomt i tältet nu, har ett par misshandlade Lemon Drops som bara var pinnar för någon vecka sedan men som nu börjar få blad. Samt en ensam chili av starkare sort, tror det är någon bhut jolokia variant, ser lite ledsen ut just nu men den brukar piggna till.

Har även ett par överblivna tomatplanter som jag misshandlat också. Höll på och städade och glömde dem utanför tältet, så de har stått utan ljus lite för länge...

Tveksamt om de små tomaterna har någon chans att sätta frukt, den som delar hydrolösning med den stora tror jag inte mår så bra, men vi får väl se. Kanske sätter en chili där istället.

Har även en "dutch bucket" lösning på balkongen på gång med 6 krukor tomat som förhoppningsvis ska komma igång snart. Lite sent ute så de plantorna kanske får flytta in om de inte hinner få frukt innan säsongen är över.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Viktorph:

Det var ett väldigt klokt svar! Har du kvar länken du refererade till från youtube?

Skall rota litet och se om jag hittar igen det...
Men, iden var alltså att man sas bara kopplar in fiskarna på retursystemet, så att avfall från akvariet hamnar i bassängen/substratet över växternas rötter, sedan får man så klart ändå pyssla om dem litetgrand på vanligtvis såsom städa där det cirkulerande vattnet inte kommer åt, kontrollera deras hälsa, att de äter rätt, osv. Såsom med ett vanligt akvarium.
(Viktigt dock att man inte drar in för stor mängd nytt vatten till fiskarna då fiskar inte tål för stora temperatursvängingar i vattnet och behöver ha ungefär samma sammansättning på vattnet över åtminstone någon timma, däremot går det bra att byta sakta så att kanske max 1/4 eller så ersätts över minst en timma eller två tror jag (baserat på mina erfarenheter från tiden då jag hade akvarium... Men så länge man inte chockar dem med tvära vattenväxlingar brukar det inte vara några problem. Vattencirkulationen i fiskbehållaren måste alltså ske långsamt (för snabba skiften av vattnet kan till och med döda dem)
, men det bör man kunna fixa genom att öka volymen på behållaren så att det stämmer med det önskade utflödet tror jag, det behöver ju ändå cirkulera något internt för att syresättas menar jag... )

Dokumentären från Kina var dock på SVT har jag för mig, men den kanske finns i deras arkiv, minns tyvärr inte vad programmet hette dock då det var flera år sedan jag såg det...

Daisy, Daisy...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2001

Våra små odlingar...

Växthuset med gurkor, tomat, paprika, chili, kryddor och en vindruvsplanta..

Nytt hallonland, det gamla såg för jäkligt ut...

Och sen har vi lite friland/odlinglådor.... med bla potatis,rödbetor,morötter,lök,squash,sparris,majs,melon,druvgurka,div bönor/sockerärtor,pumpa,sallad,spenat,dill,persilja,rädisor och säkert något jag glömt

En "kåltunnel" testade jag i år... broccoli, vitkål och blomkål. Broccolin har vi skördat riktigt fina huvuden men nästa år får det nog bli två tunnlar för dom tar lite plats

Sen finns det väl ~20-30st div fruktträd och bärbuskar i hela trädgården...

ASUS P8P67 Pro B3 - Intel Core i7 2600K @ 3.4GHz - 16GB G.SKILL DDR3 1600MHz - GeForce 8600 GT - hp f2304 23" - Intel 520 180GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

Xerbee: Ser ut som ett trevligt tält, vad för slags sol får balkongen? Blir intressant att se vad Bhut:en gör, den enda jag odlat (inomhus) var ganska så livskraftig (jämfört med en 7-pot brain strain som växte samtidigt)

Olegh: Är nyfiken på både Padrons och Fish peppers..styrka/smak och så. Blir nog mycket trevliga i maten : )

Min habanada står i en 10L hink perlit+vermikulit med reservoar på botten och har avfyrat alla bredsidor tillgängliga med blommor . Rätt så stora, fula, floppiga blommor, men det börjar komma ett antal frukter

Piri-piri-plantan är från en frukt av en kollega och den har växt utan några problem, verkligen ogräs. Verkar bli lagom storlek och tycka om att producera blommor i sin 5l-hink. Första frukten på g, rätt uppåt.

Sen så har vi sticklingen jag tog från en äldre chinense-planta av okänd (men superstark) sort. Den ser grön och "prunkande" ut men verkar nästan steril. En frukt ser ut att vara på gång dock..om den mognar så vet jag åtminstone vad det är för en växt.

Bilds: Piri-piri, piri-piri, habanada, okänd superhot

Min fina graf verkar ha försvunnit från posten ovan, härären igen:

Tog även in min Ethiopian brown (annuum) från balkongen, den har vaknat till 7-10C plus varje morron och en sommar som denna verkade det inte som att den var på väg till något bra ställe direkt med bara (potentiellt) sol mellan 13:30 och 17:00.

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Fråga; Jag tror det är dags för omplantering igen av mina chiliplantor och funderar på om det finns något märkbart bättre (billigt) alternativ än vanlig planteringsjord? Ska jag blanda i något i jorden kanske? Hittills har jag använt blomjord.

Edit: Perlit och vermikulit som @Kolsvart Katt nämner skulle kanske kunna vara idé att blanda i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av Olegh:

Fråga; Jag tror det är dags för omplantering igen av mina chiliplantor och funderar på om det finns något märkbart bättre (billigt) alternativ än vanlig planteringsjord? Ska jag blanda i något i jorden kanske? Hittills har jag använt blomjord.

Edit: Perlit och vermikulit som @Kolsvart Katt nämner skulle kanske kunna vara idé att blanda i.

Gör't : )

https://www.granngarden.se/tradgard/odla-plantera/forkultiver...

De saker jag har i gjord har jag varvat ner lite vermikulit och perlit i. De funkar bra på egen hand med men de flesta använder dom nog i jord..

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Kolsvart Katt:

Gör't : )

https://www.granngarden.se/tradgard/odla-plantera/forkultiver...

De saker jag har i gjord har jag varvat ner lite vermikulit och perlit i. De funkar bra på egen hand med men de flesta använder dom nog i jord..

Gjor't!

Kommer inte kunna säga nåt om hur mycket nytta det gör men det var en ganska liten extrautgift i sammanhanget. Det är plastkrukorna som blir dyrt när man ska ha några stycken..