Permalänk

Wifi Extender rekommendation?

Behöver en nödlösning i form av en extender för så bra täckning och stabilitet det kan gå för att vara en extender (vi vet ju alla vilken ping spike man kan få med dem). Vad rekommenderar ni i dagens läge? Ni får gärna också rekommendera ett bra nätverkskort eller USB vad som nu brukar föredras.

Permalänk
Medlem

Detta vill du nog inte höra men rekommendationen är att inte köpa någon. Går det inte lösa på annat sätt, tex med att dra en kabel till en accesspunkt närmare där du behöver ha wifi idag. Kommer bli så oerhört mycket bättre. Hur ser problemet ut?

Permalänk
Medlem

Rekommendationen är alltid att bygga ett enhetligt system från samma leverantör, designat för roaming och (om det nu är vad du väljer att göra) mesh.

Exempel är Google Mesh, Linksys Velop och Ubiquiti Unify.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av joalin:

Detta vill du nog inte höra men rekommendationen är att inte köpa någon. Går det inte lösa på annat sätt, tex med att dra en kabel till en accesspunkt närmare där du behöver ha wifi idag. Kommer bli så oerhört mycket bättre. Hur ser problemet ut?

Nej det går inte... Så det är en absolut nödlösning... Kanske testar köpa en ASUS PCE-AC88 och kollar om den kan göra saken bättre.

Anledningen är att det är telias så kallade framtida nät som går på 4G och som du måste placera vid ett fönster för antennmottagningen. För bästa mottagning blev det på andra våningen längst bort från min dator i huset.

Permalänk
Medlem

Ok, då är jag med. Läs detta inlägget nedan. Du bör isåfall skaffa en extern antenn, och ansluta via SMA-kontakt till routern. Då kan du placera den på ett bättre ställe också. Tror tom Telia bidrar till antenn om du har dålig täckning. Det sitter en liten lucka på baksidan där du ansluter antenn. Kommer göra grym skillnad.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1539586-telia-framtide...

Permalänk
Skrivet av joalin:

Ok, då är jag med. Läs detta inlägget nedan. Du bör isåfall skaffa en extern antenn, och ansluta via SMA-kontakt till routern. Då kan du placera den på ett bättre ställe också. Tror tom Telia bidrar till antenn om du har dålig täckning. Det sitter en liten lucka på baksidan där du ansluter antenn. Kommer göra grym skillnad.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1539586-telia-framtide...

Extern antenn har de bodragit med och därför hamnade routern där den hamnade... Skarvar man för långt förlorar antennen prestanda fick jag veta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo visst är det så men du tappar ju ännu mera trådlöst för varje meter så prova att förlänga antennkabeln och flytta routern. Det är ju helt riskfritt. En extender gör bara saken värre.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/mobi...

Permalänk
Inaktiv

Jag kör en Netgear EX7700 som mesh extender mot en netgear r7800 nighthawk x4s. Från EX7700 kör jag trådat till en switch och sedan vidare till min huvud burk, win10.

Min router är kopplad till en comhem router (c2) som jag har satt i bridge mode. Hastighet enligt comhem 600/50.

En bra dag får jag 520/50 12ms med denna setup. Känns OK. Avstånd 7800->7700 ca 7m.

Permalänk
Medlem

@Torhrolfr:nu vet jag inte avståndet men antingen unifi Daisy Chain med två pro eller hd.
om det är längre avstånd så kolla på airmax

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

Jag kör en Netgear EX7700 som mesh extender mot en netgear r7800 nighthawk x4s. Från EX7700 kör jag trådat till en switch och sedan vidare till min huvud burk, win10.

Min router är kopplad till en comhem router (c2) som jag har satt i bridge mode. Hastighet enligt comhem 600/50.

En bra dag får jag 520/50 12ms med denna setup. Känns OK. Avstånd 7800->7700 ca 7m.

600/8 = 75Mbit/s i maximal bandbredd från ISP, varav du får ut 520/8=65Mbit/s

Upp till var och en av smärtgränsen går i bandbreddsförlusten pga lokal nätverkskonfiguration, men jag hade ansett att 10Mbit/s är rätt saftigt. Man vill ju få ut det man betalar för

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HoboCop:

600/8 = 75Mbit/s i maximal bandbredd från ISP, varav du får ut 520/8=65Mbit/s

Upp till var och en av smärtgränsen går i bandbreddsförlusten pga lokal nätverkskonfiguration, men jag hade ansett att 10Mbit/s är rätt saftigt. Man vill ju få ut det man betalar för

I realiteten så nyttjar jag ju sällan hela min bandbredd, nätet idlar ju faktiskt den mesta tiden. Jag är faktiskt mer än nöjd med >500.

Mina 0.02

YMMV