Kan flera hårddiskar sega ner datorn?

Permalänk
Medlem

Kan flera hårddiskar sega ner datorn?

Hej!

Just nu har jag en Samsung 860 EVO 1TB

Och en toshiba på 2tb

Skulle vilja köpa en Seagate Barracuda 4TB

Ssdn kommer vara den enda hårddisken med windows och alla spel/program som jag vill ska starta snabbt kommer jag att ha på denna disk

Min nuvarande 2 tb hdd tänkte jag kryptera och ha privata saker i

Och nya hårddisken som jag tänkt at tköpa tänkte jag bara ha för lagring. Kan detta sega ner windows eller i spel att ha många hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Jag har några hårddiskar som följt med genom åren och det enda jag märker är att uppstarten kan ta lite längre tid.
Förutom min SSD har jag 4 hårddiskar och en bluray-spelare.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Som Staropramen är inne på så är det uppstart som kan ta något längre då diskarna måste spinna upp innan systemet drar igång.
Väl inne i Windows kommer du inte märka någon skillnad förutsatt att alla diskar är hela.
Har själv 9 diskar i burken, 2 SSD och 7 mekaniska, varav 3 av de mekaniska är externa och enda gången jag haft prestandaproblem pga en disk är när den är på väg att ge upp och systemet försöker läsa från den.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.