Google: "Stadia Pro är inte spelvärldens Netflix – mer likt Playstation Plus"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twk:

Bra analys! Att hyra ut en rejäl speldator samt stå för bandbredd och el kan knappast vara lönsamt för 100 kr/mån. Att Google även behöver få in pengar genom spelförsäljning är fullt rimligt.

Det är märkligt att många tror att de ska få tillgång till bra hårdvara, alla tidigare spel samt alla kommande storspel för en mycket låg månadskostnad. 100 kr/mån och köpa de spel man vill ha är en bra deal!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kom i och för sig på en sak, tänkte gå tillbaka och redigera inlägget men svarar här istället.

Vilken tjänst som helst som säljer speldator i molnet har också en stor resurs av GPU och CPU-kraft som kan nyttjas till annat, t.ex. cryptomining, när folk inte är inne och spelar. Om servrarna med GPU och CPU gör något annat en stor del av dagen medan folk sover och jobbar kanske man kan nå en lägre prispunkt. 315 kr/månad känns plötsligt möjligt att tjäna pengar på om man oversubscribar lite, cryptominar när det är gynnsamt, och har tillgång till billig el och kyla. Google har ju också fördelen att de har mycket data de vill behandla internt, så de lär kunna hitta gott om bra användningsområden för en massa burkar med GPU när folk inte spelar på dem. De lär också värdesätta sin GPU-tid högre än cryptomarknaden, så där kan de nog få ut lite mer värde.

Permalänk
Medlem

Jag tror Stadia kan bli populärt hos en yngre generation som varken har intresse eller pengar att investera i en speldator. Det kan bli ett enkelt och billigt sätt att spela 'Populärt multi-player-spel X' med kompisarna. Att lana blir så enkelt som att ta med en platta, laptop eller chromecast till polaren och börja köra. Med 1 399 kr plus 100 kr/mån tar det mången år att räkna hem en speldator, även en billig sådan.

Personligen är jag däremot inte så intresserad eftersom jag redan är investerad i VR vilket kräver sin hårdvara. Det jag hoppas på är att Stadia ger en bra boost till både Vulkan- och Linux-stöd. De företag (t.ex. Ubisoft) som investerar i Stadia borde kunna börja släppa spel till Linux då större delen av kostnaden redan är täckt. En stöttesten är och har varit anticheat-system som försvårar spel att köras på Linux. Med Stadia borde även detta problem minska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

100 kr/mån låter väldigt lågt. Om det är det du kan tänka dig betala för en "ren" spel-PC i molnet som du kan göra vad du vill med och installera spel "som vanligt" så kan det inte hända med vad teknik kostar idag. Det blir bara 3600 kr på tre år. Det täcker inte ens hårdvaran om det ska vara en egen dedicerad PC som du kan göra vad du vill med, för att inte tala om alla andra kostnader. Du kan inte heller dela hårdvaran med hur många som helst, eftersom en ganska stor procent av spelarbasen lär vilja köra samtidigt på helger eller släpp av stora spel.

Skulle du översälja det med en faktor 3:1 så täcker du hårdvaran för en okej speldator, men du har inte täckt några andra kostnader, du har inte tjänat några pengar, och du får sura kunder så fort ett nytt spel kommer ut på en helg, som gör att fler än 1/3 av dina kunder försöker logga in samtidigt.

Shadow t.ex. tar 30 euro/månad i Frankrike (315 kr). De finns inte i Sverige än.

Ska du hamna på den här prispunkten måste du göra något mer än att bara hyra ut hårdvara, för att tjäna pengar någon annanstans. Som t.ex. att ta en saftig procent av spelutvecklarna. Det kan du göra eftersom du öppnar upp en ny marknad för spelutvecklarna, och spelutvecklarna inte har särskilt mycket högre kostnader per sålt spel, till skillnad från Google som ska driva spelen också.

Till sist så är en sån här modell med att bara hyra en spel-PC i molnet bara exakt som att ha en egen spel-PC fast sämre på nästan alla sätt. En cloud gaming-plattform som Stadia är försöker dra nytta av möjligheterna och fördelarna att vara i molnet, inte bara kompensera för nackdelarna. Som t.ex. att man slipper installera spel och kan starta dem med en gång, förstarta spel i molnet för att slippa laddtider, och andra såna där grejer.

En aktör som Google skulle kunna göra det. De kan gå miljarder dollar i förlust på hårdvara för att ta igen det på att sälja information om användarna och/eller utnyttja i sitt reklamnätverk, exakt som de gör med t.ex. Gmail.

De hade nog till och med kunnat tillhandahålla tjänsten gratis mot att det kommer reklam lite då och då, som med Youtube. Youtube gick för övrigt med hisnande sunmor i förlust varje månad i många år.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Det är en riktigt bra deal ifall man ska komma in i Gaming, man hyr en dator för 100kr i månaden vilket blir 1200kr per år för hårdvara som antagligen kostar mer än 12.000kr, så hårdvaran har du betalat efter 10 år, fast då måste ju också Google uppgradera/byta ut hårdvaran efter ett tag så jag kan nog tänka mig att dom vill Att man ska köpa spel ifrån dom. Bara dom uppdaterar spelbiblioteket rejält så lär det bli ett rejält kap på hur mycket man måste spendera på hårdvara när man precis ska komma in i Gaming, om man inte vill betala ens det finns ju alltid stadiga basic som är gratis med 1080p 60fps där du bara behöver köpa spel sen kan du spela det var som helst, det skulle dom tillexempel inte kunnat göra ifall man kunde synka sitt steam bibliotek, dock kunde dom höjt priset för pro (kanske 200kr skulle vara rimligt) så att man kan synka sitt steambibliotek. Tror inte det blir något för folk som redan har datorer men för folk som vill testa på Gaming eller vill ha en enkel Gaming tjänst som man kan komma åt var som helst så skulle jag säga att detta är en massiv deal, du betalar i princip 100kr för att vara låst till deras spelbutik samtidigt som du får en 12.000+kr dator som du kan komma åt varifrån du vill samtidigt som du får nytt spel varje månad till ett värde av flera gånger av det man betalar.
Jag skulle gissa att den dock kommer dö ut pga hur man inte får med ett litet spelbiblioteket eller kan hyra ett vilket gör att det inte blir lika simpelt som man skulle kunna tänka sig, fixa det och stadiga blir genast den bästa dealen du kan få på hårdvara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av twk:

Då är Stadia inget för dig, helt enkelt!

Det betyder dock inte att det är en dyr och dålig tjänst som kommer att floppa.

Skickades från m.sweclockers.com

Hallelujah 🤲

Permalänk
Medlem

Det jag är nyfiken på som "alla" märkligt nog inte en har nämnt på diverse sidor är inställningarna. Visst 4K 60 FPS i all ära, men ingen har nämnt inställningarna. Är allt inställt på Ultra? Medium? Low? Det gör ju en otroligt stor skillnad om jag ska Investera i Stadia. Kan jag Spela Cyberpunk 2077 i Ultra 4K 60FPS. Då är det inte längre något snack om saken. Då säljer jag gamingdatorn snabbare än snabbast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john7612:

Det jag är nyfiken på som "alla" märkligt nog inte en har nämnt på diverse sidor är inställningarna. Visst 4K 60 FPS i all ära, men ingen har nämnt inställningarna. Är allt inställt på Ultra? Medium? Low? Det gör ju en otroligt stor skillnad om jag ska Investera i Stadia. Kan jag Spela Cyberpunk 2077 i Ultra 4K 60FPS. Då är det inte längre något snack om saken. Då säljer jag gamingdatorn snabbare än snabbast.

Mer om beräkningskapaciteten här: https://nordic.ign.com/m/hardware/23525/feature/what-are-tera...

Jag skulle gissa att det motsvarar de högre inställningarna, om du jämför med PC. Det som kommer att sänka kvalitén på grafiken tror jag är komprimeringen av videon. Jag tror dock att det kommer att se tillräckligt bra ut för de flesta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.trustedreviews.com/news/google-stadia-release-dat...

Journalisten testade Stadia under optimala förhållanden och skrev följande när han pratar om Doom Eternal:

"I’d never choose it over native hardware that promised more consistent performance and lack of latency across the board... Upon turning the camera, environments would appear muddy and artefacts obvious as Google Stadia tried to draw in the image at a 1080p target resolution... Performance failed to hit the 60fps target I’ve come to expect from id Software’s shooter series, making it harder to keep moving in the chaos of a firefight or fully comprehend the demons slowly surrounding you."

Jag vette fan. Entusiasterna reagerar ju på smearning, tearing & IPS-glow. Alla de där artefakterna är marginella i jämförelse med bilden som streamas (t.ex. via min steam link eller PS4 till dator). För att inte tala om under 60 fps (!).

Det är en intressant utveckling och jag hoppas verkligen det blir bra, för mer konkurrens behövs. Om Stadia kanske lyckas locka tillbaka kids/teens från mobil-spelsmarknaden så kanske vi slipper skräp som Diablo Immortal etc och förhoppningsvis tvingar det Nvidia att sänka priserna på GPU:s för att konkurrera med plattformen.

En toppspeldator i framtiden kanske kommer kosta 7k istället för 15-20k? :D.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Goggle Stadia är ett uselt deal. Och man måste behöva låsa in sig i psyket om man tror det är på något sätt ett bra deal..
Om Google någonsin får för sig att stänga ner skitet, så kan du hälsa bye bye till alla spelen du betalat full pris för. Steam åtminstone har åtgärder på plats för att låta sina användare ladda ner och behålla alla sina spel i osannolika chansen de måste stänga ner.
Sen har man problemet med latenser och behöva super stabil uppkoppling, om man inte bor nära en av servrarna. FPS och fighting spel kan man typ glömma att det kommer gå bra.

Ohhh nooo.. we just cancelled our service.. and all the games you bought in your library just went poof... Dang it!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Goggle Stadia är ett uselt deal. Och man måste behöva låsa in sig i psyket om man tror det är på något sätt ett bra deal..
Om Google någonsin får för sig att stänga ner skitet, så kan du hälsa bye bye till alla spelen du betalat full pris för. Steam åtminstone har åtgärder på plats för att låta sina användare ladda ner och behålla alla sina spel i osannolika chansen de måste stänga ner.
Sen har man problemet med latenser och behöva super stabil uppkoppling, om man inte bor nära en av servrarna. FPS och fighting spel kan man typ glömma att det kommer gå bra.

https://i.imgur.com/1HNRL3g.png
Ohhh nooo.. we just cancelled our service.. and all the games you bought in your library just went poof... Dang it!

Mycket bra skrivet. Kan bara hålla med folk är naiva som tror detta kommer vara en bra deal. Det flesta professionella YouTubers mer eller mindre sågar idén pga av latens, ej fritt bibliotek beroendet av stabil å snabb uppkoppling m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Goggle Stadia är ett uselt deal. Och man måste behöva låsa in sig i psyket om man tror det är på något sätt ett bra deal..
Om Google någonsin får för sig att stänga ner skitet, så kan du hälsa bye bye till alla spelen du betalat full pris för. Steam åtminstone har åtgärder på plats för att låta sina användare ladda ner och behålla alla sina spel i osannolika chansen de måste stänga ner.
Sen har man problemet med latenser och behöva super stabil uppkoppling, om man inte bor nära en av servrarna. FPS och fighting spel kan man typ glömma att det kommer gå bra.

https://i.imgur.com/1HNRL3g.png
Ohhh nooo.. we just cancelled our service.. and all the games you bought in your library just went poof... Dang it!

Kan du ladda ned Steam-spel och på något sätt behålla dem om du behöver uppdatera datorn eller om hårddisken dör?
Det är klart en stor risk, men en som med tiden visar sig. För min del (och jag kanske är udda) så gör det inget om tjänsten dör om 5-6 år. Jag funderade inte på att spela ps3 spel efter att jag skaffade ps4. På samma sätt så är 90% av mitt Steam-bibliotek helt ointressant gammalt. Alla är vi olika, men alla är inte nödvändigtvis Stadias målgrupp.

Jag tvivlar på en 100% stabil lansering, men jag förhandsbokade ändå då jag är taggad på att testa tjänsten. så länge det fungerar är 100 kr/månaden en bättre deal än 5000 + kr för Playstation 5, eller 15k för en speldator, främst för att jag spelar så pass sällan nu för tiden.

Rekommenderar du en bra psykiatriklinik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Goggle Stadia är ett uselt deal. Och man måste behöva låsa in sig i psyket om man tror det är på något sätt ett bra deal..
Om Google någonsin får för sig att stänga ner skitet, så kan du hälsa bye bye till alla spelen du betalat full pris för. Steam åtminstone har åtgärder på plats för att låta sina användare ladda ner och behålla alla sina spel i osannolika chansen de måste stänga ner.
Sen har man problemet med latenser och behöva super stabil uppkoppling, om man inte bor nära en av servrarna. FPS och fighting spel kan man typ glömma att det kommer gå bra.

https://i.imgur.com/1HNRL3g.png
Ohhh nooo.. we just cancelled our service.. and all the games you bought in your library just went poof... Dang it!

Det är risken med alla streamingtjänster, vare sig det är video, musik eller spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är risken med alla streamingtjänster, vare sig det är video, musik eller spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Sist jag kollade så var man inte tvungen att KÖPA någon tv serie, film eller musik från streamingtjänsterna för att kunna kolla på skitet..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4kken:

Kan du ladda ned Steam-spel och på något sätt behålla dem om du behöver uppdatera datorn eller om hårddisken dör?
Det är klart en stor risk, men en som med tiden visar sig. För min del (och jag kanske är udda) så gör det inget om tjänsten dör om 5-6 år. Jag funderade inte på att spela ps3 spel efter att jag skaffade ps4. På samma sätt så är 90% av mitt Steam-bibliotek helt ointressant gammalt. Alla är vi olika, men alla är inte nödvändigtvis Stadias målgrupp.

Jag tvivlar på en 100% stabil lansering, men jag förhandsbokade ändå då jag är taggad på att testa tjänsten. så länge det fungerar är 100 kr/månaden en bättre deal än 5000 + kr för Playstation 5, eller 15k för en speldator, främst för att jag spelar så pass sällan nu för tiden.

Rekommenderar du en bra psykiatriklinik?

"Kan du ladda ned Steam-spel och på något sätt behålla dem om du behöver uppdatera datorn eller om hårddisken dör?"
Ja, det är så steam fungerar. Spel du har i biblioteket kan du alltid installera igen och "saves" har du i steam molnet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Kan du ladda ned Steam-spel och på något sätt behålla dem om du behöver uppdatera datorn eller om hårddisken dör?"
Ja, det är så steam fungerar. Spel du har i biblioteket kan du alltid installera igen och "saves" har du i steam molnet.

Jag menade om Steam går under...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4kken:

Jag menade om Steam går under...

Skickades från m.sweclockers.com

Då beror det nog på vad dom har för avtal. Mest troligt kommer det gå att ladda hem alla spelen i god tid innan steam stängs för gott.
Men ja, det är oklart faktiskt hur det skulle bli.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja man är ju försiktigt positiv av natur men jag tycker det låter lite för bra för att vara sant. Med Feta inställningar och 4K 60 FPS. Måste se det själv innan jag dömer ut det helt. Och så kallade "Proffs Youtubers" Med sponsorpengar från Nvida och AMD i ryggen har jag ganska lite förtroende för.