Toshiba Memory byter namn till Kioxia i oktober 2019

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Toshiba Memory byter namn till Kioxia i oktober 2019

Toshiba Memory är en av världens största tillverkare på NAND-marknaden, men sedan 2018 är ägaren amerikanska Bain Capital. Till hösten ska företaget byta namn.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Nu bryr jag mig inte så mycket men det va då inget bra namnval Kiiiiiiooooooxxxxiiiiaaaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Gillar inte nya namnet

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Påminner mig om Futurama, ""the only two names which weren’t trademarked were 'Popplers' and 'Zitsels'"

i9-9940X 4.7 GHz | 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 3x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008

Hade det varit ett svenskt bolag hade det alltså kunnat bli "Minärde" istället.

Edit: Knappt någon träff på Google gällande ovanstående heller. Varsegod den som vill ha ett unikt företagsnamn.

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av llxt:

Nu bryr jag mig inte så mycket men det va då inget bra namnval Kiiiiiiooooooxxxxiiiiaaaa

Nej det ska vara ”kee-ox-ee-uh”, för att få vara lite petig. 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

"Kioku Axia" hade väl varit bättre?

Innan jag läste förklaringen så undrade jag varför en amerikansk ägare valt ett kinesiskt namn. För "kioxia" låter onekligen kinesiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Skulle kunna vara namnet på ett husdjur.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K | 32GB RAM | RTX 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Ska vi utala det med hårt K på svenska eller kör vi som vi säger med "Kiosk"? Så det blir som "Tjoxia"

Intel Core i7 4790K | Asus Maximus VII Formula | 32 GB DDR3 2400MHz | MSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC 8GB | Några SSD'er

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Man är/har varit världsledande för utveckling och är en av de största aktörerna och byter sedan namn till något komplext och udda. Jag vet inte om det är beslutet på en kickoff med slipsen knuten i pannan och en lampskärm som huvudbonad runt halv fyra på morgonen, eller om det är genialt för det är genomtänk och blir stor diskussion kring varumärket.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

@Sir_Manfred: Kioku uttalas med hårt K i alla fall. Men man undrar om de ens vet själva hur det uttalas för "kio" finns inte i japanskan.
Kioku består av tecknen ki och oku. Kio är bara konstigt.
Hjälper inte att "xia" ser ut som kinesiska heller!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av trickeh2k:

Man är/har varit världsledande för utveckling och är en av de största aktörerna och byter sedan namn till något komplext och udda. Jag vet inte om det är beslutet på en kickoff med slipsen knuten i pannan och en lampskärm som huvudbonad runt halv fyra på morgonen, eller om det är genialt för det är genomtänk och blir stor diskussion kring varumärket.

Bolaget har inget med Toshiba att göra längre. Kanske dags att byta då.

Skickades från m.sweclockers.com

Apple Mac mini 2012 (primär desktop)
Apple Mac mini 2012 med Ubuntu server som Plex-server
MacBook Pro 13tum early 2015 (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller