Sambo fick sms med skamliga förslag ifrån ett okänt nummer

Permalänk
Medlem

Sambo fick sms med skamliga förslag ifrån ett okänt nummer

I morse så fick min sambo sms ifrån ett okänt nummer där avsändaren ville spendera en natt med sambon mot betalning. Jag tyckte att det såg ut som ett "klassiskt" spam likt vad man får på mail. När sambon inte svarar så kommer det efterföljande sms som begär svar. Sambon blir upprörd, så jag hjälper henne att blockera numret. Numret har jag självklart sparat ifall det skulle behöva anmälas.

Nu sitter jag och funderar på om det verkligen är någon form av genererat utskick då jag aldrig hört talas om att något liknande skickats ut direkt via sms. Är det någon som varit med om något liknande?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag hade polisanmält utan att tveka. Kanske inte händer så mycket med det, men då är anmälning gjord iallafall.
Har hört en liknande historia förut och då har det varit riktat mot personen ifråga.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Administrativ avgift

@scienta: Kanske någon som skickade fel Du vet äldre herrar och smarta telefoner

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ring och fråga vad det är frågan om?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Sorry, fel nummer...

Nä, men jag hade polisanmält om jag haft numret SMS'en kom ifrån. Går säkert under ofredande.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan ju vara en stalker som faktiskt innebär ett hot, så jag hade absolut polisanmält.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ring och fråga vad det är frågan om?

Verkar inte gå att ringa tillbaka till numret, vilket jag antar talar för att det är någon form av spam i alla fall.

Försökte ringa till polisen förut, men de hade väldigt lång kö till växeln. Jag får nog ta och prova igen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Finns mångs pervon där ute och många offentliga register att göra slagningar i.
Polisanmäla och blocka nummer är väl ungefär det man kan göra inom lagens ramar.

Det går iofs efter gdpr att bli avlistad från de öppna telefonregistren, men det kanske inte är värt att gå under jorden bara pga ett kryp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min initiala tanke om första verkade generellt är att något har fel nummer, fått fel nummer eller skrivit fel nummer men som nämns ovan att anmäla kan man alltid göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Hände för några år sen: Läste att detta förekommit och hade själv fått en hel del från någon snubbe som trodde jag var ett fruntimmer, han var så säker på sin sak att fått napp att han ej dolde numret i några av sms'n. När jag läste om fallen tog jag kontakt med polisen och lämnade in numret det nystas upp, mannen dömdes men försöktes av försvarsadvokaten få det hela ogillat pga av klientens översexualitet.
Och i mitt fall var han säker på att jag ej var en man. Samtliga uppringda fick skadestånd, jag fick vittna vid rättegången telefon vittna och tyckte det hela mest var störande med onödiga sms och men fick ändå några tusen. Fruntimmerna begärde 5 siffriga belopp i skadestånd. Lite kul nyhets notiser i media med hur sextrakaserare fälldes pga av att han av misstag trakaserat en man.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl oavsett om man tror vad det är, i dagens samhälle så vet man inte vad det är för folk. Och vore det fel nummer så slutar man om man upptäcker att det inte besvaras.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Hände för några år sen: Läste att detta förekommit och hade själv fått en hel del från någon snubbe som trodde jag var ett fruntimmer, han var så säker på sin sak att fått napp att han ej dolde numret i några av sms'n. När jag läste om fallen tog jag kontakt med polisen och lämnade in numret det nystas upp, mannen dömdes men försöktes av försvarsadvokaten få det hela ogillat pga av klientens översexualitet.
Och i mitt fall var han säker på att jag ej var en man. Samtliga uppringda fick skadestånd, jag fick vittna vid rättegången telefon vittna och tyckte det hela mest var störande med onödiga sms och men fick ändå några tusen. Fruntimmerna begärde 5 siffriga belopp i skadestånd. Lite kul nyhets notiser i media med hur sextrakaserare fälldes pga av att han av misstag trakaserat en man.

Huh? Är det ett legitimt skäl för att få trakassera någon? Att vara överkåt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@scienta:

skulle passa mig att sms tillbaks, framförallt ringa numret.. kan bli ruskigt dyrt..

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Sveklockarn: han har ju självklart utan tvekan hållt span på telefonen fast den är i ljudlöst medans hon sover och snappat med sig telefonen in i badrummet och tjuvläst nu när han äntligen har kommit fram till algoritmen hon använder för att ta fram dagens nya lösenord som byts varje natt 24:00?

han har ju sagt att hon blev upprörd? dom har ju uppenbarligen talat med varandra om smset.
hur är din frågeställning relevant till ts frågeställning?
påverkar din frågeställning mängden alternativ han har att få bukt med sexuella ofredanden gällande närstående?

till ts: ursäkt för ot.

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med polisen som sa att det inte alls är ovanligt med såna här sms-utskick och numret verkade vara känt. Om meddelandet innehåller hot eller sker mer än en gång ifrån olika nummer så är det mer relevant att anmäla. Hade det kommit via mail så hade jag inte tänkt två gånger på det, men i sms-form har jag aldrig hört talas om liknande.

När jag googlade på saken så fick jag inga träffar, så jag hoppas att denna tråd kan lugna andra som blir utsatta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Huh? Är det ett legitimt skäl för att få trakassera någon? Att vara överkåt?

Det är det naturligtvis inte, däremot brukar vi som samhälle försöka koppla samman orsaken till ett brott och konsekvensen av brottet. Går du runt och försöker stoppa kuken i allt du ser på grund av att dina hormoner fått såpass spel att du knappt vet vad du heter är konsekvensen rimligen en annan än om du agerar på samma sätt för att du fullt medvetet avser att jävlas med så många hål som bara möjligt. En person som anses vara sjuk brukar inte dömas till någon straffsats utan då är det vårdåtgärder som gäller.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Prova skriv in numret i Swish, "betala" 1 kr, och tryck på Swisha. Om numret finns hos Swish så kommer namnet på ägaren stå i BankID. (det är bara att avbryta sen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är det naturligtvis inte, däremot brukar vi som samhälle försöka koppla samman orsaken till ett brott och konsekvensen av brottet. Går du runt och försöker stoppa kuken i allt du ser på grund av att dina hormoner fått såpass spel att du knappt vet vad du heter är konsekvensen rimligen en annan än om du agerar på samma sätt för att du fullt medvetet avser att jävlas med så många hål som bara möjligt. En person som anses vara sjuk brukar inte dömas till någon straffsats utan då är det vårdåtgärder som gäller.

Då förstår jag. En sådan person döms alltså till någon sorts vård istället om jag förstår dig rätt?

Som jag uppfattade det personen jag först svarade på lät det som att det var en 'ursäkt' för att lägga ner målet, men det är alltså snarare så att straffet bör bli annorlunda?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

@Sveklockarn: kan du läsa vad jag skrev en gång till?
DOM HAR JU UPPENBARLIGEN TALAT MED VARANDRA.

ser du nu?

du ville baita med en meningslös fråga som antyder att ts inkräktat på sin sambos privatliv och fick napp.
snyggt jobbat, lämnar tråden nu eftersom jag bara matar ett troll och inte tillför något som ts redan rett ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Då förstår jag. En sådan person döms alltså till någon sorts vård istället om jag förstår dig rätt?

Som jag uppfattade det personen jag först svarade på lät det som att det var en 'ursäkt' för att lägga ner målet, men det är alltså snarare så att straffet bör bli annorlunda?

Ja fast först ska personen misstänkas ha en störning. Sedan ska en rättspsykiatrisk undersökning peka på att det stämmer. Det ska inte gå att bara kasta fram som lindrande omständighet.

Källa:
https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/rattspsykiatri...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Då förstår jag. En sådan person döms alltså till någon sorts vård istället om jag förstår dig rätt?

Som jag uppfattade det personen jag först svarade på lät det som att det var en 'ursäkt' för att lägga ner målet, men det är alltså snarare så att straffet bör bli annorlunda?

Det finns naturligtvis olika åsikter om vad syftet med ett rättsystem är och poängen med olika straff, men lite generellt så fungerar den svenska rättsapparaten med målet att förhindra nya brott. Böter får du så att du tänker efter före nästa gång, skadestånd för att ersätta den skada du orsakat, i fängelse sätts du om böter inte skulle hindra dig från att begå nya brott eller om ditt brott är såpass allvarligt att du i enlighet med rådande moral förverkat din frihet för ett tag. En person som inte är medveten om sina handlingar eller saknar kontroll över dem kommer inte sluta begå brott även om konsekvensen är ett kännbart bötesbelopp eller fängelse och någon form av vård blir därför en lämpligare åtgärd.

Jag har ingen som helst koll på fallet ifråga, men det är naturligtvis inte ovanligt att försvaret försöker ta till olika argument för att mildra ett straff eller få målet nedlagt - det är en del av deras jobb. Detta är dock inte sätt att ursäkta den brottsliga handlingen i sig, som jag ser det
På beskrivningen låter det som att gärningsmannen fälldes och fick betala skadestånd och därmed bedömdes han, trots försvarsadvokaten, vara lika frisk i huvudet som gemene man.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Prova skriv in numret i Swish, "betala" 1 kr, och tryck på Swisha. Om numret finns hos Swish så kommer namnet på ägaren stå i BankID. (det är bara att avbryta sen)

Bra idé! Numret är inte registrerat för swish, så det stärker slutsatsen om generellt spam.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Leta efter surveys (stavning?) på nätet och skriv in numret där, lite spam till vem det än är och lär tänka om nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

För det mesta ser man ju om det är spam eller liknande men vid några tillfällen har det kommit verkligt underliga samtal även till min telefon så har full förståelse för att folk känner obehag.

Vet inte riktigt vad allt varit, men tippar på att ett fåtal faktiskt varit felringningar från utlandet, antingne privatpersoner eller via nåon bemannad central där någon försöker scamma folk tippar jag på, vid något tillfälle var någon snubbe på riktigt ordentligt men massor av samtal där han ville att jag skulle SMSa till något skit (förmodligen någon betaltjänst han försökte använda till att bedra folk), slutade med att jag var tvungen att stänga av telefonen.

Har svårt att tänka mig att någon specifikt utser någon som jag till åtråvärt objekt då jag torde tillhöra de minst tilldragande personerna i stan och jag jobbade åt kommunen då med den lön de erbjöd, dessutom spelar jag aldrig om pengar över huvud taget, inte ens i automater. Har inte ens köpt en porrtidning. Så min slutsats är att det verkar vara både och, en del verkar ringa/SMS mer eller mindre slumpmässigt utvalda personer, medan andra kan ha en riktad måltavala (som regel någon kvinna de sett någonstans, eller drömt upp existensen av), men det brukar ju mer vara någon halvpundare som rökt på för mycket, eller personer som lider av psykiska sjukdomar som gör sådant.

Om det ingår i ett större mönster eller om det skulle vara riktat är det ju bra om polisen får reda på det även om det förmodligen inte leder någonstans, som regel är det personer som inte har några tillgångar som sysslar med sådant som har sexuella motiv och är riktat mot en specifik person.

Är det bedragare eller utpressare/etc är ju också bra om polisen kan lägga samman flera pusselbitar.

Risken finns ju att jag mosat ner dem med en saftig höger någon mörk kväll om de som ringde mig gått att spåra (Jag jobbade med att lasta stålrör och utan att skryta kan väl säga att jag ganska hyggligt fysiskt tränad och brukar rensa området på sly med machete, såg aldrig någon som faktiskt dök upp på platsen, ingen som kom fram i allafall... undrar varför... ), men när de aldrig fick någon respons över huvud taget så försvann det, tror det var olika personer oberoende av varandra som försökte blåsa folk, numret till den telefonen använder jag på tradera och andra ställen också samt på några närbutiker så det är inte så svårt att hitta, eller om det skett någon läcka någonstans och de kommit över listor, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Min äldsta dotter fick nått liknande , först på sms och sen via shpock.
Vi polisanmälde detta med bifogad konversation , sen tog vi reda på namn och ålder på personen ifråga. Det visa sig att denna person va känd av många som har fått samma sms och liknande.
Du ska absolut polisanmäla detta som många har sagt!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

För väldigt länge sedan fick en kvinnlig kompis till mig och hennes morsa en massa konstiga samtal, blev grövre och grövre perversioner i luren när han ringde upp (detta var innan moderna mobiltelefoner var var mans egendom (NMT nätet var fortfarande i bruk då och telefoner man hade råd med begagnade typ som en mindre ryggsäck...) så det gick inte att se eller blockera numret med ett knapptryck som idag) men också mer och mer genomskinligt sedan att det var en medelålders man med psykiska störningar som försökt få till en dejt med hennes morsa vid något tillfälle, sedan hade det väl hakat sig för honom på något vis i skallen, polisen hjälpte till att få slut på det hela och att han fick adekvat vård och personal som hade bättre kontroll över saker han höll på med.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ja fast först ska personen misstänkas ha en störning. Sedan ska en rättspsykiatrisk undersökning peka på att det stämmer. Det ska inte gå att bara kasta fram som lindrande omständighet.

Källa:
https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/rattspsykiatri...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av twit:

Det finns naturligtvis olika åsikter om vad syftet med ett rättsystem är och poängen med olika straff, men lite generellt så fungerar den svenska rättsapparaten med målet att förhindra nya brott. Böter får du så att du tänker efter före nästa gång, skadestånd för att ersätta den skada du orsakat, i fängelse sätts du om böter inte skulle hindra dig från att begå nya brott eller om ditt brott är såpass allvarligt att du i enlighet med rådande moral förverkat din frihet för ett tag. En person som inte är medveten om sina handlingar eller saknar kontroll över dem kommer inte sluta begå brott även om konsekvensen är ett kännbart bötesbelopp eller fängelse och någon form av vård blir därför en lämpligare åtgärd.

Jag har ingen som helst koll på fallet ifråga, men det är naturligtvis inte ovanligt att försvaret försöker ta till olika argument för att mildra ett straff eller få målet nedlagt - det är en del av deras jobb. Detta är dock inte sätt att ursäkta den brottsliga handlingen i sig, som jag ser det
På beskrivningen låter det som att gärningsmannen fälldes och fick betala skadestånd och därmed bedömdes han, trots försvarsadvokaten, vara lika frisk i huvudet som gemene man.

Tack för bra svar

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@mackmackan: Du kanske ska låta bli att svara på inlägg som inte berör dig?