Söker åsikter om 2 inköpsalternativ

Permalänk
Medlem

Söker åsikter om 2 inköpsalternativ

Jag kör mest multimedia-applikationer, gör jobb mot pengar en del, videoredigering men mycket ljud/musik osv. Jag behöver disk med mycket snabb accesstid, stort utrymme, och snabb read-hastighet för att kunna leverera strömmande data i real-tid till applikationerna. Speciellt för stora video-projekt. Jag kör noll spelande, eller annan användning på samma maskin. Maskinen är coffeelake Mobo, 32 gb RAM och i7 8700K CPU.

Jag har 1st M.2 slot på moderkortet och sex stycken SATA portar. Frågan är vilken användning som är bäst att använda den mycket snabbare M.2 porten för? Jag har två (motsatta) alternativ som jag ska välja mellan:

A)
1st 256gb SSD 2.5 disk via SATA-3 som systemdisk
1st 2Tb SSD NVMe disk via M.2 för strömmande data till applikationer

B)
1st 256gb SSD NVMe disk via M.2 som systemdisk
1st 2Tb SSD 2.5 disk via SATA-3 för strömmande data till applikationer

Om ni bortser från kostnadsfaktorn, vilket framstår som det mest prestanda-effektiva valet i era ögon?

Tackar på förhand

Permalänk
Medlem

Enkelt val här tycker jag -- val A!

Du vill ha snabb data till dina applikationer först och främst, och det bör fälla avgörandet. Den lilla disken kan du använda att boota från, det duger den utmärkt till.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED