Permalänk
Inaktiv

Hög DPC latens

Har sedan jag byggt min dator för X antal månader sen haft problem med hög DPC latens. I Latencymon står det att Wdf01000.sys har problem med IPC och ntoskrnl.exe med DPC, även att "reported total hard page fault" - 500ish efter några minuter.

Testar jag i ett annat program (DPC latency checker) som visar den totala DPC latensen per sekund så ligger den på 2-10µs men då och då spikar den iväg till några tusen µs.

- Clean windows installation
- Testat stänga av en sak åt gången i "Device manager"
- Stängt av nätverk, bluetooth, audio mm. i BIOS
- Stängt av allt som har med "strömsparläge" att göra i både BIOS och Windows
- Uppdaterat BIOS, chipset, Grafik, Ljud och nätverksdrivrutiner
- Testat avinstallera och dra ur mus och tangentbord
- Testat 2 olika grafikkort och på den inbyggda grafiken
- Testat 2 moderkort fast båda B360, dock Asus och MSI
- Testat 2 (4) RAM minnen dock samma modell och tillverkare

Intel i7 8700 CPU
Vega 56 GPU
Corsair Vengeance LPX 2133mhz 2x8gb RAM
ROG Strix B360-i gaming Moderkort
SK Hynix 256gb M.2 SSD
Corsair 650w nätagg

Den som kan hjälpa mig med detta är kung och hjälte, jag är inte långt ifrån att skrota min dator och hoppas på bättre lycka med nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har sedan jag byggt min dator för X antal månader sen haft problem med hög DPC latens. I Latencymon står det att Wdf01000.sys har problem med IPC och ntoskrnl.exe med DPC, även att "reported total hard page fault" - 500ish efter några minuter.

Testar jag i ett annat program (DPC latency checker) som visar den totala DPC latensen per sekund så ligger den på 2-10µs men då och då spikar den iväg till några tusen µs.

- Clean windows installation
- Testat stänga av en sak åt gången i "Device manager"
- Stängt av nätverk, bluetooth, audio mm. i BIOS
- Stängt av allt som har med "strömsparläge" att göra i både BIOS och Windows
- Uppdaterat BIOS, chipset, Grafik, Ljud och nätverksdrivrutiner
- Testat avinstallera och dra ur mus och tangentbord
- Testat 2 olika grafikkort och på den inbyggda grafiken
- Testat 2 moderkort fast båda B360, dock Asus och MSI
- Testat 2 (4) RAM minnen dock samma modell och tillverkare

Intel i7 8700 CPU
Vega 56 GPU
Corsair Vengeance LPX 2133mhz 2x8gb RAM
ROG Strix B360-i gaming Moderkort
SK Hynix 256gb M.2 SSD
Corsair 650w nätagg

Den som kan hjälpa mig med detta är kung och hjälte, jag är inte långt ifrån att skrota min dator och hoppas på bättre lycka med nästa.

Dpc latency checker är inte tillförlitligt I Windows 10. Kör bara latencymon. (alla får en spik på 1000uS med jämna mellanrum t.ex i latency checker)
I min erfarenhet är nätverkskort oftast de största tjuvarna, och då speciellt trådlösa varianter. Sedan är inte alla sensorer nödvändigtvis helt "gratis" för mjukvara att läsa av. Vissa moderkort har EC-kretsar med sensorer som får en dpc-påverkan när den avläsas så monitoring software/fläktcontrollers är värt att testa att stänga av.
Vissa trackpads/möss's drivrutiner är heller inte de mest väluppfostrade så att testa att ta bort dom kan också funka.

Om du får vissa systemfiler I Windows som beter sig dåligt så brukar det ändå härstamma ifrån någon drivrutin.
Testa att ha latencymon öppet och stäng av enheter i enhetshanteraren och se om du hittar vem som bråkar med dig.
ALLA strömsparfunktioner har en påverkan på dpc, då processorer byter C-state och klockar upp och ner sig t.ex. Att stänga av sådant i bios hjälper också till lägre dpc, men löser oftast inga större problem.
Att ha "hög prestanda" i energialternativ är väldigt bra att ha.

500 hard lage faults är Inga problem utan det är bara program som letat efter saker i minnet som det inte hittar i fysiskt minne för det har swappats till virtuellt minne. Kolla vilka program det är. Oftast är det små program som körs i bskgrunden, och inte de programmen du vill ska ha god tillgång till fysiskt minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PoXe:

Dpc latency checker är inte tillförlitligt I Windows 10. Kör bara latencymon. (alla får en spik på 1000uS med jämna mellanrum t.ex i latency checker)
I min erfarenhet är nätverkskort oftast de största tjuvarna, och då speciellt trådlösa varianter. Sedan är inte alla sensorer nödvändigtvis helt "gratis" för mjukvara att läsa av. Vissa moderkort har EC-kretsar med sensorer som får en dpc-påverkan när den avläsas så monitoring software/fläktcontrollers är värt att testa att stänga av.
Vissa trackpads/möss's drivrutiner är heller inte de mest väluppfostrade så att testa att ta bort dom kan också funka.

Om du får vissa systemfiler I Windows som beter sig dåligt så brukar det ändå härstamma ifrån någon drivrutin.
Testa att ha latencymon öppet och stäng av enheter i enhetshanteraren och se om du hittar vem som bråkar med dig.
ALLA strömsparfunktioner har en påverkan på dpc, då processorer byter C-state och klockar upp och ner sig t.ex. Att stänga av sådant i bios hjälper också till lägre dpc, men löser oftast inga större problem.
Att ha "hög prestanda" i energialternativ är väldigt bra att ha.

500 hard lage faults är Inga problem utan det är bara program som letat efter saker i minnet som det inte hittar i fysiskt minne för det har swappats till virtuellt minne. Kolla vilka program det är. Oftast är det små program som körs i bskgrunden, och inte de programmen du vill ska ha god tillgång till fysiskt minne.

Skickades från m.sweclockers.com

C state är avstängt och datorn är på "performance power plan" eller vad den heter. En sak jag noterat är att om jag lämnar datorn några minuter och inte rör någonting så ligger latensen under 10mikrosekunder ända tills jag rör på musen/tangentbordet och den går genast upp till 1000 igen. Har testat med olika möss och avinstallerat gamla i device manager men problemet kvarstår. Har du några tankar om detta eller är det normalt den ligger lägre när datorn inte blir använd? Vad gäller drivrutiner så har jag uppdaterat allt via device manager och sådant jag anser viktigt har jag hämtat direkt från tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

C state är avstängt och datorn är på "performance power plan" eller vad den heter. En sak jag noterat är att om jag lämnar datorn några minuter och inte rör någonting så ligger latensen under 10mikrosekunder ända tills jag rör på musen/tangentbordet och den går genast upp till 1000 igen. Har testat med olika möss och avinstallerat gamla i device manager men problemet kvarstår. Har du några tankar om detta eller är det normalt den ligger lägre när datorn inte blir använd? Vad gäller drivrutiner så har jag uppdaterat allt via device manager och sådant jag anser viktigt har jag hämtat direkt från tillverkarens hemsida.

Om du inte redan testat finns det någoy mer som räddar mig ett par gånger.
Det ena är att stänga av HPET (high precision event timer) I bios. om det går, annars leta upp den bland systrmenheterns i enhetshanteraren och deaktivera där. Samt att stänga av dynamic tick.
Kör en cmd som administratör

Bcdedit /set disabledynamictick yes

Och starta om och se om det hjälper till något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@PoXe: Okej ska testa det genast, tack!

Edit: Tyvärr räckte det inte men det sänkte latensen lite i alla fall. Har även noterat att vid inloggning på Windows, start av Latencymon, Prime95 och när jag byter inställningar i Radeon Software så laggar musen ordentligt i 1-2sekunder så då verkar latensen spika eller kan det vara något annat fel? Datorn presterar bra i tester och är stabil annars.

Permalänk

Har du prövat Windows 7/8?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@PoXe: Okej ska testa det genast, tack!

Edit: Tyvärr räckte det inte men det sänkte latensen lite i alla fall. Har även noterat att vid inloggning på Windows, start av Latencymon, Prime95 och när jag byter inställningar i Radeon Software så laggar musen ordentligt i 1-2sekunder så då verkar latensen spika eller kan det vara något annat fel? Datorn presterar bra i tester och är stabil annars.

oh, ny tanke..
Du, har du Intels storage management installerat? Det kan orsaka lite problem och själva programvaran behövs inte för att drivrutinen ska funka.
Kör du raid? Om inte, kolla så att sata-inställningarna i Bios är AHCI och inte RAID eller Intel rapid storage Eller dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@PoXe: Nej jag kör SSD med samsungs egna Nvme drivrutin. Trodde nyss att allt var ok när Latencymon gick på under 200us under en 10min period men testade starta om och det är precis samma sak, spikar upp till nästan 2ms jag blir snart galen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@PoXe: Nej jag kör SSD med samsungs egna Nvme drivrutin. Trodde nyss att allt var ok när Latencymon gick på under 200us under en 10min period men testade starta om och det är precis samma sak, spikar upp till nästan 2ms jag blir snart galen..

Jag hade ju testat att köra Microsofts egna NVMe om inte annat bara för att utesluta den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@PoXe: Jo båda verkar fungera lika bra, ingen märkbar skillnad tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@PoXe: Jo båda verkar fungera lika bra, ingen märkbar skillnad tyvärr..

Ett potentiellt problem kunde ju vara att Samsungs driver försöker snacka med NVMe-enheten, köra något kommando och fråga efter information som Samsungs enheter har men din SK Hynix inte har i sin firmware. Där är det inte alls omöjligt att en låsning sker för drivrutinen gör X antal försök att få infon innan den ger upp.
Lagring som klyddar, t.ex sata-portar/diskar/kablar som håller på att ge upp kan låsa hela system i flera minuter men komma tillbaka när systemet äntligen kan släppa och inse att den aldrig kommer lyckas visa D: i utforskaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@PoXe: Okej ja det låter ju rimligt. Installerade dock Windows 10 på samsung disken (för en vecka sen) som då var ny och jag hade ingen annan SSD installerad. Första jag gjorde när Windows var installerad var att ladda ner Latencymon och jag hade fortfarande samma problem (Detta var då med microsofts drivrutin från början). Annars tack så hemskt mycket för hjälpen, jag har själv gått helt i väggen angående detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@PoXe: Okej ja det låter ju rimligt. Installerade dock Windows 10 på samsung disken (för en vecka sen) som då var ny och jag hade ingen annan SSD installerad. Första jag gjorde när Windows var installerad var att ladda ner Latencymon och jag hade fortfarande samma problem (Detta var då med microsofts drivrutin från början). Annars tack så hemskt mycket för hjälpen, jag har själv gått helt i väggen angående detta problem.

Själv hag jag hållit på att felsöka samma bekymmer sedan mitten av maj/juni.
Det enda jag vet ändrades hårdvarumässigt för min sida och mjukvarumässigt var en större Windows uppdatering, vill minnas att det är 1903 (https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history). Straxt innan så skaffade jag tangentbord, mus och musmatta från Razer när Toys'r'us hade utförsäljning.

Enligt min LatencyMon så är det DirectX kerneln som bråkar samt ndis.sys.

Jag har provat att avinstallera alla drivrutiner för mitt Geforce 1060 och nätverkskort, provat att köra äldre utgåvor av dessa utan resultat.
Har även varit inne och ändrat en mängd saker i bios, växlingsfilens storlek, register editorn och gjort ett flertal justeringar enligt diverse guider som även nämns i den här tråden.

Min plan nu är att prova med ett annat nätverkskort än det som sitter på mitt MSI B250m Bazooka. Planen är ett Intel-baserat för att se om det är Realtek-chipet som är boven för ndis.sys latencyn.

DirectX kerneln blir jag inte alls klok på och behöver gärna idéer på vad man kan göra.
En plan jag har där är att prova det integrerade grafikkortet i CPUn, så kanske det har med hårdvaran att göra.

Jag vet inte hur Razer pratar med sin hårdvara för att visa RGB-blinget, om det går via directX på något vis? Om så är fallet kan jag prova att koppla in något annat för att se om det problemet försvinner.

HELP ME FORUM-1 KNOW-IT-ALL KENOBI!

Permalänk
Medlem

Intressant ämne det där med dpc latency. Har en del problem själv. Har ni hittat någon lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken version av Windows 10 kör ni?

Jag hade stora problem (spikar över 10 ms!) när jag uppgraderade till 1903. Kombinerat med två andra problem som störde eller förstörde det jag främst använder datorn till, och till synes ingen lösning på något av problemen, så gick jag tillbaka till 1809.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Körde 1809 och nu 1903 men är lika för mig. Får dyka ner i drivarna och kolla vilka det är som krockar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

En liten update

Jag satte min Ring/Ratio till x34 med baseclock 100Mhz för att matcha klockfrekvensen på min Intel i5-7500, 3400Mhz och stängt av auto-clock thingies för cpun.

Nu har jag kört med detta i över 24H utan att stöta på några bekymmer mer än de vanliga stutters jag kan stöta på i Battlefield5. Igår körde jag 7Days to Die i ungefär 7h med de sedvanliga slowdowns jag annars stöter på när hordes gör sig påminda.

Det verkar även ha korrigerat problemet jag haft med att Youtube osynkar ljud och bild.

Vad jag kan utgöra av LatencyMon och diverse bottleneck kalkylatorer så kan den höga latencyn för dxgkrnl.sys vara ett resultat av att min CPU är aningen för slö mot min GTX 1060 3GB. De sidorna jag använt mig av verkar föreslå i7:or, kan någon verifiera att det skulle kunna vara en anledning?

Verkar vara så att min maskin rullar Win10 1803

Tl;dr
Första meningen, try it!

Permalänk
Medlem

Liten update:

Det blev en aning bättre efter att ha köpt ett Intel Gigabit CT (EXPI9301CT) och problemen blev betydligt mindre men de försvann dock inte helt så jag ominstallerade till Windows 10 v1903 och har kört detta sedan början av september utan bekymmer.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan också slänga in en uppdatering. Jag testade att uppgradera till 1903 på nytt idag, och det tycks fungera bättre. Jag fick ett rejält hack i ljudet när jag satt och spelade gitarr, men det var än så länge bara en gång (på kanske 20-30 minuter). Tidigare så var det ganska oanvändbart med stora hack åtminstone flera gånger per minut.

De övriga problemen jag hade verkar också vara lösta, så jag stannar nog kvar nu. (Skulle tro att jag byter till 1909 ganska snart också, om den funkar bra.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200