Hjälp att komma på ett bra projekt till c#

Permalänk

Hjälp att komma på ett bra projekt till c#

Hej! Jag ska börja plugga till systemutvecklare nu i augusti och vill börja öva lite på c# innam skollan börjar. Så undrar bara om det är någon som har lite bra ider om projekt som är ganska lätta för en nybörjare som vill lära sig lite mer. Jag har läst programmering 1 och inte gjort så mycket mer programering.

Permalänk
Medlem

Textbaserat spel kanske. Typ Black jack eller roulette är väl ganska simpelt.
Skulle tro att du blir tvingad att använda alla grunder i ett sånt program.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Textbaserat spel kanske. Typ Black jack eller roulette är väl ganska simpelt.
Skulle tro att du blir tvingad att använda alla grunder i ett sånt program.

Tack för svaret!
Menar du att göra det i konsollen då?
Bra ide!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@simbasang: Det finns rätt många trådar här med folk som vill ha hjälp med skoluppgifter, så du kan ju försöka lösa dem. Typ drickabacken eller amerikanen i bastun. Sen kan du ju jobba vidare på dessa, lägga till lite smarta funktioner exempelvis, kanske någon form av lagring av tillstånd eller varför inte ett GUI.

En uppgift som vi hade i flera steg när jag pluggade på grundnivå var en typ av bibliotekssystem med register över böcker och låntagare, funktioner för att låna, lämna tillbaka, lägga till och ta bort böcker och låntagare, söka eller sortera baserat på titel genre eller författare, skicka påminnelse vid försening och så, och förstås spara ner detta till först en textfil och sen en databas.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vilken utbildning är det du skall gå?

Lite nyfiken för jag funderar själv på att gå en utbildning nästa höst.

Det lutar åt någon YH-utbildning till utvecklare.
Förmodligen åt web-hållet med C#, ASP.net och JavaScript.

Visa signatur

Herman

Permalänk
Skrivet av snajk:

@simbasang: Det finns rätt många trådar här med folk som vill ha hjälp med skoluppgifter, så du kan ju försöka lösa dem. Typ drickabacken eller amerikanen i bastun. Sen kan du ju jobba vidare på dessa, lägga till lite smarta funktioner exempelvis, kanske någon form av lagring av tillstånd eller varför inte ett GUI.

En uppgift som vi hade i flera steg när jag pluggade på grundnivå var en typ av bibliotekssystem med register över böcker och låntagare, funktioner för att låna, lämna tillbaka, lägga till och ta bort böcker och låntagare, söka eller sortera baserat på titel genre eller författare, skicka påminnelse vid försening och så, och förstås spara ner detta till först en textfil och sen en databas.

Jag kollade lite på dom trådarna! Mennjag hsr redan gjort dom uppgifterna och svävade iväg ganska mycket när jag gjorde dom hahaha. Men detdär med biblioteket låter intressant tror att jag ska sätta mig lite med det idag när jag kommer hem! Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sworst:

Hej!

Vilken utbildning är det du skall gå?

Lite nyfiken för jag funderar själv på att gå en utbildning nästa höst.

Det lutar åt någon YH-utbildning till utvecklare.
Förmodligen åt web-hållet med C#, ASP.net och JavaScript.

Hej! Jag ska pluhha på teknikhögskolan i gbg(det är yh). .net utvecklare heter linjen. Än så länge har dom varit bra kan skicka lite mer info till dig när jag väl börjat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En bank är ju standard också.
Funktioner för inloggning, även som administratör.
Administratör kan skapa nya användare och se konton osv.
Användare ska kunna se sina egna konton och göra insättningar/uttag osv.

För att göra det lite objektorienterat kan man skapa ett bankobjekt med flera användare-objekt som i sin tur har flera kontoobjekt. Detta gör att man vid inloggning kan välja vilken bank som ska startas(tänk att du har flera banker med olika regler osv). För att göra det ännu mer avancerat kan allt sparas till textfil/databas, beroende på kunskapsnivå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Ett annat tips kan vara att börja jobba med externa data och hitta på egna sätt att presentera dessa. Exempelvis kan du skriva ett program som använder sig av SMHI Open Data API.
https://opendata.smhi.se/apidocs/

Att koppla ihop sin kod mot ett API är något som är mycket vanligt i yrkeslivet

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

En bank är ju standard också.
Funktioner för inloggning, även som administratör.
Administratör kan skapa nya användare och se konton osv.
Användare ska kunna se sina egna konton och göra insättningar/uttag osv.

För att göra det lite objektorienterat kan man skapa ett bankobjekt med flera användare-objekt som i sin tur har flera kontoobjekt. Detta gör att man vid inloggning kan välja vilken bank som ska startas(tänk att du har flera banker med olika regler osv). För att göra det ännu mer avancerat kan allt sparas till textfil/databas, beroende på kunskapsnivå

Skickades från m.sweclockers.com

Detta med banken låter också väldigt intressant! Men hur gör man inlogg och sådant fins det någon bra sida med detta projekt? Jag är väldigt rookie.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Ett annat tips kan vara att börja jobba med externa data och hitta på egna sätt att presentera dessa. Exempelvis kan du skriva ett program som använder sig av SMHI Open Data API.
https://opendata.smhi.se/apidocs/

Att koppla ihop sin kod mot ett API är något som är mycket vanligt i yrkeslivet

Okej det ska jag kolla på då!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Menar ni att jag ska göra ett program i konsollen eller ett riktigt program? Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simbasang:

Detta med banken låter också väldigt intressant! Men hur gör man inlogg och sådant fins det någon bra sida med detta projekt? Jag är väldigt rookie.

Det beror väldigt mycket på hur seriöst eller verkligt du vill göra programmet. Det enklaste är ju att ha två olika typer av användare och helt enkelt börja programmet med att fråga efter användarnamn eller till och med användartyp och sen visa och/eller dölja alternativ beroende på vilken typ användaren har. Sen kan du förstås göra det mer säkert och komplext genom att ta med lösenord och hantera det i en databas och liknande, men normalt är väl att börja enkelt och utöka allt eftersom de enklare bitarna fungerar.

Skrivet av simbasang:

Menar ni att jag ska göra ett program i konsollen eller ett riktigt program? Tack för alla svar!

Konsolprogram är riktiga program. Det är inte så svårt att göra enkla GUIs men det är lätt att fastna där då man vill få det snyggt och så, och det är förstås inte så viktigt så här i början, men det är förstås helt upp till dig om du vill lära dig mer om det. Ett tredje alternativ är ju att göra ett webbaserat GUI, vilket inte heller är så komplicerat.

Permalänk

@snajk jag ska kolla på det mem d0 gör jag bara i konsollen. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbasang:

@snajk jag ska kolla på det mem d0 gör jag bara i konsollen. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Aa, börja med bara konsol. Gui är oviktigt i början. Börja med att bara låta användaren välja om hen är admin eller vanlig användare. Sedan presentera en meny beroende på vilken sorts användare det är. Förslagsvis en funktion i bankklassen som presenterar menyer med olika funktioner baserat på användartyp.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbasang:

Hej! Jag ska pluhha på teknikhögskolan i gbg(det är yh). .net utvecklare heter linjen. Än så länge har dom varit bra kan skicka lite mer info till dig när jag väl börjat

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en av utbildningarna jag har tittat på faktiskt och den verkar mycket intressant.
Vore mycket roligt att höra vad du tycker om den när du kommit igång lite.

Var det stor konkurrens att bli antagen?
Var det några programmeringsprov, intervjuer eller liknande för att gallra ut sökande?
I så fall, var de svåra?

Jag har även tittat på någon distansutbildning i samma ämne.
Har hus och familj så distans är lite lockande.
Slipper dubbla boenden och veckopendling.

Visa signatur

Herman

Permalänk
Medlem

Många har redan gett bra tips ser jag
Något som gav mig mycket för att lära mig object orientering var att göra något man är intresserad av.
Håll dig till console tills du känner dig trygg i språket och object orientering.

RPG
- Skapa en karaktär
- Slåss mot random fienden, få experience och loot.
- Kolla sitt inventory / equippa items
- Gå upp i level och bli starkare (kanske ha stats).
- Någon form av healing (potions, innkeeper etc).
- Spara karaktären i databas eller textfil och ha en funktion för att ladda sitt spel.

Fantasin är oändlig, börja simpelt och utöka eftersom

Telefonbok
Enkel CRUD applikation.
- Lägga till en person
- Se sina kontakter
- Söka på kontakter
- Ta bort kontakt
- Spara loggboken till databas eller textfil, så att de laddas in när man startar om programmet.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Många har redan gett bra tips ser jag
Något som gav mig mycket för att lära mig object orientering var att göra något man är intresserad av.
Håll dig till console tills du känner dig trygg i språket och object orientering.

RPG
- Skapa en karaktär
- Slåss mot random fienden, få experience och loot.
- Kolla sitt inventory / equippa items
- Gå upp i level och bli starkare (kanske ha stats).
- Någon form av healing (potions, innkeeper etc).
- Spara karaktären i databas eller textfil och ha en funktion för att ladda sitt spel.

Fantasin är oändlig, börja simpelt och utöka eftersom

Telefonbok
Enkel CRUD applikation.
- Lägga till en person
- Se sina kontakter
- Söka på kontakter
- Ta bort kontakt
- Spara loggboken till databas eller textfil, så att de laddas in när man startar om programmet.

Detta är en ide jag haft och börjat pilla lite på men det låter riktigt kul! Nu när jag läste det vart jag oerhört taggad och ska nog ta upp det igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sworst det var ett litet prov inye allt för svårt!
Lite som ett mini "högskoleprov" . Det var 2 matte delar, en engelska del och en svenska del (dock var det inget som var jätte svårt) men det skiljer sig mycket från skola till skola. Jag sökte 18 utbildningar och kpm in på alla och jag skulle säga att jag är väldigt mediåker. Så om du är duktig har du nog höga chanser om du bara söker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du påbörjar ett projekt så försök att lära dig att använda git. Kör på github eller bitbucket, finns många bra tutorials!

Du kommer kunna vara mycket mer orädd för att förstöra något eller göra fel när du bara kan hoppa tillbaka till fungerande kod.

Permalänk
Skrivet av KaZZoA:

Om du påbörjar ett projekt så försök att lära dig att använda git. Kör på github eller bitbucket, finns många bra tutorials!

Du kommer kunna vara mycket mer orädd för att förstöra något eller göra fel när du bara kan hoppa tillbaka till fungerande kod.

Okej vet inye rintigt vad git betyder men ska kolla upp det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbasang:

Okej vet inye rintigt vad git betyder men ska kolla upp det

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt enkelt att komma igång med. Handlar om att versionshantera sin kod, jobbar du själv med projekt hemma så kan du köra direkt på Master branch.
Bra att så tidigt som möjligt få in flowet med att commita och pusha upp sin kod efter att man har gjort ändringar.

Sen som ovan säger, om något skiter sig så kan man då alltid gå tillbaka till en tidigare commit i sin källkod och återställa programmet som det var innan man gjorde senaste ändringen.