Tyst chassi för ATX-kort - Vad är sweetspot mellan ljuddämpning och luftflöde?

Permalänk
Medlem

Tyst chassi för ATX-kort - Vad är sweetspot mellan ljuddämpning och luftflöde?

Hej!
Planerar ett nytt bygge med 3600 med Noctua eller motsv. luft CPU-kylare och något av 5700XT AIB-kort/RTX 2070 Super/RTX 2080. Jag kommer bara ha ett m.2-SSD så inga racks kommer att användas och nätagg blir troligen ett RM650X.

Förutom pris (max 1200kr) så fokuserar jag enbart på Ljudnivå, men ej för dämpad så att det ger avkall på luftgenomströmning (förstår att det till viss del är motsägelsefullt men låt oss säga "Sweetspot" mellan dessa två.

Därefter struntar jag blanka fan i storlek, design och eventuella rgb-val En fläktkontroller vore trevligt kanske för att hålla ljudnivån nere.

Eller är Fractal Design C fullgott för låg ljudnivå men okej luftflöde?

Eller GPU blir varmare i mindre chassi? Kanske då S eller R5/R6 är bättre?
Mottar tacksamt era råd.

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett Fractal Design R4, tyst och svalt chassi. Hade jag bytt idag så hade jag köpt R6 utan att ens fundera 2 sekunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Fractal Design's Define serie är onekligen kung på denna fronten faktiskt.

Kör själv ett "S" idag och datorn är så gott som knäpptyst trots 3st front fläktar och en 240 rad i Push/Pull-config monterad i toppen, samt en 140mm fläkt i bak. Styr allt med Corsair Command-BIOS combo.

Innan jag skaffade en glaspanel för sidan, Corsair H100i och massa RGB-bling fläktar så körde jag en single 140mm fläkt i front, bak och en Noctua D15 utan problem också. Så helt enkelt ett grymt chassi både sett till ljudnivå och luftflöde!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Bra där! Någon som testat Be Quiet 601/801?

Permalänk
Medlem

En låda värd en fundering kan vara Silverstone KL07. Den är väl kanske lite daterad nu, men ska vara hyfsat tyst men ändå vettigt flöde vad jag läst.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

En låda värd en fundering kan vara Silverstone KL07. Den är väl kanske lite daterad nu, men ska vara hyfsat tyst men ändå vettigt flöde vad jag läst.

Du verkligen inte ett dumt förslag! Har du testat eller vet du någon som testat en KL07?

Galet när jag läst på alla reviews vad jag kan finna. De nackdelar de får är att den har en tristdesign (spelar ingen roll för mig), kabelhanteringen är lite dålig (stängd låda så spelar ingen roll för mig), och att brackets för hårddiskar etc. kunde förbättras (jag kör bara m.2)

Jag fann ett bra komplett jämförande test av Gamernexus när de reviewar R6:an (de som i min mening gör bäst chassi-analyser gällande temperatur och db-avläsning) som finns här: https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3177-fractal-define-r6-...

För att sammanfatta testar man R6 med stock settings, KL07 med 950 RPM och Base 700 i Silent 3 (ca1000rpm som ska vara en bra avvägning mellan kylning och nära tyst drift)

CPU STRESS TEST (above ambient temp) - Vinnare R6 och KL07 (bara 0,3C ifrån)
56,3C KL07
56,0C R6

60,6C BASE 700

GPU STRESS TEST (above ambient temp) - Vinnare KL07
51,1C KL07
56,4C R6
52,3C BASE 700

3D MARK STRESS TEST (CPU / GPU above ambient temp) - Vinnare KL07 med lägst snitt-temp
30,8C / 55,3C KL07
29,4C / 59,5C R6
35,0C / 54,6C BASE 700

NOISE (db) - Vinnare är R6 med 33,8db, men KL07 är bara 0,4db efter (även med db-regler borde inte 0,4db kunna höras?)
34,2db KL07
33,8db R6
36,2db BASE 700

Så sammanfattningsvis uppvisar KL07 klart bättre GPU-temp, ungefär samma CPU-temp och ganska precis samma db-nivå som en R6-chassi. MEN, samtidigt har de ganska sopiga reviews om man kollar på Amazon:
https://www.amazon.de/SilverStone-SST-KL07B-Geh%C3%A4use-D%C3...

Var riktigt såld på denna tills jag läste de negativa kommentarerna på Amazon. Build quality spelar ingen roll för mig, men vill inte att den ska rassla och ha sig och känns ju onekligen som att R6 är det mer säkra valet, men jag skulle föredra KL07 givet att GPU-tempen hålls nere med hela 5,6grader mer med KL07 till samma ljudnivå...

Ävenn denna review från KL07: https://www.gamersnexus.net/hwreviews/2970-silverstone-kublai...

Permalänk
Medlem

Tror inte jag klarar översätta tyskt gnäll
Men om det är mycket negativt så är det ju helt klart något att ta höjd för!
Antingen får man chansa och köpa från en bra butik där det inte är struligt att returnera om den är kass antar jag...
Eller så får man köra ett säkrare kort, typ Define eller Bequiet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ett chassi som är designat för bra luftflöde (inte stängd front etc) och sedan bra tysta fläktar.

Du kan ha ett hur dämpat chassi som helst, slänger du sedan in skitfläktar kommer det låta ändå.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tror inte jag klarar översätta tyskt gnäll
Men om det är mycket negativt så är det ju helt klart något att ta höjd för!
Antingen får man chansa och köpa från en bra butik där det inte är struligt att returnera om den är kass antar jag...
Eller så får man köra ett säkrare kort, typ Define eller Bequiet

Hehe det var inte så mycket en tysk som förmodligen en svensk då han hette Johan Åberg
Han konstaterar att den rattlar på grund av för tunt stålbygge och dåliga fläktar. Givet detta tycker jag att R6:an ligger bättre till men så tråkiga GPU-temps på den bara...

Citat:

I've been looking at cases with this layout for a while. I chose this over the Corsair 400Q and Phanteks Eclipse P400s because I liked the fact that it's completely closed off, has 140mm fans front and rear and a very minimalistic design. If I could I would've bought the Fractal Design Define C but my PSU wouldn't fit unfortunately.

I have to say that I'm disappointed. The steel panels are paper thin. The whole case is scary light. What's the point of sound dampening and clever air intakes when the panels are so thin that the whole case acts as a resonator? The dampening for the hard drives are inadequate and I can clearly hear the drives spinning up from across the room. At this point the front panel starts to vibrate as well and requires a few light taps to stop.

Speaking of the front panel; it's hold on by plastic expanding type clips. These are really tricky to detach (pliers, force and patience required). And you have to remove the front panel to get access to the dust filter. These "clips" will surely get worn out. Only after a couple of removals there's already a bit of play between the front panel and steel structure causing vibration. I don't understand this design decision at all. Either make the front panel easy to remove with a proper fastening solution or have the filter removable without detaching the panel at all.

The fans are not that silent. They have a really irritating rattling sound at lower speeds and at 12V they're unbearably loud. And there's no fan controller, so you'll have to control them through software or some kind of internal fan controller (they're 3-pin, not PWM). I really think they could've included a simple and cheap 5V/7V/12V switch.

All in all I wished they hadn't cheaped out. This case could've been so much better and I really wanted to like it. With thicker steel, a better front panel/filter solution, more adequate hard drive damping and a simple fan controller this case would've been a winner in my book. I would gladly pay a bit more for it too.

Permalänk
Medlem

Dom varma temperaturerna i gpun är pga att front fläktarna sitter högre upp i fronten enligt gamernexus vilket han nämner i denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=DvfHN2up_uM

Jag har själv byggt 2 datorer med R6 till mina syskon och jag har för mig att man kunde flytta ner fläktarna, är dock inte 100% säker då jag inte rörde fläktarna utan kopplade bara in dom. Dock vart jag väldigt imponerad av R6an och funderar på att skaffa en jag med!

Edit: Det var S2an som fläktarna satt högre upp på men har fortfarande för mig att man kunde flytta ner fläktarna på R6an, om det gör någon skillnad vet jag inte!

Permalänk

Denna videon är ganska vettig att kolla på ang ljudnivå i olika typer av chassin.

https://www.youtube.com/watch?v=T6jxiE2GQpY&t=304s

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ett chassi som är designat för bra luftflöde (inte stängd front etc) och sedan bra tysta fläktar.

Du kan ha ett hur dämpat chassi som helst, slänger du sedan in skitfläktar kommer det låta ändå.

Det är ett tillvägagångssätt som funkar det också och kan vara rätt väg att gå (beroende på hur varma komponenter man kör mm) men det finns risker/brister i den approachen:
Tex kan du ha coilwhine eller andra små elektriska ljud i lådan, som det är större risk att de sipprar ut ur en väldigt öppen låda.
Plus att vissa komponenter är det svårt att byta fläktar på, som tex grafikkort.

Skrivet av lindstroem:

Hehe det var inte så mycket en tysk som förmodligen en svensk då han hette Johan Åberg
Han konstaterar att den rattlar på grund av för tunt stålbygge och dåliga fläktar. Givet detta tycker jag att R6:an ligger bättre till men så tråkiga GPU-temps på den bara...

Missade den!
Jo, verkar ju finnas brister, men det är ju svårt att veta vad han jämför med också: Väldigt många moderna chassin känns "flimsy" jämfört med de för säg tio+ år sen. Plus att vissa issues han har som tex diskupphängningen inte påverkar dig.
Men det är inte lätt att bedöma/välja

...

Själv kör jag en Corsair 400Q som ju är i princip samma koncept som Fractal Define C... Men jag kan inte rekommendera den rakt av heller. Den är aningen flimsy i moderkortsplåten och frontluckan är trög att få loss (troligen lite samma grundproblematik som Silverstonelådan) så jag har valt att skippa frontfiltret helt.
Det är lite ont om diskplats om man vill ha mer än två diskar också. (SSD-vaggan på baksidan sitter för mycket ivägen för att vara användbar tycker jag)
Och ett annat irriterande problem: frontfläktarna har en tendens att ge ett surrande missljud. Detta verkar bero på luftflödet, då problemet i någon mån kvarstår även när jag bytte till Gentle Typhoons, om jag inte håller varvtalet riktigt lågt. Jag tror detta skulle gå att lösa genom att montera fläktarna lite djupare in chassit, tex genom att slakta ett par gamla fläktar och använda ramen som "förlängare", men har inte orkat ge mig på det
Överlag är jag inte missnöjd! ... men kan inte heller ge en självklar tumme upp.
(och lådan går knappt att få tag på längre: numer är ju bara 400C med jättefönstret kvar i praktiken)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fractal R6, utan att blinka. Har själv kört ett otal chassin de senaste åren, men R6 är tveklöst min favorit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är ett tillvägagångssätt som funkar det också och kan vara rätt väg att gå (beroende på hur varma komponenter man kör mm) men det finns risker/brister i den approachen:
Tex kan du ha coilwhine eller andra små elektriska ljud i lådan, som det är större risk att de sipprar ut ur en väldigt öppen låda.
Plus att vissa komponenter är det svårt att byta fläktar på, som tex grafikkort.

Jo, coil whine är svårt att komma undan om man har det på kortet. Fläktar är däremot enkelt att byta.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det här är en svårare fråga än man först tror, faktiskt.

Min nuvarande burk (sig) satt först monterad i ett Be Quiet! Dark Base Pro 900 som på alla sätt är ett utmärkt chassi. Stort och tungt, däremot. Jag fick idén att testa något mindre efter att ha rationaliserat min lagring och flyttat alla hårddiskar till NAS. Spontant ville jag gå tillbaka till Fractal Define (som jag kört i alla år, började med R3, sedan R4, R5x2, S och nu R6 i en annan maskin) men fick för mig att testa Meshify C med en annan setup av kylning.

Prylarna monterades om och jag kastade ut vattenkylning och dylikt jag hade innan, och tryckte in ett gäng Silent Wings 3-fläktar tillsammans med en Dark Rock Pro 4 för CPUn. Då Meshify är så öppet och fritt upptäckte jag snabbt att fläktarna kunde jobba på betydligt lägre varvtal än vad de gjorde innan. Dark Rock Pro ersatte en 360 AIO (Silent Loop 360) och DRP är väldigt, väldigt mycket tystare. Fullkomlig utklassning, och den presterar lika bra. Nu kör jag med 2x140-fläktar i fronten + 1x120 utblås samt DRP4, och maskinen är så gott som helt tyst så länge inte grafikkortet lever om vilket det gör ibland, såklart.

Just grafikkort är det primära problemet i ett dämpat chassi, upplever jag det som. Visst hör jag när fläktarna drar igång som det är nu, men de behöver inte alls jobba lika hårt och jag störs mindre nu än med det gamla chassit. Jag kör ett 2080 Ti i "quiet mode" och det är ytterst sällan fläktarna går över 40-45% under spelande, oftast ligger de och småfiser runt 25-30% vilket upplevs som "nästan tyst". Det låg nästan alltid över 50-60% i Dark Base-chassit, vilket är stor skillnad i oväsen. Värt att notera är att jag är ovanligt petig och känslig för oljud, hängiven audiofil och allmänt grinig vad gäller sånt här, så..

Om man däremot inte spelar så mycket eller gör nånting som får ens grafikkort att stressa, ja då är ett dämpat chassi absolut att föredra då det effektivt dödar vibrationer och enklare fläktsus. Jag har en server i ett Define R6 t.ex. som kör nåt gammalt skräpkort för grafik (används inte alls) och den maskinen är ljudlös i ett tyst rum, och det är dessutom en stor 14-core som drar en massa ström i den. R6 är dessutom relativt bra på att dämpa ljudet från hårddiskar, iaf om man inte har mer än ett par stycken. Ljudlöst nej, men ganska rejält dämpat, ja.

Med allt det sagt, om du bara vill ha en bra rekommendation så är Define R6 ett korrekt val. Ett alldeles utmärkt chassi.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jo, coil whine är svårt att komma undan om man har det på kortet. Fläktar är däremot enkelt att byta.

Mja, håller inte riktigt med... Är det verkligen så självklart på alla olika kylarlösningar du kan ha på en köpekylare att bara klämma dit ett par standardfläktar? (kolla tex på Nvidias FE kort - både gamla radialkylarna och nya tvåfläktskylarna)
Plus att om du får dit ett par fläktar så är det rätt sannolikt de tar mer plats och tex blockar fler PCI-slottar eller liknande.

Dessutom så behöver du något sätt att driva fläktarna. Ska du använda kortets egna drivning så behöver du ofta adaptrar, plus får hoppas att fläktprofilen matchar någorlunda med vad du hade innan. Ska du använda drivning från moderkortet så har du inte tillgång till samma tempsensorer rakt av utan kan bli beroende av annan mjukvara.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan köra i7 2600K i 4.8Ghz med en 212 evo i ett Define R4. Chassit är inte byggt för högt luftflöde som första prio men jag skulle säga att den hittat sweetspot som du är ute efter. Dessutom kan du ta bort ljuddämpning och öppna upp för högre luftflöde om du önskar det, vilket jag tvivlar på att du kommer behöva.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag köpte Phanteks Eclipse P600S för 1200 på inet. Bästa chassit jag använt, mil bättre än Fractal Design som jag kört med tidigare. Där har du ju möjlighet att öppna fronten om du behöver mer luft, behövs ej men jag kör tre st noctua 140mm inblås i fronten, luftkylare noctua d15s och en 140mm utblås. Stort=tyst.

Permalänk
Medlem

@lindstroem:

Bequiet!: 601/801

Fractal Design: R6/S2

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mja, håller inte riktigt med... Är det verkligen så självklart på alla olika kylarlösningar du kan ha på en köpekylare att bara klämma dit ett par standardfläktar? (kolla tex på Nvidias FE kort - både gamla radialkylarna och nya tvåfläktskylarna)
Plus att om du får dit ett par fläktar så är det rätt sannolikt de tar mer plats och tex blockar fler PCI-slottar eller liknande.

Dessutom så behöver du något sätt att driva fläktarna. Ska du använda kortets egna drivning så behöver du ofta adaptrar, plus får hoppas att fläktprofilen matchar någorlunda med vad du hade innan. Ska du använda drivning från moderkortet så har du inte tillgång till samma tempsensorer rakt av utan kan bli beroende av annan mjukvara.

Du kan oftast ta av fläkt-shrouden som sitter på från början och slänga på eftermarknadsfläktar med buntband. Går inte det passar mest troligtvis Raijintech Morpheus / Arctic Xtreme / Kraken G12.

Fläktprofiler ställer i alla fall jag in själv oavsett. Jag har kopplat in mina Noctua-fläktar som kyler min GPU rakt in i moderkortet och har tillgång till samma temp-sensor som därmed styr fläktarna på samma sätt som "originalet" skulle gjort.

Beror väl på hur händig man är.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du kan oftast ta av fläkt-shrouden som sitter på från början och slänga på eftermarknadsfläktar med buntband. Går inte det passar mest troligtvis Raijintech Morpheus / Arctic Xtreme / Kraken G12.

Har du sett teardownvideos på vissa Nvidia FE kylare... Det är något jag helst skulle slippa
Att byta kylare är en möjlighet, men kan kosta hyfsat mycket pengar, och de har ibland brister gällande tex vrm-kylning.
Plus att slutresultatet oftast tar upp mer plats, så passar inte alla.

Skrivet av frong:

Fläktprofiler ställer i alla fall jag in själv oavsett. Jag har kopplat in mina Noctua-fläktar som kyler min GPU rakt in i moderkortet och har tillgång till samma temp-sensor som därmed styr fläktarna på samma sätt som "originalet" skulle gjort.

Hur kommer du åt GPU-sensorerna som på originalet? Inte utan extra mjukvara typ speedfan väl?

Skrivet av frong:

Beror väl på hur händig man är.

Sant, allt är ju typ enkelt när man kan det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du sett teardownvideos på vissa Nvidia FE kylare... Det är något jag helst skulle slippa

Att byta kylare är en möjlighet, men kan kosta hyfsat mycket pengar, och de har ibland brister gällande tex vrm-kylning.
Plus att slutresultatet oftast tar upp mer plats, så passar inte alla.

Hur kommer du åt GPU-sensorerna som på originalet? Inte utan extra mjukvara typ speedfan väl?

Sant, allt är ju typ enkelt när man kan det

Haha, sant, deras limlösningar och tusen skruvar på nya kort kanske inte alltid är kul att dra av. Men, lite tidskrävande - inte svårt i min mening.

Det kan kosta en summa, ja, men om det är tystnad man är ute efter tycker jag personligen att det är värt engångskostnaden då man ofta kan fortsätta använda det med nya kort. Ang. plats så har jag inte så stor koll på vad det finns för smarta lösningar man kan kika på då det inte vart något problem för mig.

Jag har faktiskt inte kollat om det skulle funka i BIOS att sätta upp det som man vill då jag använt "Argus Monitor" sedan länge för alla mina behov, så det kan absolut vara en bra poäng. Men om det är tystnaden man vill åt skulle jag oavsett köra exempelvis Argus för att kunna sätta upp bra fläktkurvor med mer möjligheter att anpassa än man brukar ha i BIOS.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tackar, bra tips om Argus monitor - visste inte ens om det programmet.
(även om det nog går bort för mig personligen då jag inte vill vara beroende av mjukvaran - speciellt inte en med tidsbaserad licens)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tackar, bra tips om Argus monitor - visste inte ens om det programmet.
(även om det nog går bort för mig personligen då jag inte vill vara beroende av mjukvaran - speciellt inte en med tidsbaserad licens)

Nä, tidsbaserad licens är otroligt löjligt. Skall maila och fråga varför de kör på det när jag orkar.

Mjukvara för fläktar tror jag dock många kör, kanske ffa för att även kunna styra RGB-ljus etc. Tänker på iCUE etc etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA