Nintendo stäms efter upprepade problem med Joy-con-kontroller till konsolen Switch

Permalänk
Medlem

Detta problem känner jag igen från Nintendo 64 eran, samma sak hände med dom kontrollerna. Att dom fortfarande har lika dåligt konstruerade kontroller är inget jag förvånas över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hubba85:

Detta problem känner jag igen från Nintendo 64 eran, samma sak hände med dom kontrollerna. Att dom fortfarande har lika dåligt konstruerade kontroller är inget jag förvånas över.

Skickades från m.sweclockers.com

Med "fortfarande" menar du alltså att GC, Wii och Wii U har lika dåligt konstruerade kontroller som N64? N64 hade problem med den analoga spaken, ja, och Joy Cons är inte av den kvalité man kan förvänta sig (särskilt inte med tanke på priset), men man behöver ju inte ta i från tårna.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Danielkm:

Det ryktas om att Nintendo kommer att reparera felaktiga Joy-Cons gratis, även utanför garantin.

Det stämmer det ska vara gratis. Bör tillägga att det gäller NA. Det går utmärkt att skicka sina Joy-cons till Bergsala men du får själv betala för frakten. Så det bästa är att lämna in dem till återförsäljaren.

Permalänk

Spontant så låter det som att Nintendo blir stämda för att saker slits som man spelar med. Handkontroller och joysticks är det som slits mest såklart. Joycon-jojjen finns på ebay för 30kr.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av peterholm1:

Spontant så låter det som att Nintendo blir stämda för att saker slits som man spelar med. Handkontroller och joysticks är det som slits mest såklart. Joycon-jojjen finns på ebay för 30kr.

Har nya gula Joy-cons, samma problem som de som har använts, går att byta men jag köpte dem i UK och skicka in dem till Bergsala försäkrat paket är knappast lönt.

Permalänk
Inaktiv

Det börjar gå att förboka Nintendo Switch 2019 nu på bla Inet och Komplett.
Vad kommer vara nytt i hårdvaruväg på dessa, kommer problemen med kontrollerna vara fixat?

https://www.komplett.se/product/1135270/gaming/spelkonsoler/n...

https://www.inet.se/produkt/6609670/nintendo-switch-konsol-gr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Spontant så låter det som att Nintendo blir stämda för att saker slits som man spelar med. Handkontroller och joysticks är det som slits mest såklart. Joycon-jojjen finns på ebay för 30kr.

Nej då har du nog missuppfattat det. Det är extremt dålig kvalité på dem jämfört med andra kontroller. Vi har redan en här i tråden som berättar att de har driftat sedan han köpte switchen. En annans började drifta efter bara 40 timmar speltid och min började drifta efter ca 100-150 timmars speltid. I en undersökning från FZ med lite över 1000 svar säger mer än hälften att de har haft problem med Joycon-drifting.

Nu har jag inte superbra koll på hur Xbox-kontrollerna är, men Playstation-kontrollerna kan man lätt spela över 1000 timmar på utan att förvänta sig några problem överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det börjar gå att förboka Nintendo Switch 2019 nu på bla Inet och Komplett.
Vad kommer vara nytt i hårdvaruväg på dessa, kommer problemen med kontrollerna vara fixat?

https://www.komplett.se/product/1135270/gaming/spelkonsoler/n...

https://www.inet.se/produkt/6609670/nintendo-switch-konsol-gr...

Det ska väl mer eller mindre bara vara utökad batteritid? Har svårt att tänka mig att de skulle ha kommit tillrätta med joyconproblemen då nya joycons som säljs idag, två år efter release, fortfarande lider av samma problem. Det känns mer som ett grundläggande designproblem annars hade de nog åtgärdat det för länge sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Med "fortfarande" menar du alltså att GC, Wii och Wii U har lika dåligt konstruerade kontroller som N64? N64 hade problem med den analoga spaken, ja, och Joy Cons är inte av den kvalité man kan förvänta sig (särskilt inte med tanke på priset), men man behöver ju inte ta i från tårna.

Har ingen aning om hur dom konsolernas handkontroller är/var. Inte spelat så mycket med dom då jag inte är så mycket för Nintendo överlag. Men om ett problem har uppstått tidigare i deras produktion så borde dom väl ha lärt sig nånting kan man tycka. Aldrig haft problem med styrspakarna på ett playstation så någonting gör Nintendo fel! Billigt tillverkade kontroller kan man ju kanske anta? Eller för hårt tryckande och kontrollslängande spelare?

Tycker inte det ska accepteras att ett gammalt känt fel uppstår igen, tycker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Nej då har du nog missuppfattat det. Det är extremt dålig kvalité på dem jämfört med andra kontroller. Vi har redan en här i tråden som berättar att de har driftat sedan han köpte switchen. En annans började drifta efter bara 40 timmar speltid och min började drifta efter ca 100-150 timmars speltid. I en undersökning från FZ med lite över 1000 svar säger mer än hälften att de har haft problem med Joycon-drifting.

Nu har jag inte superbra koll på hur Xbox-kontrollerna är, men Playstation-kontrollerna kan man lätt spela över 1000 timmar på utan att förvänta sig några problem överhuvudtaget

Jag har kört ~1100 timmar i enbart Rocket League med min nuvarande xbox-kontroll plus lite andra spel så säg 12-1400 timmar. Känns fortfarande som ny.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

pinsamt att dom kommer undan med detta så länge.. switch kostar ju lika mycket som en ps4 slim ju.. fattar inte. vet inte när jag senast hade sönder en sony kontroller? det har nog aldrig hänt mig efter så mycket spelande..

V1 till PS4 var inte mycket bättre.

Haft 3 defekter som dykt upp efter ett tag på alla av mina V1 som jag haft:

- Höger spak drar till höger
- Vänster spak ger bara ca 80% åt ett håll men 100% åt det andra ( detta betyder att accelerationen till ena hållet är helt annorlunda än åt det andra då den skalar upp ju mer man flyttar på spaken )
- R2 ger inte 100% vilket resulterar att man i t.ex. Metal Gear Solid inte kan skjuta alls, testar man triggern i t.ex. Dirt Rally-kalibreringen så ger den 97-98%.

Trigger-problemet berodde på en plastbit som nöts ut efter väldigt lite användande.

Inga av dessa problem uppstod på V2-kontrollerna.

Haft 3 PS4, många kontroller, V1 var rent skräp.

Permalänk
Medlem

Sen jag fick en Joy-Con i handen så har jag tvivlat på dess kvalité. Och mycket riktigt, man kunde snart läsa om en drös problem med dem. Jag förstår att de ska vara små och enkla att ha med sig på resan men det innebär också att de många gånger utsätts för mer stress än vanligt.

Jag har haft många konsoler genom tiderna och det är egentligen bara 2 kontroller som felat och det har varit joysticken på N64 kontrollen och nu joysticken på Joy-Con. I mitt fall så blev thumbgrippet bubbligt vilket inte är helt ovanligt problem. Själva gripet har massa "hullingar" som ska krokas fast i själva joysticken :

Hoppar en krok av sitt läge så blir den knölig

La ner massor med tid på att pilla rätt men det visades sig vara helt omöjligt, ska de återmonteras behövs det ett special verktyg. Istället fick jag nöja mig med att skära bort krokarna och limma dit den. Sen dess har jag kört extra Thumbgrips på samtliga Joy-Cons.

Riktig skitkontroll som dessutom inte ens är bekväm för normalstora händer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av hubba85:

Har ingen aning om hur dom konsolernas handkontroller är/var. Inte spelat så mycket med dom då jag inte är så mycket för Nintendo överlag. Men om ett problem har uppstått tidigare i deras produktion så borde dom väl ha lärt sig nånting kan man tycka. Aldrig haft problem med styrspakarna på ett playstation så någonting gör Nintendo fel! Billigt tillverkade kontroller kan man ju kanske anta? Eller för hårt tryckande och kontrollslängande spelare?

Tycker inte det ska accepteras att ett gammalt känt fel uppstår igen, tycker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar inte om acceptans, nu har det hänt och så är det med det. Jag är inte nöjd med produkten och kommer inte att vare sig betala för en reparation eller köpa nya oavsett om Nintendo uttryckligen meddelat att de åtgärdat problemet, de är helt enkelt för dyra. Och lärt sig har de ju uppenbarligen gjort eftersom de konsoler jag nämnde tidigare inte hade några problem med sina respektive handkontroller.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det handlar inte om acceptans, nu har det hänt och så är det med det. Jag är inte nöjd med produkten och kommer inte att vare sig betala för en reparation eller köpa nya oavsett om Nintendo uttryckligen meddelat att de åtgärdat problemet, de är helt enkelt för dyra. Och lärt sig har de ju uppenbarligen gjort eftersom de konsoler jag nämnde tidigare inte hade några problem med sina respektive handkontroller.

För mig gör det det. Jag har tänkt köpa en switch ett tag men avvaktat då den som du säger är väldigt dyr. Nu tänker jag absolut inte köpa en switch efter att detta problem uppdagats. Jag accepterar inte att dom har så dåliga kontroller med den prislappen och när dom tydligen lärt sig från tidigare snedsteg. Får se om dom lärt sig läxan igen till nästa switch eller vad som nu kommer från Nintendo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det börjar gå att förboka Nintendo Switch 2019 nu på bla Inet och Komplett.
Vad kommer vara nytt i hårdvaruväg på dessa, kommer problemen med kontrollerna vara fixat?

https://www.komplett.se/product/1135270/gaming/spelkonsoler/n...

https://www.inet.se/produkt/6609670/nintendo-switch-konsol-gr...

Som någon skrivit tidigiare så är det väl bara batteritiden som är bekräftad.

Jag kommer att hålla lite koll på den här youtube kanalen
https://www.youtube.com/channel/UCoIXnB865l9Ex9zs4OIXTdQ
han har mycket nintendo nyheter och har sagt att han kommer att köpa båda när dom kommer och plocka isär dom för att se skillnaden. Han verkar ha bra koll på hårdvaran i alla konsolvarianter

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Det ska väl mer eller mindre bara vara utökad batteritid? Har svårt att tänka mig att de skulle ha kommit tillrätta med joyconproblemen då nya joycons som säljs idag, två år efter release, fortfarande lider av samma problem. Det känns mer som ett grundläggande designproblem annars hade de nog åtgärdat det för länge sen.

Skickades från m.sweclockers.com

@ågren
@mikgus

Switch 2019 verkar få kraftfullare och snålare cpu, se vad mer det blir. 😁
Se om det blir att köpa en nu, surt för alla som köpt en redan.

“Compare systems” page over on Nintendo’s website. Model number HAC-001(-01) is said to be equipped with the new ‘Mariko’ version of the Tegra X1 processor, boosting the performance of the console and supplying approximately 4.5-9 hours of battery life rather than the old model’s 2.5-6.5 hours.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Den är kraftfullare och mer strömsnål, men det ända det märks på är batteritiden, inget annat. Säkert förbättrade joy-cons och så också.. Så har man en "gammal" Switch kan man gott behålla den och köpa en certifierad powerbank eller så istället.

Permalänk
Medlem

Sålde min ganska omgående. Har egentligen inga planer på att köpa något mer från Nintendo nu, de har en del att bevisa innan jag ger de mer pengar.

Den gamla versionen kommer självklart sjunka i värde oavsett hur små skillnader det är tyvärr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide