Vilka jobb försvinner i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det mesta går att automatisera men frågan är om vi vill det.
Vill vi t.ex. ha en helt automatiserad HR avdelning där ett samtal rörande ett tjänstefel blir automatiserat?
Vill vi ha en automatiserad chef som sätter lön eller har utvecklingssamtal?
Vill vi ha en automatiserad kock på restaurangen?
Hur ser vi på poliser och rättsväsende, automatiserade domare och advokater?

Sedan är chaffisarna jäkligt bra på att upptäcka fel på sina bilar långt innan de blir allvarliga.
Många bilar repareras idag innan de blir stående på vägen för ett planerat stopp är sjukt mycket billigare än ett oförutsett stopp.
Och efter att ha jobbat i lastbilsbranchen på R&D i nästan 7 år så är det långt kvar tills elektroniken kan säga när något är på väg att gå åt helvete i samma utsträckning som en chaffis som kör sin lastbil.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Kanske inte helautomatisering där personal tas bort helt. Men många yrken får hjälpmedel för att utföra jobbet snabbare och mer effektivt och därav sänka personalstyrkan.

Tex en kille i skördare istället för fem killar med motorsåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ok, och den affärsmodellen är såklart omöjlig att ändra och därför kommer det vara omöjligt att ha autonoma transporter för livsmedelsbutiker? Det är omöjligt att befintlig personal på plats tar över de uppgifterna som är identiska med deras befintliga arbetsuppgifter?

Nej man tar inte bort arbetsuppgifter bara för att man kan. Poängen med att ta bort en förare är att spara pengar på distributionssteget för Pågen.

Ser inte riktigt vad din poäng är här för av arbetsuppgifterna som brödbilsföraren utför är det själva transporten som kommer vara svår att automatisera bort. Resten är redan löst.

För den som är lite nyfiken angående ekonomin i att automatisera transporter så är en bra tumregel att lastbilen, bränslet och föraren står för en tredjedel var av den totala kostnaden så det finns rätt stora ekonomiska incitament att rationalisera bort föraren. Det är också en ekonomiskt hårt pressad bransch med låga marginaler.

Poängen är att de är säljare, ersätter du säljarna med personal i butiken (som jag också antyder att man kan) så har du inte ersatt något arbete. Arbetet utförs fortfarande av människor i det fallet, även om de inte lägger ner lika mycket tid. Självkörande transporter är givetvis mycket enklare än att typ ASIMO skulle stå och plocka bröd. Att ta bort arbetsuppgifter syftade inte på att köra lastbil, utan på servicen att butiken plockar upp varorna i hyllor och tar bort gamla varor åt kunden – du kan köra självservicekoncept och har kunnat göra det under hela tillväxten av konsumismen, men det är inte vad kunderna efterfrågar.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av snajk:

Jag jobbar faktiskt med ett projekt åt en stor livsmedelskedja, tänk typ Ica fast mycket större, som håller på att nästan helt automatisera deras distributionscentraler. Fortfarande är det en person som skär upp plasten på pallarna som kommer in och tar hand om den, men sen är det typ ingen inblandad, mer än kontrollfunktioner förstås, förrän lastbilschauffören ska lasta på bilen. Alltså depalletering, mellanlagring, packning av rullburar efter varje butiks layout och hantering av dessa rullburar sker helt automatiskt. Det har hänt mycket inom självkörande truckar de senaste tio åren.

En kort film om projektet, dock inte på svenska men ändå ganska intressant (för mig i alla fall ):
https://www.youtube.com/watch?v=FwagVpkDKtQ&t=

Helt riktigt, flera större lager jobbar med rullbanor och kranlager. Det kommer ersätta (redan gjort på många ställen) truckar. Var mer ute efter att självkörande truckar tror inte jag kommer ersätta truckföraren i någon större utsträckning.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Helt riktigt, flera större lager jobbar med rullbanor och kranlager. Det kommer ersätta (redan gjort på många ställen) truckar. Var mer ute efter att självkörande truckar tror inte jag kommer ersätta truckföraren i någon större utsträckning.

Nja, det är precis det jag jobbar med. Men visst kommer det dröja länge innan alla truckförare är ersatta av autotruckar, det är en investering och det tar tid att mappa upp flöden, layouter osv. och självklart är inte en autotruck lika anpassningsbar som en förare. Men pratar vi större lager eller fabriker så lär merparten av truckarna vara automatiska inom 5-10 år. Redan idag betraktar man ju truckförare mer som maskiner än människor på många ställen, de fattar inte egna beslut om vad som ska hämtas eller när.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säkert kunna skriva några mil om denna spekulativa frågeställning, men nöjer mig med att svara genom några länkar till diverse relevanta forskningsrapporter:

https://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/downloads/academic/future-o...
https://strategiska.se/app/uploads/varannat-jobb-automatisera...
https://strategiska.se/app/uploads/livet-med-ai-novus.pdf

/M

Permalänk
Medlem

Fortsättning på tidigare svar. Eftersom ämnet är så spekulativt så finns det givetvis många andra rapporter, av varierande kvalitet. I mina ögon brukar MGIs (McKinsey) rapporter tillhöra de mest läsvärda. Se ex The future of work in America, som publicerades för några dagar sedan.

/M

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Det har jag hört i 30år.
Vissa tjänster försvinner medans nya skapas.

Det var 300 personer som slutade när jag var inhyrd under en tid på en större industri, de bytte till robotlager bland annat och inhandlade automatiserade transportsband.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Det var 300 personer som slutade när jag var inhyrd under en tid på en större industri, de bytte till robotlager bland annat och inhandlade automatiserade transportsband.

Visst, stora industrier med stora volymer kan rationalisera.
Men Sverige är ett småföretagarland där 96% av företagen har högst 10 anställda.

Permalänk
Inaktiv

Olje borrare försvinner säkert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Poängen är att de är säljare, ersätter du säljarna med personal i butiken (som jag också antyder att man kan) så har du inte ersatt något arbete. Arbetet utförs fortfarande av människor i det fallet, även om de inte lägger ner lika mycket tid. Självkörande transporter är givetvis mycket enklare än att typ ASIMO skulle stå och plocka bröd. Att ta bort arbetsuppgifter syftade inte på att köra lastbil, utan på servicen att butiken plockar upp varorna i hyllor och tar bort gamla varor åt kunden – du kan köra självservicekoncept och har kunnat göra det under hela tillväxten av konsumismen, men det är inte vad kunderna efterfrågar.

Samtidigt är det ju dit vi är på väg. För hundra år sedan fanns inte dagens typ av livsmedelsbutiker utan det var en disk och man gav sin inköpslista till personen bakom disken som gick och plockade ihop ens varor. Sen kom Piggly Wiggly och ändrade om allt, självplock, kundvagnar osv. De tjänade rejält på detta trots snatteri och liknande då spontanköpen ökade och personalkostnaden minskade. Idag går trenden mot allt mer online-handlande även för livsmedel då det är både kostnadseffektivt och något många kunder vill ha. Spontanköp kan man få även vid onlinehandlande och man slipper snatteri och dyra lokalhyror i bostadsområden.

Själv köper jag livsmedel online någon gång i månaden ungefär, men jag har dålig framförhållning och gillar att se vad som ser bra ut i butiken innan jag bestämmer mig för middagsmat exempelvis. Många är mer organiserade och då är det ju grymt att låta någon annan plocka ihop varorna och köra hem dem liksom. En tjuga eller två i fraktavgift är inget mot att slippa gå runt i butiken eller stå i kö bakom pensionärer som inte förstår kortterminalen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt är det ju dit vi är på väg. För hundra år sedan fanns inte dagens typ av livsmedelsbutiker utan det var en disk och man gav sin inköpslista till personen bakom disken som gick och plockade ihop ens varor. Sen kom Piggly Wiggly och ändrade om allt, självplock, kundvagnar osv. De tjänade rejält på detta trots snatteri och liknande då spontanköpen ökade och personalkostnaden minskade. Idag går trenden mot allt mer online-handlande även för livsmedel då det är både kostnadseffektivt och något många kunder vill ha. Spontanköp kan man få även vid onlinehandlande och man slipper snatteri och dyra lokalhyror i bostadsområden.

Själv köper jag livsmedel online någon gång i månaden ungefär, men jag har dålig framförhållning och gillar att se vad som ser bra ut i butiken innan jag bestämmer mig för middagsmat exempelvis. Många är mer organiserade och då är det ju grymt att låta någon annan plocka ihop varorna och köra hem dem liksom. En tjuga eller två i fraktavgift är inget mot att slippa gå runt i butiken eller stå i kö bakom pensionärer som inte förstår kortterminalen osv.

Fast den fysiska detaljhandeln växer fortfarande och i princip är ingen matförsäljning över postorder lönsam. Där ska man också komma ihåg att vi hade hemkörning av livsmedel i stor utsträckning förr i tiden över hela landet, så hemleverans av matvaror är fortfarande mindre än för säg 70 år sedan. Det har redan diskuterats i en annan tråd om samma ämne.

Du kunde på 1800-talet köpa varor i en obemannad butik, men vi gick ifrån självservice, varuautomater o.s.v. mot att ha massvis med butikspersonal istället. Jag köper ju inte en halv eller hel gris om jag köper fläskkött i en modern matvaruaffär, utan de har utfört (en del av) servicen att stycka (om de har charkavdelning) för att vi ska få de där styckdetaljerna vi vill ha. Innan vi var så fokuserad på service så kanske man fick köpa en hel gris av bonden på söndagsmarknaden istället.

Istället för att ha en liten livsmedelsbutik i varenda kvarter med typ 1-3 anställda fick vi stora butiker med dussintals anställda. Det är inte riktigt så att jobben rationaliserades bort och att man får skära upp plasten på pallarna själv på min lokal ICA Kvantum-butik. Äldre människor i bygden kommer ihåg när butiker ordnade hemleverans åt folk, idag finns inget sådant lokalt – Mathem o.s.v. levererar inte här och den enda matkassen du kan få är Linas matkasse.

Butikerna är utformade för att sälja, inte för att rationalisera bort anställda och service. Istället för att vi går in i en lagerlokal och packar upp pallarna själva har ju butiken gjort detta. Teknikutvecklingen är ju det som gett oss alla servicejobb! Butiker som till stor del lämnas obemannade hela dagarna är ett gammalt fenomen som vi valde bort, exemplen vi ser på detta idag är så mycket mindre utbredda än tidigare obemannad försäljning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Fast den fysiska detaljhandeln växer fortfarande och i princip är ingen matförsäljning över postorder lönsam. Där ska man också komma ihåg att vi hade hemkörning av livsmedel i stor utsträckning förr i tiden över hela landet, så hemleverans av matvaror är fortfarande mindre än för säg 70 år sedan. Det har redan diskuterats i en annan tråd om samma ämne.

Du kunde på 1800-talet köpa varor i en obemannad butik, men vi gick ifrån självservice, varuautomater o.s.v. mot att ha massvis med butikspersonal istället. Jag köper ju inte en halv eller hel gris om jag köper fläskkött i en modern matvaruaffär, utan de har utfört (en del av) servicen att stycka (om de har charkavdelning) för att vi ska få de där styckdetaljerna vi vill ha. Innan vi var så fokuserad på service så kanske man fick köpa en hel gris av bonden på söndagsmarknaden istället.

Istället för att ha en liten livsmedelsbutik i varenda kvarter med typ 1-3 anställda fick vi stora butiker med dussintals anställda. Det är inte riktigt så att jobben rationaliserades bort och att man får skära upp plasten på pallarna själv på min lokal ICA Kvantum-butik. Äldre människor i bygden kommer ihåg när butiker ordnade hemleverans åt folk, idag finns inget sådant lokalt – Mathem o.s.v. levererar inte här och den enda matkassen du kan få är Linas matkasse.

Butikerna är utformade för att sälja, inte för att rationalisera bort anställda och service. Istället för att vi går in i en lagerlokal och packar upp pallarna själva har ju butiken gjort detta. Teknikutvecklingen är ju det som gett oss alla servicejobb! Butiker som till stor del lämnas obemannade hela dagarna är ett gammalt fenomen som vi valde bort, exemplen vi ser på detta idag är så mycket mindre utbredda än tidigare obemannad försäljning.

Jo visst har handeln förändrats. Förr hade bonden (eller bönderna) på orten ett slakteri och man beställde vad man ville ha från bonden. Mjölkbilen levererade mjölk och ägg löpande osv. men den tiden är ju sedan länge förbi.

Att obemannade butiker var vanliga på 1800-talet vet jag inte, det är inte så jag har förstått det i alla fall. Snarare tvärtom så att varje butik bestod av en disk där man bad om det man ville ha och fick det.

Att småbutikerna mestadels har försvunnit är ju en del i detta i mina ögon. Bara sen jag var liten har ju i princip alla slaktare, fiskaffärer och grönsakshandlare försvunnit men det började ju långt innan dess. När mina föräldrar var små så fanns det ju exempelvis mjölkbutiker men de försvann i och med de generella livsmedelsbutikernas intåg.

Att den fysiska detaljhandeln växer är väl en sanning med modifikation. Den växer i absoluta tal men hänger inte med befolkningsökningen eller den allmänt ökade konsumtionen. E-handeln däremot växer så det knakar. Många köpcentrum och centrala shoppinggator har svårt att få hyresgäster till sina dyra lokaler då det inte är lönsamt längre, istället fylls de av kaféer, restauranger och liknande verksamheter som kan hålla kvar vid de högre marginaler som krävs. Hipstertrenden med lokalproducerat och småskaligt har ju i viss mån motverkat detta, men inte i sådan utsträckning att det kan hindra den stundande återförsäljardöden.

Angående livsmedelsköp online så finns det mer och mindre lönsamma aktörer förstås, men det är en relativt ny marknad och de har inte riktigt fått till optimal logistik kring detta. I Sverige i alla fall men om man ser på exempelvis Ocado i England så går det bättre. Hur som helst så är det något de svenska aktörerna satsar starkt på då det är dit kunderna är på väg och är man inte med så riskerar man att tappa rejält. Sen är förstås trenden starkare i städerna då det finns större kundunderlag och befolkningen där är också mer van vid mer service, på landet är det förstås svårt att få lönsamhet i hemleveranser om man inte tar ut höga fraktavgifter.

Permalänk
Medlem

Arbetslösheten kommer bli ett minne blott när Skynet startar upp. (och arbeten överlag)

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo visst har handeln förändrats. Förr hade bonden (eller bönderna) på orten ett slakteri och man beställde vad man ville ha från bonden. Mjölkbilen levererade mjölk och ägg löpande osv. men den tiden är ju sedan länge förbi.

Att obemannade butiker var vanliga på 1800-talet vet jag inte, det är inte så jag har förstått det i alla fall. Snarare tvärtom så att varje butik bestod av en disk där man bad om det man ville ha och fick det.

Att småbutikerna mestadels har försvunnit är ju en del i detta i mina ögon. Bara sen jag var liten har ju i princip alla slaktare, fiskaffärer och grönsakshandlare försvunnit men det började ju långt innan dess. När mina föräldrar var små så fanns det ju exempelvis mjölkbutiker men de försvann i och med de generella livsmedelsbutikernas intåg.

Att den fysiska detaljhandeln växer är väl en sanning med modifikation. Den växer i absoluta tal men hänger inte med befolkningsökningen eller den allmänt ökade konsumtionen. E-handeln däremot växer så det knakar. Många köpcentrum och centrala shoppinggator har svårt att få hyresgäster till sina dyra lokaler då det inte är lönsamt längre, istället fylls de av kaféer, restauranger och liknande verksamheter som kan hålla kvar vid de högre marginaler som krävs. Hipstertrenden med lokalproducerat och småskaligt har ju i viss mån motverkat detta, men inte i sådan utsträckning att det kan hindra den stundande återförsäljardöden.

Angående livsmedelsköp online så finns det mer och mindre lönsamma aktörer förstås, men det är en relativt ny marknad och de har inte riktigt fått till optimal logistik kring detta. I Sverige i alla fall men om man ser på exempelvis Ocado i England så går det bättre. Hur som helst så är det något de svenska aktörerna satsar starkt på då det är dit kunderna är på väg och är man inte med så riskerar man att tappa rejält. Sen är förstås trenden starkare i städerna då det finns större kundunderlag och befolkningen där är också mer van vid mer service, på landet är det förstås svårt att få lönsamhet i hemleveranser om man inte tar ut höga fraktavgifter.

Ingen har påstått att något var vanligt 1800-talet, men istället för att jag ska upprepa mig så läs den föregående tråden – https://www.sweclockers.com/forum/trad/1543126-teknikutveckli....

Många köpcentrum och handelsområden växer fortfarande och vi har knappast nått toppen där, men såklart konkurrerar köpcentrum ut andra köpcentrum. Centrumhandelns fokus på restauranger och kaféer är dess död mer eller mindre, det är inga lönsamma verksamheter rent generellt och drar aldrig så mycket folk som det hoppas på. De olika kedjorna och butikerna behöver finnas i köpcentrumen, så när de helt plötsligt får många fler butiker i kommunen för att de själva öppnar nya butiker i köpcentrum några km bort märker de att det inte går att driva butiken i centrum längre – inget konstigt där och har inte med postorder att göra.

Hemleverans av livsmedel är en gammal verksamhet som i stort sett försvann, ännu har ingen lyckats göra en lönsam verksamhet kring det hela och marknaden har saktat in för dem. Jag har inget hopp för att de nya aktörerna reder ut det.

Även handel över disk är ett nytt fenomen som kom med industrialismen, automation och transporter. För vår del var nästan hela landet ett bondesamhälle förr och det fanns inga klädaffärer, skoaffärer eller matvaruaffärer (o.s.v.) för gemene man. För saker som skor och kläder kanske man fick vänta till en nasare kom förbi. Industrialismen betydde ju inte bara att varor som dessa blev billigare att producera utan också att fler producerades och efterfrågan ökade. Servicejobben har ju kommit till tack vare all automation, och att de byter skepnad emellanåt är ju bara det, inom handeln lär det finnas ett stort antal arbeten även i framtiden (om du levererar Amazonpaket eller säljer korv och charkuterier spelar ju inte någon större roll i det stora) och de som har jobb inom handeln idag har ju det tack vare den tekniska utvecklingen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ingen har påstått att något var vanligt 1800-talet, men istället för att jag ska upprepa mig så läs den föregående tråden – https://www.sweclockers.com/forum/trad/1543126-teknikutveckli....

Jo, jag har läst tråden och var också delaktig i den. Du säger ungefär samma saker där som här, och jag håller med om mycket av vad du säger. Jag tror inte heller att automatisering kommer att ha en jättepåverkan på antalet arbeten i stort, i alla fall inte på några decennier.

Citat:

Många köpcentrum och handelsområden växer fortfarande och vi har knappast nått toppen där, men såklart konkurrerar köpcentrum ut andra köpcentrum. Centrumhandelns fokus på restauranger och kaféer är dess död mer eller mindre, det är inga lönsamma verksamheter rent generellt och drar aldrig så mycket folk som det hoppas på. De olika kedjorna och butikerna behöver finnas i köpcentrumen, så när de helt plötsligt får många fler butiker i kommunen för att de själva öppnar nya butiker i köpcentrum några km bort märker de att det inte går att driva butiken i centrum längre – inget konstigt där och har inte med postorder att göra.

Det här däremot håller jag inte med om. Köpcentrum ökar till ytan fortfarande i Sverige, till skillnad från många I-länder där de minskar, men det går inte lika bra för köpcentrumen nu som det har gjort och omsättningen går inte rakt uppåt som den gjorde för tio, tjugo eller trettio år sedan. Analytiker pekar främst på E-handeln som orsak till detta.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.697644/e-handel-forand...
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/kann-ingen-s...
https://www.etc.se/inrikes/galleriadoden

Citat:

Hemleverans av livsmedel är en gammal verksamhet som i stort sett försvann, ännu har ingen lyckats göra en lönsam verksamhet kring det hela och marknaden har saktat in för dem. Jag har inget hopp för att de nya aktörerna reder ut det.

Det finns som sagt lönsamma aktörer, om än inte här, och marknaden har inte saktat in utan växer fortfarande kraftigt. De tre stora aktörerna på den svenska marknaden, Ica Axfood och Coop, satsar hårt på e-handel och det hade de inte gjort om de inte trodde de skulle tjäna på det.

Citat:

Även handel över disk är ett nytt fenomen som kom med industrialismen, automation och transporter. För vår del var nästan hela landet ett bondesamhälle förr och det fanns inga klädaffärer, skoaffärer eller matvaruaffärer (o.s.v.) för gemene man. För saker som skor och kläder kanske man fick vänta till en nasare kom förbi. Industrialismen betydde ju inte bara att varor som dessa blev billigare att producera utan också att fler producerades och efterfrågan ökade.

Jo, fast det är väl inte så intressant att diskutera hur det såg ut innan industrialismen när vi diskuterar detaljhandeln? Det fanns ingen detaljhandel då liksom.

Citat:

Servicejobben har ju kommit till tack vare all automation, och att de byter skepnad emellanåt är ju bara det, inom handeln lär det finnas ett stort antal arbeten även i framtiden (om du levererar Amazonpaket eller säljer korv och charkuterier spelar ju inte någon större roll i det stora) och de som har jobb inom handeln idag har ju det tack vare den tekniska utvecklingen.

Jo absolut. Jag tror att det är länge kvar innan antalet jobb blir något större problem. Automatiseringen ökar snarare produktiviteten än tar bort antalet anställda, i alla fall på lite längre sikt. En fabrik minskar sällan antalet anställda när de ökar graden av automatisering utan snarare producerar de mer på samma antal personer. Samtidigt, är man exempelvis truckförare så finns ju risken att ens jobb helt enkelt försvinner det närmaste decenniet. Kanske kan man byta jobb internt, eller skola om sig, men det lär ju bli ett antal som inte vill eller kan det och de kommer ju behöva försörja sig på något sätt.

Sen får man ju inte glömma de ekonomiska incitamenten. Man kan inte ha en massa företag som producerar en väldig massa saker med väldigt få anställda om det inte finns konsumenter som kan köpa produkterna. Alltså måste det till någon form av inkomstfördelning (eller medborgarlön) om vi skulle närma oss den graden av automatisering. Men det är förstås långt dit. Idag, precis som tidigare, är det jobb på ganska låg nivå som automatiseras. Någon som jobbade med vävstol för hundra år sedan var nog inte ledsen så länge när de automatiska vävstolarna kom liksom, och sannolikt gäller väl samma dagens truckförare och liknande. Har man ett okvalificerat arbete så kan man hyfsat enkelt byta till ett annat. Lite mer problem kan det ju bli när högkvalificerade jobb blir mer automatiska, en läkare har svårare att sadla om exempelvis.

Permalänk
Medlem

Jag funderar kring detta "vissa jobb försvinner, andra tillkommer". Visst, så är det mest säkert.

Men precis som någon i tråden tidigare visade så lyckas man nu mer eller mindre helautomatisera lager. Tvivlar på att 100% av dom uppsagda lagerarbetarna tar jobb som automations-ingenjörer istället?

På företaget jag är nu så har ungefär 70% av personalen försvunnit sedan "toppen" av antalet anställda på grund av så "enkla" saker som digitalisering. "Förr" satt folk och fipplade med blanketter, nu går allt digitalt. Kan garantera att det inte är i närheten av en 1:1 mappning på dom 70%:en i motsvarande IT-ingenjörer som behövdes för att sätta upp den lösningen.

Med vidare automatisering & "AI" verkar förväntningarna vara att få bort 10-15 procentenheter personal till. Ser ut på samma sätt hos företagets konkurrenter. Mao är det inte bara att "söka jobb någon annanstans" om man råkar ut för att hamna i ett "automatiserings-segment".

Nu har det förvisso gått långsammare än jag trodde, det var runt år 2000 jag började filosofera kring hur automation skulle kapa jobb, och det har gått betydligt långsammare än jag trodde. Hade gissat på att det redan nu skulle vara problematiskt.

Däremot så tror jag fortfarande att automation & AI kommer ge problem framöver, genom att det helt enkelt inte kommer finnas nog med jobb kontra människor i behov av arbete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns som sagt lönsamma aktörer, om än inte här, och marknaden har inte saktat in utan växer fortfarande kraftigt. De tre stora aktörerna på den svenska marknaden, Ica Axfood och Coop, satsar hårt på e-handel och det hade de inte gjort om de inte trodde de skulle tjäna på det.

Fast det är ju ett spel för galleriorna, inget nämnvärt företag som uteslutande kör hemleverans av (färska) livsmedel går med vinst utan det går runt med pengar de tar från aktiemarknaden och andra investerare. Linas Matkasse gick med vinst, men de har vänt till förlust och tappat i omsättning. Trender är inte något som behöver bäras av marknaden, företag har andra intäktskällor än kunderna och vill se duktiga ut vilket betyder att de inte har något problem att göra satsningar som inte är lönsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag funderar kring detta "vissa jobb försvinner, andra tillkommer". Visst, så är det mest säkert.

Men precis som någon i tråden tidigare visade så lyckas man nu mer eller mindre helautomatisera lager. Tvivlar på att 100% av dom uppsagda lagerarbetarna tar jobb som automations-ingenjörer istället?

På företaget jag är nu så har ungefär 70% av personalen försvunnit sedan "toppen" av antalet anställda på grund av så "enkla" saker som digitalisering. "Förr" satt folk och fipplade med blanketter, nu går allt digitalt. Kan garantera att det inte är i närheten av en 1:1 mappning på dom 70%:en i motsvarande IT-ingenjörer som behövdes för att sätta upp den lösningen.

Med vidare automatisering & "AI" verkar förväntningarna vara att få bort 10-15 procentenheter personal till. Ser ut på samma sätt hos företagets konkurrenter. Mao är det inte bara att "söka jobb någon annanstans" om man råkar ut för att hamna i ett "automatiserings-segment".

Nu har det förvisso gått långsammare än jag trodde, det var runt år 2000 jag började filosofera kring hur automation skulle kapa jobb, och det har gått betydligt långsammare än jag trodde. Hade gissat på att det redan nu skulle vara problematiskt.

Däremot så tror jag fortfarande att automation & AI kommer ge problem framöver, genom att det helt enkelt inte kommer finnas nog med jobb kontra människor i behov av arbete...

De flesta lagerjobb handlar nog inte om stora lagercentraler. Företag som Amazon anställer ju massor chaufförer istället för den delen.

När det gäller arbetssätt så har det inte så mycket med vad tekniken kan göra att göra, många nyare IT-system kräver betydligt mer jobb för användaren än äldre t.ex. Att företag krymper har mer med att de inte satsar att göra vanligtvis. Ett företag som avvecklar verksamheter och krymper i omsättning kommer såklart inte ha så mycket annat jobb att göra om de också ersätter folk med automation. Hamnar man på ett sådant ställe så är det bara till att troligen byta ort och hitta annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Det mesta går att automatisera men frågan är om vi vill det.
Vill vi ha en automatiserad chef som sätter lön eller har utvecklingssamtal?

Det har vi redan, man får sina 2% även om man gjort något helt otroligt och de frågor som det diskuteras runt ger samma svar varje år och inget händer även om alla pratar om att lyssna på den anställde. Enda chansen att höja lönen mer än dessa 2% är helt enkelt att byta jobb😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Långtradarförare kommer garanterat att försvinna. Att köra långa sträckor från A till B kommer AI är göra bättre i framtiden. AI blir inte trött, har snabbare reaktionsförmåga, får köra fler timmar i sträck, kan ha sensorer och "se" åt alla håll med mera.

Vad kostar en långtradarchaffis ett företag per år, 500kkr? En lastbil som körs med AI behöver tex inte heller semester, vila och sjukfrånvaro. I längden kommer det att bli billigare än att ha en förare.

Skickades från m.sweclockers.com

beror på. på mitt jobb sköter även förarna lossning av pallar eller backar ihop 2 bilar och flyttar pallar emellan dom eller har dom tid tar dom ett snabb jobb emellan och mycket mer.
tror mer att chauffören nog kan sova under resans gång lite som dagens piloter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Fast det är ju ett spel för galleriorna, inget nämnvärt företag som uteslutande kör hemleverans av (färska) livsmedel går med vinst utan det går runt med pengar de tar från aktiemarknaden och andra investerare. Linas Matkasse gick med vinst, men de har vänt till förlust och tappat i omsättning. Trender är inte något som behöver bäras av marknaden, företag har andra intäktskällor än kunderna och vill se duktiga ut vilket betyder att de inte har något problem att göra satsningar som inte är lönsamma.

Man får skilja på matkasseföretag och vanliga onlinebutiker för livsmedel. Matkassar var trendigt ett tag men de har minskat rätt rejält på senare tid då vanlig handel av livsmedel har tagit över en allt större del av marknaden. Jag antar att folk helst vill välja själva vad de ska äta. Tittar man på Ocado, som faktiskt går med vinst, så är det inga konstigheter egentligen. Det handlar om att anpassa logistikkedjan helt enkelt. Dagens hemleveranser här i Sverige plockas oftast i en vanlig butik där en anställd går runt och plockar varor varpå en chaufför sen kör hem dem till folk, det är inte så optimalt ur kostnadshänseende men det satsas ju väldigt på det i alla fall så det kan säkerligen löna sig för de butiker där målgruppen finns. "Min" hemköp har alltid fullt "imorgon" om man försöker göra en beställning efter typ fem-sex på kvällen exempelvis.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att yrkeschaufförer kommer försvinna t.ex buss och lastbil. Scania har t.o.m sagt att nästa generations lastbilar ska vara helt förarlösa.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

Olje borrare försvinner säkert.

Inte en chans..kanske om 250-500år, men nu.. aldrig.

Olja behövs mer än i fordon.. te.x mekaniken i vindkraftverk och i maskinerna som tillverkar solcellerna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det har vi redan, man får sina 2% även om man gjort något helt otroligt och de frågor som det diskuteras runt ger samma svar varje år och inget händer även om alla pratar om att lyssna på den anställde. Enda chansen att höja lönen mer än dessa 2% är helt enkelt att byta jobb😀

Då ligger ni i framkant rörande automatiserin av chefer på er arbetsplats.
Känns det fel så sök jobb på ett ställe där cheferna inte automatiserats ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Självkörande truckar har vi jobbat med i minst 10år Ärligt talat är det väldigt få typer av arbeten med truck som passar för det. Endast transport från exempelvis ett höglager-omlastningspunkt.

Tänk ompackning, uppackning, emballage som blir över... you name it, kommer aldrig funka.

Kvalificerad gissning är att mindre än 1% av antalet truckar är självkörande på stora företag med mer än hundra truckar. Mindre företag än så har det inte alls...

Där jag jobbar är 80% av truckarna automatiska, 20% körs av människor som även övervakar, och ''återställer'' om AGVerna (automated guided vehicle) stannar eller på annat vis gör fel.
Exempelvis om nätverk lägger ner, skit i gången (sensorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man får skilja på matkasseföretag och vanliga onlinebutiker för livsmedel. Matkassar var trendigt ett tag men de har minskat rätt rejält på senare tid då vanlig handel av livsmedel har tagit över en allt större del av marknaden. Jag antar att folk helst vill välja själva vad de ska äta. Tittar man på Ocado, som faktiskt går med vinst, så är det inga konstigheter egentligen. Det handlar om att anpassa logistikkedjan helt enkelt. Dagens hemleveranser här i Sverige plockas oftast i en vanlig butik där en anställd går runt och plockar varor varpå en chaufför sen kör hem dem till folk, det är inte så optimalt ur kostnadshänseende men det satsas ju väldigt på det i alla fall så det kan säkerligen löna sig för de butiker där målgruppen finns. "Min" hemköp har alltid fullt "imorgon" om man försöker göra en beställning efter typ fem-sex på kvällen exempelvis.

Förutom att Ocado inte är en spelare här och har gått med förlust senaste årsrapporten och rapporteringen mest handlar om deras förluster numera. Hur mycket deras totala förluster kommer upp i vet jag dock inte, hittar inte årsrapporter för alla år. Även Ocando räknar inte med att marknaden kommer bli jättestor för dem, de räknar med att online-försäljningen kommer vara 8 % 2023 i Storbritannien, och 3,5 % i USA.

Det är inte hemkörning från ICA-handlare, City Gross-butiker eller Coop-butiker som har lönsamhetsproblemen direkt. Det sker i så begränsad omfattning. MatHem (som inte bara sysslar med matkassar) har kommit över 1 miljard i omsättning, men har aldrig varit lönsamma och tillväxten har tappat av. Andra aktörer som Matkomfort och Linas Matkasse har tappat omsättning och många aktörer redovisar aldrig hur det går för de, antingen är de utländska firmor eller del av svenska koncerner.

E-handeln är ca 2 % av marknaden idag, Svensk Digital Handel uppskattade marknaden till 5,7 miljarder för 2018.

Hur som helst, med dessa ~2 % de ändå har så finns det inte hemleverans av lösplock i hela landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

beror på. på mitt jobb sköter även förarna lossning av pallar eller backar ihop 2 bilar och flyttar pallar emellan dom eller har dom tid tar dom ett snabb jobb emellan och mycket mer.
tror mer att chauffören nog kan sova under resans gång lite som dagens piloter.

Då tror jag mer på ett system där en förare/övervakare ansvarar för flera lastbilar samtidigt på distans, i ett kontrollrum någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En gammal video men fortfarande intressant för ämnet

Redan 2014 såg det ut så här..

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Lite relaterat, från TED (har jag för mig)
https://www.youtube.com/watch?v=5-Ur71ZnNVk

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K