Permalänk
Robot

90 kilos dator

Chassi: Elskåp från ödehus.
Ställning: Någon slags grej som jag inte har någon aning om vad den gör På ett klistermärke står det "Fluid application equipment", så det har väl nåt med vätska att göra...

Indunkat i skåpet är en 900 MHz celeron (vem behöver mer?) med en 300 Gigs disk plus lite annat som får fläktarna att snurra. Den spelar musik åt mig dagligen och agerar server åt mitt lokala nätverk

Uttagen är 2 x rca-kontakter (ljud), usb, ström, rj45. Dessa är alltså insmockade i diverse mackapärer för luftfilter, vätskeintag, m.m. De sitter på en grej som ser ut som en motor, men det är något annat som jag inte har någon aning om. Inuti den runda guldiga delen kan man snurra på saker som får axeln i mitten att gå runt, men vad syftet är har jag inte kunnat lista ut än.

Eftersom skåpet är av massivt järn agerar det som stor kylfläns också, så när processorfläkten får luften att gå runt blir det nerkylt av chassit, andra fläktar behövs alltså inte. Mellan skåpet och luckan är det en gummibeläggning så när skåpet är stängt är det helt knäpptyst!

Justja, på hårddisken ligger det linux som knuffar igång ssh så att jag kan styra datorn över nätverket. Efter jag loggat in på den kör jag igång links (textbaserad browser) varifrån jag styr musiken över ett shysst interface (sourceforge.net/projects/demuter) som slänger upp xmms (likt winamp) på min bärbara burk.

Besök albumet: 90 kilos dator av demute

Permalänk
Medlem

fint:D

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt

Jag har haft ungefär samma idé med gammalt elskåp själv, men aldrig varit i närheten av att försöka implementera den..

Jag personligen hade skippat det mesta av ställningen, och fäst burken på väggen nånstans istället, mer som ett "riktigt" skåp. Gärna med en såndär bamsestor spak bredvid som on/off knapp

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ganska coolt ! men jobbigt om man ska på lan eller nått !

Visa signatur

CPU: AMD Athlon fx 3,0GHz |Grafik: Geforce 7950 gx2 |Ram minne: 4096MB |hårddisk:150gb raptor 300gb WD

Permalänk
Medlem

Bara för att chassit är av solitt järn fungerar det inte mer som en kylfläns än en tunn plåt. En kylfläns har ju egenskapen att den har stor yta att avge värme ifrån (det är det som är idén med lamellerna), det har inte en järnklump.

Fin och uppfinningsrik modd i alla fall. Bra jobbat!

Permalänk

Men järnklumpen har ju en massa massa som tar lång tid att värma upp. Därför finns ju en viss bufferteffekt som saknas med en tunn plåt. Sen kommer väl mycket av värmen gå ner i "ställningen" viket ytterligare spär på bufferteffekten och "avkylningsarean".

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

cool, men ännu snyggare hade det sett ut om alla sladdar va dragna hela vägen ner.. det ser inte så snyggt ut när det sticker ut sladdar här och var.

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

Den är stor,den är tung, den är ful, och inte minst, den är slö... Men det verkar gå hem endå, nice mod..

Permalänk

Haha riktigt cool va den ! fast lite jobbig lan dator kanske...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stinger72
Haha riktigt cool va den ! fast lite jobbig lan dator kanske...

Hehe, inte då... Han får väl köpa en begagnad gaffeltruck!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser ut som en gammal press. Finns många olika pressar, pressar inom metallindustri och pressar för att pressa kläder etc. "Fluid application equipment" innebär att det är något med hydraulik och pressar bygger på hydraulik.

Permalänk
Medlem

Riktigt fet En sådan burk ska man ju ha på Dreamhack, lär ju inte bli stulen iaf xD

Permalänk
Medlem

fyfaan va cool!

Permalänk
Medlem

sån skulle man ha

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

ful,urkass -men grym

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

Vad mer kan man säga en att den är fet TUNG! Gillar udda byggen

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Medlem

Fruktanvärt manlig dator iaf! 10 poäng!

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk

Hahah Tater sa det!
Stor, tung, kass men duglig - detta är en riktigt manlig dator!

Permalänk
Medlem

Måste vara världens sämsta luftventilation med luckan stängd...
Men, Ganska grym.

Permalänk
Skrivmaskin

I år fyller SweClockers 20 år. Det vill vi fira genom att bland annat lyfta fram klassiska gallerier som publicerats under de gångna åren. Idag väljer vi att påminna om det robusta chassit som @demute valde till sin musikspelande dator år 2006.

Läs mer om SweClockers 20 år här!

Permalänk
Inaktiv

Cool dator 🙂

Permalänk

Jadu, saknar den gammla moddarna, tryck in hårdvara lite här. O där innan allt väblev så proffsigt o snyggt. Blir suge o bygga nåt sånt... Bara att hitta ett lämpligt offer att modda😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag kallar hemmabygge på riktigt!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Riktigt häftig mod! Vilket jäkla jobb om/när man flyttar däremot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ja vem behöver mer än 900mhz. Var lite redan då men för bara musik räckte det väl. Cool dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Klockren! Men har den rgb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Coolt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddyfire:

Jadu, saknar den gammla moddarna, tryck in hårdvara lite här. O där innan allt väblev så proffsigt o snyggt. Blir suge o bygga nåt sånt... Bara att hitta ett lämpligt offer att modda😁

Haha, ja, idag ska det vara CNC-fräst och hej och hå för att någon ska tycka det är ballt. Det var fanemej roligare förr

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Aldrig sett något liknande, bra jobbat

Permalänk
Medlem

Järn är en dålig ledare. Stränderna vimlar av sönderfrätta lättmetallbåtar som kan duga som datorskal med bättre kyleffekt än gjutjärn.