Front End Developer eller Mjukvarutestare?

Permalänk
Medlem

Front End Developer eller Mjukvarutestare?

Hej Allihopa!

Jag funderar på att plugga YH vid sidan om min högskoleutbildning och har blivit antagen till två YH utbildningar. Den ena är Front End developer och den andra är Mjukvarutestare. Har läst mycket om dessa online (Mestadels flashback där det påpekades att Ingenjörslinjen är det bästa någon kan plugga) men även andra sidor där folk har skrivit om deras upplevelser med dessa två utbildningar. Har även sett att Framtid.se listar dessa två yrken som "lätt att få jobb" men är det verkligen så? Vilken av dessa bör jag välja? Är intresserad av kodning men även samarbete och annat.

Förstår att valet är upp till mig och själv så tycker jag att Front End Developer ser mycket mer attraktiv ut dock så tvivlar jag mycket på att man kan bli anställd med just den utbildningen. Även mjukvarutestare som är 1.5 år ser inte så säker ut. Ska jag strunta i dessa två och arbeta vid sidan om min andra utbildning eller ska jag göra något vettigt och läsa någon av dessa?

FrontEndDeveloper 2 år utbildning med 20 veckors Praktik (LIA)
Mjukvarutestare 1.5 år utbildning.

Upskattar alla Svar.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad som händer om 2 år, men jag blir inte förvånad om du har jobb innan du gått färdigt utbildningarna. Varför tvivlar du?
Det som jag upplever att arbetsgivarna uppskattar mest, ibland mer än kunskap, är intresset du har för det du sysslar med och din sociala förmåga, dvs hur du jobbar med och bemöter andra. Att du har 'rätt' utbildning är i många fall sekundärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Ska du inte programmera rymdskepp så är det ingen idé att läsa civ.ing. Läs YH och kom snabbt in i jobbmarknaden. Hittills har ingen brytt sig om vad jag pluggat eller begärt papper på min utbildning. Det handlar om vad du kan göra, inte vad du har fått för betyg eller vilken linje du läst.

Ärligt talat så har jag märkt att det är det rekryterar minst bryr sig om, speciellt efter att du har fått din första anställning.

Sluta sätta labels, lär dig lösa problem och jobba fullstack.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Avstängd

Det är ju ganska stor skillnad på att vara testare och utvecklare, så du bör fundera på vad som passar dig bäst. Testare har ofta mer struktur i sina uppgifter, inte riktigt samma krav på kreativt tänkande men det går också snabbare för dem att komma in i en produkt eller en roll. Tänk också på att testare generellt tjänar sämre än utvecklare.

Skrivet av Xelithium:

Ska du inte programmera rymdskepp så är det ingen idé att läsa civ.ing. Läs YH och kom snabbt in i jobbmarknaden. Hittills har ingen brytt sig om vad jag pluggat eller begärt papper på min utbildning. Det handlar om vad du kan göra, inte vad du har fått för betyg eller vilken linje du läst.

Ärligt talat så har jag märkt att det är det rekryterar minst bryr sig om, speciellt efter att du har fått din första anställning.

Sluta sätta labels, lär dig lösa problem och jobba fullstack.

Du har nog rätt i att det inte spelar så stor roll för chansen att få ett visst jobb ifall man har universitetsutbildning eller YH. Men, i alla fall där jag har jobbat, är det ganska stora skillnader i lön, både ingångslönen och löneutvecklingen. Så småningom lär det väl jämna ut sig en del förstås, men skillnaderna finns där likväl. Samtidigt hade jag förstås hellre anställt en entusiastisk YH-utvecklare med intresse än någon civilingenjör som inte bryr sig, och/eller gett dem mer betalt, men inga av mina chefer verkar riktigt dela denna åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Hej Allihopa!

Jag funderar på att plugga YH vid sidan om min högskoleutbildning och har blivit antagen till två YH utbildningar. Den ena är Front End developer och den andra är Mjukvarutestare. Har läst mycket om dessa online (Mestadels flashback där det påpekades att Ingenjörslinjen är det bästa någon kan plugga) men även andra sidor där folk har skrivit om deras upplevelser med dessa två utbildningar. Har även sett att Framtid.se listar dessa två yrken som "lätt att få jobb" men är det verkligen så? Vilken av dessa bör jag välja? Är intresserad av kodning men även samarbete och annat.

Förstår att valet är upp till mig och själv så tycker jag att Front End Developer ser mycket mer attraktiv ut dock så tvivlar jag mycket på att man kan bli anställd med just den utbildningen. Även mjukvarutestare som är 1.5 år ser inte så säker ut. Ska jag strunta i dessa två och arbeta vid sidan om min andra utbildning eller ska jag göra något vettigt och läsa någon av dessa?

FrontEndDeveloper 2 år utbildning med 20 veckors Praktik (LIA)
Mjukvarutestare 1.5 år utbildning.

Upskattar alla Svar.

Jobba med test skulle jag känna vore rätt tråkigt. Det går mest ut på att sitta och felsöka annans kod och rapportera buggar. Det är mycket roligare att utveckla själva programvaran eller webbsidan.
Jag hade helt klart satsat på front end utbildningen och sen lärt mig backend och databaser på sidan av, t.ex. .NET eller NodeJS tillsammans med någon databas antingen relation eller nosql.

Det viktiga är att bygga upp en hel stack som du känner dig bekväm med, sedan kan man alltid utöka lite eftersom. Men dumt att hoppa på flera olika saker samtidigt, blir bara rörigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Ska du inte programmera rymdskepp så är det ingen idé att läsa civ.ing.

Gissar att du inte har läst civ.ing?
Finns mycket mer än rymdskepp du behöver en gedigen utbildning till. Som ett exempel; väldigt relevant just nu är självkörande fordon. Om man är t.ex intresserad av sådant är det nog betydligt lättare att få foten in (som nyexad) med en masterexamen gentemot en YH-examen.

Ingen hate mot YH-utbildningar dock. Bestrider bara argumentet att civ.ing/master är onödigt såvida du inte ska programmera rymdskepp. För att göra hemsidor/appar (dvs frontend) är du mer än behörig att göra det efter 2 år på YH.

Håller för övrigt 100% med om att när du väl är på arbetsmarknaden är dina tidigare arbetsplatser viktigare än din utbildning.

Permalänk
Inaktiv

Frontend-utvecklare är det stor efterfrågan på, och det kommer inte att sjunka heller. Lär dig ett eller flera ramverk som Vue, Aurelia, Angular och React. Sen så kan du även gå mot fullstack-utvecklare genom att lära dig Node + Express samt MongoDB.

Jag är själv Frontend-utvecklare och när jag jobbade i Stockholm så drog och slet rekryterare i en. Vart kontaktad av rekryterare stort sätt varje dag. Framförallt via LinkedIn, men även Facebook och Instagram.