Permalänk
Medlem

Byta moderkort, byta kylpasta?

Hej, jag har köpt en msi b450m pro m2 och började lägga cpu och allt där inne men sen såg jag att den bara hade en SYS fan uttag och nu vill jag byta till en msi b450-A pro och jag är osäker på om jag ska byta kylpasta på cpun. Allt är bara 2 dagar gammal. När jag skulle lägga cpu cooler på cpun så la jag den på fel sätt så jag behövde ta up den och lägga den på nytt vilket gjorde att heatsink fick lite kylpasta på sig. Det gör inget eller?

Permalänk
Medlem

Monterar man kylare på CPUn och avmonterar denna så skall det bytas kylpasta, så ja när du byter moderkort så behöver du byta kylpasta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@BM-Mods: även om det bara är 2 dagar gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screwer:

@BM-Mods: även om det bara är 2 dagar gammal?

Ja. Är inte åldern som spelar roll, när du lossar den och monterar om får du luftbubblor som förstör värmeledningen. Byt alltid!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@Michaelo: Ok, tack så mycket. Blev mer tydligt nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte köpa någon y-splitter eller en controller om du vill ha fler fläktar? Att hålla på och byta moderkort bara för att få fler fläktuttag känns verkligen onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Varför inte köpa någon y-splitter eller en controller om du vill ha fler fläktar? Att hålla på och byta moderkort bara för att få fler fläktuttag känns verkligen onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar ju vara så att köpet redan är gjort. Dock lite onödigt. Finns ju typ 1-5 splitter.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS