Permalänk
Medlem

@mrqaffe
Var det C270V eller C280V du hade ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av micke7406:

@mrqaffe
Var det C270V eller C280V du hade ?

Syftar du på Accuphaseförsteg nu ? Minns inte vilket försteg det var, behöver inte ens ha varit ett Accuphase för jag har inga större minnen av deras försteg bara integrerade och slutstegen, Använd nog mest Rotel RHC 10 och RHA 10, Sentec SC 9 och nått Luxmanförsteg på den tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om man ser på tex. https://www.gso.se/en/gsoplay/video/carmina-burana/

Så är det är det över 30 - kanske tom. 35 dB skillnad mellan de tysta avsnitten (inte pauser) och när de bankar på redan i de första minuten. - det är en effektförhållande på över 3000 ggr mellan avsnitten när de viskar och när pukorna slår... (senare är det ännu större dynamik med över 40 dB ner)

Med andra ord i stort sett omöjlig att avlyssna i en bil under färd med någon större behållning pga. vind, fordons och vägbullret dränker stora delar av framförandet.

Detta är ändå en produktion med ljudtekniker och det är inte garanterat att det inte finns dynamikkomprimering ens här, eller snarare med tanke på hur precis de når i full sving allt som oftast på 16-bit-PCM-strömmen från uppspelningen så måstet det vara redigerat/normaliserat.

Jo, det är väl därför som "loudness war" har tillkommit... Folk lyssnar inte längre på musik i ett tyst rum längre utan det är i bilen, tunnelbanan, bussen etc. Musik med stor dynamik går inte hem i de miljöerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Syftar du på Accuphaseförsteg nu ? Minns inte vilket försteg det var, behöver inte ens ha varit ett Accuphase för jag har inga större minnen av deras försteg bara integrerade och slutstegen, Använd nog mest Rotel RHC 10 och RHA 10, Sentec SC 9 och nått Luxmanförsteg på den tiden.

Undrar mest om det var du som köpte mina, Men sålde det som paket med C270V.
Men det var länge sedan. Var mest nyfiken.

Sorry för OT i tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Rotel har ju faktiskt en del av marknadens trevligare "hifi-muskelsteg" i lägre prisklasser, deras klass d steg är bra men de kostar ju inte ett par tusen utan drygt 10 tusen.
Ska man däremot bara ha ett muskelsteg till basen och kan hantera fläktkylning så finns det ju pa steg som fixar det för några tusen.
Jag tror det är svårt att undgå fläktkylning på billigare steg för ofta är ju lådan den dyraste komponenten i ett slutsteg om du ska ha passiv kylning idag, tidigare var det trafon men är det switchad nätdel så är lådan den dyraste delen, en låda för passiv kylning ger dessutom dyrare frakt för den leder till betydligt tyngre och större konstruktioner än med fläktkylning, det är ju däremot trevligt om steget är tyst om man inte kan placera det i ett annat rum och bara dra in en kabel från det.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=537652
Ska låna detta och jämföra med sedan som du säger så har tydligen klass-D stegen blivit väldigt bra också.

Jag är mer ute efter en förstärkare som låter bra eftersom jag inte direkt spelar överdrivet högt, men nu bygger jag nya slutna högtalare som tydligen ska vara lite tyngre att driva.

Känns som man får satsa på antingen ljudkvalité eller effekt i de lägre prisklasserna men finns mycket begagnat runt 15k som jag antar kommer låta helt ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=537652
Ska låna detta och jämföra med sedan som du säger så har tydligen klass-D stegen blivit väldigt bra också.

Jag är mer ute efter en förstärkare som låter bra eftersom jag inte direkt spelar överdrivet högt, men nu bygger jag nya slutna högtalare som tydligen ska vara lite tyngre att driva.

Känns som man får satsa på antingen ljudkvalité eller effekt i de lägre prisklasserna men finns mycket begagnat runt 15k som jag antar kommer låta helt ok?

OK, detta inlägget kommer att hatas av många men jag kan inte hålla mig.

De flesta inläggen i denna tråden och speciellt det jag citerade ger en oroande inblick i vad audiofilerna lever med. Inga vetenskapliga rön alls stödjer deras inställning men skit samma, de tror på detta.

Det finns uppenbarligen en gruppmentalitet som håller myten om "bra ljud" levande. Att bryta denna gruppgemenskap anses inte korrekt, då är man ute i kylan direkt. Ett felaktigt inlägg på nätet kan vara förödande för självbilden av en audiofil.

Jag vill påstå att 95% av bullshitsnacket om ljudutrustningar är totalt nonsens. Ingen kan höra skillnad, ingen alls. En helt OK anläggning från en seriös tillverkare låter i 99% av öronen exakt lika bra som en anläggning som kostar 100 gånger mer. Jag kan inte bevisa detta då det finns en inbyggd ordentligt stark motverkan i press och media mot denna typ av tester. Annonser betalar lönen, så har det alltid varit.

Jag blir bara trött och orkar snart inte opponera mig, hela systemet är fixat så du som presumtiv audiofil faller i fällan. Dyra kablar, mera effekt, stabilare transport (vi pratar om en CD-släde), robustera chassi, underlag för dina högtalare och tusen andra saker. Snake Oil är ett bra uttryck men jag tror det bästa är "suckers" tyvärr.

Nu finns det givetvis en massa personer som inte helt fallit i fällan och som faktiskt bryr sig om de vetenskapliga skillnaderna på de olika testobjekten och de ska vi givetvis vara rädda om.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

@Bascule666:

Olika förstärkare låter olika det har jag egen erfarenhet av.

Det finns olika tekniker man använder i förstärkare sedan har en dyrare bättre komponenter och även bättre design vilket gör att det blir mindre störningar och missljud.
En välbyggd förstärkare kommer automatiskt kosta mer och låta bättre än bugetförstärkare som säljes på elgiganten t.ex harman/kardon.

Dyrare kablar kan i vissa fall delvis hjälpa t.ex skärmade rca-kablar eller rejälare kablar om du ska dra längre sträckor.

En dålig förstärkare kan också börja dista när man drar på lite volym vilket verkligen inte är något man vill.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gabriel15:

@Bascule666:

Olika förstärkare låter olika det har jag egen erfarenhet av.

Det finns olika tekniker man använder i förstärkare sedan har en dyrare bättre komponenter och även bättre design vilket gör att det blir mindre störningar och missljud.
En välbyggd förstärkare kommer automatiskt kosta mer och låta bättre än bugetförstärkare som säljes på elgiganten t.ex harman/kardon.

Dyrare kablar kan i vissa fall delvis hjälpa t.ex skärmade rca-kablar eller rejälare kablar om du ska dra längre sträckor.

En dålig förstärkare kan också börja dista när man drar på lite volym vilket verkligen inte är något man vill.

Det är ändå ganska roligt att många gillar rörsteg och lp just för att de ger en viss distorsionskarraktär.
visst kan olika prylar låta olika men så länge de följer fysiken lagar och normal ellära så får väl folk välja vad de vill, det är bär saker påstås ha egenskaper som inte går att verifiera med mätning det spårar ur, Hifi och musik testade tex nätverkskabel för upp till 50 000 kr/m för ett tag sedan

Jag är visserligen en stark förespråkare av kablade nätverk i stället för wifi men har lite svårt att tro att det är värt de priserna för nätverkskabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag vill påstå att 95% av bullshitsnacket om ljudutrustningar är totalt nonsens. Ingen kan höra skillnad, ingen alls. En helt OK anläggning från en seriös tillverkare låter i 99% av öronen exakt lika bra som en anläggning som kostar 100 gånger mer. Jag kan inte bevisa detta då det finns en inbyggd ordentligt stark motverkan i press och media mot denna typ av tester. Annonser betalar lönen, så har det alltid varit.

Fick höra följande historia från en audio-guru på Sveriges radio: Det var när Berwaldhallen var relativt ny och man hade fått nya referenshögtalare till studion. Naturligtvis var de ljudintresserade på plats när man skulle provlyssna. När man jämförde ljudet så kom man fram till att de gamla referenshögtalarna lät bättre än de nya vilket man så klart inte räknat med. Men det gick ju även att lyssna på orkestern live, så det gjorde man och där lät det som de nya högtalarna.

Så slutsatsen var att de gamla högtalarna förvrängde ljudet så det subjektivt lät bättre.

Så nu blir det svårt -- hur ska man optimalt förvränga ljudet så det låter så bra som möjligt? Då är det inte hifi längre enligt min mening.

Sen angående snake-oil: Läste en recension där man provlyssnat olika skivpuckar (såna här alltså: https://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/...) och jodå vissa modeller lät klart bättre än de andra, framför allt de dyraste

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ändå ganska roligt att många gillar rörsteg och lp just för att de ger en viss distorsionskarraktär.
visst kan olika prylar låta olika men så länge de följer fysiken lagar och normal ellära så får väl folk välja vad de vill, det är bär saker påstås ha egenskaper som inte går att verifiera med mätning det spårar ur, Hifi och musik testade tex nätverkskabel för upp till 50 000 kr/m för ett tag sedan
https://hifi-musik.se/upload/image-archive/175735905.jpg
Jag är visserligen en stark förespråkare av kablade nätverk i stället för wifi men har lite svårt att tro att det är värt de priserna för nätverkskabel.

Haha! Läste den också, tydligen räcker det med att sista metern nätverkskabel från switchen är av den dyra sorten för att det ska låta bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

@Bascule666:

Olika förstärkare låter olika det har jag egen erfarenhet av.

Det finns olika tekniker man använder i förstärkare sedan har en dyrare bättre komponenter och även bättre design vilket gör att det blir mindre störningar och missljud.
En välbyggd förstärkare kommer automatiskt kosta mer och låta bättre än bugetförstärkare som säljes på elgiganten t.ex harman/kardon.

Dyrare kablar kan i vissa fall delvis hjälpa t.ex skärmade rca-kablar eller rejälare kablar om du ska dra längre sträckor.

En dålig förstärkare kan också börja dista när man drar på lite volym vilket verkligen inte är något man vill.

Nej, nej, en välbyggd förstärkare är alltid en välbyggd förstärkare men om den låter bättre än en billigare variant finns det noll bevis för. Dyrare kablar är bara skitsnack, förutsatt att kabeln fungerar alls.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag läste Hifi musk tidningen förr, många år sen. Dom gjorde ett test med klämmor som dom satt på element och på olika vattenledningar och skribenten upplevde olika ljudförbättringar när en klämma satt på något ställe, diskanten blev skirare, basen blev tydligare och bla bla bla . Efter det köpte jag aldrig denna skittidning . När det gäller kablar mm så är ofta skitsnack och hittepå för att sälja produkter. En elektrolytkonding i kan vara flera meter lång när det gäller signalvägen och det är inte många som tänker på det speciellt i högtalarfilter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Nej, nej, en välbyggd förstärkare är alltid en välbyggd förstärkare men om den låter bättre än en billigare variant finns det noll bevis för. Dyrare kablar är bara skitsnack, förutsatt att kabeln fungerar alls.

Generellt så är dyrare saker bättre. Har man gjort en välljudande förstärkare så kan man också ta betalt för den och utan problem kunna sälja för ett högre pris.

Det är inte alltid så men vanligtvis låter så klart billigare förstärkare betydligt sämre av diverse olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nej, nej, en välbyggd förstärkare är alltid en välbyggd förstärkare men om den låter bättre än en billigare variant finns det noll bevis för. Dyrare kablar är bara skitsnack, förutsatt att kabeln fungerar alls.

Bara ledningsarea som räknas när det gäller högtalarkabel. Så kilopriset på koppar räknas.