88 grader varm CPU i biosläge - hur felsöker jag bäst?

Permalänk
Medlem

88 grader varm CPU i biosläge - hur felsöker jag bäst?

Hej!

Kör en Intel Xeon E3-1240 V3 Quad Core 3,4 GHz 8 Mb s-1150
på ett Asus B85 plus moderkort, kyld med Corsair H60. Pumpen är nästan 5 år.
Två chassiffläktar på 120 mm därtill, alla fläktar är rena och har testat med AC samt golvfläkt och ingen skillnad på datorn.

Processorn går raskt upp till 88 grader i BIOS. (Ej överklockad) Får inget varvtal på vattenkylaren i bios dock snurrar fläkten på vattenblocket, Slangarna till och från processorn vattenkylning är lika svala och vattenblocket är svalt. Har fungerat i ett år sen jag bytte grafikkort. Inte rört datorn eller stött till något, alla kablar på plats. Ej bytt pasta eller dylikt någon gång.

Vad kan vara fel?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla så att blocket har bra kontakt med processorn genom att montera av det och undersöka avtrycket i kylpastan.

Har du senaste bios? Hittar detta på Asus' hemsida, möjligt att temperaturen inte går att mäta korrekt

Citat:

Xeon E3-1240 V3 (3.4GHz, 4C, HT, L3:8M, 80W, rev.C0) ALL 0904GO *Intel Xeon Processor Family is designed for servers. Some features may not support when installed on 8 series chipsets. For more details, refer to ASUS support site at http://support.asus.com.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att Pumpen har gett sig, blir CPUn 88C men slangarna är svala så rör sig inte vattnet. om du sätter fingrarna på blocket, känner du då någon vibration? Om pumpen snurrar så bör du känna vibrationer i blocket.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svar i sonens mycket jobbiga stund.
Har senaste BIOS.

Pumpen vibrerar inte, pastan var jämt fördelad, inte onormalt torr då den gick rubba lätt.

Jag åker till Netonnet då det inte finns mycket annat där jag bor och hämtar nytt. Ska jag passa på att ta större kylare när jag ändå är igång? Kan gå upp på H100, dubbla fläktar gentemot H60 som vi har idag. Kan även välja Kraken eller Asus ROG med en eller två fläktar istället för Corsair. Vad rekommenderar ni? Kanske blir nytt chassi då den inte riktigt verkar rymma större kylare, mäter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compman:

Hej!

Tack för alla svar i sonens mycket jobbiga stund.
Har senaste BIOS.

Pumpen vibrerar inte, pastan var jämt fördelad, inte onormalt torr då den gick rubba lätt.

Jag åker till Netonnet då det inte finns mycket annat där jag bor och hämtar nytt. Ska jag passa på att ta större kylare när jag ändå är igång? Kan gå upp på H100, dubbla fläktar gentemot H60 som vi har idag. Kan även välja Kraken eller Asus ROG med en eller två fläktar istället för Corsair. Vad rekommenderar ni? Kanske blir nytt chassi då den inte riktigt verkar rymma större kylare, mäter.

Om det finns plats för det så skulle jag valt en rejäl luftkylare istället som tex noctua nh-d15. Den kyler minst lika bra som en H100 och den kommer ALDRIG gå sönder

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Trevligt att det blev löst, jag tänkte skriva att ihs:en är fastlödd på den där CPUn så försök inte delidda den pga hög värme. Det är ju annars vanligt med i7 motsvarigheten.

Satsa på en D14 eller D15 för minimalt med krångel, som Kberg skrev.
Finns också be quiets motsvarighet som är helsvarta (dark rock pro 4).

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel