Facebook får böter på 47 miljarder kronor för felaktig hantering kring användardata

Permalänk
Cylon

Facebook får böter på 47 miljarder kronor för felaktig hantering kring användardata

I fjol framkom att Cambridge Analytica olovligen använt data från Facebook-användare för marknadsföring. Nu tilldelas Facebook en bot på 5 miljarder USD för hanteringen av situationen.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Billigt!

Permalänk
Medlem

Har ingen förtroende för facebook alls, det var ballt för typ 10 års sen men har inte använt det sen dess. För övrigt är boten små pengar för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Vinsten för Q2 ligger på 16,9 miljarder USD"

Stämmer verkligen detta? Är det inte omsättningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"Vinsten för Q2 ligger på 16,9 miljarder USD"

Stämmer verkligen detta? Är det inte omsättningen?

Du blandar inte ihop USD och SEK nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Du blandar inte ihop USD och SEK nu?

Jag citerade bara nyheten. Och ja, det ser ut som det är fel i nyheten, enligt källan så gäller den siffran "revenue", dvs omsättning och inte vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Exakt, som någon sa igår, om företagets aktie stiger (vilket FB gjorde) när bötesbeloppet blir känt så är summan för liten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kirigoe:

Exakt, som någon sa igår, om företagets aktie stiger (vilket FB gjorde) när bötesbeloppet blir känt så är summan för liten.

Näää den sjunker så folk kan köpa på sig. Aktiernas värde ökas inte enbart av resultat. Inte ens till största del av resultatet.

Permalänk
Inaktiv

Alla nyheter kring Facebooks hantering av användardata skadar varumärket mer än en bot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag citerade bara nyheten. Och ja, det ser ut som det är fel i nyheten, enligt källan så gäller den siffran "revenue", dvs omsättning och inte vinst.

🤦‍♂️ Är så trött så jag såg inte att du hade citat tecknen

Permalänk
Skribent
Skrivet av sKRUVARN:

Det ska vara inkomst omsättning och inte vinst! Jag utgick från att SVT:s artikel om saken var korrekt, men som du nämner anges "revenue" som 16,9 miljarder USD för Q2. Nu är det korrigerat och SVT-källan är ersatt.

Om du stöter på fel i artiklar får du gärna använda rättelse-funktionen, så går det mycket snabbare för oss att upptäcka

Permalänk

Vill man (?) veta mer så kan man med fördel titta på The Great Hack på Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Om du stöter på fel i artiklar får du gärna använda rättelse-funktionen, så går det mycket snabbare för oss att upptäcka

Stöder detta, det är allt för många som inte vet var rättelse knappen sitter, istället använder man sig av kommentars tråden som oftast.

Beklagar att jag avviker från topic men jag känner att det är värt att lägga lite vikt på just detta.

Permalänk
Medlem

Önskar de kunde sluta dalta med böter för sådana här saker, fängelsestraff i minst 5 år för VD, Vice VD, styrelse och det kanske skulle förändra något.

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig använt Facebook eller någon annan "social" plattform. Jag har varit intresserad av att skaffa det vid något tillfälle men det har aldrig blivit av - kanske klokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag har aldrig använt Facebook eller någon annan "social" plattform. Jag har varit intresserad av att skaffa det vid något tillfälle men det har aldrig blivit av - kanske klokt.

Jag stängde av mitt facebook för några år sedan, har inte ångrat mig en sekund.
Du missar ingenting.

Permalänk
Medlem

Bra affär för FB

Permalänk
Forumledare

*OT raderat*

Flyktingpolitik, u-landsbidrag o.l. diskussioner hör ej hemma här.

Permalänk
Medlem

De fina med alla stora sociala kartläggare som facebook är att de har skuggprofiler även för folk som inte själva är användare. Så man behöver inte ens vara medlem för att bli kartlagd.
"För deras säkerhets skull" eller hur de nu var...

Väldigt illa att de inte tar i med boten. En bot som inte är kännbar blir ju bara ett slag i luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyR3:

Har ingen förtroende för facebook alls, det var ballt för typ 10 års sen men har inte använt det sen dess. För övrigt är boten små pengar för dem.

Känner tonåringar som skyr det som pesten - "Det är ju bara en massa läskiga pensionärer där". Tydligen är det Instagram och till viss del andra sociala medier som "gäller". Själv har jag inte använt några av dem. Det får räcka med att vara nörd på Sweclockers.

Permalänk
Entusiast

Facebook begår ett brott, blir dömda för det och får betala böter MEN går ur rättegången med vinst och aktien ökade.
Trodde att brott inte skulle löna sig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av korvOlle:

Ett sweclockerskonto har du så helt utan social media är du kanske inte :).

Kanske en ovan tanke för en och annan. Men i grund och botten är väl sociala medier en digital mötesplats där man kan skapa koto, ha en profil , dela innehåll och och diskutera ämnen.

Passar rätt bra för forumdelen här såväl som för Youtube :).

Permalänk
Medlem

tl;dr

Det har dom lätt råd med...

Permalänk
Medlem

Vart går bötes-pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vart går bötes-pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Skulle snarare tro att spekulanterna trodde att bötesbeloppet skulle vara större. Mindre böter än väntat = aktien går upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vart går bötes-pengarna?

Exakt vad jag kom in för att kommentera
Hoppas till facebooks användare 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Exakt vad jag kom in för att kommentera
Hoppas till facebooks användare 🤔

Vill du ha pengar av facebook så får du stämma dem.

Pengarna går till USA:s kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyR3:

Det är inte småpengar men det har varit klart länge att boten ska komma samt vad den troligen skulle landa på så FB har förberett sig länge, sedan är det lite synd att artikeln inte tar upp allt annat som krävdes med beslutet med översyn, nya regler etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det ska vara inkomst omsättning och inte vinst! Jag utgick från att SVT:s artikel om saken var korrekt, men som du nämner anges "revenue" som 16,9 miljarder USD för Q2. Nu är det korrigerat och SVT-källan är ersatt.

Skrivet av Burks:

Stöder detta, det är allt för många som inte vet var rättelse knappen sitter, istället använder man sig av kommentars tråden som oftast.

Beklagar att jag avviker från topic men jag känner att det är värt att lägga lite vikt på just detta.

Tror dom flesta här vet det. Det är vad jag tror. Och jag tror att det är lite som "varför ska jag ta livet av mig, när jag inte får höra snacket efteråt" Om ni fattar vad jag menar. Rättelse-funktionen är guld.

Skrivet av korvOlle:

Skrivet av DeFeCT79:

Jag stängde av mitt facebook för några år sedan, har inte ångrat mig en sekund.
Du missar ingenting.

Nu är det ju faktiskt så att man kan använda F B på olika vis.

Man behöver inte ha typ 567 vänner o släktingar...

Finns en massa sköna grupper; efter eget behag------> Ardunio Sverige, Nikon Camera Users, Google Home, bla bla bla ......etc etc ja ni fattar.

F b är inte enbart skit!