Kör ni extra kylning på era M.2-diskar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Ozzed:

Har du en kylfläns som ligger mot SSD'n så ska du inte ha klisterlapp, nej. Då blir värmeöverföringen sämre än att köra helt utan kylläns. Men har du däremot ingen kylfläns så skall klisterlappen sitta på då den tunna kopparfilmen hjälper till att forsla bort lite värme.

När jag inte hade kylfläns så körde jag med klisterlapp, men tog bort den innan jag monterade EK-kylaren. Hade den fått sitta kvar så hade det blivit en isolator och temperaturerna hade förmodligen blivit ännu sämre än innan.

Jag har sett den videon. Och det han pratar om är ju galet låga temperaturer. Min 960 EVO som sitter i ett välventilerat chassi kommer inte i närheten av rumstemperatur vid Idle. Snittemperaturen för minnet är 37c, och 46c för controllern, så även med EK-kylaren ligger man långt över ambient. I videon får de det att låta som om det blir rumstemperatur av de här kylflänsarna men så är det ju inte alls överhuvudtaget.

Mins dekaler sitter kvar. 61 grader vid load på den varmaste disken, den andra har asus kylning. 57 med tejp.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core i9-9900K @4.9GHz + Custom loop (AVX -4)
Asus ROG Strix RTX2080 8GB (1870/15190)
Asus ROG Strix Z390-F gaming
Corsair Vengeance RGB PRO 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair AX1200, 970 Evo Plus (EK heatsink)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Ozzed:

Har du en kylfläns som ligger mot SSD'n så ska du inte ha klisterlapp, nej. Då blir värmeöverföringen sämre än att köra helt utan kylläns. Men har du däremot ingen kylfläns så skall klisterlappen sitta på då den tunna kopparfilmen hjälper till att forsla bort lite värme.

Nu är termisk resistans inte fullt så enkelt, och praktiska exempel visar på att man uppnår fullgod kylning genom att montera en kylfläns med termiskt konduktiv tejp över etiketten.

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Manila
Registrerad
Jan 2014

kör man utan kyl block så fungerar enheterna generellt men inte på optimal hastighet... Dvs ni får kanske full speed i 2 sekunder sen går resten av överföringen till/från M.2 enheten med snigelfart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Kör pad som kom med disken/moderkortet. Märker inte av någon throttle. Var längesedan jag gjorde ett benchmark dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

Någon som testat? Känns ju bara som det kommer ta lite lägre för disken att bli varm. Får man inte bort värmen från vattnet spelar det ju ingen roll. Typ som man skulle köra utan rad i custom loop.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core i9-9900K @4.9GHz + Custom loop (AVX -4)
Asus ROG Strix RTX2080 8GB (1870/15190)
Asus ROG Strix Z390-F gaming
Corsair Vengeance RGB PRO 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair AX1200, 970 Evo Plus (EK heatsink)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jan 2004

@Matsglobetrotter: Min enhet går inte över 70 grader förrän kanske 2-3min in i en benchmark,om inte ännu längre tid. Jag vågar därför argumentera att min disk inte hinner bli varm nog att throttla i dagligt bruk. Och den har ingen kylning på sig alls.

Asus ROG Strix Z270H Gaming - Intel i7 7700K [delidded]
Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3000MHz C15
Gigabyte GTX 1060 3GB OC Windforce
Samsung OEM M.2. MZVOW256HEGL-000H78 256GB
Asus Essence STX - EVGA SuperNOVA G2 750W - Corsair H110