Hjälp med att välja NAS system

Permalänk
Medlem

Hjälp med att välja NAS system

Hej!
Jag är nybörjare på detta men har tänkt att omvandla en gammal dator till en nas. Har tidigare haft en USB hårddisk kopplad till min router men då routern gav upp så tittar jag efter andra alternativ. Hade ju iofs varit lite trevligare med lite högre hastighet än en inkopplad usb2 hårddisk till gammal router

Har mest varit inne på Freenas men då jag förstått så kör det ZFS och kan inte läsa andra system, rätta mig gärna om jag har fel.
Jag ställer inga höga krav utan det som den kommer att användas till är köra apples time machine på och lagra lite filmer. Finns inget krav på att det ska transcodas eller liknande. Hade haft som önskemål att det skulle gå att koppla in min gamla usb hårddisk också och få åtkomst till den via NASen utan att behöva formatera om den till ZFS. Den är idag formaterad till HFS+ och FAT32 på två olika partitioner.
Någon som har erfarenhet från de andra om det är någon som klarar det?
Det får gärna vara så enkelt som möjligt. Kikade lite på Xpenology och det såg smidigt ut. Sen finns ju en uppsjö med andra alternativ också, tex OpenMediaVault. Räcker det med att köra systemet från ett usbminne är det ett plus då hårddiskar går att använda till annat.
Ställer inte heller några krav på att flera diskar ska spegla varandra då det viktigaste jag har sparas även i en molntjänst.

Tacksam för tips och råd.
Datorn har en i3 4gen. Hårddiskar är inte inhandlat ännu utan har en 500gb som jag tänkte börja att testa med och sen min USB hårddisk då.

/Mattias

Permalänk
Medlem

har du redan hårdvaran till övers är mitt tips att testa dig fram själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Andra system" är ju ett ganska brett spann. Om det är NTFS du tänker på finns `ntfs-3g`. När det kommer till Apples filsystem HFS+ finns det bara stöd för att läsa det, så vitt jag vet.

Men om du tänker köra BSD kan jag absolut rekommendera zfs om du har tillräckligt med RAM för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

FreeNAS stödjer ZFS, men du är inte låst till att använda det. Du kan köra "vanliga" filsystem också som ext4 eller ntfs.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

FreeNAS stödjer ZFS, men du är inte låst till att använda det. Du kan köra "vanliga" filsystem också som ext4 eller ntfs.

Jaha! Tror du då att jag kan använda tex min usb hårddisk utan att behöva formatera om den då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrdiglet:

Hej!
Jag är nybörjare på detta men har tänkt att omvandla en gammal dator till en nas. Har tidigare haft en USB hårddisk kopplad till min router men då routern gav upp så tittar jag efter andra alternativ. Hade ju iofs varit lite trevligare med lite högre hastighet än en inkopplad usb2 hårddisk till gammal router

Har mest varit inne på Freenas men då jag förstått så kör det ZFS och kan inte läsa andra system, rätta mig gärna om jag har fel.
Jag ställer inga höga krav utan det som den kommer att användas till är köra apples time machine på och lagra lite filmer. Finns inget krav på att det ska transcodas eller liknande. Hade haft som önskemål att det skulle gå att koppla in min gamla usb hårddisk också och få åtkomst till den via NASen utan att behöva formatera om den till ZFS. Den är idag formaterad till HFS+ och FAT32 på två olika partitioner.
Någon som har erfarenhet från de andra om det är någon som klarar det?
Det får gärna vara så enkelt som möjligt. Kikade lite på Xpenology och det såg smidigt ut. Sen finns ju en uppsjö med andra alternativ också, tex OpenMediaVault. Räcker det med att köra systemet från ett usbminne är det ett plus då hårddiskar går att använda till annat.
Ställer inte heller några krav på att flera diskar ska spegla varandra då det viktigaste jag har sparas även i en molntjänst.

Tacksam för tips och råd.
Datorn har en i3 4gen. Hårddiskar är inte inhandlat ännu utan har en 500gb som jag tänkte börja att testa med och sen min USB hårddisk då.

/Mattias

De tre vanligaste (egenbyggda) är ju:

En Linux distro med eller utan mdadm. Kör du inte RAID så behöver man inte bry sig om mdadm.
Man kan också skaffa ett raid-kort till om man vill ha hårdvaruraid.
Det går att ansluta usb-diskar och dela ut dem också, men det blir en egen volym i av den i så fall och inte rekommenderat att köra raid på usb-diskar.

Kräver inte så mycket av hårdvaran, en core-2-duo med 1GB minne duger gott.

Ett annat populärt alternativ är unraid. Kör inte den själv men ska vara lätt att utöka efterhand.

Sen är val free-nas värstingvarianten, där vill man ha (senast jag kollade) minst 8GB minne med ECC. Har många fördelar, men flexibilitet är inte en av dem, inte bara lägga till en disk om man har behov av mera utrymme.

Har man viktigt data på sin nas så rekommenderas ECC minne oavsett vilken variant man väljer vilket begränsar valet av hårdvara en del.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera att köra något annat än distrons ”native” filsystem. Själv hade jag valt unraid eller valfri linux distro. Ingen koll på Time machine dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrdiglet:

Jaha! Tror du då att jag kan använda tex min usb hårddisk utan att behöva formatera om den då?

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle jag tro. Jag använder inte NTFS så har inte testat det på länge. Men enklast är att testa.

USB kan koppla ifrån utan förvarning, varför det inte är rekommenderat som en långtidsansluten lagring. Det i sin tur kan leda till att data inte skrivs korrekt till disk. Det går inte köra SMART heller på usb har jag för mig.

Om din data på disk inte är superviktig eftersom du har backup på annat håll, och om du inte tar den backupen från usb-disken (så backupen i molnet blir fel om skrivning till usb blir fel), så ser jag inget hinder. Man får väga risker mot värdet på det man eventuellt förlorar och vad det kostar att säkra upp.

Freenas i sig kräver inte så mycket ram. ZFS kräver ram, 8GB är absolut minimum, jag skulle säga 16. ZFS använder RAM som en mellanlagring innan data skriva till disk, och därför rekommenderas ecc. Bitfel i minnet riskerar att bli bitfel på disk.

Freenas kan man köra på nästan vilken hårdvara som helst, men om din data skall ligga så säkert som möjligt så bör man hålla sig till de rekommendationer som ges, och då kryper mängden hårdvara du kan använda snabbt och priset stiger. Freenas fokuserar på att hålla din data så säker som möjligt, dvs när du läser den så ska den läsas korrekt. Därför ogillas lätt alla former av försök till genvägar på deras forum, tex usb disk. Det är därför också därför dom förespråkar ZFS framför hårdvaruraid och andra lösningar som sprider data över disk.

Freenas är inte den mest användarvänliga lösningen för Nas. Utöka lagringen i befintlig volym tex går, men det kräver kunskap och har du satt upp det "fel" från början kan du ha målat in sig i ett hörn.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Det skulle jag tro. Jag använder inte NTFS så har inte testat det på länge. Men enklast är att testa.

USB kan koppla ifrån utan förvarning, varför det inte är rekommenderat som en långtidsansluten lagring. Det i sin tur kan leda till att data inte skrivs korrekt till disk. Det går inte köra SMART heller på usb har jag för mig.

Att disken kan koppla ifrån är orsaken till att det inte är rekommenderat med RAID för USB-diskar, koppar den ifrån behöver man synka om arrayen efter det. Har man då två usb-diskar som kopplat ifrån samtidigt på en RAID5 så vete katten om det går synka om. Blir nog att rulla in backupen då.

På nyare linux-distar så går det utmärkt köra smart på en usb-disk. Man kan dock behöva ange --type switchen till smartctl vilken usb-brygga disken sitter bakom för vissa enheter. Borde funka även för BSD men har inte testat det.

Skrivet av ecce:

Om din data på disk inte är superviktig eftersom du har backup på annat håll, och om du inte tar den backupen från usb-disken (så backupen i molnet blir fel om skrivning till usb blir fel), så ser jag inget hinder. Man får väga risker mot värdet på det man eventuellt förlorar och vad det kostar att säkra upp.

Freenas i sig kräver inte så mycket ram. ZFS kräver ram, 8GB är absolut minimum, jag skulle säga 16. ZFS använder RAM som en mellanlagring innan data skriva till disk, och därför rekommenderas ecc. Bitfel i minnet riskerar att bli bitfel på disk.

Att data mellanlagras i RAM gäller för övrigt för Linux då det cachas där. Så desto mer ram man har i burken desto längre kan det ligga i RAM innan det hinner skrivas ut på disken. Så har man 16 GB ram och en mekanisk disk med mycket slumpmässiga skrivningar kan det i värsta fall ligga ganska länge (uppåt 1 timme) i RAM innan det skrivits ut. Vill man komma från det så kan man exportera som sync eller begränsa cache-storleken, men det kostar då i prestanda. Så även utanför ZFS är det bra med ECC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

På nyare linux-distar så går det utmärkt köra smart på en usb-disk. Man kan dock behöva ange --type switchen till smartctl vilken usb-brygga disken sitter bakom för vissa enheter. Borde funka även för BSD men har inte testat det.

Sedär. Jag fick larm när jag bootade från usb och den ville köra schedulerade smart-kontroller., Funkade på alla disk utom bootdisken. Jag löste det med att boota från en satadisk istället. Kanske onödigt köp då. 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrdiglet:

Det får gärna vara så enkelt som möjligt.

Då kan jag inte rekommendera freenas, om du som jag bara är van vid windows/osx. Jag har kört freenas ett par år nu och medan det finns många guider till det mesta så är det alltid något som ändrats eller på annat sätt ställer till det. Jag har suttit löjligt många timmar på google slitandes i mitt hår...

Men men, nu när allt fungerar som det ska är jag mycket nöjd men jag hade nog sluppit mååånga timmars googlande om jag valt ett annat system. Å andra sidan säger ju folk att freenas är säkrare vilket förstås är trevligt.

Permalänk
Medlem

Jag kör unraid. Fungerar fint och ganska enkelt. Finns en tråd här på forumet om unraid och på youtube finns det bra instruktioner av spaceinvaderone. Osäker dock om det går att köra extern USB disk som del av NASen. Kan du inte ta ut din disk ur USB lådan och koppla in den direkt via SATA? Helst bör man ju på en NAS köra riktiga NAS diskar för att de ska hålla att köras 24/7. Men kanske sitter det en sån redan i din USB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Unraid kan ej köra usb diskar som en del av arrayen (vilket är vad unraid kallar sin egna raid lösning).
MEN det finns plugin som man kan installera och sen montera en usb disk (och vanliga sata med om man nu vill det, tex vid flytta data för att tömma en disk) som en vanlig separat disk.

Har pillat väldigt lite och flera sedan med detta dock så vet inte vilka filsystem som stöds och vilka som tex bara kan läsas o ej skrivas till.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd! Det får bli att testa lite olika. Unraid verkar trevligt men litet minus dock att det kostar pengar, men är säkert värt det. Upptäckte också att xpenology inte är någon ”officiell” version så den faller kanske bort. Tror att jag har 10gb ”vanligt ram” i den burken som är tänkt. Återigen tack!

Skickades från m.sweclockers.com