Begagnad dator + tillbehör 12000kr

Permalänk

Begagnad dator + tillbehör 12000kr

Hej!

Jag har kikat runt lite på diverse säljsidor och hittat ett paket för 12000. Jag tycker det verkar vara en rätt bra deal men jag hade hoppats få lite hjälp av hive-mindet på sweclockers.

Hårdvaruspecifikationen är följande:

Moderkort: Asus Z170-A - ATX
Cpu: i7 6700k
Kylare: cryorig h5 ultimate
Ram: Vengeance LPX 16GB, jag gissar 2x8
Gpu:Asus Strix GeForce GTX 1080 8GB
Lagring: 1TB hårddisk,(tänkte köpa till en ssd)
Skärm: någon gammal Philipsskärm, 144hz dock.

Utöver detta ingår typ tre razer-möss och ett razer-tangentbord samt en mikrofon med stativ som jag eventuellt tänkte sälja.

Jag är racksam för hjälp.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonaxel92:

Hej!

Jag har kikat runt lite på diverse säljsidor och hittat ett paket för 12000. Jag tycker det verkar vara en rätt bra deal men jag hade hoppats få lite hjälp av hive-mindet på sweclockers.

Hårdvaruspecifikationen är följande:

Moderkort: Asus Z170-A - ATX
Cpu: i7 6700k
Kylare: cryorig h5 ultimate
Ram: Vengeance LPX 16GB, jag gissar 2x8
Gpu:Asus Strix GeForce GTX 1080 8GB
Lagring: 1TB hårddisk,(tänkte köpa till en ssd)
Skärm: någon gammal Philipsskärm, 144hz dock.

Utöver detta ingår typ tre razer-möss och ett razer-tangentbord samt en mikrofon med stativ som jag eventuellt tänkte sälja.

Jag är racksam för hjälp.

Mvh.

Philips har vad jag vet inga 144Hz skärmar och paket är ca 4K för dyrt

En ny dator med samma prestanda och SSD istället för HDD och 144Hz skärm

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

En gammal och nu begränsad plattform, en gammal (hur gammal?) skärm. Allt i allt låter den för dyr, jämför med detta inkl. skärm:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 349 kr hos Komplett)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H400i (949 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 290 kr hos Inet)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (866 kr hos Komplett)
SSD: Crucial MX500 500GB SATA 2.5" 7mm (CT500MX500SSD1) (699 kr hos Komplett)
PSU: Fractal Design Power Supply (PSU) Integra M 650W (829 kr hos Webhallen)
Skärm: AOC C24G1 (1 990 kr hos Webhallen)
Summa: 12 062 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Philips har vad jag vet inga 144Hz skärmar och paket är ca 4K för dyrt

En ny dator med samma prestanda och SSD istället för HDD och 144Hz skärm
https://komponentkoll.se/bild/WCUTs.png

1080 är ju bättre än 1060, men paketet låter alldeles för dyrt 9k är väl rimligt max!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

1080 är ju bättre än 1060, men paketet låter alldeles för dyrt 9k är väl rimligt max!

Fast mitt paket innehåller RTX 2060 Super som bör ha likvärdig prestanda som GTX 1060

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Hej igen!

Tack för hälpen. Då köper jag inte den då. Vilken jäkla djungel detta är. Haha.

Vilka är "prisstegarna" där man får mest "bang for the buck"? Jag kan nämligen tänka mig att gå både upp och ned några tusenlappar om det skulle vara fördelaktigt.

Är det rimligt att köpa begagnat eller bör jag satsa på nyköp?

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur chassit och övriga konponenter ser ut spelar förövrigt ingen roll men jag vill gärna ha en dator som inte låter allt för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonaxel92:

Hej igen!

Tack för hälpen. Då köper jag inte den då. Vilken jäkla djungel detta är. Haha.

Vilka är "prisstegarna" där man får mest "bang for the buck"? Jag kan nämligen tänka mig att gå både upp och ned några tusenlappar om det skulle vara fördelaktigt.

Är det rimligt att köpa begagnat eller bör jag satsa på nyköp?

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

12k inkl skärm är ganska mycket perfekt för prisvärdhet. I fallet som jag lade upp kan du lägga på en CPU-kylare för att få ner ljudnivån, lägga på en snabbare SSD eller något snabbare minne. Då lägger den sig ganska perfekt på 13k:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 349 kr hos Komplett)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H400i (949 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 290 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX White 16GB (2x8GB) (999 kr hos Webhallen)
SSD: Corsair Force MP510 (949 kr hos Inet)
PSU: Bitfenix Whisper M 650W (999 kr hos Inet)
Skärm: AOC C24G1 (1 990 kr hos Webhallen)
Summa: 12 615 kr

+ Webhallen: Cryorig H5 Ultimate 399:-
+ Webhallen: Cryorig AM4 upgrade kit type A 9:-

Edit: Du kan även sikta på 1440, men de skärmarna kostar lite mer. De börjar på runt 4k och kommer då med en TN-panel:
Acer Predator-XF270hu 3990:-

Permalänk

Jag har nog bestämt mig att frångå min budget något och istället gå upp mot 15000+, om detta verkar rimligt.

Nedan är de saker jag plockat på mig i kundkorgen hittils. Jag tänkte också ta ett fractal design define C som chassi om det inte finns bättre alternativ. Vill gärna ha något inte allt för stort och rymdskeppsliknande.

Vilka grafikkort är rimliga att kika på i sammanhanget?

https://imgur.com/a/jm2khXG

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonaxel92:

Jag har nog bestämt mig att frångå min budget något och istället gå upp mot 15000+, om detta verkar rimligt.

Nedan är de saker jag plockat på mig i kundkorgen hittils. Jag tänkte också ta ett fractal design define C som chassi om det inte finns bättre alternativ. Vill gärna ha något inte allt för stort och rymdskeppsliknande.

Vilka grafikkort är rimliga att kika på i sammanhanget?

https://imgur.com/a/jm2khXG

https://imgur.com/a/jm2khXG

Skickades från m.sweclockers.com

I den prisklassen passar ett RTX 2070 Super ganska bra:
Webhallen: MSI Geforce RTX 2070 Super Ventus OC 6090:-

Elgiganten: PNY Geforce RTX 2070 Super XLR8 OC 6099:- (kommer in i början på Aug).

Permalänk

Äsch. Nu ångrade jag mig igen. Jag kommer nog köra på den här listan:
https://komponentkoll.se/bygg/ekFSi/

I stort sätt samma som icecrystals lista. Jag bytte dock ut chassit, moderkortet och lade till en hdd.

Jag läste någonstans att 450-moderkorten skulle ha problem med 3600-CPU:n, är det någon som vet något om detta?

Är det någon som har något emot denna lista i övrigt, annars blir det nog till att beställa ikväll.

Tack igen för hjälpen.

Edit: Eventuellt tar jag ett rx 5700 xt istället, då hamnar jag på 15000 blankt, låter det rimligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonaxel92:

Äsch. Nu ångrade jag mig igen. Jag kommer nog köra på den här listan:
https://komponentkoll.se/bygg/ekFSi/

I stort sätt samma som icecrystals lista. Jag bytte dock ut chassit, moderkortet och lade till en hdd.

Jag läste någonstans att 450-moderkorten skulle ha problem med 3600-CPU:n, är det någon som vet något om detta?

Är det någon som har något emot denna lista i övrigt, annars blir det nog till att beställa ikväll.

Tack igen för hjälpen.

Edit: Eventuellt tar jag ett rx 5700 xt istället, då hamnar jag på 15000 blankt, låter det rimligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, allt förutom X570-moderkort har i dagsläget problem med de nya 3000-processorerna. Det är BIOSen som behöver uppdateras, det går oftast inte att göra utan en CPU ifrån en tidigare generation. Som jag ser det finns det lite alternativ:

Edit: RX5700XT-kortet ger bra prestanda för priset, men kylaren är undermålig och kommer att höras när du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonaxel92:

Äsch. Nu ångrade jag mig igen. Jag kommer nog köra på den här listan:
https://komponentkoll.se/bygg/ekFSi/

I stort sätt samma som icecrystals lista. Jag bytte dock ut chassit, moderkortet och lade till en hdd.

Jag läste någonstans att 450-moderkorten skulle ha problem med 3600-CPU:n, är det någon som vet något om detta?

Är det någon som har något emot denna lista i övrigt, annars blir det nog till att beställa ikväll.

Tack igen för hjälpen.

Edit: Eventuellt tar jag ett rx 5700 xt istället, då hamnar jag på 15000 blankt, låter det rimligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som om vissa har problem. Jag trodde jag hade först, men visade sig vara ett måndagsex av min CPU bara. Snackade en hel del med både Inet och webhallen, de kan hjälpa dig flasha mobo och enligt dom så har det fungerat alla gånger de har flashat. Om du inte köper det där, så tar de 199kr, så ingen stor utgift jämfört med att lägga ut 1200kr för x570 istället för b450/x470.

Jag personligen hade nog väntat tills det kommer 5700xt kort med ordentliga kylare, men beror ju på hur mycket du bryr dig om ljudnivå. I övrigt ser det nästan ut som den riggen jag håller på att bygga.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Det blev till slut listan ovan med 570-kortet med wifi och x5700xt. Ska beställa kylaren man fixk med i msi-kampanjen. Är den något att ha? Jag spg någon recencion som inte var superbra. Den kanske är bättre än kylaren man får med i alla fall?

Tack aå mycket för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonaxel92:

Det blev till slut listan ovan med 570-kortet med wifi och x5700xt. Ska beställa kylaren man fixk med i msi-kampanjen. Är den något att ha? Jag spg någon recencion som inte var superbra. Den kanske är bättre än kylaren man får med i alla fall?

Tack aå mycket för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej AIO är bättre än den med följande fläkten Wraith Stealth är inte mycket bättre än en Intel Stock kylare en AIO kommer vara bättre.

Testa att montera AIO Vertikalt ifall klickljudet uppstår då en annan användare inte upplevde klickljudet när hen monterade AIO vertikalt.

Edit Syftar då på kylförmåga ljudnivå kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonaxel92:

Det blev till slut listan ovan med 570-kortet med wifi och x5700xt. Ska beställa kylaren man fixk med i msi-kampanjen. Är den något att ha? Jag spg någon recencion som inte var superbra. Den kanske är bättre än kylaren man får med i alla fall?

Tack aå mycket för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers: Test av CL ML240 RGB

Klickljudet verkar vara ha varit beroende av positionering (i kommentarerna till recensionen nämner de att ljudet försvann vid upprätt positionering). I så fall skulle jag med Design C-chassit som jag förstår att du gick på, montera chassifläktarna i taket och flytta AIOn till fronten för ett bra luftflöde. Den krångliga monteringen är nog bra att vara förberedd på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Ja, allt förutom X570-moderkort har i dagsläget problem med de nya 3000-processorerna. Det är BIOSen som behöver uppdateras, det går oftast inte att göra utan en CPU ifrån en tidigare generation. Som jag ser det finns det lite alternativ:

Edit: RX5700XT-kortet ger bra prestanda för priset, men kylaren är undermålig och kommer att höras när du spelar.

Du glömde ett alternativ. Köpa ett 4xx-kort som går att uppdatera med USB-minne utan att en CPU behöver vara inkopplat i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Du glömde ett alternativ. Köpa ett 4xx-kort som går att uppdatera med USB-minne utan att en CPU behöver vara inkopplat i systemet.

Jo, fick höra att det ska fungera, specifikt då till MSIs kort. Läste några trådar om Flashback+ (som det heter) som ska ha varit inkluderat i manualen och specifikationerna, men ändå inte finnas stöd för. Det kan fungera, men jag vart för osäker för att rekommendera det. Om jag skulle ge mig på det så skulle jag vilja verifiera stödet först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jo, fick höra att det ska fungera, specifikt då till MSIs kort. Läste några trådar om Flashback+ (som det heter) som ska ha varit inkluderat i manualen och specifikationerna, men ändå inte finnas stöd för. Det kan fungera, men jag vart för osäker för att rekommendera det. Om jag skulle ge mig på det så skulle jag vilja verifiera stödet först.

Intressant, verkar lite märkligt med att det inte finns något stöd när olika personer på detta forumet med framgång verkar använt funktionen?