Intel-drivrutin skvallrar om dedikerade grafikkort med Gen12-arkitekturen

Permalänk
Medlem

tror de är ganska ointresserade av minoriteten (oss) som kan rabbla gfx-kort-chip i sömnen De vill åt kontors marknaden samt de familjer som köper en "billig men bra dator på elefanten".

// LZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tea42BBS:

tror de är ganska ointresserade av minoriteten (oss) som kan rabbla gfx-kort-chip i sömnen De vill åt kontors marknaden samt de familjer som köper en "billig men bra dator på elefanten".

// LZ

De har redan typ 99% av kontorsmarknaden, totalt sett är ju Intel överlägset störst på grafiklösningar, när såg du nått annat i en kontorsdator och nu menar jag inte en workstation utan nått du hittar på ett vanligt administrativt kontor, finns det ens datorer som har nått annat än integrerad grafik på kontor utöver de som tex jobbar med cad och videoredigering ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kört igenom både lägren gång på gång så hade varit skoj om Intel dök upp som kompetenta kort med. Freesync är ju "öppen standard" men Gsync lär man förlora om man väljer team blå.

Nvidia har ju i princip "dödat" G-sync sedan de börjat stödja adaptive sync/Freesync. Det finns för mig mycket få skäl att välja en G-Syncskärm idag (möjligtvis endast någon extrem G-Sync Ultimate som går att motivera). Bara att köpa en bra Freesyncskärm så kommer det funka utmärkt oavsett vilket grafikkort man än har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Nvidia har ju i princip "dödat" G-sync sedan de börjat stödja adaptive sync/Freesync. Det finns för mig mycket få skäl att välja en G-Syncskärm idag (möjligtvis endast någon extrem G-Sync Ultimate som går att motivera). Bara att köpa en bra Freesyncskärm så kommer det funka utmärkt oavsett vilket grafikkort man än har.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och bara för att dem börja stödja vesa freesync så har dem monitorerna som har vesa freesync gått upp i pris till en g-sync skärm nästan saknar inte många kr till en g-sync längre förut kunde man ju få en ips med 144hz freesync 1440p för typ ca 1000kr - 2500 billigare än med g-sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De har redan typ 99% av kontorsmarknaden, totalt sett är ju Intel överlägset störst på grafiklösningar, när såg du nått annat i en kontorsdator och nu menar jag inte en workstation utan nått du hittar på ett vanligt administrativt kontor, finns det ens datorer som har nått annat än integrerad grafik på kontor utöver de som tex jobbar med cad och videoredigering ?

Kanske borde sagt "de vill behålla" kontorsmarknaden - nu när kraven även där ökar. Media/3d används på många arbetsplatser nuförtiden o även Officepaketet behöver mer gfx fart för att renderas ordentligt

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nvidia har ju i princip "dödat" G-sync sedan de börjat stödja adaptive sync/Freesync. Det finns för mig mycket få skäl att välja en G-Syncskärm idag (möjligtvis endast någon extrem G-Sync Ultimate som går att motivera). Bara att köpa en bra Freesyncskärm så kommer det funka utmärkt oavsett vilket grafikkort man än har.

Vi ska nog inte ta ut för mycket i förskott här.

Den största andelen kunder kommer antagligen alltid att vara de som vill betala så lite som möjligt för en given produkt, och som konstaterats många gånger förr så är G-Sync inte för alla. Jag köpte min G-Sync-skärm för knappt fyra år sedan, och då var merkostnaden ca 1500 kr, vilket det lätt varit värt för alla tusentals timmar utan screen tearing och annat elände som från och till plågat mig under föregående 20+ års gaming.

Hela vitsen med att betala för en certifierad produkt är just att det är någon annan som garanterar att den fungerar, man kan helt enkelt köpa sig fri från ett specifikt problem, och det kommer tilltala kunder även i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nvidia har ju i princip "dödat" G-sync sedan de börjat stödja adaptive sync/Freesync. Det finns för mig mycket få skäl att välja en G-Syncskärm idag (möjligtvis endast någon extrem G-Sync Ultimate som går att motivera). Bara att köpa en bra Freesyncskärm så kommer det funka utmärkt oavsett vilket grafikkort man än har.

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är ju den att folk har redan Gsync skärmarna. Nytt tror jag inte det är många som köper.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Saken är ju den att folk har redan Gsync skärmarna. Nytt tror jag inte det är många som köper.

Nej det känns inte som att det finns någon större vits med det så länge man är kvar på samma upplösning. Jag kommer köra 1440p i ett flertal år till antagligen, eftersom det kommer dröja ett bra tag (med nuvarande utvecklingstakt) innan det finns någon grafikhårdvara som drar runt AAA-spel i några meningsfulla uppdateringsfrekvenser i 4K-upplösning.

Den dagen har skärmen tjänat ut, om den inte gått sönder redan vid det laget.

Permalänk
Medlem

Förmodligen blir det mellanklassare som bäst, men man vet aldrig. Hur som helst så är det mycket välkommet med mer konkurrens, gärna något som kan sparka ned Nvidia till en vettigare nivå.

Skrivet av Novdid:

Nvidia har ju i princip "dödat" G-sync sedan de börjat stödja adaptive sync/Freesync. Det finns för mig mycket få skäl att välja en G-Syncskärm idag (möjligtvis endast någon extrem G-Sync Ultimate som går att motivera). Bara att köpa en bra Freesyncskärm så kommer det funka utmärkt oavsett vilket grafikkort man än har.

Så länge som det finns en adaptive sync-skärm med samma panel och "prestanda" (t.ex. frekvensspann) som en motsvarande g-sync-skärm så finns det väldigt lite anledning att ta g-sync-skärmen, jepp.

Har kört g-sync-skärmar i flera år och gillar dem starkt, men enda anledningen till det var ju för att Nvidia inte hade stöd för adaptive sync (och att AMD inte haft någon gpu med tillräckligt hög prestanda för mina krav på länge, tyvärr).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag hoppas ju på att de har prestanda som ett toppkort fast minst 1.000:- billigare o utan strålspårning.

Jäkligt kul att Intel är på väg in på diskreta GPU marknaden!

Skrivet av The Kristoffer:

Tror du på riktigt att slavarbetarna på Foxcon får mer i lön för att Apple tar högre marginaler? Så är det ju överallt och det är sjukt deprimerande. Hur många känner jag som går i svensk-skräddade kläder? Inte många, för vi skulle fan inte ha råd att leva som vi gör om vi i te utnyttjade de som hade det sämre. Jag mår fan piss, konstant, över hur djävla bra vi har det, på en annan medmänniskas bekostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Mår du ärligt talat dåligt över det? Är du överkänslig ? Typ gråter när du ser nån ha ont o så?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Mår du ärligt talat dåligt över det? Är du överkänslig ? Typ gråter när du ser nån ha ont o så?

Att kunna känna empati och ha ett socialt patos är inget att skämmas över. Om något behöver världen mer av det.

Nu är vi lite off topic dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Tillåter ? Börja tillverka elektronik själv då och sälj den då om de är så jävla hemska. Klart de kan ta vilket pris de vill det är inget vi "tillåter".
Dessutom har elektronik blivit för billigt, det är många i kedjan som jobbar för slavlöner och bara lönsamt att tillverka i typ kina, i ett hållbart samhälle är priserna på mobiler och grafikkort som senaste gen. Dvs betydligt dyrare än vad folk är vana vid men har en marginal så det går att tillverka med anständiga löner till arbetarna..

"Snacka om att blåsa sina kunder rejält"
Bara för de "tjänar" pengar så "blåser" de sina kunder ?

Starta aldrig företag.

Hur gör Nvidias/AMD/Intels vinster det bättre för de med slavlönen om jag får fråga?

Hade inte haft något emot höga priser, OM det inte var aktieägarna och bolagetsfnissarna som fick mesta av det. Finns inget företag idag som inte blåser sina kunder. Om de inte gör, så körs de snart över av företag som gör det.

Och vi skulle kunna neka dem, vi skulle kunna jobba för bättre miljöer (något som sker inom matvaror tex med Eko, fairtrade osv), men istället är det enda folk bryr sig om är 10W och 5 fps mer... så slänger de 5000kr+ till dessa företag som fortsätter mjölka både arbetsmarknaden och kunder. Elektronik idag har en väldigt sjuk marknad, där det anses okej att ta precis vilket pris som helst...

Först när du har riktigt aktiv utveckling, tävling om kunderna och inga patenttvister så är det företaget som jobbar för vinsten. Man ser detta när tex Intel rå-sänker sina CPUers priser, trots att de magiskt nog kostar lika mycket att utvecklas.
Så där var 15% vinst som de nu inte kunde blåsa kunderna på mer tex...

Så fördelen med Intel i GPU kriget?
Förhoppningsvis kan de sätta mer press på Nvidia och AMD att fortsätta utvecklas och kanske ge oss lite mer än 15-20% på 4 år för 10000kr.