Kom igång med övervakning av hemmet – smarta övervakningskameror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antar att det är detta du refererar till?

Vad vill du ha testat? Ska jag testa att logga in på mitt Arlo-konto (som använder en e-postadress som användarnamn, d.v.s. rätt enkelt att lura ut i de flesta fall) och se hur många misslyckade inloggningsförsök som kan göras innan någon form av händelse aktiveras (t.ex. jag blir notifierad, kontot fryses temporärt i X minuter, etc)?

Om ja, låter definitivt som vettig information för andra delen som tittar på en exempelinstallation med Arlos produkter (och några integreringar med andra system).

Edit: kontot blir låst i 5 minuter efter 5 misslyckade inloggningar.

Angående att hitta lösenordet via "rainbow table password attack". Läste på som hastigast om det, är inte en förutsättning för att använda den metoden att man fått tag i lösenordsdatabasen?

I dagens läge får man nästan räkna med att sådan information i något läge läcker ut. Verkar dock som standardlösning som salt är ett bra motmedel mot attacken.

jag har ingen direkt kunskap i detta, men det ända man hört om IoT är att säkerheten är för låg, var det inte flera hundra tusen webbkameror & kylskåp som användes för DDoS attacker för nåt år sen ? kunskapen hur man tar sig in finns ju.
jag känner inte att "Arlo-konto" är säkert innan nån som har kunskaper i sårbarheterna i IoT testar hur det fungerar.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Xcalibur:

jag har ingen direkt kunskap i detta, men det ända man hört om IoT är att säkerheten är för låg, var det inte flera hundra tusen webbkameror & kylskåp som användes för DDoS attacker för nåt år sen ? kunskapen hur man tar sig in finns ju.
jag känner inte att "Arlo-konto" är säkert innan nån som har kunskaper i sårbarheterna i IoT testar hur det fungerar.

Jag har funderat en del på detta och kommit fram till att det till syvende och sist handlar om att lita på tillverkaren av produkten. Förr eller senare kommer alla att drabbas av någon slags sårbarhet, och som jag ser det är det inte sårbarheten i sig som är avgörande utan hur tillverkaren hanterar bristerna.

Jag litar mer på en tillverkare som snabbt erkänner säkerhetshål och är tidigt ute med patchar, än någon som "seglar under radarn" och där det är oklart hur det egentligen står till med säkerheten. Av den anledningen låter jag numera bli att shoppa nätverksprylar från random kinatillverkare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag klurade länge på lite kameror och efter att ha läst en del om Arlo Pro 2 och deras batteristrul på diverse forum så fick det bli kameror från Anker istället.

https://www.eufylife.com/products/variant/eufycam-e-2cam-kit/...
Inte beroende av någon cloudtjänst och har längre batteritid.

Permalänk
Medlem

Seriös fråga.

Hur "säkra" är dessa kameror egentligen? De sitter fast med en magnet eller en skruv bara? Vem som helst med rånarluva kan komma fram och lyfta av den och ta ut batteriet hur lätt som helst? Hur skyddar man sig mot det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Seriös fråga.

Hur "säkra" är dessa kameror egentligen? De sitter fast med en magnet eller en skruv bara? Vem som helst med rånarluva kan komma fram och lyfta av den och ta ut batteriet hur lätt som helst? Hur skyddar man sig mot det?

Vet inte hur det är med de olika Arlo kamerorna, men Eufy från Anker larmar med högt ljud om den plockas ner. Och det är både själva enheten inomhus samt kameran som larmar.

Permalänk
Medlem

Min tanke är alltid hur dessa fungerar i minus 30 under mer än ett par dagar. Som det kan bli i stora delar av landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Känns lite som hela denna artikel är en annons över detta. Ren reklam för arlo utan förslag på alternativ.

Precis. när jag kollade kameror framstod Arlo som sjukt dyrt för den som är lat.
Om man är teknisk intresserad kan man tjäna mycket i både funktionalitet och pris på att välja andra märken.

Och iaf om man väljer i samma prisklass få riktigt avancerade prylar från HIKvision med flera bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Absolut men sätter du upp en kamera som filmer personer som inte vill bli filmade då blir det är jäkla liv

Kom även ihåg att "gena över en tomt" är samma som olaga intrång. Och om man filmar det lovar jag att kameran kommer duga som bevisning.

Ja... Om vi hade haft en polis alltså. I 95% av landet skrattar polisen om man vill visa dem övervakningsfilmer från inbrott. Sånna brott skriver de av direkt då det inte finns resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Kom även ihåg att "gena över en tomt" är samma som olaga intrång. Och om man filmar det lovar jag att kameran kommer duga som bevisning.

Ja... Om vi hade haft en polis alltså. I 95% av landet skrattar polisen om man vill visa dem övervakningsfilmer från inbrott. Sånna brott skriver de av direkt då det inte finns resurser.

Polisen skrattar (eller skrattade) rätt mkt åt folks bevis så den tidigare kameralagen inte tillät att man filmade utan tillstånd.
Ett annat problem som även det nu är löst (precis som den nya kameralagen som kom q3 2018) är att dagens kameror har någon form av vettig kvalitet.

Permalänk
Medlem

Fick labbat med min inköpta Eufycam igår och det verkar vara bra skrot.
Superenkel uppsättning och känns väldigt gediget.

Men....som med det mesta idag....det känns som man ger upp all form av integritet när dessa saker kopplas in.

"Vill ha access till foton, plats, nätverk, skostorlek, mic".
Och som vanligt så måste man in och pilla i en massa submenyer för att se till att man inte skickar "sample data" till leverantören för att förbättra tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Fick labbat med min inköpta Eufycam igår och det verkar vara bra skrot.
Superenkel uppsättning och känns väldigt gediget.

Men....som med det mesta idag....det känns som man ger upp all form av integritet när dessa saker kopplas in.

"Vill ha access till foton, plats, nätverk, skostorlek, mic".
Och som vanligt så måste man in och pilla i en massa submenyer för att se till att man inte skickar "sample data" till leverantören för att förbättra tjänsten.

Varför måste den ut på internet då? Lägg den bakom en brandvägg som blockerar all trafik bara. Vill du kolla på den via telefonen borde väl RTSP funka om den har stöd för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Varför måste den ut på internet då? Lägg den bakom en brandvägg som blockerar all trafik bara. Vill du kolla på den via telefonen borde väl RTSP funka om den har stöd för det?

Jag ställde mig samma fråga som, varför måste den ut på nätet?
Anledningen är att uppsättning, FW uppdatering och all konfig kräver ett konto hos Anker samt att man kör appen.

Kommer lägga det på ett isolerat nät framöver och blockera allt, samtidigt så gör det att man får lite haltande funktionalitet. Men man får välja helt enkelt.
Visst, installation är superlätt och gör gemene man så är det verkligen superlätt att installera, men det kommer ju med en kostnad.

Permalänk
Medlem

Använder IFTTT men saknar att man kan göra en extra action.

När min Arlo triggar motion så tänds HUE lampan. Men man kan ej lägga en action på att lampan ska släckas efter 5min.

Visa signatur

word

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fatmajk:

Seriös fråga.

Hur "säkra" är dessa kameror egentligen? De sitter fast med en magnet eller en skruv bara? Vem som helst med rånarluva kan komma fram och lyfta av den och ta ut batteriet hur lätt som helst? Hur skyddar man sig mot det?

Om man planerar att ha sin kamera uppsatt utomhus bör den placeras så att det inte går att komma åt den med mindre än att förövaren har stege eller liknande med sig. Är någon så pass dedicerad att sno din kamera att de har sådan utrustning lär det vara svårt att hindra dem.

Inomhus har man inte det problemet. Har någon tagit sig in lär det nog vara bättre att de kan få med sig kameran på ett enkelt sätt så inget annat skadas. Lär ju vara mer saker som försvinner i det läget och enda värdet kameran har då är att förhoppningsvis öka chansen att det går att få tag i tjuven.

Tar vi specifikt ditt exempel. Det är superenkelt att plocka ned kameran, om det är nu specifikt kameran de vill åt kan det faktiskt vara en "feature" då det förhoppningsvis hindrar andra skador. Det som filmats upp till punken att kameran tas ned är ju redan sparat, det är egentligen den information som har något värde i detta läge.

Batteriet är trivialt att plockar ur om man tid ned kameran, även det kan ses som en "feature" om de nu bara vill sätta kameran ur funktion. Jämför med en fast installation där de rycker ned fästen (skador på väggen) och sedan klipper kabeln (tar mer tid att fixa jämfört med att stoppa i batteri igen).

Min personliga övertygelse är att information om att ett område är kameraövervakat är det stora värdet då det har en potentiellt avskräckande effekt. Om någon specifikt valt ut just ditt hem lär larm, kamera, whatever inte stoppa dem. D.v.s. mervärdet är att minska risken, eliminera den går inte. Finns en stor anledning varför larmbolagen behåller äganderätten till larmskyltarna, att ha skylten uppsatt har ofta ett högre värde än larmet i sig!

Sedan är just nördfaktor en stor del hos produkter riktad mot konsumenter. Om jag skaffar ett sådant här system kommer ju den primära orsaken inte vara att försöka filma inbrottstjuvar, i stället är det någon form av "smarta hemmet" lösning och/eller mer generell övervakning av byggnaden. D.v.s mest för att allt "ser OK ut" om det är en byggnad man kanske har en bit att åka till.

Skrivet av soujiro:

Använder IFTTT men saknar att man kan göra en extra action.

När min Arlo triggar motion så tänds HUE lampan. Men man kan ej lägga en action på att lampan ska släckas efter 5min.

Går alltid att lösa, men kan i vissa fall kräva en lite omväg.

I ditt fall skulle "that" action inte direkt vara att tända HUE-lampan, utan kör en (potentiellt egenhändigt konstruerad) händelse som tänder lampan, startar en timer (eller bara startar om den i fall lampan redan var tänd och timern rullande). När timern räknat ned släcks lampan.

Att just för att kunna göra den typen av modifieringar jag mycket hellre routar alla händelser genom en lokal MQTT-broker. D.v.s. jag skulle göra så att Arlo rörelsen är "this" triggern och "that" action går via något som webhooks som egentligen bara postar ett lämplig värde till lämplig "topic" i MQTT.

Säg att man postar värdet "motion" till "house/outside/frontdoor". Din HUE-lampa du vill tända prenumererar då på "house/outside/frontdoor" och tänds om värdet är t.ex. "motion".

Men du har också något litet program i en RPi eller annan server som också prenumererar på "house/outside/frontdoor". Den startar då en timer och den ser värdet "motion". När timern räknat ned postar den t.ex. "idle" till "house/outside/frontdoor", något HUE-lampan då också får och kan släckas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman:
Håller med att avskräckande faktorn är viktigast. Oftast har dom väl maskering ändå men ser dom en fet skylt och en kamera riktad mot dom så är det iaf större chans att tjuvarna avbryter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man planerar att ha sin kamera uppsatt utomhus bör den placeras så att det inte går att komma åt den med mindre än att förövaren har stege eller liknande med sig. Är någon så pass dedicerad att sno din kamera att de har sådan utrustning lär det vara svårt att hindra dem.

Inomhus har man inte det problemet. Har någon tagit sig in lär det nog vara bättre att de kan få med sig kameran på ett enkelt sätt så inget annat skadas. Lär ju vara mer saker som försvinner i det läget och enda värdet kameran har då är att förhoppningsvis öka chansen att det går att få tag i tjuven.

Tar vi specifikt ditt exempel. Det är superenkelt att plocka ned kameran, om det är nu specifikt kameran de vill åt kan det faktiskt vara en "feature" då det förhoppningsvis hindrar andra skador. Det som filmats upp till punken att kameran tas ned är ju redan sparat, det är egentligen den information som har något värde i detta läge.

Batteriet är trivialt att plockar ur om man tid ned kameran, även det kan ses som en "feature" om de nu bara vill sätta kameran ur funktion. Jämför med en fast installation där de rycker ned fästen (skador på väggen) och sedan klipper kabeln (tar mer tid att fixa jämfört med att stoppa i batteri igen).

Min personliga övertygelse är att information om att ett område är kameraövervakat är det stora värdet då det har en potentiellt avskräckande effekt. Om någon specifikt valt ut just ditt hem lär larm, kamera, whatever inte stoppa dem. D.v.s. mervärdet är att minska risken, eliminera den går inte. Finns en stor anledning varför larmbolagen behåller äganderätten till larmskyltarna, att ha skylten uppsatt har ofta ett högre värde än larmet i sig!

Sedan är just nördfaktor en stor del hos produkter riktad mot konsumenter. Om jag skaffar ett sådant här system kommer ju den primära orsaken inte vara att försöka filma inbrottstjuvar, i stället är det någon form av "smarta hemmet" lösning och/eller mer generell övervakning av byggnaden. D.v.s mest för att allt "ser OK ut" om det är en byggnad man kanske har en bit att åka till.

Jag håller med dig helt och hållet. Det hära med skyltarna, måste man betala för att ha dessa uppsatta (jag kan ingenting om larmbolag)? Man kan väl göra en egen skylt isåfall bara? Eller menar du dessa "bevakas av securitas" exempelvis?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fatmajk:

Jag håller med dig helt och hållet. Det hära med skyltarna, måste man betala för att ha dessa uppsatta (jag kan ingenting om larmbolag)? Man kan väl göra en egen skylt isåfall bara? Eller menar du dessa "bevakas av securitas" exempelvis?

Menade det sista. Gissar att en "riktig" skylt från de välkända säkerhetsföretagen har en större effekt än en egenhändigt tillverkad skylt.

Men kan säkert finns en effekt även med egen skylt, framförallt om det går att se kamerorna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag håller med dig helt och hållet. Det hära med skyltarna, måste man betala för att ha dessa uppsatta (jag kan ingenting om larmbolag)? Man kan väl göra en egen skylt isåfall bara? Eller menar du dessa "bevakas av securitas" exempelvis?

I mitt paket följde det med ett gäng lappar (eufy)

Och när det gäller att stjäla kamerorna så verkar en del "batterikameror" ha larm så att dom ruckas från ursprungsläget, dvs tippas ner eller stjäls så tjuter det rätt rejält både från själva kameran men även basstationen i huset.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av reverend benny:

I mitt paket följde det med ett gäng lappar (eufy)

Och när det gäller att stjäla kamerorna så verkar en del "batterikameror" ha larm så att dom ruckas från ursprungsläget, dvs tippas ner eller stjäls så tjuter det rätt rejält både från själva kameran men även basstationen i huset.

Enligt informationen jag hittat på Arlos forum finns ingen accelerometer i deras kameror, så finns inget bra sätt att upptäcka att kameran ruckas på. Antar att det sitter i Eufy-kamerorna (snabb Google sökning indikerar att så är fallet)?

Skulle gå att skapa sitt eget stöldskydd genom en metallwire i skruvfästet och koppla den till logik som känner av om det tas bort. En accelerometer hade dock varit trevligt! Framförallt då accesspunkten är utrustad med siren och även kameran kan göra ljud i från sig (men har inte lyckas fått det att bli speciellt högt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Seriös fråga.

Hur "säkra" är dessa kameror egentligen? De sitter fast med en magnet eller en skruv bara? Vem som helst med rånarluva kan komma fram och lyfta av den och ta ut batteriet hur lätt som helst? Hur skyddar man sig mot det?

En av mina Arlo har jag byggt in i ett "fågelfröhus" så den syns inte och är väldigt diskret.

Roligaste är att jag får så många filmklipp på olika djur som strövar omkring, katter, igelkottar och en massa fåglar.

Uppladdningsbara batterier är ett måste, om man kör med Arlos trådlösa. Annars blir det dyrt i längden.

Gillar Arlos mjukvara och deras kalender, alla foton o klipp sparas i 7 dagar i grattisversionen. Och möjligheten att spara ner klipp som är speciella funkar super.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Yoshman:

Enligt informationen jag hittat på Arlos forum finns ingen accelerometer i deras kameror, så finns inget bra sätt att upptäcka att kameran ruckas på. Antar att det sitter i Eufy-kamerorna (snabb Google sökning indikerar att så är fallet)?

Skulle gå att skapa sitt eget stöldskydd genom en metallwire i skruvfästet och koppla den till logik som känner av om det tas bort. En accelerometer hade dock varit trevligt! Framförallt då accesspunkten är utrustad med siren och även kameran kan göra ljud i från sig (men har inte lyckas fått det att bli speciellt högt).

Om någon rör Arlo-kameran borde rörelsedektorn aktiveras, inspelningen starta och ev. larm ljuda? Förutsatt att borta-läget är aktiverat då.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Kör Nexa och styr i stort sett alla lampor via det. Ser även temperaturer i samtliga rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Något jag gillar med Arlo är att dom MED KONSTANT MATNING AV STRÖM kan spela in hela tiden att man få får några sekunder innan rörelsedetektorn aktiverats.
Sen så känns det väl som att det tar bort lite av hela grejjen med batterikameror att behöva dra fram ström till dom.
Solceller visst, men vad jag kunnat läsa så har dom fått mixad kritik vid användning i länder som vårt.

Permalänk

Någon som testat Nest cam IQ outdoor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dimestam:

Om någon rör Arlo-kameran borde rörelsedektorn aktiveras, inspelningen starta och ev. larm ljuda? Förutsatt att borta-läget är aktiverat då.

Man kan absolut konfigurera systemet så att alarmet aktiveras av rörelsesensorn. Går till och med att specificera vilket område i bilden där rörelsen ska registreras för att något ska hända (mer om det i nästa del...).

Fast rörelse i bilden, eller specifik del av bild, är ju inte en säker indikation på att någon försöker flytta kameran. En accelerometer är vad som behövs för att specifikt detektera att själva kameran flyttas.

Kan bli lite irriterande om siren fyras av varje gång rörelse upptäcks då ljudnivån kan skruvas upp till över 100 dB

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Finns det fler som testat Arlo? Är som sagt på jakt efter en kamera men har även kollat på Nest cam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Finns de någon återförsäljare i Sverige?

Amazon UK är nog närmast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Blir inte klok men ingår 220 adapter till Arlo kameran?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Finns det fler som testat Arlo? Är som sagt på jakt efter en kamera men har även kollat på Nest cam.

Skickades från m.sweclockers.com

Next cam verkar 'smartare' men betydligt dyrare?

Jag funderar på att köpa Pro varianten.
Pro 2 och Ultra är lite för dyrt och jag har redan ett vanligt hemlarm från Sector kopplat i huset.

Hemlarm är ju en annan trevlig diskussion.
Mitt relativt dyra Sector larm är lite snålt det med.

Permalänk
Skrivet av riche:

Next cam verkar 'smartare' men betydligt dyrare?

Jag funderar på att köpa Pro varianten.
Pro 2 och Ultra är lite för dyrt och jag har redan ett vanligt hemlarm från Sector kopplat i huset.

Hemlarm är ju en annan trevlig diskussion.
Mitt relativt dyra Sector larm är lite snålt det med.

Kollar man prisjakt verkar Arlo vara extremt buggigt. Behöver bara en kamera men hittar inte så jättemycket omdöme om Nest cam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS