Söker hjälp gällande kameraövervakning.

Permalänk

Söker hjälp gällande kameraövervakning.

Jag tror jag lägger tråden i rätt forum, annars får mod gärna flytta!

Jag funderar lite på att övervaka mina ingångar samt garage men lyckas inte riktigt hitta vad jag söker och hoppas någon här har bättre inblick.

Ska ha:
- tre stycken kameror
- klara utomhus montering
- möjligt till utbyggnad
- lokal lagring (på redan befintlig server)
- mörkerseende
- rörelsevakt
- 720p

Önskvärt men ej krav:
- PoE
- notiser vid rörelse (dvs bild ska visas i tex telefon)
- kunna välja bort molnlagring helt
- 1080p eller mer
- möjlighet att senare integrera med tex homey

Jag vet inte om mina krav är helt orimliga, men något bör kanske finnas? (prylar från Kina?)
Budget ligger på max 5000:- men ju billigare ju bättre.

Har tittat lite på Arlo systemen, men där fattar jag inte riktigt skillnaden mellan de olika basstationerna och om kamerorna går att använda mellan generationer? Samtidigt får jag inte grepp om det går att lokalt lagra förutom på usb-minne eller om det bara är moln som gäller där, kanske någon som har svar på?

Stort tack på förhand!
Fråga på om jag missat ge någon information.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Jag tror jag lägger tråden i rätt forum, annars får mod gärna flytta!

Jag funderar lite på att övervaka mina ingångar samt garage men lyckas inte riktigt hitta vad jag söker och hoppas någon här har bättre inblick.

Ska ha:
- tre stycken kameror
- klara utomhus montering
- möjligt till utbyggnad
- lokal lagring (på redan befintlig server)
- mörkerseende
- rörelsevakt
- 720p

Önskvärt men ej krav:
- PoE
- notiser vid rörelse (dvs bild ska visas i tex telefon)
- kunna välja bort molnlagring helt
- 1080p eller mer
- möjlighet att senare integrera med tex homey

Jag vet inte om mina krav är helt orimliga, men något bör kanske finnas? (prylar från Kina?)
Budget ligger på max 5000:- men ju billigare ju bättre.

Har tittat lite på Arlo systemen, men där fattar jag inte riktigt skillnaden mellan de olika basstationerna och om kamerorna går att använda mellan generationer? Samtidigt får jag inte grepp om det går att lokalt lagra förutom på usb-minne eller om det bara är moln som gäller där, kanske någon som har svar på?

Stort tack på förhand!
Fråga på om jag missat ge någon information.

Kolla på hikvision kameror, de "billigare" modellerna de har ligger på strax över tusenlappen och är rätt trevliga (tror dessutom de flesta modeller från hikvision kör poe).

Sen kör du antingen zoneminder eller blue iris på din existerande server för eventuell inspelning och alarm/alerts.

Jag har :

3st sricam bullet kameror som jag gav ca 280kr/st för, totalt opålitliga med skitkass mjukvara, men de ger bild och så länge de inte tappar ström så håller de sig online (har 5st som blivit korrupta pga strömbortfall).

2st IeGeek bullet kameror som kostade ca 350kr/st, lite halvkass bildkvalité men iaf bättre mjukvara och hittils stabilare än sricam kamerorna. Dåligt konstruerat fäste som är jobbigt att justera dock.

2st Floureon PTZ kameror som kostar ca 900kr/st, Några av de bättre kina-kamerorna jag testat och sjukt billiga med tanke på att de har PTZ. Kör snarlik mjukvara som IeGeek kamerorna.

Senaste inköpet är 1st Hikvision fast wifi dome kamera, dyraste kameran i samlingen (1200kr) men den har utan tvekan bäst mjukvara och bäst konstruktion av alla "kina"-kameror. Bildmässigt så är den bäst men bara marginellt bättre än Floureon kamerorna. Det enda jag inte gillar är jag var tvungen att använda Internet explorer för att komma åt webgränssnittet, firefox var no go för min modell.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk

@Broberg: tack för tipsen, ska defenetivt titta närmare på de!
Det hade ju varit trevligt med ett gränssnitt som kan hantera kameror från olika tillverkare, finns de? Eller de kanske programet som du tipsade om klarar?

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

@Loket: tack för tipsen, ska defenetivt titta närmare på de!
Det hade ju varit trevligt med ett gränssnitt som kan hantera kameror från olika tillverkare, finns de? Eller de kanske programet som du tipsade om klarar?

Ja Zoneminder och Blue Iris är NVR mjukvaran som samlar alla strömmar från ip-kamerorna (och även analoga kameror om du har ett kort som kan ta in analoga signaler). Det finns givetvis flera program som klarar det, men de två jag nämnt är de mest populära.

Zoneminder är för Linux och gratis, dock inte skitlätt om du inte är van Linux användare.
Blue Iris är för Windows och kostar ca 800kr, lite lättare då det har ett bättre gränssnitt.

Kolla gärna så att eventuell kamera du väljer har onvif stöd, det underlättar som fan vid inställningar av kameran i ZM/BI.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite färgad. För jag har haft att göra med kameraövervakningsbranschen.
Beror såklart på dina behov, vad för område du bor i (stökigt eller ej) osv. Och vad det är du skall skydda (värde).

Men, jag hade hört av mig till en larmmontör och fixat detta. Då vet du att du har ändamålsenliga kameror, installation och hjälp med vinklar etc. som inte alltid är helt okomplicerat. Om du skulle haft inbrott kan kvalité, typ av video och om du t.ex filmar allmän plats spela roll i hurvida materialet kan användas i rättegång eller vi försäkringsärende. Detta kan montörerna.

Ang. Hikvision så har det kommit fram att de skickar data till kina av olika slag samt har backdoors. Efter 3s på google hittade jag: https://learncctv.com/how-to-hack-hikvision-camera/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Ang. Hikvision så har det kommit fram att de skickar data till kina av olika slag samt har backdoors. Efter 3s på google hittade jag: https://learncctv.com/how-to-hack-hikvision-camera/

Jo, det ska väl nämnas att kör man kinakameror ska du givetvis inte köra dom så de har direkt tillgång till nätet, separera dom gärna i ett vlan tillsammans med NVR mjukvaran och sen kör access bara till servern från andra källor.

Sen är väl HIKvision kamerorna ganska populära att byta firmware på?

Och hitta en svensk alarm/kameramontör som kan fixa ett komplett system med 3 ip kameror på en 5000kr budget lär vara lite knivigt.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Skrivet av Broberg:

Ja Zoneminder och Blue Iris är NVR mjukvaran som samlar alla strömmar från ip-kamerorna (och även analoga kameror om du har ett kort som kan ta in analoga signaler). Det finns givetvis flera program som klarar det, men de två jag nämnt är de mest populära.

Zoneminder är för Linux och gratis, dock inte skitlätt om du inte är van Linux användare.
Blue Iris är för Windows och kostar ca 800kr, lite lättare då det har ett bättre gränssnitt.

Kolla gärna så att eventuell kamera du väljer har onvif stöd, det underlättar som fan vid inställningar av kameran i ZM/BI.

Kanon, ska ha detta i åtanke! Lär finnas något win alternativ som är gratis med? I vörsta fall får vi sätta upp en ny VM med Linux

Skrivet av Dz2:

Nu är jag lite färgad. För jag har haft att göra med kameraövervakningsbranschen.
Beror såklart på dina behov, vad för område du bor i (stökigt eller ej) osv. Och vad det är du skall skydda (värde).

Men, jag hade hört av mig till en larmmontör och fixat detta. Då vet du att du har ändamålsenliga kameror, installation och hjälp med vinklar etc. som inte alltid är helt okomplicerat. Om du skulle haft inbrott kan kvalité, typ av video och om du t.ex filmar allmän plats spela roll i hurvida materialet kan användas i rättegång eller vi försäkringsärende. Detta kan montörerna.

Ang. Hikvision så har det kommit fram att de skickar data till kina av olika slag samt har backdoors. Efter 3s på google hittade jag: https://learncctv.com/how-to-hack-hikvision-camera/

Bra punkterat gällande skickandet av data där! Ska läsa mer om de.
Larmmontörer som verisure etc sätter jag inte mycket till, dyra månadskostnaden är inget jag intresserar mig av. Eller du kanske tänker på något annat?

Syftet primärt är att se om/när någon ringer på dörren. Bor i ett lungt område med övervakande grannar så att förhindra inbrott är sekundärt. Men självklart något som finns i tankarna.
Kameraövervakningslagen och dataskyddsförordningen som reglerar privat övervakning har jag hygglig koll på. Så hur jag får övervaka ser jag inte som något hinder.

Siktar inte på fortknox, utan vill ha något simpelt och utbyggbart främst för intresset skull

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

Jo, det ska väl nämnas att kör man kinakameror ska du givetvis inte köra dom så de har direkt tillgång till nätet, separera dom gärna i ett vlan tillsammans med NVR mjukvaran och sen kör access bara till servern från andra källor.

Sen är väl HIKvision kamerorna ganska populära att byta firmware på?

Och hitta en svensk alarm/kameramontör som kan fixa ett komplett system med 3 ip kameror på en 5000kr budget lär vara lite knivigt.

Helt rätt, omöjligt uppdrag! Men som sagt, beror helt på vad syftet med övervakningen var Framgick av nedanstående svar att det nog inte var top-secret level som behövs i detta fall!

Skrivet av WillBjorG:

Kanon, ska ha detta i åtanke! Lär finnas något win alternativ som är gratis med? I vörsta fall får vi sätta upp en ny VM med Linux

Bra punkterat gällande skickandet av data där! Ska läsa mer om de.
Larmmontörer som verisure etc sätter jag inte mycket till, dyra månadskostnaden är inget jag intresserar mig av. Eller du kanske tänker på något annat?

Syftet primärt är att se om/när någon ringer på dörren. Bor i ett lungt område med övervakande grannar så att förhindra inbrott är sekundärt. Men självklart något som finns i tankarna.
Kameraövervakningslagen och dataskyddsförordningen som reglerar privat övervakning har jag hygglig koll på. Så hur jag får övervaka ser jag inte som något hinder.

Siktar inte på fortknox, utan vill ha något simpelt och utbyggbart främst för intresset skull

Förstår, då räcker det gott med Hikvision säkert Du kan ju alltid kolla på något begagnat från t.ex Axis.

Ett utlägg:
Verisure/Securitas är inte så illa som man kan tro. De, tillsammans med sina underleverantörer (lokala firmor) är de som sätter upp alla tänkbara anläggningar. Dessa byggs nästan exklusivt på Axis kameror och tillhörande system. De är ju världsledande och har säte i Sverige. Dessa syns hos skyddsvärda personer, företag, flygplan, butiker, öresundsbron och många andra ställen om man börjar titta noga Därefter står den lokala firman för underhåll och Securitas skickar ut personal om larmet går.

Detta skall inte förväxlas med de små fjuttiga I.P kamerorna som kommer med hemlarm från Verisure. Är en helt annan tjänst.

Permalänk
Medlem

Hej
Kör själv unifis G3 & flex kameror. G3orna har suttit utomhus i snart 3 år & har fungerat felfritt.
Kör detta med deras mjukvara unifi video på egen server.
Det går numera att svartmarkera områden man inte vill ha med på inspelningen. Detta är bra om man vill filma ett område där man kanske även har risken att få med lite av grannens tomt. Allt drivs med POE.

Permalänk

Nu vet jag att du ville köra på egen server men jag vill kort slå ett slag för HiKvision kamerorna i kombination med en Synology som kör surveillance station. Funkar som en smäck. Kör 6 kameror (4 ute och 2 i garaget). Synkningen vid rörelse är skitbra - man kan följa med i olika vinklar. Helt underhållsfritt och står bara och tuggar.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

@WillBjorG: Hörde av någon som hävdade att 720p inte var tillräckligt hög upplösning för att kunna användas som bevis. Detaljer kring detta påstående är luddiga då jag lyssande med halvt öra men är det av vikt kan det vara värt att kolla upp eller ha i åtanke.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det här var en intressant video på övervakningskameror. Är förvånansvärt stor skillnad på dem när man bara läser specifikationen lite snabbt och inte kollar in FOV/Sensor storlek/IR-känslighet etc.

Den Reolink han rekommenderar finns på amazon UK för £60 vilket verkar prisvärt.

edit: Ännu billigare direkt från reolink

Permalänk
Medlem

Vad man ska ha för kameror och upplösning beror på syftet med övervakningen. I butiker har man ofta vissa ställen butiken (typ entrén) med kameror där man kan identifiera personen och sedan på övriga kameror kan man sedan följa personen och handlingen. Tappar man personen i bild och inte täkt in hela butiken med kameror tappar materialet värde som bevis.

Kika på milestone som mjukvara. De har en enklare version som är gratis. Angående kameror så verkar hikvision vara ett stabilt budget alternativ

Permalänk

Tack för alla tips! Ska helt klart titta vidare på alternativen som föreslagits.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadlock:

Nu vet jag att du ville köra på egen server men jag vill kort slå ett slag för HiKvision kamerorna i kombination med en Synology som kör surveillance station. Funkar som en smäck. Kör 6 kameror (4 ute och 2 i garaget). Synkningen vid rörelse är skitbra - man kan följa med i olika vinklar. Helt underhållsfritt och står bara och tuggar.

Jag kör ett Arlo här hemma som jag fick via jobbet. Funkar helt ok men är lite som Iphone/Macbook. Enkelt för de ointresserade utan möjlighet att greja med.

Har en synology men Survs, som jag fattat saken går det att smälla på 4-6 kameror. Både trådar och Wifi, köra de flesta funktioner med appen liksom köra upp alla kameror på vilken skärm som helst.

Har jag förstått saken rätt.

Givet att det är onvif kameror??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Nu är jag lite färgad. För jag har haft att göra med kameraövervakningsbranschen.
Beror såklart på dina behov, vad för område du bor i (stökigt eller ej) osv. Och vad det är du skall skydda (värde).

Men, jag hade hört av mig till en larmmontör och fixat detta. Då vet du att du har ändamålsenliga kameror, installation och hjälp med vinklar etc. som inte alltid är helt okomplicerat. Om du skulle haft inbrott kan kvalité, typ av video och om du t.ex filmar allmän plats spela roll i hurvida materialet kan användas i rättegång eller vi försäkringsärende. Detta kan montörerna.

Ang. Hikvision så har det kommit fram att de skickar data till kina av olika slag samt har backdoors. Efter 3s på google hittade jag: https://learncctv.com/how-to-hack-hikvision-camera/

Om man filmar allmän plats eller inte har ingen som helst betydelse för om man kan använda bevismaterialet vid rättegång.
I Sverige har vi fri bevisprövning så det spelar ingen roll om brott har begåtts i samband med inhämtandet av bevismaterialet.
Så det är inte som i amerikanska filmer och serier med "inadmissible evidence".

Av den anledningen har jag också svårt att tro att något försäkringsbolag skulle ha något att opponera sig emot.

Däremot är det olagligt att kameraövervaka allmän plats utan tillstånd så därför uppmanar jag folk att inte göra det.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

kör två 1080p kameror från kina, 400kr st, ipklassade, mörkerseende, helt ok bild osv. Funkar riktigt bra. finns inbyggd app men kör stream till synology. funkar perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Om man filmar allmän plats eller inte har ingen som helst betydelse för om man kan använda bevismaterialet vid rättegång.
I Sverige har vi fri bevisprövning så det spelar ingen roll om brott har begåtts i samband med inhämtandet av bevismaterialet.
Så det är inte som i amerikanska filmer och serier med "inadmissible evidence".

Av den anledningen har jag också svårt att tro att något försäkringsbolag skulle ha något att opponera sig emot.

Däremot är det olagligt att kameraövervaka allmän plats utan tillstånd så därför uppmanar jag folk att inte göra det.

Rätt och påläst post.
Dock med reservation för att om man "råkar filma" ut på gatan. Är det inte ok, men man slipper åtal så länge det inte går att identifiera någon person.

Skickades från m.sweclockers.com