Anslutning av en Corsair H60 till ett ASUS Rog Strix Z390

Permalänk
Medlem

Anslutning av en Corsair H60 till ett ASUS Rog Strix Z390

Hej, kanske enkla frågor för många men jag behöver hjälp.
1) Tre sladdar ska anslutas från H60.
- Pumpmotorn ska anslutas till CPU_FAN - inga probplem
- Strömförsörning via SATA - inga problem
- Fläkten för kylelementet, "Connect the tach cable to a 4-pin header at your motherboard".
Vilken kontakt menas, det finns flera att välja på: CPU_OPT, CPU_FAN, AIO_PUMP, CHA_FAN1, CHA_FAN2 och EXT_FAN, vilken menar dom ?
2) När jag ska ansluta chassifäkt 1 av 2 så är det en annan typ av kontakt för CHA_FAN1, måste jag köpa en adapter eller ?. CHA_FAN2 har en normal fläktkontakt.
Tacksam för svar

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Koppla pumpen till AIO_PUMP, fläkten på radiatorn till CPU_FAN. CHA_FAN1 använder nog en 4pin och då kan man använda 3 pins fläktar på den också utan problem, fjärde pinen som används som PWM men man måste inte använda den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tack, jag ska testa. Corsair säger att pumpmotorn ska anslutas till CPU_FAN men du säger AIO_PUMP vilket verkar rimligare. Är CPU_FAN ett mera generellt sätt som passar flera moderkort eftersom de skriver så. Jag har hittat chassi fläkt anslutningarna, pilarna i manualen kunde missförstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggei:

Tack, jag ska testa. Corsair säger att pumpmotorn ska anslutas till CPU_FAN men du säger AIO_PUMP vilket verkar rimligare. Är CPU_FAN ett mera generellt sätt som passar flera moderkort eftersom de skriver så. Jag har hittat chassi fläkt anslutningarna, pilarna i manualen kunde missförstås.

Orsaken att den skall sitta i CPU_FAN är att bios inte få fnatt och gnälla över att du inte har någon cpu-kylare samt att för varvtalsmätningen till mjukvaran. De modeller av AiO som inte får sin ström via Sata utan får den via tex CPU_FAN kan man koppla den till AIO_FAN för den ger max ström hela tiden så pumpen går på full varv.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Tack, då ska jag väl låta den sitta kvar i CPU_FAN, den håller tempen bra men jag har inte hårdkört än