Sharkoon släpper skärmstativ med rimlig prislapp och plats för förvaring

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att de vinklade innerkanterna av plåt skulle kunna rispa kanten på tangentbordet om man är oförsiktig. Raka fötter tror jag hade varit säkrare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Säger inte att så är fallet för alla, men många(flesta?) har skärmen oergonomiskt högt upp. Har man flertalet dm mellan skrivbordet och skärmens undersida så måste man vara väldigt lång för att det skall vara optimalt.

Hade samma tanke här... Om man sitter i motsvarande skrivbordsställning så bör man ha ögonen ungefär i samma höjd som ovankant på skärmen. (skärmen kan stå lite högre än så, men helst inte så mycket högre om man ska vara snäll mot ögon och nacke)
Men visst, vissa 24 tummare och kanske några 27 tummare har lite för låga fasta fötter ibland, så det kan finnas en vinst i att få upp dem lite.

På min 32 tummare är det snarare tvärtom: jag får inte riktigt ner den så långt som jag skulle önska.
(och kör man 40-43 tum så bör man i princip få ner skärmen nästan till bordsnivå om man vill ha vettig ergonomi)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hade samma tanke här... Om man sitter i motsvarande skrivbordsställning så bör man ha ögonen ungefär i samma höjd som ovankant på skärmen. (skärmen kan stå lite högre än så, men helst inte så mycket högre om man ska vara snäll mot ögon och nacke)
Men visst, vissa 24 tummare och kanske några 27 tummare har lite för låga fasta fötter ibland, så det kan finnas en vinst i att få upp dem lite.

På min 32 tummare är det snarare tvärtom: jag får inte riktigt ner den så långt som jag skulle önska.
(och kör man 40-43 tum så bör man i princip få ner skärmen nästan till bordsnivå om man vill ha vettig ergonomi)

Vart är "ovankant"?

På jobbet försöker jag ha ögonhöjden kring 70% upp på skärmen om man säger så. Hemma där jag lirar mycket, ffa vid FPS, försöker jag ha min blick i mitten "rakt på siktet".

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Skönt att se att -80 talet är tillbaka

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vart är "ovankant"?

På jobbet försöker jag ha ögonhöjden kring 70% upp på skärmen om man säger så. Hemma där jag lirar mycket, ffa vid FPS, försöker jag ha min blick i mitten "rakt på siktet".

Med ovankant så menar jag 100% upp på skärmen med den terminologi du använder om jag tänker rätt nu
Dvs själva ögat är på ungefär samma höjd som där skärmytan tar slut på höjden.
Detta brukar vara utgångspunkten för rent skrivbordsarbete på kontor osv, givet man sitter upprätt i kontorsstol.

För full inlevelse i FPS och kanske ännu mer i simulatorspel (extra viktigt med trippelskärm för att få alla vinklar rätt) så kan det vara OK att sjunka ner mot 50%, men inget jag skulle rekommendera för dagligt arbete.

Att sitta med ögonen lägre ner än halva höjden på skärmen ser jag ingen poäng med alls på skrivbordet... Men för vardagsrum när man sitter tillbakalutad i en fotölj/soffa så kan det funka.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hade samma tanke här... Om man sitter i motsvarande skrivbordsställning så bör man ha ögonen ungefär i samma höjd som ovankant på skärmen. (skärmen kan stå lite högre än så, men helst inte så mycket högre om man ska vara snäll mot ögon och nacke)
Men visst, vissa 24 tummare och kanske några 27 tummare har lite för låga fasta fötter ibland, så det kan finnas en vinst i att få upp dem lite.

På min 32 tummare är det snarare tvärtom: jag får inte riktigt ner den så långt som jag skulle önska.
(och kör man 40-43 tum så bör man i princip få ner skärmen nästan till bordsnivå om man vill ha vettig ergonomi)

Jag sitter här med en 27 tums iMac, och tycker att den är precis lagom i höjd. Den enda anledningen jag skulle vilja ha ett litet podest under iMacen:s fot är för att leda tangentbordets sladd under den då jag nu behöver leda förbi sladden på vänstra sida. Då foten är ganska vass i kanterna, skrapar den sönder isoleringen.
För att det inte skall hända, har jag positionerat ett runt stålblock vid fotens vänstra sida för att leda runt sladden där ist.

Funderar på att ta ett stort aluminium block och fräsa ut den med CNC-maskinen till lagom höjd, så att sladdens usb kontakt går att ledas under den. Mer höjd än så skall det inte vara för min smak.
Sen funderar jag på att köra på samma koncept till min andra skärm på vänstra sida som är ansluten till min iMac, så jag får plats med ett audio interface under den.

Man kan ochså integrera USB-Hubbar som är till för att skruva fast under skrivbordet och andra hubbar för integrering.
Har ittat ett antal intressanta versioner.
Inte svårt att anpassa CAD ritningen till det.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Med ovankant så menar jag 100% upp på skärmen med den terminologi du använder om jag tänker rätt nu
Dvs själva ögat är på ungefär samma höjd som där skärmytan tar slut på höjden.
Detta brukar vara utgångspunkten för rent skrivbordsarbete på kontor osv, givet man sitter upprätt i kontorsstol.

För full inlevelse i FPS och kanske ännu mer i simulatorspel (extra viktigt med trippelskärm för att få alla vinklar rätt) så kan det vara OK att sjunka ner mot 50%, men inget jag skulle rekommendera för dagligt arbete.

Att sitta med ögonen lägre ner än halva höjden på skärmen ser jag ingen poäng med alls på skrivbordet... Men för vardagsrum när man sitter tillbakalutad i en fotölj/soffa så kan det funka.

Känns hög, men kanske får pröva det.

Det ser mer likt ut hur jag har det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

YES!

Har 3st skärmar på VESA fäste. Och den regeln som du visar, körde jag efter när jag satte upp allting.

Förstår inte varför man vill titta uppåt?
Min nacke hade börjat brinna.

Har alltid haft som regel att, man sitter rak i ryggen, och så tittat man på ovankanten på skärmen.
För sen vilar "ögongloben/blicken lite neråt naturligt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det ser mer likt ut hur jag har det.

Fast kolla bilden noga, så lär ju ögonen vara typ minst 85% upp på den där bilden om man räknar med lite ram runt om skärmen.
Så om du har sådär som bilden, så är du ju ganska rätt ute redan
(Plus att de ju skriver i bildtexten: "The top line of your screen should be at or below eye level")

Skrivet av skog1s:

Har alltid haft som regel att, man sitter rak i ryggen, och så tittat man på ovankanten på skärmen.
För sen vilar "ögongloben/blicken lite neråt naturligt.

Precis!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

YES!

Har 3st skärmar på VESA fäste. Och den regeln som du visar, körde jag efter när jag satte upp allting.

Förstår inte varför man vill titta uppåt?
Min nacke hade börjat brinna.

Har alltid haft som regel att, man sitter rak i ryggen, och så tittat man på ovankanten på skärmen.
För sen vilar "ögongloben/blicken lite neråt naturligt.

Hemma där jag har ögonen i princip mitt på skärmen anänder jag inte nacken för att kolla runt utan rör på ögonen. 27" är knappast så stort att jag behöver röra på nacken för att se något. Huvudskärmen då, inte skärmar bredvid.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kaffekoppen ska stå på datorlådan/hyllan bakom skärmen så att man måste sträcka sig efter den och riskera att spilla på tangentbordet.

Det finns vissa som säger att det bästa för ryggen är inte att sitta rakt utan ganska tillbakalutat, vilket innebär en lägre ögonhöjd. Men det är inte bekvämt att alltid sitta så: man behöver röra på sig.
Så någon absolut perfekt höjd finns inte.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Blev faktiskt sugen på en!

Ser många som istället pratar om att man kan skaffa andra ställ genom VESA, och visst håller jag med det. Men man kan ju använda denna produkt till väldigt många andra saker än bara skärmställ också (som andra också påpekat).