Permalänk
Medlem

Jag har några diskar som visar tumme ner och error pga UDMA CRC error count.. Felen ökar inte och har varit på samma värden i flera månader. Finns det nåt sätt för unraid att igorera UDMA CRC error count om de inte fortsätter att öka?

Det är så tråkigt att se felmeddelanden som inte är nåt att oroa sig för.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Jag har själv inte stött på CRC-fel på min rigg men hittade en textsnutt från unraids forum som, om inget annat, kan "shine a little light on the issue":

Citat:

The basic question that always has to be asked for any SMART 199 errors, it this: Is the count continuing to increase?
The reason being that this counter can never be reset. The Error itself is a nuisance more than anything else. The error will always be automatically fixed by requesting that the data be resent until CRC code is correct.

The only real problem is that it slows down the data transfer rate. If it is an occasional error, this delay is insignificant in the bigger picture. Unfortunately, you will get a warning every time unRAID reboots (and, as I recall, with the periodic status reports) unless you turn them off. (Where to do this at the moment escapes me but I think it was on the Dashboard page...)

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@LudvigLindell: Jag har själv inte stött på CRC-fel på min rigg men hittade en textsnutt från unraids forum som, om inget annat, kan "shine a little light on the issue":

Ja det är ju inget problem mer än att det är irriterande att ha felmeddelande

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Jo precis. Tänkte mest på sista delen (även om jag tog med lite extra från citatet) - att det är ju något som är reggat i SMART så det kommer dyka upp varje gång som unraid läser av SMART på diskarna. Tyvärr.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag har några diskar som visar tumme ner och error pga UDMA CRC error count.. Felen ökar inte och har varit på samma värden i flera månader. Finns det nåt sätt för unraid att igorera UDMA CRC error count om de inte fortsätter att öka?
http://forumbilder.se/I5EEE/faulty-crc-error.png

Det är så tråkigt att se felmeddelanden som inte är nåt att oroa sig för.

Klicka på tummen ner så finns det ett menyval att ta bort varningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Klicka på tummen ner så finns det ett menyval att ta bort varningen.

Nämen! Att jag hade missat detta efter alla år med unraid! Tack!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering kring senaste uppgraderingen.
Har kört en i3 6100 med ett enkelt moderkort från Gigabyte och ett DeLock (89395) 4-portars SATA I/O-kort.

Sedan unRAID version ~6.2 så har varje uppgradering medfört lite problem med DeLock-kortet.
På ett eller annat sätt har det löst sig. T ex att patchningar (minor relases) har fixat det eller att ändra i sysconf.cfg (iommu mm).

Med ovan nämnt system har jag även fått igång version 6.7 och var nöjd med det.

Igår så köpte jag lite nytt då AMD 2000-serien har en massa rabatter nu. Så det blev en vanlig Ryzen 5 2600 och ett Gigabyte B450M DS3H. Lite kort med SATA-portar men eftersom jag hade 2 lediga portar på DeLock-kortet så chansade jag.

Väl hemma och allt installerat så startar unRAID men alla diskarna kopplade till DeLock-kortet hittas inte av unRAID. Eftersom jag känner igen problemet så var det lugnt men denna gången så funkade inga av mina trick.
Så tyvärr var jag tvungen att backa till version 6.6.7 och där hoppade allt igång igen.

Orsaken som jag förstått är att DeLock-kortet använder en Marvell-krets som inte gillas speciellt mycket av unRAID.

Så för er som funderar på AMD: för mig fungerar det mycket bra!
För er som har DeLock-kort: undvik dem och skaffa ett riktigt raid-kort och konfigurera till passthrough.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Någon som haft framgång i att installera "HP Agentless management service" på sin Unraid? Har två HP Microservrar och den med Unraid vägrar hålla nere fläkten nu när det är så varmt eftersom den inte kan läsa disktemperaturerna i AHCI-mode.

Andra servern som kör Windows baremetal är knäpptyst.. suck!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag har några diskar som visar tumme ner och error pga UDMA CRC error count.. Felen ökar inte och har varit på samma värden i flera månader. Finns det nåt sätt för unraid att igorera UDMA CRC error count om de inte fortsätter att öka?
http://forumbilder.se/I5EEE/faulty-crc-error.png

Det är så tråkigt att se felmeddelanden som inte är nåt att oroa sig för.

Såvida du inte har en PC-3000 och kunnande hur man använder denna så kan du troligen inte göra något alls åt detta (PC-3000 är en produktserie med fysiska insticks-kort och programpaket som är närmast standard av dem som håller på med disk-räddning professionellt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Ett tips är att köra backup på ditt USB lite då och då inne i unraid.

Gå in på "Main", tryck på "Flash" under "Boot Device", sen knappen "FLASH BACKUP" o ladda ned .zip-filen på valfri plats.

Tack för backuptipset med USB minnet!

better safe than sorry

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Har hört man ska vara försiktig med vilket minne man väljer till unraid, men egentligen så är det ju inte unraid det handlar om, finns flera OS som körs ifrån USB.

Själv har jag som zaap aldrig varit med om något strul, kör med ett random jag bara hade över, Kingston DataTraveler G3.

Ett tips är att köra backup på ditt USB lite då och då inne i unraid.

Gå in på "Main", tryck på "Flash" under "Boot Device", sen knappen "FLASH BACKUP" o ladda ned .zip-filen på valfri plats.

Ett problem kan nog vara disken man har cashen på? Där tror jag att alla config till alla dockers ligger, borde väll göras backup på också?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ett problem kan nog vara disken man har cashen på? Där tror jag att alla config till alla dockers ligger, borde väll göras backup på också?

Du kan ha paritet på cache disken genom att lägga till en av samma storlek och bygga en cache pool. Det ger lite skydd i alla fall. Kräver btrfs.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Japp, men sätts som standard när man skapar en disk-cash

Och för böveln ska man absolut inte använda plughin mover som i mitt fall tog bort alla share utom ett och de går inte återskapa i Unraid som i tex OMV men som tur kör jag alltid backup på det viktigaste och har på några olika ställen. Paity återbygger ju endast om man förlorat en disk.

Gör att jag numera kör med OMV och har Unraid endast som TVheadend och rUtorrent server.

la till lite
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: när jag la till en extra cache för paritet har jag för mig att movern fungerade alldeles utmärkt. Det var inga problem som uppstod i alla fall.

Du skulle ju dock kunna köra nåt script som mountar en unassigned device, skapar backup över vald share/mapp och sedan unmountar disken igen

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Är väl borderline på on-topic. men ändå.
jag har kikat lite på att bygga mig en egen server istället för unraids. Försöker följa denna guide. https://blog.linuxserver.io/2019/07/16/perfect-media-server-2...
Kort kan man säga de är snapraid med mergerfs. Det jag undrar är om det är någon som vet om det finns något som liknar det unraid har i form av cache-diskar? vill kunna använda de på liknande sätt som unraid med att SSDer tex, tar första filerna, och tömmer över till sharen via schema, samtidigt även kunna husera vissa saker permanent på cachen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk

Är det nån som vet om man kan få access till sin array från en vm förutom att passthru:a den ?
Finns ju ett alternativ för "Unraid Share" i menyn för VM,men fattar inte hur jag ska använda den isf ?

Nu för jag över filer med nfs från min ubuntu server VM till Unraid, men det känns som det borde finnas enklare sätt.

Permalänk

@Zeraphin: Jag dödade ett ultra fit efter några månader åxå,lite google visar att fler har problem med dessa till unraid,nu kör jag nåt "vanligt" stort usb minne o än så länge håller det.

Det är bra när det krashar i början för då lär man sig ta flash backups innan man fått för mycket viktiga grejer på servern

Permalänk
Medlem

Jag har stött på ett litet problem som jag inte riktigt hittar en lösning till.
Jag var tvungen att activera ACS PCIE override för att kunna köra passthrough av ett grafikkort. Detta pajjade möjligheten till hårdvaru transkodning för min plex docker.

--device /dev/dri:/dev/dri

ger mig nu "no such file or directory"

finns det någon med lite mer kunskaper som har en lösning?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Jag har stött på ett litet problem som jag inte riktigt hittar en lösning till.
Jag var tvungen att activera ACS PCIE override för att kunna köra passthrough av ett grafikkort. Detta pajjade möjligheten till hårdvaru transkodning för min plex docker.

--device /dev/dri:/dev/dri

ger mig nu "no such file or directory"

finns det någon med lite mer kunskaper som har en lösning?

Är det samma grafikkort som användes för hårdvaru-transkordingen?

I så fall finns det ingen lösning, en passthrough isolerar en specifik hårdvara från systemet för användning endast i den avsedda virtuella maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Är det samma grafikkort som användes för hårdvaru-transkordingen?

I så fall finns det ingen lösning, en passthrough isolerar en specifik hårdvara från systemet för användning endast i den avsedda virtuella maskinen.

Nej det är ett enkelt quadro nvs 295 till VM och Plex använder intel quicksync

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

unraid setup liknande 45 drives storinator q30

Hej,

Jag har kikat runt länge efter olika lösningar men tror mig ha fastnat för att bygga en egen unraid NAS framförallt för att kunna arbeta från flera datorer samtidigt men även för att kunna expandera i framtiden.

Vad tror ni om denna setup? Har utgått från 45 Drives Q30 setup, när de inbyggda SATA anslutningar är slut tänker jag mig ett raid kort för att bygga ut. Är det något mer jag bör tänka på?

Maskinen kommer inte att gå 24/7, den startas bara då den behövs.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på är detta.
1, lite snabbare cpu om du framöver vill börja leka med VM's/Docker's, annars böre den nog funka bra.
2, SSD'n ska du ha den till cache disk? För du kan bara installera Unraid till ett usbminne.

3, 16GB minne är total overkill om du bara ska ha burken som filserver, 1gig räcker utmärkt för unraid (är inte freenas o ZFS vi talar om som helst vill ha 1gig per 1TB diskutrymme).
Kör själv 8gig men det var vad jag hade liggandes hade nog kört på 2-4gig annars.
Om du däremot ska köra en massa plugins/WM/Dockers så är 16gig nästan lite för lite istället.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Hej,

Jag har kikat runt länge efter olika lösningar men tror mig ha fastnat för att bygga en egen unraid NAS framförallt för att kunna arbeta från flera datorer samtidigt men även för att kunna expandera i framtiden.

Vad tror ni om denna setup? Har utgått från 45 Drives Q30 setup, när de inbyggda SATA anslutningar är slut tänker jag mig ett raid kort för att bygga ut. Är det något mer jag bör tänka på?

Maskinen kommer inte att gå 24/7, den startas bara då den behövs.

https://i.ibb.co/rZq74hp/Annotation-2019-09-07-111445.png

Skrivet av grizzly666:

Det enda jag kan komma på är detta.
1, lite snabbare cpu om du framöver vill börja leka med VM's/Docker's, annars böre den nog funka bra.
2, SSD'n ska du ha den till cache disk? För du kan bara installera Unraid till ett usbminne.

3, 16GB minne är total overkill om du bara ska ha burken som filserver, 1gig räcker utmärkt för unraid (är inte freenas o ZFS vi talar om som helst vill ha 1gig per 1TB diskutrymme).
Kör själv 8gig men det var vad jag hade liggandes hade nog kört på 2-4gig annars.
Om du däremot ska köra en massa plugins/WM/Dockers så är 16gig nästan lite för lite istället.

Själv köpte jag detta billiga paket; https://www.sweclockers.com/marknad/171609-i5-6500-8gb-ram-mo... och hade redan en burk, SSD för cash samt strömaggregat. Köpte till en 4 TB hårddisk Fungerar perfekt till Plex och filserver samt Phihole dns. Mycket mer behöver man inte.

Provade även att köra Windows 10 virtuellt men då fick CPU svettas för mycket där OMV klarar det lättare på en svagare setup. Japp kör nu en burk med OMV och en med Unraid. Körde Unraid ett tag med en billig 300 kr AMD CPU och det funkade men Plex och dockers flyter på bättre nu.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Kanske har otur men vill varna för Toshiba N300 NAS 3,5 som skramlar en hel del. Var tvungen att exclude denna disk för appdata så det blev lugnt.
Sedan köra kommando: cp -avr /mnt/disk2/appdata /mnt/cache/appdata
Disken var på disk2

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Toshiban ovan är rätt snabb i sökning för att vara en snurrdisk och är en 7200 RPM-disk och därmed mer ljudlig och mer diskant-rik i knäpparna under sökning än en gammal 5400 RPM WD-green eller äldre WD-RED (som med dagens ögon är oerhört trötta, både i avseende söktid och i kontinuerlig datatakt vid läsning/skrivning) - men mycket handlar också om ljudet tillåts förmedlas ut i chassiet och det finns plåtytor som förstärker och agerar högtalare.

Om disken hörs betydlig mera i chassie än om du håller disken löst i handen medans den arbetar och söker vilt så vet du att det är chassiet och diskens upphängning man måste jobba på för att få ned ljudnivån och problemet finns mer eller mindre hos alla diskar med genomsnittliga söktider under 12 ms i jämförelse med dem som är runt 16 - 20 ms (aka. äldre WD-green (20.5 ms), WD-RED (16 ms))

Permalänk
Medlem

Någon här som kör Unraid med GPU passtrough och hittat någon form av workaround efter att AMD klantat sig och pajat gpu passtrough? De verkar inte vara särskilt sugna på att fixa der heller vilket gör mig förbannad. Processorn påstås ha stöd för en sak men sen funkar det inte. Jag kan inte längre nedgradera bios på min burk och om jag ändå gör det så jag lite minnesproblem om jag inte minns fel.
Riktigt dåligt av AMD att inte lösa det här problemet.
Blir att slänga ut min AMD-burk och köpa en Intel istället om det inte löses snart. Jag måste ha igång gpu passthrough då jag vill kunna köra två os parallelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Någon här som kör Unraid med GPU passtrough och hittat någon form av workaround efter att AMD klantat sig och pajat gpu passtrough? De verkar inte vara särskilt sugna på att fixa der heller vilket gör mig förbannad. Processorn påstås ha stöd för en sak men sen funkar det inte. Jag kan inte längre nedgradera bios på min burk och om jag ändå gör det så jag lite minnesproblem om jag inte minns fel.
Riktigt dåligt av AMD att inte lösa det här problemet.
Blir att slänga ut min AMD-burk och köpa en Intel istället om det inte löses snart. Jag måste ha igång gpu passthrough då jag vill kunna köra två os parallelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu får du gärna förklara lite djupare vad det är som är ditt problem eftersom det är lagom intetsägande just nu.
Jag har nämligen ett AMD-system (1xCPU, 2xGPU) med fungerande GPU-passthrough, dock kör jag inte Unraid men operativsystemet har ändå Linux som grund och här är det inga problem med att "AMD klantat sig och pajat gpu passtrough?"
Pratar du om den s.k "resetbuggen" eller något annat?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Någon här som kör Unraid med GPU passtrough och hittat någon form av workaround efter att AMD klantat sig och pajat gpu passtrough? De verkar inte vara särskilt sugna på att fixa der heller vilket gör mig förbannad. Processorn påstås ha stöd för en sak men sen funkar det inte. Jag kan inte längre nedgradera bios på min burk och om jag ändå gör det så jag lite minnesproblem om jag inte minns fel.
Riktigt dåligt av AMD att inte lösa det här problemet.
Blir att slänga ut min AMD-burk och köpa en Intel istället om det inte löses snart. Jag måste ha igång gpu passthrough då jag vill kunna köra två os parallelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du AMD GPU Reset bugg?
Förtydliga gärna vilken bugg och vad för komponenter du använder.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!

idag kör jag en windows server på en xeon 1240l v3 med 32gb ecc. denna agerar filserver samt hyper-v där jag för tillfället endast har 2 VMs, pfsense samt en ubuntu med pihole.

jag är lite trött på att patcha windows varje månad vilket inkluderar omstart, pfsense går ner, andra maskiner kommer inte åt filer.

har sneglat lite mot unraid men har aldrig använt det förut.

Hur ofta patchas unraid och kräver omstart?
smidigt att dra upp virtuella maskiner?
smidigt att hantera filshare?
smidigt att ersätta en hårddisk i någon slags raid/jbod lösning?
maskinen kommer efter installation att stå utan tgb och skärm, så remote mgmt är ett krav.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hej allihopa!

idag kör jag en windows server på en xeon 1240l v3 med 32gb ecc. denna agerar filserver samt hyper-v där jag för tillfället endast har 2 VMs, pfsense samt en ubuntu med pihole.

jag är lite trött på att patcha windows varje månad vilket inkluderar omstart, pfsense går ner, andra maskiner kommer inte åt filer.

har sneglat lite mot unraid men har aldrig använt det förut.

Hur ofta patchas unraid och kräver omstart?
smidigt att dra upp virtuella maskiner?
smidigt att hantera filshare?
smidigt att ersätta en hårddisk i någon slags raid/jbod lösning?
maskinen kommer efter installation att stå utan tgb och skärm, så remote mgmt är ett krav.

1. Uppdatera när du vill. Innan min senaste uppdatering hade jag dryga 200 dagar uptime. Att jag uppdaterade berodde på viktiga fixar i linuxkärnan.
2. Ja, enda jag krånglat lite med är macOs och kräver lite tålamod. Kör idag 8 olika VMs, 2st Win10 och resten Linux-baserade.
3. Enkel SMB share. Har inte haft några problem alls att dela filer till Win10 trots att SMB-stödet lämnar en del att önska.
4. Du använder en eller två paritetsdiskar som måste vara lika eller större än din största lagringsdisk. Går en hårddisk åt skogen så lägger du till den nya i Array och kör en re-build. Jag har inte gjort detta själv men har kollegor som provat utan större bekymmer.
5. Det finns WebGUI och SSH som standard. I WebGUI kan du även nå terminalen. Mycket smidigt system.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701