Permalänk

Massdrop CTRL keyboard (+Glorius GMMK)

Har sett flera på YouTube som recenserat detta tangentbord med goda vitsord och skulle gärna vilja ha ett.
Men i ISO såklart? XD
Någon som vet om det planeras att göras?
Eller känner du till något liknande med ISO?

Permalänk

Fick hem mitt idag har aldrig använt ansi förrut men vande mig rätt snabbt kan bara säga det att det tog 7 veckor att få hem då det hamnade i tullen och blev en avgift på 600 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tveksamt att det kommer i ISO. Massdrop hade inte utvecklat CTRL själva utan det är en variant av tangentbordet K-Type som hade utvecklats av Input.Club. De hade bett Massdrop om hjälp att bekosta och tillverka det, mot att Massdrop fick en del av rättigheterna till det, men Input.Club blev så missnöjda med hur Massdrop skötte det att de inte samarbetar längre.

Kretskortet inuti stödjer endast ANSI-layout. Det är däremot Open Hardware och finns på GitHub. Men det skulle bli ett hästjobb att fixa ISO för kretslayouten är en enda röra, särskilt där ISO-Enter-tangenten skulle sitta,

Ett annat hinder är att tangentbordets maskinfrästa överdel också är monteringsplattan för brytarna och därför låst till ANSI. Det skulle innebära en extra kostnad att göra om det för ISO.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Lerbyn210:

Fick hem mitt idag har aldrig använt ansi förrut men vande mig rätt snabbt kan bara säga det att det tog 7 veckor att få hem då det hamnade i tullen och blev en avgift på 600 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Surt med tull, vad blev slutnotan för detta kalas?

Och svensk layout är ett måste för mig.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Tveksamt att det kommer i ISO. Massdrop hade inte utvecklat CTRL själva utan det är en variant av tangentbordet K-Type som hade utvecklats av Input.Club. De hade bett Massdrop om hjälp att bekosta och tillverka det, mot att Massdrop fick en del av rättigheterna till det, men Input.Club blev så missnöjda med hur Massdrop skötte det att de inte samarbetar längre.

Kretskortet inuti stödjer endast ANSI-layout. Det är däremot Open Hardware och finns på GitHub. Men det skulle bli ett hästjobb att fixa ISO för kretslayouten är en enda röra, särskilt där ISO-Enter-tangenten skulle sitta,

Ett annat hinder är att tangentbordets maskinfrästa överdel också är monteringsplattan för brytarna och därför låst till ANSI. Det skulle innebära en extra kostnad att göra om det för ISO.

Ojdå, det förvånar mig att det skulle bli ett sådant mer jobb för att få ISO.
Men går det att få fullständig swe/nordisk layout på ANSI genom att bara byta keycaps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike

Sitter på ett CTRL nu och det kommer inte vara några problem att fortfarande köra svenska genom windows/mac och sedan byta ut keycapsen där ÅÄÖ samt * ska ligga, men de två problemen jag vet finns är att "mindre än / större än" knappen inte finns i ANSI samt att enter-knappen för ISO är gigantisk och passar inte brädan, du kommer alltså behöva hitta en konstig kombination av keycaps som har nordisk uppsättning men ANSI-enter (eller helt enkelt köra keycaps från ett annat set)

edit: "mindre än / större än" knappen har ju ersätts av en större shift-knapp i ANSI så det är också ett problem

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk

Mmm, sitter på ett G Pro nu som har ANSI-shift men ISO-enter. Känner ju stundtals att jag vill göra >< men inte riktigt att det blir en dealbreaker.
Det jobbigaste blir väl att hitta keycaps man vill ha utan att notan springer iväg =P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går ju använda sig av andra keyboard layouts som t.ex. Swerty http://johanegustafsson.net/projects/swerty/
Eller göra en helt egen layout med Microsoft Keyboard Layout Creator.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Surt med tull, vad blev slutnotan för detta kalas?

Och svensk layout är ett måste för mig.

Totalt pris blev runt 2800

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nutn:

Går ju använda sig av andra keyboard layots som t.ex. Swerty http://johanegustafsson.net/projects/swerty/
Eller göra en helt egen layout med Microsoft Keyboard Layout Creator.

Använder swerty på mitt CTRL

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mmm, sitter på ett G Pro nu som har ANSI-shift men ISO-enter. Känner ju stundtals att jag vill göra >< men inte riktigt att det blir en dealbreaker.
Det jobbigaste blir väl att hitta keycaps man vill ha utan att notan springer iväg =P

Skickades från m.sweclockers.com

CTRL stöder QMK som gör att du kan programmera brädan lite hur du vill, jag har bundit windows-knappen till "><" istället

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

@StuntmanMike

Sitter på ett CTRL nu och det kommer inte vara några problem att fortfarande köra svenska genom windows/mac och sedan byta ut keycapsen där ÅÄÖ samt * ska ligga, men de två problemen jag vet finns är att "mindre än / större än" knappen inte finns i ANSI samt att enter-knappen för ISO är gigantisk och passar inte brädan, du kommer alltså behöva hitta en konstig kombination av keycaps som har nordisk uppsättning men ANSI-enter (eller helt enkelt köra keycaps från ett annat set)

edit: "mindre än / större än" knappen har ju ersätts av en större shift-knapp i ANSI så det är också ett problem

På mitt magicforce 68 så gör jag altgr+shift+z/x för att göra <>. altgr+z/x ger «»

Till TS: Du klarar dig utan iso! skriv utan att titta så går allt jättebra. Minns jag hade tangenterna i bokstavsordning förut på ett gammalt logitech k740. abcd osv. Bara f och j som var på rätt ställe av förklarliga skäl. Bra träning om inte annat. Folk vart oftast mycket förvirrade när de lånade datorn.

Skulle vilja hitta hur jag gör l fast den längre pinnen så att jag kan köra flera kommandon efter varandra i specifika fall. Enda problematiken jag hittat. Annars så sitter ju alla knappar där de ska. Nu när jag knappar runt så hittade jag ı. Väldigt kort pnne.

edit: det var ju inte så krångligt att ändra. "nano /usr/share/X11/xkb/symbols/se" för er som använder linux och den svenska layouten

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Nu finns det tangentbord i EU om det är någon som är intresserad av dom fortfarande.

https://drop.com/all-communities/drops/european-collection

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Annat alternativ

@StuntmanMike: Du kan ju köpa ett Glorious GMMK Hot-Swappable - tangentbord. De finns i ISO-layout och dessutom med nordiska keycaps (dock i ABS). Detta tangentbord går för ca 900 kr på maxgaming - fast då utan keycaps. Det finns även att köpa på Glorious egna hemsida för 800kr.. Det är dock mycket dyrare på maxgaming, men du kommer iallafall inte råka ut för några tullavgifter.
Du har flera alternativ på switchar från gateron, cherry och kailh. Men du kan självlart använda vilka switchar du vill.
Tangentbordet har även full RGB.

Jag är jättenöjd med mitt Glorious GMMK som jag använder med cherry mx browns. Fast det tangentbord jag har är dock i 60% layout.
Rekommenderar starkt.

Permalänk
Skrivet av RalleboiZ:

@StuntmanMike: Du kan ju köpa ett Glorious GMMK Hot-Swappable - tangentbord. De finns i ISO-layout och dessutom med nordiska keycaps (dock i ABS). Detta tangentbord går för ca 900 kr på maxgaming - fast då utan keycaps. Det finns även att köpa på Glorious egna hemsida för 800kr.. Det är dock mycket dyrare på maxgaming, men du kommer iallafall inte råka ut för några tullavgifter.
Du har flera alternativ på switchar från gateron, cherry och kailh. Men du kan självlart använda vilka switchar du vill.
Tangentbordet har även full RGB.

Jag är jättenöjd med mitt Glorious GMMK som jag använder med cherry mx browns. Fast det tangentbord jag har är dock i 60% layout.
Rekommenderar starkt.

Ja det blev ett sådant! ^^
Blev positivt överraskad då jag trodde det skulle vara mycket plastigare. Valde Gateron Clear för jag spelar Quake 90% av tiden vid datorn men kommer beställa ett gäng med Zealio V2 + Zilent V2 + Healio + Tealio V2 som jag är nyfiken på.
Dessutom valde jag Duckys dubbel shot PBT caps istället för Glorius egna.👌

MEN, jag är ju ute efter retro stuket. Och hittar jag en defekt IBM Space Saver så kommer jag vilja försöka modda ihop dem.
Xtrfy kommer ju snart släppa tangentbord i samma retro-stuk som deras nya mus. Jag misstänker dock att keycapsen ABS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@StuntmanMike: Funderar på samma combo som du har! Vilken färg valde du på Duckys keycaps?
Hade varit jättetacksam om du hade kunnat lägga upp en bild på tangentbordet. Gärna med och utan RGB på

Permalänk

Jag valde svart. Har planer på att byta i framtiden, men Nordic+ISO är ett krav samt bra kvalité och gärna backlit, så vad det blir är oklart.

Ska få en leverans av switchar imorgon så jag kommer att ta lite foton och laddar upp dem i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Körde också på svart. Såg att Inet får in Duckys "Joker" och Ultra Violetta nordic/ISO keycaps den 15/12. Hade dock inte tålamod att vänta 😊 Maxgaming har ju bra pris på Vortex Race3 om man kan tänka sig MX cherry black eller brown. För 300:- mer än vad Duckys keycaps kostar får man ett helt tangentbord med aluminium ram och dsa-pbt caps om man kan tänka sig ett 75% tangentbord och gillar lite mer retro vintage look 🤓

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pullmanstation:

Körde också på svart. Såg att Inet får in Duckys "Joker" och Ultra Violetta nordic/ISO keycaps den 15/12. Hade dock inte tålamod att vänta 😊 Maxgaming har ju bra pris på Vortex Race3 om man kan tänka sig MX cherry black eller brown. För 300:- mer än vad Duckys keycaps kostar får man ett helt tangentbord med aluminium ram och dsa-pbt caps om man kan tänka sig ett 75% tangentbord och gillar lite mer retro vintage look 🤓

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har varit nära på att beställa det några gånger nu. Men dem är inte backlit. =\

Permalänk
Skrivet av pullmanstation:

@StuntmanMike: Funderar på samma combo som du har! Vilken färg valde du på Duckys keycaps?
Hade varit jättetacksam om du hade kunnat lägga upp en bild på tangentbordet. Gärna med och utan RGB på

Vet inte om du fortfarande vill ha bilder men..

De orangea Helios är det tystaste jag varit med om!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Snyggt! Vart köpte du Helios switcharna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@pullmanstation: mechanicalkeyboards.com finns troligen billigare ställen att handla brytare ifrån men jag va lat.

Permalänk

@pullmanstation efter att ha testat dem lite nu så är betyget för de orangea Helios att de är underbara att skriva på men något tunga att spela på. Eller är det för att jag har använt low actuation distance senaste åren. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com