Permalänk

Tvätt av musmatta samt torkning

Tänkte tvätta musmattan, det är en SteelSeries QcK XX-Large.

Men har aldrig gjort detta förut då jag haft en icemat i massor av år tidigare så ville höra med er innan,
jag tänkte antingen spola av den i duschen eller lägga i blöt i en balja men ska man använda någon form av tvål/tvättmedel vad isåfall?

Hur gör ni?

Sedan torkning, hur länge tar det för en musmatta att torka, gärna om någon har erfarenhet av den modell jag har.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Tvål, såpa, diskmedel
Lägg mellan 2 handdukar på golvet å gå över mattan så du pressar ur så mkt vatten det går.
Häng upp den någonstans å låt den torka över natten

Permalänk
Medlem

Jag tvättade min QcK heavy för några dagar sedan. För stor för en balja så landade i badkaret med lite vatten så att mattan täcktes och en skvätt handdiskmedel. Fick ligga och mysa ett tag innan jag skrubbade handen på de mer utsatta ställena och en mjuk diskborste försiktigt över hela. Blir säkert lite mer slitage med borsten men å andra sidan kommer det slitaget knappast hinna bli relevant under mattans livstid. Placerades därefter på en tvättställning.

Detta gjordes på eftermiddagen och morgonen efter var den torr igen, lägger man mattan varmt går torkprocessen säkert lite snabbare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har kört båda min Qpad musmattor i diskmaskinen faktiskt (utan någon annan disk och inget diskmedel) och har fungerat super bra varje gång!

Både kört en XXL matta samt XL matta utan problem.
Sedan låter du den bara torka i 1-2 dagar över en stol eller i badrummet.

Mvh
jensen.

Permalänk

Går utmärkt att köra i 30 gradersprogram i tvättmaskin

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Mattan är ju 95% Gummi. Du har ju ett tunt lager tyg överst som är det som ska torka och det borde gå ganska snabbt ifall du torkar av det med en handduk först. Skulle nog gissa på att det torkar på några timmar. Kan du lägga den ute i solen så torkar den säkert på 30 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Mattan är ju 95% Gummi. Du har ju ett tunt lager tyg överst som är det som ska torka och det borde gå ganska snabbt ifall du torkar av det med en handduk först.

Det som tar tid att torka ut är det vatten som trängt ner i det porösa gummit.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720